در پنج سال اخیر، خط تولید جگوار اف تایپ به مجموعه ای پیچیده بدل شده که بی شباهت به یک کلاف سردرگم نیست. به عنوان مثال، نسخه ۴۰۰ اسپرت که در اینجا مورد بررسی قرار گرفته سومین جگوار اف تایپ مجهز شده به پیشرانه شش سیلندر است. این نسخه به دو مدل کانورتیبل و کوپه با پیشرانههای ۳۴۰ و ۳۸۰ اسب بخار شش سیلندر و یک مدل مجهز به پیشرانه هشت سیلندر وی شکل ۴۹۵ اسب بخار ملحق شده است و این درحالیست که نمونه اولیه اف تایپ از یک موتور چهار سیلندر نیرو میگرفته است. سامانه چهارچرخ محرک و گیربکس دستی برای تریمهای خاصی از V6ها و نسخه سطح بالا SVR مجهز به موتور V-8 ارائه میشود. با احتساب قدرت پیشرانه، سبک بدنه و نوع گیربکس، در مجموع ۲۴ نسخه از اف تایپ وجود دارد که اختلاف قیمتشان بالغ بر ۶۵هزار دلار میشود و خریداران میتوانند از میان آنها انتخاب نمایند. این آمار تنها تا زمانی دیوانهوار به نظر میرسد که نسبت به خانواده پرجمعیتتر پورشه ۹۱۱ با تفاوت قیمتی بیشتر بین ارزانترین و گرانترین عضو آن آگاهی نداشته باشید.
خودروی ۴۰۰ اسپرت ۲۰۱۸ در حقیقت یک مدل چهار گانه است که هم به صورت دیفرانسیل عقب و چهارچرخ محرک عرضه میشود و هم گونه کوپه و کانورتیبل آن قابل سفارش است. این مدل همانطور که از نامش مشخص است به یک موتور V-6 سه لیتری با قدرت ۴۰۰ اسب بخار مجهز شده است. این موتور همان نمونه به کار رفته در اف تایپ ۳۸۰ اسب بخاری است که اندکی بر قوای آن اضافه شده است اما گشتاور تولیدی توسط هر دو مورد یکسان بوده و معادل ۴۶۰ نیوتن-متر است. مانند اکثر اعضای خانواده اف تایپ، مدل ۴۰۰ اسپرت نیز به گیربکس هشت سرعته اتوماتیک مجهز شده است و گونه شش سرعته دستی تنها مختص پایینترین تریم های V-6 عرضه میشود. عملیات تعویض دندهها به حالت دستی در گیربکس اتوماتیک از طریق اهرم تعویض دنده و یا بواسطه پدل-شیفترهای تعبیه شده در پشت غربیلک فرمان، به طرزی رضایتبخش و با سرعت بالا صورت میپذیرد.
از دیگر آیتمهای جگوار ۴۰۰ اسپرت میشود به مواردی نظیر اسپلیترهای عمیقتر، دیفیوزر عقب تیره و رینگهای ۲۰ اینچی اشاره نمود. این خودرو همچنین از روتورهای بزرگتر ترمز، کالیپرهای مشکی رنگ، صندلیهای اسپرت برقی با ۱۲ حالت تنظیمات و دوخت زرد رنگ برای کابین مشکی برخوردار است.
بهای اولیه نسخه کوپه دیفرانسیل عقب این خودرو معادل ۹۰,۴۹۵ دلار بوده و مدل کانورتیبل، ارزشی برابر با ۹۳,۵۹۵ دلار خواهد داشت. سامانه چهارچرخ محرک نیز مبلغ ۳۰۰۰ بیشتر را طلب مینماید تا به لیست تجهیزات هرکدام از این خودروها ضمیمه گردد.
خودروی مورد بررسی در این مقاله از نوع چهارچرخ محرک بوده و بدون احتساب آپشن ها، قیمتی معادل ۹۳,۴۹۵ دلار دارد. بر خلاف سایر مدلهای اف تایپ، نسخه خاص ۴۰۰ اسپرت تجهیزات اضافه زیادی ارائه نمیدهد. مدل مذکور به طور استاندارد همراه با موارد ذیل ارائه شده است:
غربیلک فرمان گرمشونده، صفحه نمایشگر لمسی هشت اینچی، مسیریاب، صندلیهای چرمی، سنسور باران و انتخابگر حالات مختلف دینامیک رانندگی جگوار.
خریداران تنها میتوانند از میان سه رنگ سفید، مشکی و نقرهای، رنگ بدنه خودروی خود را انتخاب کنند و داخل کابین از چرم بیشتری در نقاط مختلف بهره ببرند و یا کنسول میانی را با فیبر کربن تزیین نمایند که هزینهای معادل ۷۹۵ دلار در برخواهد داشت. تهویه مطبوع اتوماتیک با تنظیمات دوگانه، شیشه جلو گرم شونده و صندلیهای مجهز به گرمکن و سردکن در قالب پکیجی ۱۴۳۰ دلاری عرضه میشوند. موارد انتخابی دیگری نظیر: سانروف پانوراما، سقف فیبرکربنی، آینههای تاریک شونده، سیستم صوتی Meridian، درب برقی صندوق عقب و در نهایت نیز سیستم مانیتورینگ نقاط کور وجود دارند که بهای پرداختی برای خودرو را تا ۹۸,۷۹۰ دلار افزایش خواهند داد. اما با این حال قیمت فول آپشنترین مدلهای این خودرو در سطح نسخههای کم آپشن پورشه ۹۱۱ و مرسدس SL خواهد بود که آن را به یک انتخاب معقول بدل خواهد نمود.
نمونه مورد آزمایش ما اگرچه قدرتمندتر از اف تایپ ۳۸۰ اسب بخاری است اما سریعتر از آن نیست. اف تایپ مذکور به دلیل وزن کمتر، به میزان ۰.۱ ثانیه سریعتر از خودروی ما بوده و موفق شده ظرف مدت زمان ۴.۳ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۹۶ کیلومتربرساعت دست پیدا کند. سامانه چهارچرخ محرک، وزن خودرو را اضافه نموده و به نظر ما اگر هر دو خودرو به صورت چهارچرخ و یا دو چرخ محرک باشند، ۴۰۰ پرشتابتر عمل خواهد نمود.
سیستم چهارچرخ محرک اگرچه از میزان شتاب خودرو اندکی میکاهد اما در عبور سریع از پیچها بسیار مثمر ثمر واقع میشود. شتاب جانبی این خودرو در آزمایشات صورت گرفته معادل ۰.۹۸ جی است در ردیف برترین نسخههای جگوار اف تایپ قرار میگیرد. در عبور پرشتاب از مسیرهای منحنی شکل امکان کم فرمانی وجود خواهد داشت. کنترل غربیلک فرمان در عبور از روی برآمدگیها بسیار عالی است و اگرچه عملکرد سیستم فرمان الکتریکی کاملا دقیق و سریع است اما در انتقال احساس جاده همچون بسیاری دیگر از خودروهای اسپرت مجهز به فرمان برقی، اصلا کارنامه خوبی ندارد.
منبع: caranddriver
net
۲۵ بهمن ۱۳۹۶اگر رینگش رنگ نقره ای بود و دوخت صندلی و داشبورد به جای رنگ زرد از دوخت مشکی استفاده میکرد قشنگتر میشد
ژان وال ژان
۲۵ بهمن ۱۳۹۶چی میگی ؟!
هیچ نقطه ی زشتی در این ماشین وجود نداره
فقط زیبایی مطلقه !
رنگ سیاه خیلی بهش میاد .
عاشقش شدم
بدون شک این اف تایپ جزو زیباترین ماشین های تاریخه
اصیل ، سریع ، زیبا
100 هزار دلار پول داشتم یک لحظه واسه خرید این گوگولی ! دریغ نمیکردم.
javad
۲۵ بهمن ۱۳۹۶مگه گفت زشته؟
فقط انگلستان
۲۵ بهمن ۱۳۹۶جگوار باید هر چه زودتر جانشین XKR رو بسازه و مدل های دو در بیشتری هم بسازه برای جگوار که یک اسپورت سازه خیلی بده که فقط یک مدل ماشین دو در اسپورت داشته باشه
با معرفی گزینه های بیشتر از اف تایپ هم می تونه آمار فروشش رو خیلی بالا ببره به نظرم جگوار باید یه مدل سدان گرن کوپه فوق لوکس هم برای رقابت با پانامرا باید بسازه
شرکت مازراتی هم که می شه گفت رقیب جگوار محسوب می شه داره یکم بد عمل می کنه و توی این یکی دو سال فقط خبرهای بد ازش شنیدیدم که امیدارم شرکت جگوار مازراتی و آلفارومئو رو بخره و با تزریق سرمایه پتانسیل های مازراتی رو احیا بکنه چون به نظرم شرکت مازراتی ظرفیت خیلی بالایی برای ساخت مدل های گران قیمت و لوکس داره پرستیژ برندشم خیلی خیلی بالاست.
ژان وال ژان
۲۵ بهمن ۱۳۹۶جگوار توان خرید یکی از شرکت های آلفا یا مازراتی رو داره که شما توقع داری هر دو بخره و بعد تازه احیاشون هم بکنه؟!!!!
اگر منظورت تاتائه که فکر کنم همین طور باشه تاتا امسال عملکردش چندان خوب نبود و سود و درآمدش نسبت به 2016 کاهش داشت
فقط انگلستان
۲۵ بهمن ۱۳۹۶جگوار باید هر چه زودتر جانشین XKR رو بسازه و مدل های دو در بیشتری هم بسازه برای جگوار که یک اسپورت سازه خیلی بده که فقط یک مدل ماشین دو در اسپورت داشته باشه
با معرفی گزینه های بیشتر از اف تایپ هم می تونه آمار فروشش رو خیلی بالا ببره به نظرم جگوار باید یه مدل سدان گرن کوپه فوق لوکس هم برای رقابت با پانامرا باید بسازه
شرکت مازراتی هم که می شه گفت رقیب جگوار محسوب می شه داره یکم بد عمل می کنه و توی این یکی دو سال فقط خبرهای بد ازش شنیدیدم که امیدارم شرکت جگوار مازراتی و آلفارومئو رو بخره و با تزریق سرمایه پتانسیل های مازراتی رو احیا بکنه چون به نظرم شرکت مازراتی ظرفیت خیلی بالایی برای ساخت مدل های گران قیمت و لوکس داره پرستیژ برندشم خیلی خیلی بالاست و می تونه کنار جگوار و لندروور موفق باشه.
mehran (fox)
۲۵ بهمن ۱۳۹۶جگوار اف تایپ بی نظیره.خودروئیه که شاید محبوبترین خودرو شما نباشه ولی کمتر پیش میاد دوسش نداشته باشی.یه جادویی تو طراحیشه که تقریبا همه سلیقه هارو راضی می کنه و از هر ویژگی خوبی به اندازه نیاز برخورداره هرچند اگه تو تک تک ویژگیا بهترین نباشه.همواره به عنوان یه آلمانی باز به خودروهای انگلیسی غبطه خوردم….
Amir amini
۲۵ بهمن ۱۳۹۶اینگیلیسیا تو طراحی واقعا عالی هستن مخصوصا استون مارتین با شاهکارهایی مثل one77 والکان و ونکوئیش که واقعا عالین جگوارم خیلی خوب کار کرده کاش یه مدل 4 سرنشین از این مدل عرضه میکرد که اونایی که دوس دارن با خانواده یا دوستاشون به تفریح برن بتونن از این مدل استفاده کنن
Love Cars
۲۵ بهمن ۱۳۹۶یه انگلیسی وحشی.
Ali
۲۵ بهمن ۱۳۹۶با اینکه عاشق خودرد های آمریکایی،ژاپنی وآلمانی هستم واحترام زیادی برای همشون قائلم ولی حس میکنم ماشینای انگلیسی خودروهای خاص تری هستن
بدون تعصب
مانی
۲۶ بهمن ۱۳۹۶کالایی که مشتری نداشته باشه خود به خود خاص میشه
خخخخ شوخی کردم نزنین
پهلوان مک لارن(دانیال)Surrey-England
۲۵ بهمن ۱۳۹۶تشکر فراوان از آقای باباپور بابت این مقاله.
راستی این ام5 رسما شاهکاره، این یکی رو حتما سریع ترجمه کنید.
((سوپر اسپرتی با قیمت باورنکردنی!!!!!!!))
حالا چرا میگم سوپر اسپرت بعدا خواهید فهمید.
مانی
۲۶ بهمن ۱۳۹۶من تو بچگی طرفدار مرسدس بودم ولی همیشه به طراحیهای جاگوار حسودیم میشد
خخخخخخ دنیای شیرین بچگی بود حیف زود گذشت
Godfather
۲۶ بهمن ۱۳۹۶جگوار لندروور – آستون مارتین – بنتلی – رولزرویس – مکلارن – لوتوس
الماس های انگلیسی ♥ ♥ ♥
emad1990
۲۶ بهمن ۱۳۹۶f-type از معدود کوپه های انگلیسیه که طراحیش خیلی به دل میشینه
فکر نمیکنم کسی که اینو طراحی کرده فقط طراح خوبی بوده بلکه شک ندارم یه عشق ماشین واقعی بوده