تراکتور

داستان جان دیر؛ مردی که صنعت تراکتور و کشاورزی جهان را متحول کرد

احتمالاً با ماشین‌آلات کشاورزی و به ویژه تراکتور جان دیر آشنا هستید. ما در این مقاله می‌خواهیم به تاریخچه زندگی او بپردازیم.
Farming - Tractor - John Deere - HD - Chrome Web Store

در حال حاضر نام تراکتور و جان دیر (John Deere) مترادف یکدیگر هستند و همین امر، ارزش نمادین برند جان دیر را نشان می‌دهد. همین نام صنعت تراکتورسازی را شکل داد و باعث شد تراکتور بیش از ۱۸۰ سال به یکی از ماشین‌آلات محبوب کشاورزان تبدیل شد؛ اما کمپانی موردبحث بدون حضور فردی با نام جان دیر وجود نداشت. در مقاله پیش روی می‌خواهیم تاریخچه زندگی فردی را بیان کنیم که برای همیشه صنعت تولید تراکتور را متحول کرد.

با اینکه تراکتورها معمولاً با فرهنگ کشاورزی برخی کشورها همچون آمریکا ارتباط نزدیکی دارند اما بریتانیا اولین کشوری بود که ماشین مشابه تراکتور را ساخت. در سال ۱۷۹۸، یک موتور بخار ثابت که ماشین خرمن‌کوب را به حرکت درمی‌آورد در ولز اختراع شد اما در دهه ۴۰ قرن نوزدهم میلادی موتورهای بخار پرتابل توسط اسب‌ها کشیده می‌شدند؛ اما در آمریکا، جان فرولیش پیمانکار فعال در حوزه کشاورزی ماشین خرمن‌کوب بخار را در سال ۱۸۹۲ معرفی کرد و پس از مدتی کوتاه شاسی و چرخ را به آن افزود تا بتواند موتور بنزینی هم داشته باشد.

همین ماشین کشاورزی جدید آغاز کننده راهی بود که منجر به تأسیس شرکت واترلو در سال ۱۸۹۳ شد. متأسفانه اولین نمونه‌های فروخته شده از خرمن‌کوب فرولیش مستحکم نبودند و به کارخانه بازگردانده شدند. اینجا بود که جان دیر وارد میدان شد.

John Deere - Wikiwand

جان دیر امروزه به خاطر تولید تراکتورهای سطح بالا و پیشرفته شناخته می‌شود اما خود آقای دیر تا قبل از رسیدن به چنین موفقیتی با چالش‌های زیادی روبرو بود. او سال ۱۸۰۴ در روتلند ورمونت به دنیا آمد و پس از غرق شدن پدرش در دریا توسط مادرش بزرگ شد. او در طول زندگی خود علاقه زیادی به آهنگری داشت و در سن ۱۷ سالگی مغازه آهنگری خود را در ایلینویز و زمانی که اقتصاد نیو انگلند در ۱۸۳۶ از هم پاشید تأسیس کرد. او رابطه نزدیکی با کشاورزان داشت و با مشکلات آن‌ها آشنا بود. جان دیر از همان‌جا فهمید کشاورزان با گاوآهن‌های خود مشکل دارند چراکه خاک به انتهای گاوآهن‌ها می‌چسبد و آن‌ها مجبور هستند به‌طور دائم خاک را پاک کنند.

John Deere and his Plow - by John Beatty

همین امر باعث شد آقای دیر یک گاوآهن فولادی بسازد و برخی افراد می‌گویند جان دیر در طراحی و ساخت این وسیله از یک تیغه اره شکسته کمک گرفته است. با وجود اینکه گاوآهن فولادی جان دیر در یک مغازه ساده تولید شده بود اما در مدت‌زمانی کوتاه به موفقیت عظیمی دست یافت و او در یک سال توانست ۱۰۰۰ نمونه از آن‌ها را بفروشد. جالب اینکه دیر بین سال‌های ۱۸۵۲ تا ۱۸۵۸ به تنهایی کمپانی خود را مدیریت می‌کرد اما پس از آن بود که پسرش چارلز دیر کارها را در اختیار گرفت. آقای دیر که همچنان به کار کردن علاقه داشت ریاست بانک ملی مولین در ایلینویز را به دست گرفت و حتی زمانی شهردار همان شهر نیز بود. چارلز پس از مرگ پدرش به‌طور کامل کسب‌وکار او را گسترش داد و تا سال ۱۸۷۷، کمپانی دیر در هر روز ۵۰۰ گاوآهن را تولید می‌کرد.

John Deere Launches New 9RX Tractor | Hunt Forest Group

جان دیر در حال حاضر به عنوان پرفروش‌ترین برند تولید کننده تراکتور در آمریکا و جهان به شمار می‌رود. از سال ۱۸۳۷ تاکنون، جان دیر تقریباً ۷۰۰ مدل تراکتور را طراحی و فروخته است. شرکت او همچنین سبد محصولات اسنوموبیل و دوچرخه را نیز در اختیار دارد و اگرچه این محصولات به اندازه تراکتورها مشهور نیستند اما تا سال ۱۹۹۸، سوددهی جان دیر را به ۱ میلیارد دلار رسانده بودند. در واقع برای اولین بار بود که یک برند سازنده تجهیزات کشاورزی توانسته بود به چنین سودی برسد. د

T670 Combine - John Deere - United Ag & Turf

ر حال حاضر شرکت جان دیر بیش از ۵۰ درصد بازار تراکتورهای بزرگ آمریکا را در اختیار دارد و با اینکه فروش تراکتور در کل با افت در سال ۲۰۲۴ مواجه بوده اما شرکت موردبحث همچنان در صنعت ماشین‌آلات کشاورزی حرف اول را می‌زند و بسیاری از رقبا را شکست داده است. چندی پیش شایعاتی درباره احتمال تولید وانت پیکاپ توسط جان دیر منتشر شده بود اما به نظر می‌رسد این شرکت همچنان روی تولید و عرضه تراکتورها و تجهیزات کشاورزی تمرکز دارد.

Compact, Ag, 4WD Tractors | John Deere US

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۴ دیدگاه‌ها

  1. یانکی من هم فرزند کسی هستم

    ۲۴ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (331 ديدگاه)

    من از کودکی عاشق ماشینهای راه سازی و تراکتور بودم آنقدر عشق داشتم کافی بود بفهمم دور و بر محله ما یه جایی دارن گود برداری میکنم یا جاده سازی تا پایان کار اونجا بودم حتی یک بار گم میشم و بعد چند ساعت خان داداش بزرگه من رو تو بیل لودر پارک شده یه محل اونورتر در حالی که خوابیده بودم پیدا می‌کنه مادرم میگه صاحبش رو پیدا کردم گفتم هر وقت میری قشگ دور و بر لودر رو نگاه کن.آقا داداشام وقتی راهنمایی درس میخوندن هر .قت کتاب حرف و فن رو گم میکردن میدونستم دست منه اون زمان وسط کتاب تو دو صفحه کنار هم عکس لودر گریدر بلدوزر و قلتک رو گذاشته بود عاشق دیدنشون بودم.و تراکتورهای جاندیر سبز ۶ سیلندر اصلا یه حس خوبی بهم میدادن بزرگتر بودن خوش صدا بودن یادش بخیر‌.🚜🚜🚜🚜🚜🚜🚜🚜🚜

    موافقم 32
    مخالفم 1
    1. مازیار

      ۲۴ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (873 ديدگاه)

      پس شاید برات جالب باشه

      حدود هجده سال بلدوزر داشتم که ۱۵ سال آخرش رو خودم باهاش کار می‌کردم. INTERNATIONAL TD15 معادل D6 عمده کارم تسطیح زمین و احداث جاده بود از ۵۰ متری تا حدود ۴۰۰۰ متری
      نکته جالبی که راجع بهش میتونم بگم سیستم ترمزش هست. قبلش بگم بلدوزر سیستم مجزایی برای فرمان نداره و فرمونش همون ترمزشه که با کشیدن هر کدوم از اهرم های چپ یا راست فرمون، زنجیر همون طرف ترمز می‌گیره و بلدوزر به همون سمت می‌پیچه و کشیدن هردو اهرم فرمون باهم میشه ترمز کامل، واسه همین مهمترین توصیه برای راننده اینه که زیر بار فرمون نگیره چون میشه فشار کار و ترمز باهم. اما شاید جالب باشه اگه بدونید ترمز بلدوزر نه بادی هست نه روغنی نه حتی بوستر، بلکه فقط با فشار پا روی پدال عمل می‌کنه!

      حالا چطور ممکنه؟
      توی پوسته گیربکس و دیفرانسیل (گیربکس و دیفرانسیل تو یه محفظه هست با حدود ۱۶۰ لیتر روغن) برای هر کدوم از چرخ دنده ها (چرخهای محرک عقب) یه شفت برای انتقال قدرت هست (میشه همون پلوس حسابش کرد) و روی اون شفت هر طرف یک دیسک فولادی بزرگ حدود چهل سانتی هست عین دیسک ترمز و دو طرفش عین همون دیسک از جنس لنت هست معروف به گرافیت که با همدیگه حدود ۲۰ فیلر (دو دهم میلیمتر) فاصله دارن. (کالیپر ترمز درست به اندازه دیسکش!) یک مجموعه دیسک و لنت سمت چپ و یک مجموعه سمت راست دیفرانسیل. حالا نیروی حرکت بیست سانتی‌متری پدال ترمز روی اون دو دهم میلیمتر منتقل میشه و بلدوزر رو توی هر شیبی که راننده جرات رفتن بهش پیدا کنه میخکوب می‌کنه. اما جالب‌تر از همه این که کل اون مجموعه ترمز غرق در روغن گیربکس دیفرانسیل هست!! (که اگه از رگلاژ خارج بشه بدون گرفتن پدال اصطکاک زیادی ایجاد نشه) و به همین خاطر و اینکه حین ترمز، دیسک کمترین چرخش رو داره (به دلیل سرعت کم) هرگز لنتش تموم نمیشه یعنی بلدوزر اوراق میشه اما همچنان لنت ترمز داره!!

      و یه نکته دیگه اینکه پدال گازش سمت چپ هست و ترمزش سمت راست و تو بعضی مدلها وسط (شاید بخاطر پای قوی‌تر برای ترمز) و ضمنا گازش برعکس عمل می‌کنه به اینصورت که یه اهرم گاز دستی داره که همون اول کار تا آخر میکشی و گاز تخته میشه و دیگه باهاش کاری نداری تا موقع خاموش کردن یا پیاده شدن و یه پدال پایی داره که با فشار دادنش گاز کم میشه و با رها کردنش گاز تخت میشه. دلیلش هم اینه که در اغلب زمان کار کردن گاز تخته هست و فقط موقع تعویض دنده به عقب یا جلو با فشردن پدال، گاز کم میشه که بشه دنده رو عوض کرد (در بلدوزرهای اتوماتیک که کلاچ نداره با کم کردن گاز، توربین یه فاصله ای بین موتور و گیربکس ایجاد میکنه که بشه دنده عوض کرد که با یه تقه کوچیک هم همراهه) که با این ترتیب دیگه نیاز نیست که راننده بیشتر وقتها پاش رو روی پدال فشار بده چون حین کار همیشه تکانهای شدید وجود داره با نبودن پا روی پدال گاز، اون تکانها بهش منتقل نمیشه. گیربکسش هم چهار دنده عقب و چهار دنده جلو داره که زمان کار فقط با دنده یک عقب و جلو سروکار داریم و دنده های دیگه برای حرکت سریعتر در جابجایی‌ها توی مسیرهای نرم و هموار هست و مهمترین فاکتور برای سلامت بلدوزر وضعیت شاسی (همون که زنجیر به دورش چرخیده) و رولیک‌ها و بوش‌های زنجیره و موتور اولویت بعدیه و آخر هم اینکه قدرت بلدوزر فقط مدیون ضرایب خیلی زیاد دنده های گیربکسش هست.
      ضمنا رانندگی با بلدوزر کمک خوبی به تجربه آفرود سواری میکنه! با بالا بردن خونسردی و اعتماد به نفس

      موافقم 46
      مخالفم 2
      1. فرشید

        ۲۴ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (270 ديدگاه)

        سپاس از توضیحات جالبتون

        1. مازیار

          ۲۴ آبان ۱۴۰۳
          سوابق: (873 ديدگاه)

          خوشحالم که مورد توجهتون واقع شد

        2. net

          ۲۵ آبان ۱۴۰۳
          سوابق: (3404 ديدگاه)

          امریکا پیشرفته ترین و بهترین ماشین الات کشاورزی و کشاورزی دنیا داره. امریکا سلطان کشاورزی دنیا

          موافقم 1
          مخالفم 1
      2. یانکی من هم فرزند کسی هستم

        ۲۴ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (331 ديدگاه)

        به به عجب اطلاعاتی بهم اضافه کردی بعضی رو میدونستم ولی مثال سیستم ترمز رو فکر نمی‌کردم خبری از دیسک باشه.البته قدرت بی انتهای بولدوزر دلیل اصلیش مربوط به توپیها پلانتاری هست یه چرخ دنده که سه تا چرخ دنده داخلش میچرخه.درسته.

        1. مازیار

          ۲۴ آبان ۱۴۰۳
          سوابق: (873 ديدگاه)

          درسته دنده پلانتری هم مؤثره
          درواقع منظور من از دنده های گیربکس مجموع دنده‌هایی هست که نیرو رو از موتور به چرخها میرسونه و دنده‌های پلانتری هم جزئی از اون هست

      3. مهدی دهقان

        ۲۵ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (25 ديدگاه)

        این سیستم که فرمودین 2 تا دسته که کار ترمز و فرمون رو انجام میده رو از روی تانک کپی کردن دقیقا سیستم هدایت و ترمز تانک هم همین هستش فقط سبستم انتقال قدرت بعد از گیربکس بجای پلوس چرخ خورشیدی هست که اون هم از یه مکانیزم به نام چرخ دنده سیاره ای استفاده میکنه که اگه اون نباشه موتور تحت فشار خیلی زیادی قرار میگیره

        1. مازیار

          ۲۵ آبان ۱۴۰۳
          سوابق: (873 ديدگاه)

          درسته مشابه تانک و دیگر ماشین‌آلات زنجیری هست
          اون پلوس یا شفت انتقال قدرت هم توی خود گیربکسه _ حالا شاید به نام پلوس معروف نباشه اما چون نیرو از اون طریق به چرخها میرسه گفتم _ و خروجی اون توی توپ چرخ به همون دنده سیاره‌ای که اشاره کردید میرسه

      4. علی منصوری

        ۲۵ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (410 ديدگاه)

        ممنون بابت اطلاعات جالبت

        1. مازیار

          ۲۵ آبان ۱۴۰۳
          سوابق: (873 ديدگاه)

          خواهش میکنم

    2. NAVID@@98

      ۲۴ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (773 ديدگاه)

      جدا گفتم اینجام در راستای همین صحبتای شما به شما هم میگم چون میدونید چی میگم
      کلا هرجا هرچیز صنعت و .. دیدیم کار سنگین و قوی و بزرگ که اصل کار هست و برتری نشون میده و کار اصلی رو انجام میده مناطقی که دارای سیستم های پیشرفته و سطح بالا و حرفه ای لازمه دوام و ماندگاری و قابلیت اطمینان و اعتماد و استحکام و کیفیت بالا هست مثل این جان دیر!!!!!!!!!!! ۱۱
      👑🥇همیشه یک برند هایی از اروپا و آمریکا هستن که هرچیز اول هستن یکه ۱ تازی میکنند مثل این جان دیر بزرگ و اصلی که اصشان هم همیناست john Deere و class1 آمریکایی و اروپایی 🇺🇸🇮🇹🇬🇷🇸🇪🇫🇮🇨🇵🇬🇧🇨🇭🇪🇺🇨🇦🇷🇺 همیشه یک برند هایی از اروپا و آمریکا هستن که هرچیز اول هستن یکه ۱ تازی میکنند بخصوص مثل این جان دیر 🥇👑 !!!!!!!!!!! ۱۱ 🇺🇸 John Deere

      موافقم 2
      مخالفم 8
      1. آرین

        ۲۵ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (352 ديدگاه)

        آقا فضا علمیه خداوکیلی خرابش نکن

      2. بهی

        ۲۵ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (175 ديدگاه)

        پرچم یونان چی میگه اون وسط😂

  2. حسن

    ۲۴ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (2090 ديدگاه)

    جان دیر سلطان زراعت
    رنگ سبز نمادین ترین رنگ در دنیای ماشین الات کشاورزی

    سالهای اول 50 سال اخیر تو شهر ما یکی بود قشنگ میشد گفت خدای قدرت بود فرگوسن و رومانی در برابرش واقعا هیچی نبودن

    موافقم 14
    مخالفم 3
  3. بهنام

    ۲۴ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (905 ديدگاه)

    در منطقه ی ما که عمدتاً برنجکار هستن با کمباین های جان دیر آشنایی دارند . کمباین هایی که در اصل برای برداشت گندم و ذرت استفاده میشدند ولی برای کوبیدن خرمن تراشیده شده ی برنج هم استفاده میشدند. الآن دیگه کسی از اونها استفاده نمیکنه چون کمباین هایی که برنج را مثل گندم درو میکنه چند سالیست متداول شده .
    درکل در منطقه ی ما تیلرهای کشاورزی و تراکتور های کوچک که برای مزارع برنج عالی هستن و بخاطر کار در زمینهای باتلاقی برنج از استحکام خوبی برخوردار هستن یک برند یکه تازی ممیکنه KUBOTA 🇯🇵

    موافقم 12
    مخالفم 3
    1. بهی

      ۲۵ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (175 ديدگاه)

      منطقه ما (مغان) هم بهشت این ماشین‌آلاته، شرکت کشت و صنعت مغان چندتا تراکتور آورده لامصب اندازه تریلی هستش

  4. NAVID@@98

    ۲۴ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (773 ديدگاه)

    کلا هرجا هرچیز صنعت و .. دیدیم کار سنگین و قوی و بزرگ که اصل کار هست و برتری نشون میده و کار اصلی رو انجام میده مناطقی که دارای سیستم های پیشرفته و سطح بالا و حرفه ای لازمه دوام و ماندگاری و قابلیت اطمینان و اعتماد و استحکام و کیفیت بالا هست مثل این جان دیر!!!!!!!!!!! ۱۱
    👑🥇همیشه یک برند هایی از اروپا و آمریکا هستن که هرچیز اول هستن یکه ۱ تازی میکنند مثل این جان دیر بزرگ و اصلی که اصشان هم همیناست john Deere و class1 آمریکایی و اروپایی 🇺🇸🇮🇹🇬🇷🇸🇪🇫🇮🇨🇵🇬🇧🇨🇭🇪🇺🇨🇦🇷🇺 همیشه یک برند هایی از اروپا و آمریکا هستن که هرچیز اول هستن یکه ۱ تازی میکنند بخصوص مثل این جان دیر 🥇👑 !!!!!!!!!!! ۱۱ 🇺🇸 John Deere

    موافقم 1
    مخالفم 3
  5. 🥇M🏆 Bavaria///👑

    ۲۴ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (669 ديدگاه)

    یادش بخیر رفیقم رضا اسلامی زاده(reza RS) چقدر تو تلگرام پدال در مورد عظمت این کمپانی تعریف می‌کرد! و من الان به عظمت این محصولات بیش از پیش پی میبرم.
    رضا جان سلام امیدوارم مثل همیشه حالت عالی باشه…
    حسین قنبری هستم. ❤️❤️🙏

  6. Muty

    ۲۵ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (15 ديدگاه)

    حالا خوبه یکی پا نشده این وسط بگه فورچینو لامبورگینی صنعت تراکتور را بنا نهاد و متحولش هم کرد…

  7. علی علوی

    ۲۸ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (13 ديدگاه)

    کمپانی دیر اند کو(DEERE & CO CORPORATION) یا همان جان دیر معروف از سه بخش فارستری و اگریکالچر و کانسراکشن تشکیل شده است
    FORESTRY AND AGRICULTURAL AND CONSTRUCTION VEHICLES DIVISIONS
    یعنی ماشین آلات جنگلداری و کشاورزی و راهسازی و ساختمانی و معدنی و صنعتی تشکیل شده است
    این کمپانی و کمپانی معظم کاترپیلار و دیگر کمپانی معظم آمریکایی به نام ترکس
    DEERE& CO CORPORATION AND CATERPILLAR AND TEREX به همراه کمپانی های ژاپنی کوماتسو و هیتاچی و کره ای هیوندای و سامسونگ و ولوو سوید بزرگترین کمپانی های سازنده ماشین آلات جنگلداری و کشاورزی و راهسازی و ساختمانی و معدنی و صنعتی در سراسر جهان می باشند
    کاترپیلار که توسط مخترع مشهور آمریکایی به نام هولت تأسیس شده بود در سال های ابتدایی به نام کمپانی هولت منوفکچرینگ( HOLT MANUFACTURING) نامیده می شد
    البته کمپانی های معروف و معظم دیگری از ایالات متحده نیز به نام های نیوهلند و کیس نیز می باشند
    NEW HOLLAND CORPORATION AND CASE CORPORATION
    که نیوهلند توسط اب زیمرمن در شهر نیووهلند در ایالت پنسیلوانیا تأسیس شده بود و هم اکنون تحت مالکیت کمپانی فیات در ایتالیا می باشد از این رو تجهیزات صنعتی و کشاورزی و راهسازی و ساختمانی این کمپانی آمریکایی در سال های اخیر در ایران هم مشاهده شده است
    ABE ZIMMERMAN IN NEW HOLLAND PENNSYLVANIA
    و کمپانی کیس هم توسط مخترع مشهور آمریکایی جی آی کیس در شهر راساین در ایالت ویسکانسین تأسیس شده بود و این کمپانی هم تحت مالکیت کمپانی فیات در ایتالیا می باشد و مجدداً به این ترتیب است که در سال های اخیر مکرراً شاهد ماشین آلات جنگلداری و کشاورزی و راهسازی و ساختمانی و صنعتی این کمپانی در ایران می باشیم
    J. I. CASE IN CITY OF RACINE IN STATE OF WISCONSIN

    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۲۸ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (2912 ديدگاه)

      سپاس از مطلب مفید شما

      1. علی علوی

        ۲۸ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (13 ديدگاه)

        جناب آقای اشتری بزرگوار و معزز سلام علیکم-
        ابتدای به امر عرض سلام و احترام و ادب و ارادت خدمت حضرتعالی
        جسارتا بنده در سایت پدال عضویت پیدا کرده ام اما متأسفانه کد فعالسازی از اینجانب درخواست می نماید
        جالب توجه این که بنده هرچه کد فعالسازی را ارسال می نمایم مورد پذیرش قرار نمیگیرد
        جنابعالی می توانید بنده را راهنمایی بفرمایید
        سپاسگزارم
        علی علوی از مشهد

        1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

          ۲۸ آبان ۱۴۰۳
          سوابق: (2912 ديدگاه)

          سلام دوست عزیز
          الان در سایت فعال هستید و کامنت شما هم ثبت شده
          متوجه نشدم مشکل کجاست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا