چیزی که از یک خودروی جگوار XJR575 مدل ۲۰۱۸ عایدتان میشود، دقیقا همان چیزیست که در تصاویر ملاحظه میکنید. این سدان فول سایز، نماد بعدی محصولات پرفورمنس جگوار خواهد بود که وارد قلمرو سلطنت حکامی همچون آئودی RS7، ب ام و آلپینا B7 و مرسدس AMG S63 شده است؛ پلنگی که با شیران درافتاده است.
نکته پیچیدهای در مورد این خودرو وجود ندارد. XJ جدید یک نسخه تقویت شده توسط کارخانه است که علاوه بر افزایش توان و تقویت سیستم تعلیق، ظاهر اسپرتتری نیز دارد. XJR575 رسما محصول بخش خودروهای خاص جگوار لندروور که از سال ۲۰۱۴ به اعمال تغییراتی در برخی از محصولات این کمپانی مشغول بوده، نیست. پیشرانه ۵لیتری سوپرشارژ آن به لشکر توانمند ۵۷۵ اسب بخاری خود غره است. گشتاور تولیدی توسط پیشرانه مذکور معادل ۷۰۱ نیوتن-متر است و در مقایسه با مدل سال گذشته XJR، به اندازه ۵۰ اسب بخار قدرتمندتر بوده و اضافه گشتاور ۲۰.۳ نیوتن متری را به رخ میکشد. یک گیربکس هشت سرعته اتوماتیک ZF مجهز به مبدل گشتاور که به صورت هدفمند تقویت شده تا پشتیبان این پیشرانه باشد و از یک دیفرانسیل فعال الکترونیکی نیز بهرهمند شده است.
فنرها و کمک فنرها نیز نسبت به قبل تقویت شدهاند تا کیفیت سواری را بهبود بخشند.
گزارش جگوار حاکی از شتاب ۰-96km/h معادل ۴.۲ ثانیه و نهایت سرعت ۳۰۰ کیلومتربرساعت است.
پلنگ موجودی زیباست، پس جگوار XJR هم اینچنین است. جلوپنجره توری شکل، هواکشهای پایینی و اسپلیترهای جلو به رنگ مشکی براق هستند. یک اسپویلر باریک اما آشکار نیز در قسمت عقب خودنمایی میکند. کالیپرهای ترمز قرمزرنگ آن در میان رینگهای ۲۰ اینچی مشکی، احاطه شده توسط لاستیکهای پیرلی، عرض اندام مینمایند.
بروز رسانیهایی همچون: صفحه نمایشگر لمسی ۱۰ اینچی که جایگزین نمونه هشت اینچی شده، جعبه فرمان اصلاح شده و دوربین استریو که در پشت آینه وسط سکنی گزیده است، در این مدل اعمال شده است. از نظر ایمنی نیز شرکت سازنده قابلیتهای مختلفی را در این خودرو جاسازی نموده است. از جمله میتوان به سیستم کمکی حرکت بین خطوط، هشدار انحراف از مسیر و چرخش خودکار غربیلک فرمان برای جلوگیری از برخورد، شناسایی علایم راهنمایی رانندگی و سامانه کمکی پارک، اشاره نمود.
لازم به ذکر است که تمام این تکنولوژی های نام برده شده تنها در XJهای دیفرانسیل عقب نصب خواهند شد. XJR جدید احتمالا تا قبل از پایان سال ۲۰۱۷ میلادی در آمریکای شمالی عرضه خواهد شد و خریداران بایستی علاوه بر پرداخت ۱۲۲,۴۰۰ دلار، مبلغ ۹۹۵ دلار دیگر نیز بایت عوارض دولتی پرداخت نمایند که ۲۶هزار دلار از XJ L با قدرت ۴۷۰ اسب بخار گرانتر بوده اما نسبت به مرسدس S63 با توان ۶۰۳ اسب بخار، در حدود ۲۵ هزار دلار ارزانتر است.
پرفورمنس بروز رسانیشده در این سدان باشکوه به طرز مطلوبی مفید واقع شده است. این خودرو میتواند شایسته لقب برترین و سرزندهترین سدان فول سایز تقویت شده توسط کارخانه، برحسب قیمت پرداختی باشد. اما با یورش سامانههای حرکتی مختلف به بازار، سامانه حرکتی به کار گرفته شده در این خودرو با کد AJ V8/ZF، ممکن است که دیگر کاملترین و بهترین نباشد.
پیشرانه V-8 آن هنوز هم بسیار بهتر از نمونه V-6 نصب شده بر روی انواع XJ AWD عمل میکند. با V-8 احساس آزادی بیشتری به انسان دست میدهد. گیربکس هشت سرعته آن دقیقتر و شادابتر عمل میکند؛ حس تعویض دنده دستی در آن سرزندهتر است.صدای بیرون آمده از اگزوز اگرچه بلندتر است اما بسیار گوشنواز بوده و آزارش به کسی نمیرسد. البته گاهی اوقات سامانه استارت-استاپ آن کمی سرزده و بدون هماهنگی وارد معرکه میشود که با خاموش کردن آن، این پیشرانه به بهترین نمونه موجود در خط تولید جگوار بدل خواهد شد. این خودرو بسیار سریع است اما سریعترین نیست. مرسدس S63 اصلاح شده ۲۰۱۸، در حدود سه و یا چهاردهم ثانیه در شتابگیری، چابک تر عمل مینماید که اگر چه علت دقیق آن برای ما نامشخص است اما میتواند ناشی از گیربکس ۹ سرعته، عملکرد سیستم کلاچ، سامانه چهارچرخ محرک ویا ترکیبی از هرسه باشد.
575 و S63 هر دو بسیار سریع و باثبات هستند. چسبندگی جانبی آنها برای سدانهایی با این سایز، بسیار عالی است. تفاوت بین آنها هم عیان است و هم نهان. تنها میشود گفت که انگار ۵۷۵ بار کمتری را به دوش کشیده و با خود میبرد؛ یعنی سبکبالتر از S63 احساس میشود.البته ۵۷۵ در حدود ۲۷۰ تا ۳۰۰ کیلوگرم از رقیب آلمانی خود سبکتر است.سیستم فرمان ۵۷۵ حین حرکت در مسیرهای مارپیچ کوهستانی بسیار تیز و فرزتر عمل میکند که شاید یکی از دلایل حس سبکی بیشتر نسبت S63، همین موضوع باشد.
برگردیم به سراغ جگوار خودمان و روی صندلیهای عقب آن بنشینیم. سرنشینان عقب از فضای پای ۹۱ سانتیمتری بسیار مشعوف خواهند شد. هر کسی که داخل کابین ۵۷۵ بنشیند، از چرم گرانبهای بکار رفته در آن و پنل دربهای فلزی مخصوص آن به وجد خواهد آمد. در قسمت جلو تفاوت چندانی با مدل ساخته شده در سال ۲۰۰۹ مشاهده نمیشود و شاید همین امر کمی نارضایتی خریداران را به دنبال داشته باشد. به خصوص در مقایسه با سدان های لوکس جدید، کمتر لوکس به نظر میآید. دو عدد دریچه هوای گرد، صفحه نمایشگر لمسی، ساعت انالوگ و نشان قرمز رنگ ۵۷۵ در بالا، عمده ترین مواردی است که در بخش میانی داشبورد جلب توجه مینمایند.
سخن پایانی
ما چندان از این نکته که دقیقا چه اشخاصی این اتومبیل تقویت شده توسط کارخانه را خریداری مینمایند، مطمئن نیستیم. آنها بهتر است مدلهایی نظیر XJL پورتفولیو و اف تایپ ۲-۳ سال کارکرده را نیز مد نظر داشته باشند. اما اگر قصد دارند تا پس از خرید XJR575، از دیدن مناظر کوهستانی و مسیرهای عبوری از دل دره ها لذت ببرند، توصیه میشود حتما این مدل را در بالای لیست گزینههای خود قرار بدهند.
Hosein
۱۹ آبان ۱۳۹۶دوسش دارم.جلوش و نیم رخش قشنگ تداعی کننده یه پلنگه،فقط باید بروز بشه مخصوصا کابینش بنظرم در حد کلاس و قیمتش نیست.
:::فرشاد:::
۱۹ آبان ۱۳۹۶ماشین با ارزشیه، دنیای خاص خودش رو داره، نمیشه مستقیم رقیب S کلاس دونستش.
رضا
۲۰ آبان ۱۳۹۶هفته پیش یه گذر موقتش رو دبدم و عکس گرفتم ازش نمی دونم چه جورى اپلودش کنم
واقعا زیبا بود
:::فرشاد:::
۲۰ آبان ۱۳۹۶تو سایت picofile.com آپلود کن، لینکش رو بذار تو سایت.
Kamran
۱۹ آبان ۱۳۹۶با 3 گانه المانی به هیچ عنوان قابل قیاس نیست
حمیدرضا
۱۹ آبان ۱۳۹۶خیلی خوشگله طراحیش حس اسپرت و لوکس بودن رو کاملا منتقل میکنه
سعید(تهران)
۱۹ آبان ۱۳۹۶بنظرم بیشتر با cls قابل مقایسه اس تا s کلاس، البته گرد پیری و فقدان موتور v12 که جگوار جزو پیشقدمهاش توی سدانهای بزرگ بود کاملا حس میشه…
ارش
۱۹ آبان ۱۳۹۶جاگوار رو خیلی دوست دارم مخصوصا xj6,و xj12دهه 70 و 80 میادی رو واقعا شاهکار طراحی بودن .
Alex Del Piero
۱۹ آبان ۱۳۹۶به غیر از مدل های کلاسیک ، جگوار ایکس جی از وقتی من یادم میاد همین قیافه رو داشته
بابا عوضش کن دیگه
حیفه
یاس ی
۲۰ آبان ۱۳۹۶به نظر من تنها ایراد کمی که بهش وارده همین طراحی داخلی ماشین توی قسمت داشبورد هستش، ولی در کل خیلی باحاله.
ali a
۲۰ آبان ۱۳۹۶اول تیتر رو خوندم یا جمله معروف افتادم پلنگی از خطه جویبار … :)
هیچ وقت حریف آلمانی ها نمیشه…