تویوتا سرانجام نخستین تصاویر و اطلاعات رسمی از کراساوور جدید خود که بر اساس هاچبک یاریس ساخته شده را منتشر کرده است. این خودرو که یاریس کراس نام گرفته، در کنار هاچبک معمولی یاریس و هاچبک داغ GR یاریس، سومین عضو این خانواده محسوب میشود. هرچند فاصلهٔ محوری یاریس کراس با نسخهٔ هاچبک یکسان است (۲,۵۶۰ میلیمتر) اما طول آن با ۲۴۰ میلیمتر افزایش به ۴,۱۸۰ میلیمتر رسیده و عرض و ارتفاع آنهم به ترتیب ۲۰ میلیمتر و ۹۰ میلیمتر افزایش یافته است. همچنین فاصلهٔ یاریس کراس از سطح زمین هم بیشتر از نسخهٔ هاچبک است.
بااینحال یاریس کراس هنوز هم بهاندازهٔ کافی کوچک هست که پا در کفش C-HR نکند. این کراساوور جدید همچنین در مقایسه با برادر بزرگتر خود ظاهر متعارفتری داشته و استایل آن کمتر بحثبرانگیز به نظر میرسد. البته شاید بتوان گفت یاریس کراس با دماغهای مشابه رافور، روکشهای پلاستیکی فراوان، دهانهٔ مربعی گلگیرها و احساس کلی شاسیبلند مانند، یک مینی رافور است. طرح دورنگ خودرو که در این تصاویر دیده میشود نیز رافور را به یاد میآورد هرچند که برای یاریس کراس یک رنگ کاملاً جدید طلایی برنجی ارائه شده است. همچنین خریداران میتوانند رینگهای بزرگتر ۱۸ اینچی را برای خودرو سفارش دهند تا استایل اسپرتتری به کراساوور خود ببخشند.
یاریس کراس با توجه به ابعاد بزرگتر، در داخل هم از فضای بیشتری برخوردار است هرچند که فعلاً هیچ اعدادی در این رابطه منتشر نشده است. البته گفته شده این خودرو فضای بار بیشتری را ارائه میکند و صندلیهای عقب آنهم با تقسیم ۴۰:۲۰:۴۰ تا میشوند. حتی بهمنظور بارگیری آسانتر، تویوتا درب صندوق برقی را هم بهصورت سفارشی ارائه کرده است. کف صندوق بار خودرو نیز قابلیت تنظیم ارتفاع دارد و میتواند به دو بخش مجزا تقسیم شود درحالیکه برای تثبیت اشیاء در جای خود نیز کمربندهایی در صندوق تعبیه شده است.
تویوتا برای یاریس کراس یک قوای محرکهٔ هیبریدی را در نظر گرفته که از یک پیشرانهٔ بنزینی ۱.۵ لیتری سه سیلندر به همراه یک موتور الکتریکی تشکیل شده و مجموعاً ۱۱۶ اسب بخار قدرت تولید میکند. برای این کراساوور کوچک همچنین سامانهٔ چهارچرخ محرک هم بهصورت سفارشی ارائه شده است. این در حالی است که در این کلاس تعداد کمی از رقبا سامانهٔ چهارچرخ محرک را ارائه میکنند و هیچکدام از آنها قوای محرکهٔ هیبریدی و سیستم AWD را باهم ارائه نمیکنند. در یاریس کراس، پیشرانهٔ درونسوز میتواند بهتنهایی چرخهای جلو را به چرخش درآورد اما زمانی که شرایط چسبندگی ضعیف تشخیص داده شود، موتور الکتریکی هم به چرخهای عقب نیرو میدهد.
تویوتا میگوید یاریس کراس در نسخهٔ دیفرانسیل جلو در هر کیلومتر کمتر از ۱۲۰ گرم و در نسخهٔ چهارچرخ محرک ۱۳۵ گرم دیاکسید کربن تولید میکند. این کراساوور سابکامپکت در کنار برادر هاچبک خود در کارخانهٔ تویوتا در فرانسه تولید میشود. این شرکت در نظر دارد سالانه بیش از ۱۵۰ هزار دستگاه یاریس کراس تولید کند. این خودرو در اواسط سال ۲۰۲۱ در اروپا عرضه میشود تا با خودروهایی مثل فورد پوما، پژو ۲۰۰۸ و فولکسواگن تیکراس به رقابت بپردازد.
مهدی
۵ اردیبهشت ۱۳۹۹از نظر ظاهری واقعا یک پسرفت هستش در مقابل کلیو اصلا حرفی برای گفتن نداره ژاپنی در اروما اصلا توان رقابتی ندارند
سروش
۵ اردیبهشت ۱۳۹۹این هم کلاس کپچره نه کلیو. اتفاقا مزیت هاش نسبت به رقبا تو متن ذکر شده. انتظار فروش به اندازه خود شرکت های اروپایی در اروپا انتظار بی جاییه اما این دلیل بر بهتر بودن یا بدتر بودن نیست
حسین
۶ اردیبهشت ۱۳۹۹حسرت جوونا ایرانی یه همچین ماشین جمع و جوریه که تو دنیا قیمتی هم نداره ولی ….
آرزو بدل موندیم ههمون
یکی پراید داره آرزو یه همچین چیزی را داره
یکی پورشه داره آرزو لامبورگینی را داره
واقعا چرا نباید………
هوووففف……
NAVID۰۰۹۸
۵ اردیبهشت ۱۳۹۹آره مهدی
درست میگی
برای همینه با دیسلایکها جوابت رو گرفتی
شما بچسب به همون عشق کرهای بودنت .
امین
۶ اردیبهشت ۱۳۹۹دوست عزیزمون درست گفتن ، در اروپا بیشترین فروش مربوط به خودرو های اروپایی است
از این نظر فرهنگ مردم اروپا در انتخاب ماشین تولیدی کشور خودشون و همچنین سلیقه اونها در نوع خودرو متفاوت از آمریکا و خاورمیانه است
مثلا نسخه استیشن خیلی پرفروشتر از سدان یک مدل خاص هست بعنوان مثال کیا اپتیما
بنیامین
۵ اردیبهشت ۱۳۹۹اصلا از این کلاس خودرویی خوشم نمیاد.
AMIR
۵ اردیبهشت ۱۳۹۹پدال لطفا ویدئو های بررسی کلیپ های خودرویی توسط مجله کار wow رو ترجمه کنید یا به صورت زیرنویس فارسی در سایت خود قرار دهید خیلی ممنون
علیرضا
۵ اردیبهشت ۱۳۹۹طراحی جالبی داره . از ۲۰۰۸ جدید به نظرم زیباتره و البته حتما با کیفیت تر
sina
۵ اردیبهشت ۱۳۹۹تویوتا نباس وارد این بازی میشد. CHR کافی بود و فروشش تو اروپا هم بسیار خوب بود.
ناامید شدم
datsun
۵ اردیبهشت ۱۳۹۹این کلاس تقاضا و فروش خوبی داره
Mohammadreza
۶ اردیبهشت ۱۳۹۹البته روش و بازار یابی و سیاست های تویوتا با مثلا هوندا و مزدا فرق میکنه
هوندا سیساتش تعداد کم و منسجم محصولاته
ولی تویوتا سبدش رو تا جایی که بتونه گسترش میده( در عین منسجم و هدفمند نگهداشتن پلتفرم هاش)
بخش زیادی از مدل های تویوتا ( و نه پلت فرم ها)جهانی نیستن و مخصوص بازار هدف طراحی و تولید میشن ولی بر روی پلتفرم های جهانی تویوتا.
من شخصاً این سیاست رو دوست ندارم.
ولی دونکته وجود داره
اول اینکه من نه سر پیازم نه تهش :)
دوم این سیاست فروش و سود بسیار خوبی داره.
طاها زارع
۵ اردیبهشت ۱۳۹۹تویوتا شده ایران خودرو 26 سانت ارتفاع یاریس رو زیاد کرده اسمشو گذاشته یاریس کراس
Khosrow
۵ اردیبهشت ۱۳۹۹چرخش نرم به طرف لکسس / طراحی ..
ارشیا
۵ اردیبهشت ۱۳۹۹پدال جان کدوم یک از رقبا سیستم awd دارن؟؟
برام سواله
حسین دهمرد
۵ اردیبهشت ۱۳۹۹کوچکتر از chr دیگه خیلی ضایعه همون chr هم شبیه هاچبکه. بازار تقاضا شرکت به این عظمت رو مجبور میکنه همچین چیزی بزنه
مهدی
۵ اردیبهشت ۱۳۹۹خیلی قشنگه
تویوتا داره پیام بازار رو درک میکنه:ماشین های بی ریخت دیگه کافیه !!
سینا BMW
۵ اردیبهشت ۱۳۹۹قیافه ی نسخه ی عادی بهتره ، اگه با همون قیافه بود بهتر میشد
meysam
۵ اردیبهشت ۱۳۹۹خیلی خوشم اومد.
طراحی داخلی و خارجی خیلی خوبی داره و فنی هم بنظر میاد خیلی خوب باشه
ADAK
۶ اردیبهشت ۱۳۹۹خیلی چینی مانند نشده ؟!
Hadi
۶ اردیبهشت ۱۳۹۹کراس بودن بهش میاد…
کورش
۹ اردیبهشت ۱۳۹۹همانند CH-R می توانست یک خودروی جدید باشد و نام یاریس هم برای همان خودرو باقی می ماند. احتمالا تویوتا سیاست سیتروئن را در ساخت کراس اور ( مثل کراس آور C3 ) در پیش گرفته .