SEMA نمایشگاهی است که در آن باید انتظار هر چیزی را داشت؛ از طرحهای دیوانهوار نسخههای سفارشی گرفته تا محلی برای به نمایش گذاشتن یک محصول قدیمی از تویوتا. امسال پنجاهمین سالگرد معرفی تویوتا کرولا است و بر این اساس، تویوتا از هر کدام از نسلهای این مدل (۱۱ نسل)، یک نمونه از آن را به SEMA آورده است. جمع کرولاهای جذاب اولیه تا نسخههای خستهکننده بعدی در یک مکان جمع شده و در ادامه، در قالب تصاویر، نسلهای مختلف این خودرو را مرور میکنیم.
نسل اول: تویوتا کرولا ۲ در واگن مدل ۱۹۷۰
با اینکه تویوتا بر اساس معرفی مدل کرولا در ژاپن در سال ۱۹۶۶، پنجاه سالگی این مدل را جشن میگیرد، ولی باید به این نکته نیز اشاره کرد که این کمپانی فروش کرولا در ایالات متحده را تا قبل از سال ۱۹۶۸ آغاز نکرده است. این واگن ۱۹۷۰ از اواخر دوران نسل اول کرولا، E10 کرولا میآید. این خودروی جمعوجور دیفرانسیل عقب در فرمهای کوپه، سدان و ۲ در واگن (چیزی شبیه به شوتینگ بریک» ارائه میشد.
نسل دوم: تویوتا کرولا SR5 کوپه مدل ۱۹۷۴
تویوتا در دهه ۱۹۷۰، نسل دوم از کرولا را به بازار معرفی کرد که این کوپه، در تریم اسپورتی SR5 است. SR5 از یک پیشرانه بزرگتر و قدرتمندتر ۱.۶ لیتری استفاده میکرد. بعد از این نسل بود که کرولا تبدیل به دومین مدل وارداتی پرفروش در امریکا، پس از فولکسواگن بیتل شد.
نسل سوم: تویوتا کرولا SR5 اسپورت کوپه مدل ۱۹۷۵
در طول نسل سوم کرولا که در فاصله سالهای ۱۹۷۴ تا ۱۹۷۹ به بازار ارائه میشد، تویوتا به رقم ۵ میلیون در تولید این کامپکت محبوب رسید. تویوتا باز هم یک کوپه SR5 از این نسل به همراه آورده که اسپورتیترین نسخه در سری کرولا محسوب میشد.
نسل چهارم: تویوتا کرولا SR5 کوپه مدل ۱۹۸۳
نسل چهارم کرولا که در سال ۱۹۷۹ به بازار معرفی شد، نقطه عطف دیگری را در کمپانی تویوتا به خود دید؛ جایی که ۱۰ میلیونمین کرولا در مارس ۱۹۸۳ از خط تولید خارج گردید. همچنین این آخرین نسلی بود که از فرمت دیفرانسیل عقب در تمام نسخهها استفاده میکرد؛ چرا که نسل پنجم کرولا، پس از معرفی در سال ۱۹۸۴، به صورت دیفرانسیل جلو ساخته میشد.
نسل پنجم: تویوتا کرولا GT-S لیفتبک مدل ۱۹۸۵
حتی پس از همهگیر شدن طرح دیفرانسیل جلو در سراسر سری کرولا، باز هم برخی مدلها به صورت دیفرانسیلعقب باقی ماندند. این لیفتبک مدل ۱۹۸۵ با کد شناسایی AE86، یکی از این مدلها بود. این نام در حال حاضر در جامعه دریفتبازها تبدیل به یک افسانه شده و شخصیت خاصی باری کرولاهای دیفرانسیل عقب ایجاد کرده است.
نسل ششم: تویوتا کرولا GT-S کوپه مدل ۱۹۸۸
وقتی از ورود کرولا به بازار ایالات متحده، دقیقاً ۲۰ سال میگذشت، تیوتا نسل ششم از این مدل را ارائه داد که در آن، سیستم دیفرانسیل عقب به صورت کامل کنار گذاشته شده بود. امّا در عین حال، هنوز یک کوپه اسپورت در سری کرولا وجود داشت که نمونهای از آن را در تصویر میبینید.
نسل هفتم: تویوتا کرولا DX مدل ۱۹۹۶
این خودرو دقیقاً زمانی آمد که پروسه «کاهش هیجان» کرولا آغاز گردید. در خلال سالهای ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۷، کرولا ابعاد بزرگتری پیدا کرده بود و رسماً یک «کامپکت» به شمار میآمد. همچنین تنها نسخههای سدان و واگن در بازار ایالات متحده به فروش میرسیدند و دیگر خبری از کوپههای اسپورتی نبود.
نسل هشتم: تویوتا کرولا LE مدل ۱۹۹۸
از سال ۱۹۹۷، تویوتا تمام کرولاهای امریکای شمالی را در ایالات متحده تولید میکرد. نسل هشتم این مدل تنها به صورت سدان عرضه میشد و نسخه «واگن» از بازار امریکا کنار رفت. پیشرانه استاندارد این نسل، یک موتور ۱.۸ لیتری بود که بعداً در سال ۲۰۰۰، تکنولوژی زمانبندی سوپاپ متغیر VVT-i به آن افزوده شد.
نسل نهم: تویوتا کرولا LE مدل ۲۰۰۶
تویوتا در نسل نهم کرولا، بار دیگر دامنه این مدل را توسعه داد و یک نسخه با ویژگیهای اسپورت با نام XRS برای این سدان اضافه گردید. قدرت ۱۷۰ اسببخاری این مدل از همان پیشرانه چهار سیلندری تأمین میشد که در آن زمان در مدل اسپرت «سلیا» نیز به کار میرفت. همچنین مدل هاچبک «ماتریکس» که بر اساس کرولا ساخته شده بود، در طول این نسل از راه رسید که در فاصله سالهای ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۸ در دسترس مشتریان قرار داشت.
نسل دهم: تویوتا کرولا XRS مدل ۲۰۰۹
نام XRS برای نسل دهم کرولا که در سال ۲۰۰۹ به بازار معرفی شد، بازگشتی دوباره داشت. این نسل از کرولا هنوز هم به صورت یک سدان ۴ در ارائه میشد و همانند مدل همخانواده و بسیار نزدیک «ماتریکس» هاچبک، بین سالهای ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ در بازار حاضر بود. این مدل همچنان شهرت «کرولا» را به عنوان یک وسیله نقلیه مقرونبهصرفه برای جابجاییهای روزانه حفظ کرد؛ اگر چه هیجان چندانی در خود نداشت.
نسل یازدهم: تویوتا کرولا SE مدل ۲۰۱۷
و اکنون به زمان حال میرسیم؛ نسل یازدهم کرولا که تغییرات تازهای برای مدل ۲۰۱۷ پیدا کرده است. در جدیدترین کرولا، برای آنهایی که علاقه زیادی به جشن گرفتن تولد یکی از باسابقهترین نامها در صنعت اتومبیل دارند، یک مدل ویژه ۵۰ سالگی نیز ارائه شده که با برخی نشانها و طراحیهای خاص در بدنه و کابین در دسترس قرار میگیرد.
Elemento
۱۸ آبان ۱۳۹۵.
کرولا ماشین خوبیه فقط ارتفاعش کمه.
الف.ی
۱۸ آبان ۱۳۹۵نسل سوم یکم شبیه به ماسل های آمریکایی نیست؟
volvo fh
۱۸ آبان ۱۳۹۵چون از تکنولوژی آمریکاییها استفاده میکرده
MPH
۱۸ آبان ۱۳۹۵یه ماشین خانوادگی مقرون به صرفه
كوروش
۱۸ آبان ۱۳۹۵به معنای واقعی ((((مرگ نداره ))))پدر من چون ۳ نسلش رو داشت نقاط قوت و ضعفش رو خوب می دونم چند تاش رو می گم
نقاط ضعف:
طراحی خواب اور و خسته کننده
کیفیت معمولی و پایین قطعات داخلی در نسل های قبلش مثل رودری مدل ۲۰۰۷ که واقعا بی کیفیت بود
صندلی مثل نیمکت مدل های قبلش
اپشن بسیار کم نسخه ۲۰۰۷ که گرفتیم سیستم پخشش کاست بود
موتور بی جونش و بی صداش (بسیار بی صدا)
کم و گرون بودن لوازمش توی یه دوره در ایران
نقاط قوت
استهلاک بسیار بسیار پایین
تعمییر اسانش هیچ پیچیدگی خاصی نداره
سواری بسیار نرم مشابه با کمری بخصوص فرمون نرمش
موتور بی صدا? البته برای کسایی که خوشون می اد
ترمز فوق العاده عالی
جادار و مسافرتی
مصرف سوخت بسیار مناسب نسل جدید حدود ۷.۵
جدا بنظرم نسل جدیدش خیلی عالی شده طراحی خوبش و زیباش اپشن های مناسب بر خلاف مدل های قبل صندلی های بسیار راحت برای مسافرت و دیگه با نصب زنون مدام فیوز نمی سوزونه (این برای من خیلی مهم بود ?)
و اینکه شتابش بهتر شده در کل بنظرم حالا کرولا واقعا نسبت به رقیباش چیزی کم نداره و بسیار ارزش خرید داره
رسول
۱۸ آبان ۱۳۹۵از سال 2005 که داریم یک میلیون خرج ش نکردیم نزدیک به 350 هزار تا هم کارکرد داره
تقریبا 35 میلیون اون زمان پول دادیم الان هم 35 برش میدارن.
محمد
۱۸ آبان ۱۳۹۵بهترین نسل کرولا به لحاظ کیفیت و نرمی سواری نسل نهم و دهم بود.
ما تابستان سال ۲۰۱۵ کرولای فول عمانی از ایرتویا گرفتیم. که باعث شد به کلی نظرم راجع به تویوتا عوض شه.چون بسیار خشک بود و کابین سر وصدای اضافی داشت.
به نمایندگی هم که مراجعه کردم گفتنند بخاطر تجهیزات اضافی هست که عمان روش بسته از جمله اینه تاشو برقی و موبایل هنزفری و…
ولی به نظر بنده بیشتر به خاطر کیفیت پایین مونتاژ تایوان بود وچیز دیگه این که کرولای وارداتی به ایران کلا ۲ ایربگ داره که واقعا مزحکه…..
و بنده در حال حاظر کیا اپتیما ۲۰۱۶ دارم وخیلی ازش راضیم حداقل ایمنی بالایی داره و ماشین از صفر سر وصدا نداره و بسیار از کرولا نرم تره .
دیگه هیچ وقت تویوتا نخواهم خرید چون به مشتری های خاورمیانه احترام نمیزاره و خودرو هاش را با حداقل امکانات به مشتری ها تحویل میده.
به نظرم پدال جان یک قسمت از سایت را اختصاص بده به تجربه مشتری ها از خودرو های وارداتی تا مردم انتخاب بهتری داشته باشند.
Elemento
۱۸ آبان ۱۳۹۵خیلی فکر خوبیه.
درسته.
تویوتا به مشتری های خاورمیانش اونقدر احترام نمیذاره.
حق هم داره به نظرم.
علی
۱۸ آبان ۱۳۹۵داریم در مورد تویوتا حرف میزنیم نه یک شرکت تازه تاسیس چینی. برای تویوتا فرق نداره کجا تولید کنه چه گینه نو چه نیویورک چون تا وقتی استانداردای تعریف شده را پاس نکنه از کارخونه بیرون نمیاد.
چرا حق داره؟ خودتا لایق ماشین خوب یا احترام نمیدونی چرا تعمیم میدی به بقیه.
Elemento
۱۸ آبان ۱۳۹۵تعمیم میدم …
به کسایی تعمیم میدم که تا بحث وام خودرو شد رفتن صف کشیدن .
وقتی ما پراید و 405 محصول 30 سال قبل رو سوار شیم تویوتا با خودش میگه اینا بدترین محصول من رو هم حلوا حلوا میکنن.
محمد
۱۹ آبان ۱۳۹۵جهت اطلاع شما الان تویوتا کرولا نسل ۱۱ مدل ۲۰۱۷ در پاکستان تولید میشه که در مدل پایه بدون ایربگ!!!!وفقط شیشه های جلو برقی هستنند!!! و در مدل فول با یک ایربگ تولید میشه که واقعا مسخرش.
کیانوش
۴ آذر ۱۴۰۱اونجا که میگی احترام نمی ذاره و با حداقل امکانات میده خیلی خنده داره بزرگوار اول اینکه یکی از مهم ترین بازار های تویوتا خاورمیانه هست و سر و صدایی من از نسل دهم با صد هزار تا کار هم من این اواخر ندیدم چه برسه به مدل صفرش و اسن تعبیر که دلیل سر و صدا چند تا اپشن اضافه هستش مثل اینه برقی و غیره خیلی خیلی سطح پایین هستش
بله کیا نسبت به نسل دهم کرولا ممکنه چند تا اپشن اضافه داشته باشه اما واسه این شرایط بازار ایران که حتی قطعه این خودرو نای معمولی و ارزون بازار جهانی هم خیلی گرون در می اد واسه ما ترجیح من همون کرولا هستش
دیگه اختلاف وزنی که چند تا اپشن بیشتر نسخه عمان ایجاد میکنن بیشتر ازپنجاه کیلو که نیست انقدری اثر نمیذاره که از همون روز اول ماشین به سر و صدا بی افته کابینش
Pooyan
۱۸ آبان ۱۳۹۵جالبه! خود ماشین هم انگار با بالا رفتن سنش پیر تر شد!
نمیدونستم کرولاهای دهه 70 و 80 انقد اسپرت بودن
یاسین
۱۸ آبان ۱۳۹۵من خودم یه نسل 10 مدل 2012 رو دارم و واقعا ازش راضیم مخصوصا تو بحث استهلاک پایین و دوامش و مصرفشو راحتیش تو شهر ولی راسیتش جانب حق رو رعایت کنیم به نظرم این واسطه بودن عمان تو نمایندگی تویوتا ایران یکم اذیت میکنه مخصوصا تو بحث موجودی قطعات و اصلا تیپ ماشینهایی که وارد شده کاش بتونن نمایندگی مستقیم بگیرن مثل میتسوبیشی من تویوتا رو خیلی قبول دارم ولی راسیتش ماشین بعدیم رو منتظرم بدونم تکلیف مدلهای جدید مزدا برای ایران چیه و ماشین بعدیم مزدا یا نیسان خواهد بود
رضا پ
۱۸ آبان ۱۳۹۵موافقم ! مزدا آخرشه
منم مثل شما منتظرم مزدا های جدیدم خدا بگم گروه بهمن و چیکار نکنه!
رضا پ
۱۸ آبان ۱۳۹۵با این تعرفه ها پول یه کرولا رو باید بدیم جک چینی مونتاژ بخریم!
جای تاسفه
احمد باقری
۱۸ آبان ۱۳۹۵نسل ۱۰ و ۱۱ واقعا طراحی قشنگی دارن.
Kian
۲۹ آبان ۱۳۹۵کرولا فقط باید بخریش کوازم مصرفی مانند لاستیک لنت وووو عوض کنی بعد هم تا دلتو نزنه نفروشی و برای تویوتا ۲۵۰۰۰۰۰۰۰ کاکرد چیزی نیست
mostafa
۱۲ تیر ۱۳۹۶سلام
دوستان تویوتا بهترین و مردترین و محبوب ترین خودروی دنیاست. منی که با تویوتا بزرگ شدم میدونم تویوتا چیه. من زیاد تایپ نکنم بهتره فقط با ذکر نمونه بهتون حالی میکنم.
سمند سوارای عزیز بدونن که الگوی سمند از جلو تویوتا ترسل مدل 93 هست و از عقب تویوتا کارینا مدل 96
مزدا 323 سواران عزیز بدونن که تویوتا ترسل مدل 95 تا 99 اگر نبود مزدا 323 داشبورد و اتاقش رو باید از روی نیسان آبی کپی میکرد.
هیوندای سوارای عزیز هم در طراحی سوناتا و آزرا یک تعظیم و احترام به تویوتا کمری بذارید.
هیچ ماشینی جز تویوتا زیر پای پلیس و اشرار طاقت نمیاره.
زنده باد تویوتا و کسانی که بصیرت دارند. در ادامه عرایضم بگم لکسوس نسخه دیگری از تویوتاست که امسال بهترین خودروی جهان شناخته شد. همچنین پریوس .
ضمنا تمام خودروهای تویوتای داخل ایران سفارش خلیج فارسه حتی شیشه بالابر دستی هم مشتریش بخواد میزنه.