قسمت ششم دور هفتم سری رقابتهای خودرویی پدال به گروه کراساوورهای کامپکت لوکس اختصاص یافته است که در دوئل قبلی آن دو کراساوور آلمانی یعنی آئودی Q5 و پورشه ماکان در برابر یکدیگر قرار گرفتند. در این رقابت مجموعاً تعداد ۱۶۲۷ رأی به ثبت رسیده است که ماکان با دریافت ۸۶۸ عدد از آنها و کسب ۵۳ درصد از کل آراء، با اختلافی جزئی پیروز شد درحالیکه Q7 موفق به کسب ۷۵۹ رأی شده است. حال امروز در هفتمین دوئل گروه کراساوورهای کامپکت لوکس بازهم دو آلمانی اما از نوع کوپه یعنی بامو X4 و مرسدس بنز GLC کوپه باهم به رقابت میپردازند.
بامو X3 | لکسس NX | مرسدس بنز GLC | لندروور دیسکاوری اسپرت |
لکسس NX | مرسدس بنز GLC | ||
دیاس ۵ | اینفینیتی QX50 | جگوار F-Pace | آلفارومئو استلویو |
دیاس ۷ | جگوار F-Pace | ||
آکورا RDX | کادیلاک XT4 | لینکلن MKC | ولوو XC60 |
؟ | ولوو XC60 | ||
آئودی Q5 | پورشه ماکان | مرسدس بنز GLC کوپه | بامو X4 |
پورشه ماکان | ؟ |
مرسدس بنز GLC کوپه
مرسدس بنز برای اولین بار با معرفی مدل GLK در نمایشگاه پکن ۲۰۰۸ به بخش کراساوورهای کامپکت لوکس وارد شد. سپس این خودرو برای مدل ۲۰۱۳ مورد فیسلیفت قرار گرفته و در نمایشگاه نیویورک ۲۰۱۲ رونمایی شد؛ اما سرانجام GLK در سال ۲۰۱۵ به پایان عمر خود رسید تا جایش را به کراساوور تازهنفس مرسدس بنز بدهد. این خودرو که طبق شیوهٔ نامگذاری جدید مرسدس بنز، GLC نام گرفته بود بهعنوان جانشین GLK در همین سال معرفی شد؛ بنابراین GLC در اصل نسل دوم GLK محسوب میشود. ولی ما در این دوئل با نسخهٔ کوپهٔ GLC کار داریم که خبر ساخت آن با رونمایی از نسخهای کانسپت در نمایشگاه شانگهای ۲۰۱۵ اعلام شد. سپس حدود یک سال بعد در نمایشگاه نیویورک ۲۰۱۶ مرسدس بنز برای اولین بار رسماً نسخهٔ تولیدی GLC کوپه را معرفی و برای رقابت مستقیم با بامو X4 راهی بازار نمود. هردو نسخهٔ معمولی و کوپهٔ GLC با چهار پیشرانهٔ مختلف به بازار عرضه میشوند. پیشرانهٔ اول یک واحد ۲ لیتری چهار سیلندر توربو است که در دو سطح قدرت مختلف در مدلهای GLC250 و GLC300 ارائه میگردد. در رقابت ما نسخهٔ قدرتمندتر یعنی GLC300 شرکت کرده که ۲۴۵ اسب بخار قدرت و ۳۷۰ نیوتن متر گشتاور دارد. این مدل در حالت استاندارد بهصورت دیفرانسیل عقب عرضه میشود اما امکان سفارش سامانهٔ چهارچرخ محرک 4Matic هم برای آن وجود دارد. در صدر خانوادهٔ GLC اما مدلهای اسپرت و عملکردی GLC43 و GLC63 ساخت مرسدس-آامگ قرار دارند. دراینبین، GLC63 S قویترین نسخهٔ GLC محسوب میشود که از پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربوی مرسدس-آامگ GT با ۵۱۰ اسب بخار قدرت استفاده میکند. انتقال نیرو در تمامی مدلها هم توسط یک گیربکس ۹ سرعتهٔ اتوماتیک انجام میگیرد.
بامو X4
بامو برای اولین بار با عرضهٔ مدل X6 به بخش کراساوورهای کوپه وارد شد و در اصل این کلاس را بنیان نهاد. X6 بر روی پلتفرم X5 ساخته شده بود و در اصل نسخهٔ کوپهٔ X5 محسوب میشد تا جایی که در نمای جلویی شباهت زیادی به آن داشت؛ اما موفقیت X6 در بازار موجب شد که بامو به فکر ساخت کراساوور کوپهٔ کوچکتری بر اساس مدل کامپکت X3 بیفتد؛ بنابراین در نخستین گام، سازندهٔ آلمانی کراساوور کوپهٔ کامپکتی با نام X4 را در قالب یک کانسپت در نمایشگاه شانگهای ۲۰۱۳ رونمایی کرد. سپس حدود یک سال بعد در نمایشگاه نیویورک ۲۰۱۴ نسخهٔ تولیدی این خودرو برای اولین بار معرفی شد. همانطور که اشاره شد، X4 بر اساس پلتفرم نسل دوم X3 ساخته شده و از پیشرانههای آن استفاده میکند؛ بنابراین در لیست موتورهای X4 هم شش پیشرانهٔ مختلف شامل سه نمونهٔ دیزلی و سه نمونهٔ بنزینی وجود دارد. پیشرانهٔ بنزینی پایه که برای رقابت ما هم انتخاب شده است، یک واحد ۲ لیتری چهار سیلندر توربو است که در دو سطح قدرت مختلف در مدلهای X4 20i و X4 28i ارائه میشود. در این دوئل نسخهٔ قدرتمندتر شرکت کرده که ۲۴۵ اسب بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتن متر گشتاور دارد؛ اما در بین مدلهای X4 یک نسخهٔ اسپرت و قدرتمند بنام X4 M40i هم حضور دارد که X3 از آن بیبهره است. این مدل از همان پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی مدل X4 35i و X3 35i استفاده میکند که البته قدرت و گشتاور بیشتری معادل ۳۶۰ اسب بخار و ۶۴۵ نیوتن متر تولید میکند. تمامی مدلهای X4 بهصورت استاندارد به سامانهٔ چهارچرخ محرک XDrive مجهز هستند.
بامو X4 28i | مرسدس GLC300 | |
پیشرانه | ۲ لیتری ۴ سیلندر | ۲ لیتری ۴ سیلندر |
تنفس | توربوشارژ | توربوشارژ |
قدرت | ۲۴۵ اسب بخار | ۲۴۵ اسب بخار |
گشتاور | ۳۵۰ نیوتن متر | ۳۷۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۸ سرعته اتوماتیک | ۹ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ |
شتاب صفرتاصد | ۵.۹ ثانیه | ۵.۹ ثانیه |
مسافت ۴۰۰ متر | ۱۴.۶ ثانیه | ۱۴.۷ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۲۳۰ کیلومتر/ساعت | ۲۲۰ کیلومتر/ساعت |
مصرف سوخت | ۹.۸ لیتر (ترکیبی) | ۹.۶ لیتر (ترکیبی) |
وزن | ۱۸۸۶ کیلوگرم | ۱۸۳۷ کیلوگرم |
طول | ۴.۶۸ متر | ۴.۷۳ متر |
فاصلهٔ محوری | ۲.۸۱ متر | ۲.۸۷ متر |
حجم صندوق بار | ۵۰۰ لیتر | ۵۰۰ لیتر |
قیمت پایه | ۴۸,۵۹۵ دلار | ۴۷,۵۹۵ دلار |
این دوئلها، مقایسههایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوبتر بین شما کاربران ایرانی میباشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگیهای فنی، قیمت و مقرونبهصرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح میدهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.
[polldaddy poll=9915022]
KING 918
۲۲ دی ۱۳۹۶نمای ظاهری بی ام و خیلی عالیه اما متاسفانه در قسمت کابین کاملا از بنز عقبه نه تنها بنز بلکه نسبت به باقی رقیباش هم عقب تره و از یه طرح یکنواخت و تکراری استفاده میکنه که هیچ تمایلی هم نسبت به تغیرش نداره و چون توی این کلاس خودرویی کابین مهمتر از ظاهره من بنز رو برتر میدونم با توجه به اینکه از نظر فنی هم با هم برابر هستند …
F۲۲RAPTOR
۲۲ دی ۱۳۹۶x4و glc کوپه خیلی شبیه همه استایلشون
هر دوعالی و جذاب هستن
بی ام و اسپرت تر ولی بنز لوکس تر
این دوئل سر سلیقه س و هیچکدوم برتری خاصی بهم ندارن
باوجود این رای من glc
رضا
۲۲ دی ۱۳۹۶اقا وقتی تو قسمت پاسخ میای کامنت میزاری بیا راجع به پست اون طرف پاسخ بده یا نقدش کن
F۲۲RAPTOR
۲۲ دی ۱۳۹۶منم حرف ایشون رو تایید کردم لازم نیست همیشه نقد باشه ،وختی حرفش عین حقیقته دیگه انتقاد واسه چی.
Hamid...Audi
۲۲ دی ۱۳۹۶تمام اینایی که پایین تر از شما کامنت گذاشتن هم میتونستن پاسخ بزنن و کامنتشون دیده شه ولی به بقیه احترام گذاشتن و اینکارو نکردن.
شما توی اکثر خبر ها اینکارو میکنی و بی دلیل پاسخ میزنی تا کامنتت بالا باشه.
Khan
۲۲ دی ۱۳۹۶X4 یه بار سوار شدم ولی GLC توفیق نشده هنوز
درمجموع دوتاشون که تا حالا از نزدیک دیدم، بنز رو بیشتر خوشم اومده. یه رینگ خیلی خوفی داشت اصلا جیگرت حال میومد.
E 36
۲۲ دی ۱۳۹۶علت اینکه اکثرا طراحی GLC رو مدرن تر و بهتر میدونن اینه که همه X4 رو به وفور تو خیابون دیدیم عادی شده اگر این مدل بنز هم وارد شده بود الان نتیجه فرق میکرد، نود درصد نظرها از رو تعصب داده میشه
سورنا
۲۲ دی ۱۳۹۶وقتی به یه چیزی علاقه داشته باشی ۱۰۰ ها بار هم هر روز ببینیش برات عادی نمیشه مثلا این بچه مایه دارا که ساعت ۸ یا ۹ شب به بعد میان بیرون دور دور میشه میبینم انواع ماشین رو ولی من خودم ۶۳۰ کروک رو هنوزم که هنوزه وقتی میبینم از مازراتی و … بیشتر جذبم میکنه !
حالا شما هرچی بگی قدیمیه و از این حرفا بازم برای من فرقی نمیکنه چون علاقه و سلیقه من اینه
شاهين
۲۳ دی ۱۳۹۶دوست عزیز چه تعصبی…تا اونجا که من میدونم طرفدارای ب ام و توی این سایت کمتر از بنز نیستن و اتفاقا خیلی عاقلانه رای دادن و دور از تعصب
آرین
۲۲ دی ۱۳۹۶انتخاب من سلطان ،اشدودگارت
شاهين
۲۲ دی ۱۳۹۶دوستان من glc رو از نزدیک دیدم. واقعا چند سر و گردن اباهتش بیشتره.قطعا x4 عالیه اما…با این شکوه و عظمتی که من از glc دیدم قطعا رای من glc. هیچ ربطی هم به بنز و ب ام و نداره.صرفا تو این رقابت نظرم اینه
armin
۲۲ دی ۱۳۹۶واقعا عاشق GLE کوپه ام … همین
علی
۲۲ دی ۱۳۹۶جفتشو کلیک کردم برای انتخاب ولی چون یک رای انتخاب میشد مرسدس انتخاب شد .
با تچکر
حسین
۲۲ دی ۱۳۹۶انتخاب سختیه
ولی خب از نظر طراحی بیرونی بنز بهتره چون با بقیه محصولات بنز از نظر ظاهری متفاوته برخلافه bmw و از نظر طراحی داخلی سلیقه ی من بنز هست
انتخاب من بنز هست . ژرمن جنتلمن
mohsen
۲۲ دی ۱۳۹۶چراغهایش….
X4
Just bentley continental
۲۲ دی ۱۳۹۶اینا هر دوشون تقریبا مشخصات فنیشون یکیه.فرق زیادی ندارن
ولی از اون جایی که من تو ایران بیشمار تا x4 دیدم اصلا برام جذابیتی نداره پس بنز و انتخاب می کنم.
orangotan
۲۲ دی ۱۳۹۶این چراغای عقب GLC رو خیلی دوس دارم
طراخی داخلی بنز با اون خروجیای تهویه گردالیم که مخصوص خوده بنزه خیلی خوبه
اصن همچی دست به دست هم میده که من glc رو انتخاب کنم
Madjid
۲۲ دی ۱۳۹۶.
اینجا هم به نظرم هر 2 ماشین در یک سطح هستند و سلیقه و وفاداری به یک برند خیلی تعیین کنندست
من خودم GLC کوپه رو بیشتر دوست دارم
کاش تعداد شرکت کننده های این سگمنت هم فرد می شد تا امیدی به بازگشت X3 داشته باشیم.
واقعا حیف … . ???
Wrx
۲۲ دی ۱۳۹۶☹️سخته ولی x4
حمیدرضا
۲۲ دی ۱۳۹۶با تمام احترام به مرسدس بی ام دبلیو رو بیشتر میپسندم اونم به خاطر شتاب و مهندسی بالایی که نسبت به وزن داره
جواد
۲۲ دی ۱۳۹۶تو خارج قشر متوسط سوار این خودرو ها می شن ولی تو ایران فقط قشر مرفه. آخه چه توجیه داره که یه خودرو یک شبه 300 400 تومن بره رو قیمتش؟ ?
lawyer hamid
۲۲ دی ۱۳۹۶با اینکه از نظر فنی هردوشون تقریبا برابرن اما بدون هیچ شک و تردیدی مرسدس GLC انتخابمه
بدون هیچ اغراقی باید قبول کنیم که همه محصولات مرسدس خاص و دوست داشتنی هستن …
Raha
۲۲ دی ۱۳۹۶مسلما GLC لوکس تره بخصوص کابینش
اما از طراحی X4 هم نمیشه گذشت
ایمان
۲۲ دی ۱۳۹۶X4 خیلی زیباست
نویدی
۲۲ دی ۱۳۹۶با اینکه x4 وزن بیشتر و سن و سال بالاتری داره و گیربکسش ۸ سرعتس (در مقابل گیربکس ۹ سرعته بنز) ولی باز هم سرعت و شتاب بهتری نسبت به بنز داره.آدم از مهندسی و نبوغ bmw به وجد میاد.
بنز glc کوپه برای رقابت با x4 ساخته شده.این کلاس متعلق به x4 و x6 هستش.
امیر
۲۲ دی ۱۳۹۶از نظر من هر دو خودرو در یک جایگاه قرار دارند. بی ام و از نظر ظاهر بیرونی و مرسدس از نظر داخل کابین از هم بهترن. قدرت موتور مصرف سوخت شتاب و قیمت یکسانی دارند و هر دو یک برند هستند در صنعت خودرو سازی
سياوش
۲۲ دی ۱۳۹۶پدال جان تلاشت برای زشت و قدیمی نشون دادن خودروهای ب ام و تو بعضی دوئل ها خیلی برام جالبه واقعا هدفتون از این کارها چیه؟ به نظرتون رو تاثیر و رای دادن ها بی تاثیر نیست؟ نمومش همین کابینx4قشنگ بدترین تریم کابینشو انتخاب کردی برای نمایش
واقعا متاسفم
mazaher
۲۳ دی ۱۳۹۶پدال جان آدمو بجوری در دو راهی قرار میدی،هردو زیبا و پرقدرت هستن اما من به بنز رای میدم.