تسلاسایر خودروهای آمریکاییفیسکر

دوئل فیسکر کارما و تسلا مدل S

سرانجام پس از حدود یک هفته، امروز وقفه دور نهم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پدال را آغاز کرده‌ایم و اولین گروهی که در دور جدید به سراغ آن می‌رویم مثل همیشه گروه سدان‌های متوسط لوکس است. دوئل قبلی این گروه بین ب‌ام‌و سری ۵ و آکورا RLX برگزار شد که در این رقابت درمجموع تعداد ۱۷۳۸ رأی به ثبت رسیده است. در این دوئل سری ۵ توانست با دریافت ۱۵۰۵ رأی و کسب ۸۶ درصد از کل آراء قاطعانه پیروز گردد درحالی‌که TLX موفق به کسب تنها ۲۳۳ رأی شده است. حال امروز در هفتمین دوئل گروه سدان‌های متوسط لوکس، دو خودروی لوکس پاک یعنی فیسکر کارما و تسلا مدل S در برابر یکدیگر قرار گرفته‌اند. البته این دو ماشین قبلاً در گروه خودروهای سبز قرار داشتند اما چون از لحاظ قیمت، عملکرد و… فاصلهٔ زیادی با دیگر شرکت‌کنندگان گروه خودروهای سبز داشتند، تصمیم گرفتیم آن‌ها را صرف‌نظر از قوای محرکه‌شان، به گروه سدان‌های متوسط لوکس انتقال دهیم. همین کار در مورد تسلا مدل X هم صورت گرفته و این ماشین نیز به گروه کراس‌اوورهای متوسط لوکس انتقال پیدا کرده است.

مرسدس بنز E کلاس

اینفینیتی Q70

آئودی A6

جنسیس G80

مرسدس بنز E کلاس

آئودی A6

کادیلاک CTS

لینکلن MKZ

جگوار XJ

مازراتی گیبلی

کادیلاک CTS

مازراتی گیبلی

ب‌ام‌و سری ۵

آکورا TLX

لکسس GS

ولوو S90

ب‌ام‌و سری ۵

ولوو S90

لکسس ES

کادیلاک XTS

تسلا مدل S

فیسکر کارما

؟

؟

تسلا مدل S

شرکت تسلا در سال ۲۰۰۳ توسط ایلان ماسک با هدف تولید خودروهای تمام الکتریکی تأسیس شد و کار خود را با ساخت یک رودستر الکتریکی آغاز کرد که بر اساس شاسی لوتوس ساخته شده بود. این خودرو در سال ۲۰۰۸ به بازار آمد اما تسلا هدف‌های بزرگ‌تری داشت و به همین دلیل یک سال بعد در نمایشگاه فرانکفورت اولین سدان خود با نام مدل S را در قالب یک کانسپت رونمایی کرد. سپس چندی بعد در ژوئن سال ۲۰۱۰ نسخهٔ تولیدی این سدان تمام الکتریکی رسماً معرفی شد. مدل S یک سدان فول سایز لوکس پنج‌نفره است که بیشترین بُرد را در بین خودروهای تمام الکتریکی دارد. تسلا این ماشین را در انواع بسیار مختلفی و در مدل‌های دیفرانسیل عقب و چهارچرخ محرک به بازار عرضه نمود. همچنین به‌تازگی این سدان تمام الکتریکی آمریکایی برای مدل ۲۰۱۷ دستخوش یک فیس‌لیفت و به‌روزرسانی قرار گرفته است که بیشترین تغییرات ظاهری آن در قسمت جلو انجام گرفته و جلوپنجرهٔ تزئینی مشکی‌رنگ قبلی حذف شده است؛ اما درحالی‌که مدل S تا پیش‌ازاین در انواع گوناگونی تولید می‌شد، پس‌ازاین فیس‌لیفت مدل‌های مختلف آن به تنها دو نمونه محدود شده است. مدل پایه که برای اولین بار بعد از فیس‌لیفت به خانوادهٔ مدل S اضافه شده است ۷۵ D نام دارد و مدل بعدی هم ۱۰۰ D است که بالاترین قدرت، عملکرد و ظرفیت باطری را دارد. ولی ما در این دوئل به جهت هماهنگی با رقیب هم‌وطنش، همان نسخهٔ پایه یا ۷۵ D را انتخاب کرده‌ایم. این مدل به دو موتور الکتریکی مجهز است که یکی در جلو و دیگری در عقب نصب شده و هردو محور را به چرخش درمی‌آورند. این دو موتور مجموعاً ۵۲۰ اسب بخار قدرت و ۵۲۵ نیوتن متر گشتاور دارند. ظرفیت باطری‌های این مدل نیز ۷۵ کیلووات ساعت است و با یک‌بار شارژ می‌توانند خودرو را تا ۴۹۰ کیلومتر به پیش ببرند.

فیسکر کارما

هنریک فیسکر نام شناخته‌شده‌ای در صنعت خودروسازی است که طراحی ب‌ام‌و Z8 و نسل قبلی آستون‌مارتین ونتیج را در کارنامهٔ خود دارد. وی در آگوست سال ۲۰۰۷ شرکتی بنام فیسکر اتومتیو را تأسیس کرده و در نمایشگاه دیترویت ۲۰۰۸ نخستین محصول خود را با نام کارما معرفی رونمایی کرد که اولین سدان لوکس پلاگین‌هیبریدی دنیا محسوب می‌شد؛ اما شرکت فیسکر در پی مشکلات مالی در نوامبر سال ۲۰۱۳ اعلام ورشکستگی کرد درحالی‌که حدود یک سال قبل تولید کارما را هم متوقف کرده بود؛ اما در فوریهٔ ۲۰۱۴ یک شرکت چینی، شرکت فیسکر را خریداری کرده و آن‌را احیا نمود. مالک چینی در اولین اقدام نام شرکت را به کارما اتومتیو تغییر داده و سپس تولید سدان لوکس این شرکت را پس از انجام به‌روزرسانی‌هایی از سر گرفت. تولید این خودرو با نام جدید کارما رِوِرو (Revero) در سال ۲۰۱۶ آغاز شده و هم‌اکنون به بازار عرضه می‌شود ولی ما از همان نام سابق فیسکر کارما برای آن استفاده کرده‌ایم؛ اما همان‌طور که گفته شد، کارما برخلاف تسلا مدل S یک سدان پلاگین‌هیبریدی است. این خودرو به یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ ساخت جنرال موتورز مجهز است که در جلو نصب شده و ۲۳۵ اسب بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتن متر گشتاور دارد اما این موتور هیچ ارتباطی با چرخ‌ها نداشته و صرفاً به‌عنوان یک ژنراتور اقدام به شارژ باطری‌ها می‌کند؛ بنابراین نیروی محرک خودرو توسط دو موتور الکتریکی تأمین می‌شود که در عقب نصب شده و نیروی خودرو را به چرخ‌های عقب انتقال می‌دهند. این دو موتور مجموعاً ۴۱۰ اسب بخار قدرت و ۱۳۳۰ نیوتن متر گشتاور دارند و با استفاده از باطری‌های ۲۱ کیلووات ساعتی می‌توانند تا ۸۰ کیلومتر خودرو را به‌صورت تمام الکتریکی به حرکت درآورند اما در صورت خالی شدن شارژ باطری‌ها، موتور بنزینی روشن شده به منظور شارژ باطری‌ها و با یک باک پُر بنزین، ۴۰۰ کیلومتر به بُرد خودرو اضافه می‌کند.

 

 

مشخصات فنی

فیسکر کارما

تسلا مدل S 75D

پیشرانه بنزینی ۲ لیتری ۴ سیلندر
تنفس توربوشارژ
قدرت ۲۳۵ اسب بخار
گشتاور ۳۵۰ نیوتن متر
موتور الکتریکی دو عدد دو عدد
مجموع قدرت ۴۱۰ اسب بخار ۵۲۰ اسب بخار
مجموع گشتاور ۱۳۳۰ نیوتن متر ۵۲۵ نیوتن متر
گیربکس تک سرعته تک سرعته
محور محرک عقب چهارچرخ
شتاب صفرتاصد ۵.۴ ثانیه ۴.۲ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۰۰ کیلومتر/ساعت ۲۳۰ کیلومتر/ساعت
باطری ۲۱ کیلووات ساعت ۷۵ کیلووات ساعت
بُرد کلی ۴۸۰ کیلومتر ۴۹۰ کیلومتر
بُرد تمام الکتریکی ۸۰ کیلومتر ۴۹۰ کیلومتر
طول ۵.۰۰ متر ۴.۹۷ متر
فاصلهٔ محوری ۳.۱۶ متر ۲.۹۶ متر
وزن ۲۴۵۰ کیلوگرم ۲۱۰۰ کیلوگرم
قیمت پایه ۱۳۱,۴۰۰ دلار ۷۵,۷۰۰ دلار

 

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

[polldaddy poll=9911863]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۳ دیدگاه‌ها

  1. حامد

    ۱۷ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (825 ديدگاه)

    خب معلومه تسلا?
    یه دلیل بیارید که کارما بهتر باشه

    1. محمد

      ۱۷ دی ۱۳۹۶
      سوابق: (124 ديدگاه)

      با اینکه تسلا خودرو بهتریه ولی من به کارما رای دادم به دو دلیل: یکی اینکه برد هر دوتا خودرو تقریبا نزدیک به همه (تو مدل پایه تسلا) ولی وقتی که شارژ باطری های تسلا و سوخت کارما تمام بشه، کارما خیلی سریع تر دوباره قابل استفادست با زدن بنزین ولی تسلا باید چندین ساعت برای شارژ شدن باطری هاش صبر کرد و شارژ سریعش هم تقریبا 20 دقیقه تا نیم ساعت طول میکشه و تازه همه جا هم در دسترس نیست و به این زودی هم مثل بنزین فراگیر نمیشه، دلیل دومم کاملا شخصیه و ممکنه دیگران با من موافق نباشن و نظرشون هم محترمه ولی از نظر من قیافه کارما به ویژه از جلو خیلی قشنگتر از نه تنها تسلا بلکه بساری دیگه از خودروهاست اون ورودی های هوا جلوش منو یاد سیبیل های کاراگاه پوارو میندازه

    2. meysam

      ۱۷ دی ۱۳۹۶
      سوابق: (181 ديدگاه)

      تسلا محشره??

      کارما یه جوریه?دلچسب نیس

    3. مهرداد

      ۲۴ شهریور ۱۴۰۰
      سوابق: (7 ديدگاه)

      کارما واسه ماشین بازا باحال تره چون بنزین سوز هست طراحی زیباتری هم داره

  2. کارل شلبی

    ۱۷ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (300 ديدگاه)

    تسلا آزمونش رو خیلی وقت پیشا پس داده??
    ولی خدایی عجب فرمونی داره فیسکر کارما!!

  3. حامد

    ۱۷ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (825 ديدگاه)

    چرا بین صندلی های عقب کارما دیوار کشیدن؟
    خیلی بلنده،تورخدا نیگاش کنید/:

    1. F۲۲RAPTOR

      ۱۷ دی ۱۳۹۶
      سوابق: (2625 ديدگاه)

      😂😂😂

  4. F۲۲RAPTOR

    ۱۷ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (2625 ديدگاه)

    رای من تسلا

  5. Raha

    ۱۷ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (287 ديدگاه)

    تسلا: طراحی خارجی و داخلی + قیمت

    1. علی

      ۱۷ دی ۱۳۹۶
      سوابق: (224 ديدگاه)

      پراید طراحی خارجی و داخلی + قیمت

      1. Raha

        ۱۷ دی ۱۳۹۶
        سوابق: (287 ديدگاه)

        ماشاالله واسه خودتون یه سنگ محکی هستید
        اگه سری بعد من یه چیزی راجب رولز رویس بگم شما هم با پراید جوابمو میدید

  6. حمیدرضا

    ۱۷ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (2405 ديدگاه)

    هر دو خیلی خوب بودن و بی نهایت جذاب ولی انتخاب من تسلا به خاطر قیمت ولی فیسکر به خاطر استفاده از موتور بنزینی خیلی راحت تر میتونه فواصل دور رو طی کنه بدون نیاز به صرف زمان زیاد

  7. مهران

    ۱۷ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (297 ديدگاه)

    رای من تسلا ولی چقد کابین فیسکر خوبه یه حس آرامش خاصی داره

  8. میلاد

    ۱۷ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (44 ديدگاه)

    طراح فیسکر کسیه که تسلا مدل s رو هم طراحی کرده یادمه وقتی بعد از تسلا ، فیسکر سدان خودشو معرفی کرد ایلان ماسک خیلی شاکی شد و حساب به مدیر فیسکر تاخت که تو بهترین طراحی رو برای خودت و فیسکر کارما نگه داشتی الان بعد از 6،7 سال ایلان ماسک و کمپانیش تسلا بیش از 100 میلیارد دلار میارزن و روز به روز با ارزشتر میشن اما فیسکر ورشکسته شد و به تملک چینی ها درومد ، فک کنم خود ماسک هم از عصبانیت اون موقعش پشیمون باشه

  9. M.us

    ۱۷ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (237 ديدگاه)

    تسلا انتخاب بهتریه اما فیکسر هم خوبه فقط قیمتش زیاده

  10. Saied

    ۱۸ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (1261 ديدگاه)

    تسلا فکر کنم از رقیباش ۱۰ سالی جلوتر هستش

  11. Saeed Boroomand

    ۱۸ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (546 ديدگاه)

    استفاده از موتور درون سوز بزرگ و محموعه درایو محرکه برقی بزرگ با هم توجیه پذیر نیست، توی هیچ کلاسی. یا باید موتور بنزینی تحت الشعاع باشه، مثل هیبریدی های سری، بی ام و سری آی تری مثلا که موتور کوچیک و سبک هست و ترجیحا برای عملکرد توی یه دور موتور خاص بهینه شده. یا باید موتور برقی تحت الشعاع باشه مثل هیبریدی های موازی مثل پریوس و یا هیبریدی های مایلد ۴۸ ولتی جدید. در دراز مدت هیبریدی های سری البته این قابلیت رو دارن که ارزون تر و بهینه تر از موازی ها بشن. موتور برقی بزرگ امکان ذخیره انرژی بیشتر رو میده مثلا توی ترمز گرفتن و مد ژنراتوری و همچینین برای شارژ باتری ها یه موتور بیست سی اسب بخاری کافیه و خب جعبه دنده و نیروی محرکه پیچیده هم نیازی نیست. اینا بخصوص به درد ایران میخورن.
    متاسفانه بی ام و سری آی تری مشکل کوچیک بودن مخزن سوخت (۴-۵ لیتر فکر کنم) و قیمت بالای غیر منصفانه رو داره هر چند شاسی اش پلاستیک تقویت شده با مقداری فیبر کربنه…

  12. فرهاد كرمستجی

    ۱۸ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (253 ديدگاه)

    من علاقه ای ببه کابین های خیلی مدرن ندارم، مخصوصا که تسلا همه چیو حذف کرده، همه چی تو یه ال سی دی خلاصه شده، احساس می کنم اینجور کابین ها روح ندارن، البته شاید من خیلی اولد فشنم.

  13. hussein

    ۱۸ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (74 ديدگاه)

    من به تسلا رای دادم با وجودی که میدونم تو اب و هوای سرد سوئد دامنه حرکتی تسلا تا سی درصد و حتی تا پنجاه درصد به خاطر سردی هوا از دست میره
    شخصا استفاده ام از اتومبیل روزانه محدود به سی کیلومتر میشه و برای حفاظت از محیط زیست قطعا تسلای الکتریکی رو انتخاب میکنم با توجه به این مقایسه
    ولی تو دنیای واقعی نیسان لیف رو انتخاب میکنم
    نیسان E-NV200 کاملا الکتریکی که یک ون هست رو من خیلی تو شهر استکهلم میبینم که در حال جابجایی بار هست
    تو شهر گوتنبرگ هم نیستان E-NV200 به صورت تاکسی فعالیت میکنه و من چندبرا استفاده کردم و یکی از راحت ترین و بهترین تاکسی هایی بود که سوار شدم
    با صفر کردن هزینه ی گمرک و عوارض فروش و صفر کردن مالیات فروش به راحتی میشه نیسان E-NV200 با قیمت 150 میلیون تومان رو تو سطح شهر به کار گرفت

  14. hussein

    ۱۸ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (74 ديدگاه)

    کشور نفت خیز نروژ با شرائط یکسان، تقریبا هیچ پولی که از درامد نفت به دست میاد رو به مردمش نمیده و قسمت خیلی کمی از اون رو وارد بودجه میکنه
    یکی از کارهایی که کرده این بود که قسمتی از فروش نفت رو خرج هزینه های تشویقی برای خرید خودروهای الکتریکی کرده.
    به طور مثال خودروی تسلا تو نروژ تقریبا نصف قیمت فروش تو سوئد هست.
    به جز این هزینه ی پارکینگ رو هم برای این خودرو رایگان کرده و دولت بودجه شو از فروش نفت میپردازه

  15. میلاد

    ۱۸ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (4 ديدگاه)

    فلسفه تولید این ماشینا محیط زیسته باتری تسلا از یه معدن تو افریقا میره امریکا ساخته میشه بعد میره توکارخونه تسلا این ماشین قبل ازین که راه بیفته ۱۸۰۰۰۰کیلومتر راه رفته بعد اونوقت این ماشینا محیط زیستی اند انتخاب من فیسکره چون تقریبا بازیافته وحتما پیشرفته ترین ماشین هایبریده دنیاست

  16. Mercede kaviani

    ۱۸ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (550 ديدگاه)

    باسلام به دوست عزیز امیر دهقان
    وتشکر بی نهایت از این مقایسه ومطلب عالی شما
    انتخاب من فیکسر کارما است بخاطر سیستم هایبرید سری بهترین نوع سیستم هایبرید که توسط فریناند پورش ابداع شد وحتی مرسدس قبل از جنگ جهانی اول چندین مدل وحتی کامیون با این نوع سیستم ساخت سادگی کاری بالتر و دوام وهزینه پایین تر نگهداری
    بع امید اینکه کمپانی دیگر هم به ساخت اتوموبیل های هایبرید سری کنند دل خوش میکنم
    باتشکر مجدد دوستدار شما مرسده کاویانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا