احتمالاً با ماشینآلات کشاورزی و به ویژه تراکتور جان دیر آشنا هستید. ما در این مقاله میخواهیم به تاریخچه زندگی او بپردازیم.
در حال حاضر نام تراکتور و جان دیر (John Deere) مترادف یکدیگر هستند و همین امر، ارزش نمادین برند جان دیر را نشان میدهد. همین نام صنعت تراکتورسازی را شکل داد و باعث شد تراکتور بیش از ۱۸۰ سال به یکی از ماشینآلات محبوب کشاورزان تبدیل شد؛ اما کمپانی موردبحث بدون حضور فردی با نام جان دیر وجود نداشت. در مقاله پیش روی میخواهیم تاریخچه زندگی فردی را بیان کنیم که برای همیشه صنعت تولید تراکتور را متحول کرد.
با اینکه تراکتورها معمولاً با فرهنگ کشاورزی برخی کشورها همچون آمریکا ارتباط نزدیکی دارند اما بریتانیا اولین کشوری بود که ماشین مشابه تراکتور را ساخت. در سال ۱۷۹۸، یک موتور بخار ثابت که ماشین خرمنکوب را به حرکت درمیآورد در ولز اختراع شد اما در دهه ۴۰ قرن نوزدهم میلادی موتورهای بخار پرتابل توسط اسبها کشیده میشدند؛ اما در آمریکا، جان فرولیش پیمانکار فعال در حوزه کشاورزی ماشین خرمنکوب بخار را در سال ۱۸۹۲ معرفی کرد و پس از مدتی کوتاه شاسی و چرخ را به آن افزود تا بتواند موتور بنزینی هم داشته باشد.
همین ماشین کشاورزی جدید آغاز کننده راهی بود که منجر به تأسیس شرکت واترلو در سال ۱۸۹۳ شد. متأسفانه اولین نمونههای فروخته شده از خرمنکوب فرولیش مستحکم نبودند و به کارخانه بازگردانده شدند. اینجا بود که جان دیر وارد میدان شد.
جان دیر امروزه به خاطر تولید تراکتورهای سطح بالا و پیشرفته شناخته میشود اما خود آقای دیر تا قبل از رسیدن به چنین موفقیتی با چالشهای زیادی روبرو بود. او سال ۱۸۰۴ در روتلند ورمونت به دنیا آمد و پس از غرق شدن پدرش در دریا توسط مادرش بزرگ شد. او در طول زندگی خود علاقه زیادی به آهنگری داشت و در سن ۱۷ سالگی مغازه آهنگری خود را در ایلینویز و زمانی که اقتصاد نیو انگلند در ۱۸۳۶ از هم پاشید تأسیس کرد. او رابطه نزدیکی با کشاورزان داشت و با مشکلات آنها آشنا بود. جان دیر از همانجا فهمید کشاورزان با گاوآهنهای خود مشکل دارند چراکه خاک به انتهای گاوآهنها میچسبد و آنها مجبور هستند بهطور دائم خاک را پاک کنند.
همین امر باعث شد آقای دیر یک گاوآهن فولادی بسازد و برخی افراد میگویند جان دیر در طراحی و ساخت این وسیله از یک تیغه اره شکسته کمک گرفته است. با وجود اینکه گاوآهن فولادی جان دیر در یک مغازه ساده تولید شده بود اما در مدتزمانی کوتاه به موفقیت عظیمی دست یافت و او در یک سال توانست ۱۰۰۰ نمونه از آنها را بفروشد. جالب اینکه دیر بین سالهای ۱۸۵۲ تا ۱۸۵۸ به تنهایی کمپانی خود را مدیریت میکرد اما پس از آن بود که پسرش چارلز دیر کارها را در اختیار گرفت. آقای دیر که همچنان به کار کردن علاقه داشت ریاست بانک ملی مولین در ایلینویز را به دست گرفت و حتی زمانی شهردار همان شهر نیز بود. چارلز پس از مرگ پدرش بهطور کامل کسبوکار او را گسترش داد و تا سال ۱۸۷۷، کمپانی دیر در هر روز ۵۰۰ گاوآهن را تولید میکرد.
جان دیر در حال حاضر به عنوان پرفروشترین برند تولید کننده تراکتور در آمریکا و جهان به شمار میرود. از سال ۱۸۳۷ تاکنون، جان دیر تقریباً ۷۰۰ مدل تراکتور را طراحی و فروخته است. شرکت او همچنین سبد محصولات اسنوموبیل و دوچرخه را نیز در اختیار دارد و اگرچه این محصولات به اندازه تراکتورها مشهور نیستند اما تا سال ۱۹۹۸، سوددهی جان دیر را به ۱ میلیارد دلار رسانده بودند. در واقع برای اولین بار بود که یک برند سازنده تجهیزات کشاورزی توانسته بود به چنین سودی برسد. د
ر حال حاضر شرکت جان دیر بیش از ۵۰ درصد بازار تراکتورهای بزرگ آمریکا را در اختیار دارد و با اینکه فروش تراکتور در کل با افت در سال ۲۰۲۴ مواجه بوده اما شرکت موردبحث همچنان در صنعت ماشینآلات کشاورزی حرف اول را میزند و بسیاری از رقبا را شکست داده است. چندی پیش شایعاتی درباره احتمال تولید وانت پیکاپ توسط جان دیر منتشر شده بود اما به نظر میرسد این شرکت همچنان روی تولید و عرضه تراکتورها و تجهیزات کشاورزی تمرکز دارد.
یانکی من هم فرزند کسی هستم
۲۴ آبان ۱۴۰۳من از کودکی عاشق ماشینهای راه سازی و تراکتور بودم آنقدر عشق داشتم کافی بود بفهمم دور و بر محله ما یه جایی دارن گود برداری میکنم یا جاده سازی تا پایان کار اونجا بودم حتی یک بار گم میشم و بعد چند ساعت خان داداش بزرگه من رو تو بیل لودر پارک شده یه محل اونورتر در حالی که خوابیده بودم پیدا میکنه مادرم میگه صاحبش رو پیدا کردم گفتم هر وقت میری قشگ دور و بر لودر رو نگاه کن.آقا داداشام وقتی راهنمایی درس میخوندن هر .قت کتاب حرف و فن رو گم میکردن میدونستم دست منه اون زمان وسط کتاب تو دو صفحه کنار هم عکس لودر گریدر بلدوزر و قلتک رو گذاشته بود عاشق دیدنشون بودم.و تراکتورهای جاندیر سبز ۶ سیلندر اصلا یه حس خوبی بهم میدادن بزرگتر بودن خوش صدا بودن یادش بخیر.🚜🚜🚜🚜🚜🚜🚜🚜🚜
مازیار
۲۴ آبان ۱۴۰۳پس شاید برات جالب باشه
حدود هجده سال بلدوزر داشتم که ۱۵ سال آخرش رو خودم باهاش کار میکردم. INTERNATIONAL TD15 معادل D6 عمده کارم تسطیح زمین و احداث جاده بود از ۵۰ متری تا حدود ۴۰۰۰ متری
نکته جالبی که راجع بهش میتونم بگم سیستم ترمزش هست. قبلش بگم بلدوزر سیستم مجزایی برای فرمان نداره و فرمونش همون ترمزشه که با کشیدن هر کدوم از اهرم های چپ یا راست فرمون، زنجیر همون طرف ترمز میگیره و بلدوزر به همون سمت میپیچه و کشیدن هردو اهرم فرمون باهم میشه ترمز کامل، واسه همین مهمترین توصیه برای راننده اینه که زیر بار فرمون نگیره چون میشه فشار کار و ترمز باهم. اما شاید جالب باشه اگه بدونید ترمز بلدوزر نه بادی هست نه روغنی نه حتی بوستر، بلکه فقط با فشار پا روی پدال عمل میکنه!
حالا چطور ممکنه؟
توی پوسته گیربکس و دیفرانسیل (گیربکس و دیفرانسیل تو یه محفظه هست با حدود ۱۶۰ لیتر روغن) برای هر کدوم از چرخ دنده ها (چرخهای محرک عقب) یه شفت برای انتقال قدرت هست (میشه همون پلوس حسابش کرد) و روی اون شفت هر طرف یک دیسک فولادی بزرگ حدود چهل سانتی هست عین دیسک ترمز و دو طرفش عین همون دیسک از جنس لنت هست معروف به گرافیت که با همدیگه حدود ۲۰ فیلر (دو دهم میلیمتر) فاصله دارن. (کالیپر ترمز درست به اندازه دیسکش!) یک مجموعه دیسک و لنت سمت چپ و یک مجموعه سمت راست دیفرانسیل. حالا نیروی حرکت بیست سانتیمتری پدال ترمز روی اون دو دهم میلیمتر منتقل میشه و بلدوزر رو توی هر شیبی که راننده جرات رفتن بهش پیدا کنه میخکوب میکنه. اما جالبتر از همه این که کل اون مجموعه ترمز غرق در روغن گیربکس دیفرانسیل هست!! (که اگه از رگلاژ خارج بشه بدون گرفتن پدال اصطکاک زیادی ایجاد نشه) و به همین خاطر و اینکه حین ترمز، دیسک کمترین چرخش رو داره (به دلیل سرعت کم) هرگز لنتش تموم نمیشه یعنی بلدوزر اوراق میشه اما همچنان لنت ترمز داره!!
و یه نکته دیگه اینکه پدال گازش سمت چپ هست و ترمزش سمت راست و تو بعضی مدلها وسط (شاید بخاطر پای قویتر برای ترمز) و ضمنا گازش برعکس عمل میکنه به اینصورت که یه اهرم گاز دستی داره که همون اول کار تا آخر میکشی و گاز تخته میشه و دیگه باهاش کاری نداری تا موقع خاموش کردن یا پیاده شدن و یه پدال پایی داره که با فشار دادنش گاز کم میشه و با رها کردنش گاز تخت میشه. دلیلش هم اینه که در اغلب زمان کار کردن گاز تخته هست و فقط موقع تعویض دنده به عقب یا جلو با فشردن پدال، گاز کم میشه که بشه دنده رو عوض کرد (در بلدوزرهای اتوماتیک که کلاچ نداره با کم کردن گاز، توربین یه فاصله ای بین موتور و گیربکس ایجاد میکنه که بشه دنده عوض کرد که با یه تقه کوچیک هم همراهه) که با این ترتیب دیگه نیاز نیست که راننده بیشتر وقتها پاش رو روی پدال فشار بده چون حین کار همیشه تکانهای شدید وجود داره با نبودن پا روی پدال گاز، اون تکانها بهش منتقل نمیشه. گیربکسش هم چهار دنده عقب و چهار دنده جلو داره که زمان کار فقط با دنده یک عقب و جلو سروکار داریم و دنده های دیگه برای حرکت سریعتر در جابجاییها توی مسیرهای نرم و هموار هست و مهمترین فاکتور برای سلامت بلدوزر وضعیت شاسی (همون که زنجیر به دورش چرخیده) و رولیکها و بوشهای زنجیره و موتور اولویت بعدیه و آخر هم اینکه قدرت بلدوزر فقط مدیون ضرایب خیلی زیاد دنده های گیربکسش هست.
ضمنا رانندگی با بلدوزر کمک خوبی به تجربه آفرود سواری میکنه! با بالا بردن خونسردی و اعتماد به نفس
فرشید
۲۴ آبان ۱۴۰۳سپاس از توضیحات جالبتون
مازیار
۲۴ آبان ۱۴۰۳خوشحالم که مورد توجهتون واقع شد
یانکی من هم فرزند کسی هستم
۲۴ آبان ۱۴۰۳به به عجب اطلاعاتی بهم اضافه کردی بعضی رو میدونستم ولی مثال سیستم ترمز رو فکر نمیکردم خبری از دیسک باشه.البته قدرت بی انتهای بولدوزر دلیل اصلیش مربوط به توپیها پلانتاری هست یه چرخ دنده که سه تا چرخ دنده داخلش میچرخه.درسته.
مازیار
۲۴ آبان ۱۴۰۳درسته دنده پلانتری هم مؤثره
درواقع منظور من از دنده های گیربکس مجموع دندههایی هست که نیرو رو از موتور به چرخها میرسونه و دندههای پلانتری هم جزئی از اون هست
NAVID@@98
۲۴ آبان ۱۴۰۳جدا گفتم اینجام در راستای همین صحبتای شما به شما هم میگم چون میدونید چی میگم
کلا هرجا هرچیز صنعت و .. دیدیم کار سنگین و قوی و بزرگ که اصل کار هست و برتری نشون میده و کار اصلی رو انجام میده مناطقی که دارای سیستم های پیشرفته و سطح بالا و حرفه ای لازمه دوام و ماندگاری و قابلیت اطمینان و اعتماد و استحکام و کیفیت بالا هست مثل این جان دیر!!!!!!!!!!! ۱۱
👑🥇همیشه یک برند هایی از اروپا و آمریکا هستن که هرچیز اول هستن یکه ۱ تازی میکنند مثل این جان دیر بزرگ و اصلی که اصشان هم همیناست john Deere و class1 آمریکایی و اروپایی 🇺🇸🇮🇹🇬🇷🇸🇪🇫🇮🇨🇵🇬🇧🇨🇭🇪🇺🇨🇦🇷🇺 همیشه یک برند هایی از اروپا و آمریکا هستن که هرچیز اول هستن یکه ۱ تازی میکنند بخصوص مثل این جان دیر 🥇👑 !!!!!!!!!!! ۱۱ 🇺🇸 John Deere
حسن
۲۴ آبان ۱۴۰۳جان دیر سلطان زراعت
رنگ سبز نمادین ترین رنگ در دنیای ماشین الات کشاورزی
سالهای اول 50 سال اخیر تو شهر ما یکی بود قشنگ میشد گفت خدای قدرت بود فرگوسن و رومانی در برابرش واقعا هیچی نبودن
بهنام
۲۴ آبان ۱۴۰۳در منطقه ی ما که عمدتاً برنجکار هستن با کمباین های جان دیر آشنایی دارند . کمباین هایی که در اصل برای برداشت گندم و ذرت استفاده میشدند ولی برای کوبیدن خرمن تراشیده شده ی برنج هم استفاده میشدند. الآن دیگه کسی از اونها استفاده نمیکنه چون کمباین هایی که برنج را مثل گندم درو میکنه چند سالیست متداول شده .
درکل در منطقه ی ما تیلرهای کشاورزی و تراکتور های کوچک که برای مزارع برنج عالی هستن و بخاطر کار در زمینهای باتلاقی برنج از استحکام خوبی برخوردار هستن یک برند یکه تازی ممیکنه KUBOTA 🇯🇵
NAVID@@98
۲۴ آبان ۱۴۰۳کلا هرجا هرچیز صنعت و .. دیدیم کار سنگین و قوی و بزرگ که اصل کار هست و برتری نشون میده و کار اصلی رو انجام میده مناطقی که دارای سیستم های پیشرفته و سطح بالا و حرفه ای لازمه دوام و ماندگاری و قابلیت اطمینان و اعتماد و استحکام و کیفیت بالا هست مثل این جان دیر!!!!!!!!!!! ۱۱
👑🥇همیشه یک برند هایی از اروپا و آمریکا هستن که هرچیز اول هستن یکه ۱ تازی میکنند مثل این جان دیر بزرگ و اصلی که اصشان هم همیناست john Deere و class1 آمریکایی و اروپایی 🇺🇸🇮🇹🇬🇷🇸🇪🇫🇮🇨🇵🇬🇧🇨🇭🇪🇺🇨🇦🇷🇺 همیشه یک برند هایی از اروپا و آمریکا هستن که هرچیز اول هستن یکه ۱ تازی میکنند بخصوص مثل این جان دیر 🥇👑 !!!!!!!!!!! ۱۱ 🇺🇸 John Deere
🥇M🏆 Bavaria///👑
۲۴ آبان ۱۴۰۳یادش بخیر رفیقم رضا اسلامی زاده(reza RS) چقدر تو تلگرام پدال در مورد عظمت این کمپانی تعریف میکرد! و من الان به عظمت این محصولات بیش از پیش پی میبرم.
رضا جان سلام امیدوارم مثل همیشه حالت عالی باشه…
حسین قنبری هستم. ❤️❤️🙏