کمتر پیش میآید که کسی اخبار مربوط به خودروسازان چینی را در طی سالهای اخیر دنبال کرده باشد و از رشد کمی و کیفی این خودروسازان متعجب نشده باشد. چینیها که در چند سال گذشته حرفی برای گفتن در برابر غولهای خودروسازی بینالمللی نداشتند، هماکنون با ارائه محصولات جدید که درزمینهٔ تکنولوژی و کیفیت اختلاف فاحشی با اسلاف خود دارند، خود را برای مواجه با این رقبا آماده میکنند. در این میان، اگر نگاهی به مدلهای چینی که در یکی دو سال اخیر رونمایی شدهاند داشته باشیم، کاملاً متوجه میشویم که تا چه حد فاصله بین برندهای چینی و رقبایشان کمتر از قبل شده است.
در نمایشگاه خودروی پکن که اخیراً برگزار شده بود، از خودرویی رونمایی شد که میتوان از آن بهعنوان یکی از نمادهای پیشرفت چینیها در صنعت خودروسازی یاد کرد. این خودرو یک کراس اور جمع جور است که Roewe RX5 نام دارد. Roewe یکی از برندهای زیرمجموعه بزرگترین خودروساز چین، یعنی سایک موتور است و خواهرخوانده MG محسوب میگردد. کلمه Roewe تغییر شکل یافته نام برند انگلیسی Rover است که پس از ورشکستگی اتحاد MG-Rover، حق امتیاز استفاده از محصولات و اختراعات آن به سایک موتور چین واگذار گردید. در حال حاضر نیز مهندسی و طراحی محصولات برندهای MG و Roewe کاملاً یکسان است و مدلهای Roewe در خارج از چین تحت برند MG به فروش میرسند که ازجمله این مدلها میتوان به Roewe 550 (MG 550) و Roewo 350 (MG 350) اشاره کرد که در سالهای اخیر به کشور ما نیز وارد شدند. Roewe RX5 دومین شاسیبلند برند Roewe است که بر پایه پلتفرم SSA سایک موتور ساخته شده است و از این نظر با MG GS مشترک است. شاید بد نباشد که اشاره کنیم که اولین شاسیبلند ساخت Roewe نیز Roewe W5 نام دارد که بر پایه سانگ یانگ کایرون ساخته شده است (در آن زمان سانگ یانگ از زیرمجموعههای سایک موتور بوده است). طراحی Roewe RX5 بدون شک یکی از بهترین طراحیهایی بوده است که در بین خودروهای چینی دیدهایم. هرچند که هنوز هم بعضی از زوایای آن شباهتهایی به برخی خودروهای دیگر دارد، اما در مجموع میتوان نمره بالایی به طراحان این خودرو داد. طراحی کلی Roewe RX5 هماهنگ و چشمنواز است و المانهای طراحی یک کراس اور با ویژگیهای اسپرت و کمی لوکس در آن رعایت شده است.
در نمای جلوی خودرو، تأثیراتی از طراحی فولکسواگن تیگوان دیده میشود، اما این به این معنی نیست که در این بخش با یک کپی صرف مواجه باشیم. Roewe RX5 از یک جلوپنجره عریض و خطوط کرومی موازی در آن بهره میبرد که حالتی لوکس و جذاب دارد که به همراه آرم Roewe در مرکز آن، امضای طراحی مدلهای جدید Roewe را تشکیل میدهند. در زیر آرم این خودرو میتوان دوربین دید جلو را مشاهده کرد. ضمناً خطوط کرومی به جلوپنجره محدود نشدهاند، بلکه وارد چراغ شده و خطوط بستهای تشکیل میدهند که نکته بسیار خوبی در طراحی این خودرو است. چراغهای Roewe RX5 نیز با بهرهگیری از LED به زیبایی طراحی شدهاند.
خطوط و منحنیها در نمای جانبی خودرو نیز ادامه مییابند. نکته خوب در این بخش نیز این است که تمامی خطوط دارای مبدأ و مقصد میباشند و هیچ خطی بیهدف رها نشده است. رینگهای Roewe RX5 از طراحی و ابعاد خوبی بهره برده و شباهت زیادی به رینگهای MG GS دارند.
اما عقب خودرو جایی است که تا حدودی ما را به یاد هیوندای سانتافه میاندازد. چراغها بهصورت عرضی قرار گرفته و توسط یک نوار کرومی به دو بخش تقسیم شدهاند. Roewe قطعاً میتواند به طراحی این چراغها افتخار کند، چراکه وقتی که چراغهای عقب روشن میشوند، با فرم خطی و قرینه خود، نمایی بسیار جذاب به عقب این خودرو میبخشند.
داخل کابین Roewe RX5 با فضایی مطبوع و لوکس مواجه میشویم که حقیقتاً انتظار آن را یک از خودروساز چینی نداشتیم! هرچند که چینیها باز هم عادت کپیکاری را رها نکردهاند و کنسول و صفحه نمایش این خودرو بسیار شبیه به ولوو Volvo S90 درآمده است، اما باز هم جنس متریال و کیفیت ساخت آن بسیار فراتر از انتظار است.
یک صفحه نمایش لمسی بسیار بزرگ در مرکز داشبورد قرار دارد که وظیفه نمایش اطلاعات و کنترل بسیاری از امور خودرو ازجمله تهویه مطبوع و سیستم صوتی را بر عهده دارد. دریچههای کولر در اطراف این صفحه نمایش شباهت زیادی به ولوو S90 دارند و به همان سبک باز و بسته میشوند.
آنچه که در مورد کابین خودرو ما را به وجد میآورد، کیفیت متریال کار شده بر در داخل اتاق است. بهشخصه هرگز از یک خودروی چینی انتظار نداشتم که داشبورد خودرو را با چرمی با دوخت عالی تزئین کرده و قطعات را به این خوبی در کنار یکدیگر قرار دهد. اصول ارگونومی در کابین بهخوبی رعایت گردیده است و سقف پانوراما نیز به جذابیت اتاق Roewe RX5 میافزاید.
صفحه کیلومتر Roewe RX5 نیز حالتی خلاقانه و جذاب دارد. یک LCD بزرگ در مرکز قرار داشته و نمایشگرهای سرعت و دور موتور بهصورت نیمدایره در دو طرف آن قرار گرفتهاند. این مانیتور بزرگ که از گرافیک خوبی نیز بهره میبرد، اطلاعات مربوط به موسیقی در حال پخش، هشدارهای خودرو و بسیاری دیگر از اطلاعات مورد نیاز راننده را در اختیار وی قرار میدهد.
مشخصات فنی رووی RX5:
همانطور که پیشتر ذکر کردیم، Roewe RX5 بر پایه پلتفرمی مشترک با MG GS ساخته شده است؛ بنابراین درزمینهٔ فنی نیز اشتراکات بسیاری با MG GS دارد. برای این خودرو دو گزینه پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو و ۲ لیتری توربو با تکنولوژی تزریق مستقیم سوخت موجود هستند که از خانواده موتورهای SGE و MGE جنرالموتورز میباشند و از محصولات مشترک جنرالموتورز و سایک موتور هستند. این دو پیشرانه به ترتیب ۱۶۰ و ۲۱۵ اسب بخار توان تولید کرده و باز هم به ترتیب توانایی تولید ۲۵۰ و ۳۵۰ نیوتنمتر گشتاور را دارند.
جعبهدندههای ۶ دنده دستی، ۶ دنده اتوماتیک دو کلاچه و ۷ دنده اتوماتیک دو کلاچه که مورد آخری باز هم از محصولات مشترک جنرالموتورز و سایک موتور است، گزینههای انتقال قدرت برای این شاسیبلند جمعوجور هستند که قدرت را به چرخهای جلو در نسخه پایه و هر چهار چرخ در نسخههای کاملتر ارسال میکنند. انتقال قدرت Roewe RX5 از نوع AWD میباشد و این خودرو مجهز به قفل دیفرانسیل میباشد.
یک نسخه هیبریدی نیز از این خودرو با نام Roewe eRX5 در آینده در دسترس خواهد بود.
سخن پایانی:
میتوانیم Roewe RX5 را یک نسخه لوکس از MG GS بنامیم. هرچند که طراحی منحصر به فرد MG در Roewe RX5 به چشم نمیخورد و برخی از زوایایی آن از خودروهای دیگری الهام گرفته شده است، اما در نهایت طراحی این خودرو نیز بسیار جذاب و هماهنگ است و یک گام بزرگ رو به جلو برای خودروسازان چینی به شمار میرود. همچنین، برخی از نقاط ضعف MG GS مانند جنس نهچندان عالی متریال داشبورد و نبود سقف پانوراما در Roewe RX5 رفع شده و به نقاط قوت این خودرو تبدیل شده است. این خودرو در زمره پیشتازان صنعت خودروی چین قرار میگیرد و قطعاً در آینده از این خودرو و این برند بیشتر خواهیم شنید.
فری
۸ تیر ۱۳۹۵آیا این خودرو در ایران هم عرضه می شود و قیمت احتمالی آن چند خواهد بود؟
وحید
۲۷ مرداد ۱۳۹۵اگرکه عرضه هم نشود باز مشکل از همین گرک صفتان ایران آب میخوره
مهدی
۲۹ بهمن ۱۳۹۵بله
از سال آینده
کمتر از 130 میلیون
بهرام
۲ اسفند ۱۳۹۵وقتی gs قیمت بالای ۱۵۰ تومن داره چه انتظاری داری این کمتر از ۱۳۰ باشه ؟؟؟
امیرمحمد
۱۶ تیر ۱۳۹۵این خودروسازان چینی تا پنج سال دیگر دنیا را تسخیر خواهند کرد.
john
۷ مرداد ۱۳۹۵شایدم کمتر از 5 سال?
میلاد
۶ مرداد ۱۳۹۵به نظر میاد از نمای جلو یک کپی تمیز از honda accord باشه تا فولکس تیگوان!
امین
۲۰ مرداد ۱۳۹۵پیشرفت حق هر انسان شایسته ایست،وقتی هدف پیشرفت و توسعه کشور باشه باید هم چنین باشد و وقتی هدف مثل خودرو سازای وطنی خودمون کلاهبرداری و خالی کردن جیب ملت با بی کیفیت ترین تولیدات باشه باید هم اینچنین مفلوک و معیوب و خاک بر سر باشند.
ماندانا
۲۸ مرداد ۱۳۹۵آغا ما کیفیت کالاهای چینیرو میبینیمو باز به بی کیفیتیه این کشور و کالاهاش ایراد میگیریم.عزیزم کسی نیس تو این کشورمون دنبال گوشیه اپل نباشه پشت گوشیه اپل با اون کیفیته خیره کنندش نوشته چین
solat
۱۶ شهریور ۱۳۹۵طرح زیبا و چشم نوازی داره و کیفیت درون اتاق هم خیلی شیک و با دوام بنظر میرسید .. تا چند سال قبل اسم خودروهای چینی رو هم نمیدونستیم و اگرم حرفش پیش میومد میخندیدیم حالا ببین به کجاها رسیدن و به کجاها میرسن .. اونا شب و روز تلاش میکنند و لگن سازای ما شب روز در فکر چجور خالی کردن هرچه بهتره جیب مردم هستن
ایر انی
۱ آبان ۱۳۹۵هی داد زدیم اگه همینجوری به جای تکون خوردن و جلو رفتن از خودر وهای نسل قبل چین مقل لیفان 620 ایراد بگیریم راه به جایی نخواهیم برد و فقط عقب مانده تر خواهیم شد-حال منتظر هند خودرو و افغان خودرو هستیم- چاکر خودرو-ناکر خودرو
داود
۷ آبان ۱۳۹۵آغا میگن قراره تو تبریز مونتاژ بشه کسی میدونه قیمتش چقدر میشه؟
هادی
۲۸ دی ۱۳۹۵مقداری هم از ولوو xc90 تقلید کردند.
در کل اگر زیر صد میلیون باشد خوبه.
پرهام
۴ اسفند ۱۳۹۵100 میلیون ؟؟
قیمت جهانیش ١٠٠ میلیون هست معیار قیمت گذاریتون هر چی باشه حداقل باید می گفتی زیر ١۵٠ میلیون این خودرو با این کیفیت و این موتور زیر ٢٠٠ واقعا بی رقیب هست انصاف داشته باشیم از سال دیگه ام میاد بین ١٣٠ تا ١۴٠ گفتن
هادی
۲۸ دی ۱۳۹۵البته رئیس جدید ولوو سوئد یک چینی هست.
عليرضا
۳۰ بهمن ۱۳۹۵تونمایشگاه تهران دیدم . حقیقتا باکیفیت بود. قیمت هم گفتن احتمالا 130