جیلی اگرچه نامی باسابقه در صنعت خودرو نیست اما به لطف خرید ولوو و پس از آن همکاری با دایملر بنز برای تبدیل اسمارت به یک برند الکتریکی جهانی در اروپا شناخته شده است.
برند ژئومتری که ماه آوریل در چین معرفی شده یک ساختار مجزا دارد و مأموریت آن تولید خودروهای الکتریکی برای بازارهای جهانی است. ژئومتری A اولین محصول این شرکت بوده و اگرچه کمی شبیه سدان امگرند GL جیلی میباشد اما از پلتفرم مخصوص خودرویی الکتریکی سود میبرد. جیلی به وضوح تسلا مدل ۳ را هدف گرفته و به روشهای زیادی به آنچه که تسلا مدل ۳ ندارد رسیده است. این خودرو کار خود را به عنوان یک خودروی الکتریکی مناسب برای بازار انبوه شروع کرده است.
خطوط بدنهی نسبتاً سنتی باعث پنهان شدن میزان نرمی و روانی خودرو شدهاند اما بدانید که ضریب درگ آن تنها ۰.۲۳۷۵ است. این آئرودینامیک مناسب به همراه وزن نسبتاً کم ۱۶۵۰ کیلوگرمی باعث میشوند حداکثر استفاده از باتریها صورت بگیرد. ما نسخهی استاندارد این خودرو که مجهز به باتری ۵۱.۹ کیلوواتی بود را راندیم که برد ۴۱۰ کیلومتری دارد. البته به زودی نسخهای ارتقا یافته با محدوده حرکتی ۵۰۰ کیلومتری هم عرضه خواهد شد. این مدل از باتری بزرگتر با ظرفیت ۶۱.۹ کیلووات ساعتی استفاده خواهد کرد. البته برد این خودروها با تستهای قدیمیتر NEDC اندازهگیری شدهاند و تخمین زده میشود برد آنها با استفاده از تستهای واقعیتر WLTP به ترتیب برابر با ۳۲۰ و ۴۰۰ کیلومتر باشد.
داخل کابین ژئومتری A که وارد شوید شاهد پلاستیکهای بافتدار اما کاملاً خشک و سخت خواهید بود. طراحی کلی داشبورد یک دست و تمیز بوده و کمی هم آیندهنگرانه است. کل داشبورد در سلطهی یک صفحهنمایش بوده هرچند ابعاد آن به بزرگی صفحهنمایش تسلا مدل ۳ نیست. جعبهداشبورد خودرو بهصورت برقی و از طریق یک دکمه در کنسول مرکزی باز میشود اما فرایند باز شدن آن کمی پر سر و صداست.
فضای سر بخش عقب کابین زیاد نبوده و برای یک خودروی چینی هم فضای پای زیادی وجود ندارد که این موضوعی تعجبآور است. از آنجایی که جیلی به دنبال کاهش هرچه بیشتر وزن بوده به همین خاطر خبری از لاستیک زاپاس هم نیست و نتیجهی این کار ایجاد فضای بار مناسب است.
پرفورمنس این خودرو اصلاً با مدل ۳ قابلمقایسه نیست اما خب نمیتوان آن را خودرویی کند دانست. ژئومتری A در جادههای کوهستانی عملکرد خوبی داشته و چابک است. فرمان خودرو در سرعتهای پایین سبک و مصنوعی حس میشود اما با افزایش سرعت سنگین میشود که حس خوبی دارد.
خودروی موردبحث به تکنولوژی خودران سطح ۲ مجهز بوده و در بزرگراه عملکرد خوبی دارد اما خب تنظیمات آن تکیهی زیادی به انسان داشته و استفاده از آن هم به سادگی صورت نمیگیرد. این سیستم زمانی که حس کند خودرویی در جلو وجود دارد سرعت را کم میکند اما یک حسی وجود دارد که نشان میدهد بهطور ۱۰۰ درصد نمیتوان به آن متکی بود.
سیستم تشخیص صوتی هوش مصنوعی بکار رفته در ژئومتری A هم بیش از آنکه اقدام به تغییر شرایط سیستم تهویه بکند دوست دارد دربارهی آبوهوا صحبت کند اما خب پاسخهای آن به سرعت انجام میشود. این خودرو از تجهیزات مناسبی سود میبرد و برای سواریهای روزمره بسیار خوب است و اکثر سفرهای شهری را پوشش میدهد.
تمامی اینها با قیمتی رقابتی و مناسب ارائه میشوند؛ اما ژئومتری A به عنوان خودرویی الکتریکی و پیشرفته دارای برخی نقاط ضعف در طراحی کابین بوده و در صورت تولید باید این نقایص را برطرف کند. با برد مشابه تسلا و قیمتی بسیار ارزانتر، جیلی میتواند در لیست گزینههای احتمالی خریداران اروپایی قرار بگیرد.
مشخصات ژئومتری A کامفورت
- قیمت: 25 هزار پوند (تخمینی)
- پیشرانه: تک واحد الکتریکی
- قدرت/گشتاور: 160 اسب بخار/۲۵۰ نیوتون متر
- گیربکس: تک سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل جلو
- شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: 8.۸ ثانیه
- حداکثر سرعت: 150 کیلومتر در ساعت
- محدوده حرکتی: 410 کیلومتر
- موعد عرضه: سال ۲۰۲۰
منبع: autoexpress
NAVID۰۰۹۸
۲۰ خرداد ۱۳۹۸من شخصی هستم که هیچگاه ، حتی از سر ناچاری هم خودرو چینی نمیخرم چون دوست ندارم و به هیچ کسی هم ربطی نداره ، .
اما دیگر تعصب را باید کنار گذاشت و سر تعظیم فرود آوریم برای چنین پیشرفتهای عظیمی در صنعت خودرو چین و باقی صنایع که لرزه انداخته بر پیکره بزرگترین اقتصادهای دنیا .
کاری که به عمل انجام گرفته و نه با مرگ بر آمریکا گفتنها .
s.h
۲۱ خرداد ۱۳۹۸الان یه عده اقتصاد دان میاند در جوابت میگند : ولوو و بنز دیگه اشغال شدند بعد میپرسی چرا ؟
جواب میدند چون با چین یا چینیا همکاری میکنند !!
اصلا یه سر سوزن چیزی از همکاری و خرید سهم نمیدونند واقعا یه سر سوزن فقط چون یه اسم چین اومده و اینا یه تصوری از چین 10-9 سال پیش دارد و ام وی ام و …. میگند اشغاله
وگرنه منم همین نظر رو دارم
بیژن
۲۰ خرداد ۱۳۹۸انصافا نقصی توو طراحیش حداقل نمیبینم.
me84
۲۰ خرداد ۱۳۹۸.
طراحی داخلیش خیلی زیباست.
طراحی خارجیش هم خوبه اما نه در حد داخلش اما کاملا قابل قبوله
حمیدرضا
۲۰ خرداد ۱۳۹۸خدا لعنتتون کنه دوساعت داشتم فکر میکردم چجوری یه جیلی رو به صورت جئومتری بررسی کردن
الان فهمیدم اسم برندشه
به نظرم هم از جهت چهره و هم عملکرد بتونه تو بازار اروپا و خود چین موفق باشه
مهدی
۲۱ خرداد ۱۳۹۸نظر همه محترم اما نظر من :
طراحی بیرونی بد
طراحی داخلی بسیار بد