“خودروی رالی جهانی برای جاده” عبارتی است که تویوتا برای توصیف GR یاریس جدید بکار برده است. این خودروی کوچک اما چهار چرخ محرک قدرت ۲۵۷ اسب بخاری داشته و دستپرورده بخش موتور اسپورت تویوتا یعنی گازو ریسینگ میباشد.
GR یاریس در ابتدا برای هماهنگی با قوانین مسابقات رالی جهانی ۲۰۲۱ توسعه یافته و ۲۵ هزار نسخه جادهای آن تولید شده بود اما از آنجایی که قوانین تغییر یافته و به خاطر شیوع کرونا وضعیت مالی شرکتها خیلی خوب نیست، نسخه رالی جهانی این خودرو در سال ۲۰۲۱ وارد عرصه رقابتها نخواهد شد و تویوتا از همان خودروی مدل ۲۰۲۰ استفاده کرده و زمانی که قوانین جدید از سال ۲۰۲۲ عملی شد این خودرو خواهد تاخت.
نسخه جادهای که ما تست کردیم قیمت پایه ۲۹۹۹۵ پوندی داشته اما پکیج پیست سفارشی باعث شده قیمت آن به ۳۳۴۹۵ پوند برسد. این پکیج باعث شده خودرویی گیراتر حاصل شود. از جمله تجهیزات این مدل میتوان به دیفرانسیلهای قفل شونده تورسن، کالیپرهای ترمز قرمز و سیستم تعلیق سفت تر اشاره کرد.
بههرحال GR یاریس اولین خودروی جادهای چهار چرخ محرک و سفارشی است که در قامت یک شاسیبلند از تویوتا طی دو دهه اخیر ظاهر نشده است. آخرین محصول تویوتا که چنین مشخصاتی داشت سلیکا GT4 بود که آن نیز نسخهای جادهای از مدل مسابقه رالی محسوب میشد؛ بنابراین مدتزمان زیادی از تولید یک خودروی جادهای فوقالعاده که از موتور اسپورت الهام گرفته میگذرد و همین امر اشتیاق ما برای تست GR یاریس را دو چندان میکند.
امسال حدود ۷۵۰ دستگاه GR یاریس در بریتانیا عرضه میشود که ۶۰۰ دستگاه آن تا به حال فروخته شده و در سال ۲۰۲۱ نیز هزار دستگاه دیگر عرضه خواهد شد. وزن ۱۲۸۰ کیلوگرمی این خودرو کمی بیشتر از انتظار ماست هرچند هنوز هم ۱۰۰ کیلوگرم سبکتر از هوندا سیویک تایپ R میباشد؛ اما پیشرانه ۳ سیلندر ۱.۶ لیتری توربوی GR یاریس است که با قدرت ۲۵۷ اسبی و گشتاور ۳۶۰ نیوتون متری خود جلبتوجه کرده و باعث ثبت شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۵.۵ ثانیهای و حداکثر سرعت محدود شده ۲۳۰ کیلومتر در ساعت میشود.
این خودرو دارای رینگهای زیبای ۱۸ اینچی BBS و لاستیکهای میشلین پایلوت 4S است. مدل عادی یاریس هم از رینگهای ۱۸ اینچی آلیاژی استفاده میکند اما لاستیکهای آن از نوع دانلوپ اسپورت مکس است.
ترمزهای GR یاریس از سوپرای جدید گرفته شدهاند. سیستم چهار چرخ محرک نیز میتواند گشتاور را بین اکسلهای جلو و عقب توزیع کند و در حالت استاندارد ۶۰ درصد گشتاور به اکسل جلو و بقیه به اکسل عقب فرستاده میشود اما در حالتهای اسپورت و پیست این وضعیت به ۳۰ به ۷۰ و ۵۰/۵۰ تغییر پیدا میکند.
شما این خودرو را با دیگر نسخههای استاندارد یاریس اشتباه نخواهید گرفت. ظاهر خودرو کاملاً ما را به یاد نمونههای مسابقهای میاندازد و اگرچه بال ها، رکابها و اسپویلرهای آن برای یاریس استاندارد خندهدار به نظر خواهد رسید اما استایل کلی خودرو هیجانانگیز و متمایز از کار درآمده است. با ورود به کابین و نشستن روی صندلیهای اسپورت هم اصلاً ناامید نخواهید شد.
پشت چشمان شما پشت آمپرهای کاربردی و شفافی را میبینید که دورشمار آن ردلاین ۷ هزار را نشان میدهد. حداکثر سرعت ۲۹۰ کیلومتر در ساعتی روی پشت آمپرها نیز شما را متعجب خواهد کرد! ۲۹۰ کیلومتر در ساعت روی یاریس! صندلیها باعث ایجاد موقعیت خوبی میشوند و فرمان ضخیم نیز حس خوبی دارد. پدالها نیز طراحی سبکی داشته و موقعیت فوقالعادهای زیر پاها دارند.
اگر دکمه کوچک پایین کنسول مرکزی را که رویش IMT نوشته شده فشار دهید وارد فرایند تعویض دندهها خواهید شد. این سه حرف که مخفف کلمات گیربکس دستی هوشمند است شما را تشویق به بالا بردن دور پیشرانه خواهد کرد.
در کنار دکمه IMT نیز دکمه چرخان بزرگی وجود دارد که حالتهای نرمال، اسپورت و پیست را میتوان با آن انتخاب کرد. رنگهای پشت آمپر نیز با انتخاب این حالتها تغییر میکند و رنگ قرمز برای پیست، مشکی برای نرمال و سبز برای اسپورت است. البته این ویژگی کمی دراماتیک طراحی شده زیرا تفاوت دینامیکی زیادی با تغییر حالتهای رانندگی ایجاد نمیشود. فرمان، سیستم تعلیق، اگزوز و واکنش پدال گاز بهطور نسبی تغییر وضعیت میدهند و از این نظر تفاوت ساختاری وجود ندارد.
این سؤال پیش میآید که چرا وقتی همهچیز به خوبی کار میکند آن را تغییر دهیم؟ صادقانه باید گفت سواری GR یاریس همیشه سفت است و شاید یک حالت نرمتر میتوانست آن را بهتر کند؛ اما کنترل حرکات بدنه به خوبی صورت میگیرد و فرمان و ترمزها نیز عالی عمل میکنند.
احساس بخش جلو، لاستیکها و شاسی در کل خوب بوده و ارزش سفتی سواری را دارد و GR یاریس در یک جاده مناسب خودرویی عالی برای راننده خواهد بود. شاید هم بتوانید بسیاری از سوپرکارها را در شهر شرمنده کنید.
و این عملکرد برجسته تنها به خاطر کشش و چابکی بالای شاسی یا پاسخ آنی فرمان نیست بلکه پرفورمنس خودرو نیز بسیار احساسبرانگیز است. اگرچه GR یاریس احساس خودروهای بسیار پرقدرت را ندارد اما بسیار پاسخگو و سریع حس میشود.
البته باید گفت علیرغم ادعای تویوتا که میگوید GR یاریس خودروی رالی جهانی برای جاده است اما احساس، ظاهر یا صدای خیلی نزدیکی به چنین خودرویی ندارد. کابین خودرو مجهز و باکیفیت بوده و از جمله تجهیزات آن میتوان به سیستم صوتی JBL، سیستم تهویه مطبوع، ناوبری، پایش نقاط کور و حتی نورپردازی سفارشی کابین اشاره کرد. کابین خودرو تفاوت چندانی با یاریس استاندارد نداشته و تنها برخی موارد همچون صندلیهای اسپورت و پشت آمپرهای خاص باعث تمایز آن میشوند.
البته اسپویلرها، رینگها و ارتفاع سواری کمتر باعث تمایز ظاهری این خودرو شدهاند؛ اما بهترین نکته اینکه سواری خودرو بهتر از ظاهر آن است؛ بنابراین اگرچه صرف بیش از ۳۰ هزار پوند برای یاریس سنگین به نظر میرسد اما GR یک سوپرمینی عادی نیست.
به چیزی فراتر از قیمت GR یاریس فکر کنید زیرا این یک خودروی عادی نیست. GR یاریس خودرویی است که طرفداران سالهای زیادی منتظر آن بودند. اگرچه سواری خودرو کمی سفت است اما یکی از جذابترین خودروها با قیمت حدود ۳۵ هزار پوند بوده و در جادهای مناسب به اندازه یک سوپرکار سریع است.
مشخصات تویوتا GR یاریس پکیج پیست
- قیمت: 33495 پوند
- پیشرانه: 3 سیلندر ۱.۶ لیتری توربو
- گیربکس: 6 سرعته دستی، چهار چرخ محرک
- قدرت/گشتاور: 257 اسب بخار/۳۶۰ نیوتون متر
- شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: 5.۵ ثانیه
- حداکثر سرعت: 230 کیلومتر در ساعت
- مصرف سوخت: 8.۲ لیتر در هر صد کیلومتر
new reventon
۴ آذر ۱۳۹۹موتور bmw i3 روشه
hssn
۴ آذر ۱۳۹۹ببخشید کی این اطلاعات نابو بهتون داده:/؟ منبعتون چیه؟
new reventon
۴ آذر ۱۳۹۹منبع آب!
datsun
۴ آذر ۱۳۹۹toyota G16E engine
R@min
۴ آذر ۱۳۹۹290 کیلومتر ???? حقیقتا پشمام
زیزیگولو
۴ آذر ۱۳۹۹رامین این یه هاچ بک اقتصادیو شهریه، یه هاچ بک پرسرعت شهری و تازه 290 کیلومتر در ساعت واسه این ماشین از حد نُرمالم بالاتره به نظر من
R@min
۴ آذر ۱۳۹۹ولی حال میده ? با یه سوپراسپرت کل بندازی
زیزیگولو
۴ آذر ۱۳۹۹آره
مازیار
۴ آذر ۱۳۹۹رینگ مشکی در اغلب موارد جالب بنظر نمیرسه
Hadi
۴ آذر ۱۳۹۹این موتور ۳ سیلندرش به اندازه یه v6 اونم ۳ لیتری قدرت داره
واقعاً هرکولیه برا خودش…
فلفل نبین چه ریزه بشکن ببین چه تیزه خودت تویی…
بقیه اداتو در میارن…
OMID
۴ آذر ۱۳۹۹من یاریس grmn رو بیشتر دوست دارم
هم سوپرشارژر هست که جالبه در نوع خودش
هم روی پیست تمرکز داره
بهنام
۴ آذر ۱۳۹۹نگارنده کاملا تحت تاثیر ماشین قرار گرفت تا حدی که حتی قیمت بالای آن هم چیزی از اشتیاق او کم نکرد و این نشون میده تویوتا توانایی اینو داره در هر کلاسی مدلی سرآمد تولید کنه. ظاهر ماشین کاملا با سلیقه ی ژاپنی ساخته و پرداخته شده و این خودش هم به نوعی سبکی آشنا در دنیای خودرو هست که طرفدار زیادی هم داره.
سامورایی از قله فوجی
۴ آذر ۱۳۹۹این ماشین عشقه منه همه چیش فوقالعادست
تویوتا ثابت کرد که اگه بخواد هر کاری میتونه بکنه ولی حوصله نداره
NAVID۰۰۹۸
۴ آذر ۱۳۹۹حوصله داره ، وقت نداره !!!
با این قدرت بالا و این گیربکس دستی و این وزن کم و این جُسه کوچیک ، فقط باس بریم توکیو دریفت شبانه بین خودروها در اتوبان لایی بکشیم و پلیس را به دنبال خود بسیج کنیم ، چه حالی چه آدرنالینی پشت فرمونش داشته باشیم ، جووووونم فلفلریزه .
[—{^AMIN_MC20^}—]
۴ آذر ۱۳۹۹مسئله اینه که این ماشین برای این کارا حال نمیده بیشتر یه اونتادور لازم داری با این راحت پلیس میگیرتت
ارشیاSVJ
۵ آذر ۱۳۹۹نه بابا.
پلیس هاش از یه حدی تندتر بری کلا بیخیالت میشن!
??Amin_sto??
۵ آذر ۱۳۹۹یاد سریع و خشن 3 2006 توکیو دریفت افتادم
SF90 STRADALE
۴ آذر ۱۳۹۹اگه تو ایران بود حتماً می خریدم ، تو جاده با آزرا و ماکسیما کَل مینداختم
خیلی از این ماشین خوشم اومده ؛ دم تویوتا گرم ??
Ali_x76
۴ آذر ۱۳۹۹گلف GTI که هست :))
من خودم C3 رو بین ماشینای موجود در بازار خیلی دوست دارم، هم تند و تیزه هم جمع و جور
??Amin_sto??
۴ آذر ۱۳۹۹ظاهرش بسیار هیجان انگیز و اسپرت هست ، آدم دوست داره با این ماشین مدام دور موتور رو بالا ببره و دنده عوض کنه
از نظر پرفورمنس هم عالیه وزنش خیلی سبکه و موتورش به نسبت حجمی که داره قدرت خوبی تولید میکنه
مهرداد كمال
۴ آذر ۱۳۹۹غول کش جیبی
Sina
۴ آذر ۱۳۹۹عجب هیولاییه
واقعا ماشین باحالیه
۲۵۷ اسب بخار از موتور ۳ سیلندر
۵.۵ ثانیه شتاب
چهارچرخ متحرک!!!
با تویوتا یاریس!!!
کابین زیبایی هم داره
البته یکم قیمتش بالاست ولی خیلی میارزه
بنیامین
۴ آذر ۱۳۹۹تویوتا هم اشپز داره هم اشپزخانه هر چی بخواد میتونه به بهترین شکل بسازه هم توربو و هم برقی و هم هر چی دیگه
AMG_73///AFFALTERBACH_JUST_C350///
۴ آذر ۱۳۹۹یه سامورایی واقعی…..
ژاپنی ترین ماشین ژاپن البته با احترام به سلاطین NSX و GTR
Ramin
۴ آذر ۱۳۹۹مثلا خودم از فراری خوشم نمیاد ولی نسخه جی تی سی فور لوسو رو خیلی خوشم میاد
یا مثلا همین تویوتا ، از برندش خوشم نمیاد ولی این مدل یاریس یه چیز دیگس
قیمتشم خیلی خوبه.
فلفل تند وتیزی هست. ?
مهدی
۴ آذر ۱۳۹۹واقعا لقب هرکول کوچک براش عالیه اخه میشه بگید این چیه واقعا عجوبس این یاریس آخه واقعا چیه هیولاست 230 تا میره شتابش 5 و 5 دهم ثانیس اونم فقط با 3 تا سیلندر فقط 3 تا !!! به ایران بگو به ماشین بزن 3 سیلندر بالاتر از 140 تا نمیتونه بره ایران که هاچ بک نداشته حالا معلوم نیست بزنه چی می خواد از آب دربیاد این ماشین این تویوتا سوپرا هست دقیقا این اون قلبش یه چیز دیگس سوپرا هم قلبش محشره اینجاش که میگن فلفل نبین چه ریزه بشکن ببین چه تیزه ماشینی با جسه کوچک ولی با قلب شیر
[—{^AMIN_MC20^}—]
۴ آذر ۱۳۹۹حقیقتا وقتی مشخصاتش رو خوندم اصلا موندم!!!!
چقدر پیشرفت داشته تویوتا با این مدل هایی که تو ایرانه نهایت بتونی 180 تا بری ولی این واقعا عالیه خوشم اومد
ولی من گلف gti رو بین همه ی هاچبک ها بیشتر دوست دارم
مسعود
۵ آذر ۱۳۹۹خیلی خواستنیه??
Aryan kia
۵ آذر ۱۳۹۹واقعا مهندسی ژاپن فوق العادس
به نظرمن تویوتا توانایی ساخت خودرو های سوپر اسپرت و هایپر کار رو داره به خصوص اینکه ویگه طراحی کسل کننده ای نداره