هرچند صنعت خودروسازی چین در مدت کوتاهی پیشرفت چشمگیری داشته و به نظر میرسد سرانجام خودروسازان این کشور دیگر کپیکاری را کنار گذاشتهاند اما بااینوجود، برخی از خودروسازان چینی هنوز روش قدیمی کپیکاری را دوست دارند و نمیخواهند از آن دست بکشند. مصداق این موضوع، شرکی بنام هانلونگ و اولین محصول آن بنام کوانگشی است که به معنای واقعی کلمه پاسخ چینیها به رنجروور محسوب میشود!
برای کسانی که تاکنون نام هانلونگ را نشنیدهاند باید بگوییم این یکی از شرکتهای تابعهٔ زوتی است که بدون شک، خود مشهورترین خودروساز چینی در زمینهٔ کپیکاری محسوب میشود. هانلونگ که در سال ۲۰۱۶ تأسیس شده، کراساوور کوانگشی را در آوریل سال گذشته بهعنوان اولین محصول خود به بازار چین عرضه کرد و ظاهراً به فروش خوبی هم دست پیدا کرده است. با توجه به کراساوورهای خوبی که اخیراً چینیها روانهٔ بازار کردهاند، موفقیت کوانگشی در بازار قابلتوجه به نظر میرسد.
هانلونگ کوانگشی که نام آن در انگلیسی «Hunkt Canticie» است، در ابتدا با نام زوتی T800 متولد شد و بعداً به T900 تغییر نام داد اما بعداً این خودرو به برند هانلونگ منتقل شد ولی هنوز توسط زوتی تولید میشود. کوانگشی در بیرون بسیار به رنجروور شباهت دارد و هرچند شاید شکل چراغها و جلوپنجرهٔ آن متفاوت باشد اما فرم کلی بدنهٔ خودرو خصوصاً در بخش جانبی کاملاً شاسیبلند افسانهای بریتانیاییها را به یاد میآورد. البته در عقب این شباهت به حداقل میرسد زیرا طراحان چینی تصمیم گرفتهاند در اینجا برخلاف رنجروور، از چراغهای افقی استفاده کنند.
در داخل نیز کوانگشی تصمیم گرفته بیشتر از همتای بریتانیایی خود فاصله بگیرد و به همین دلیل از طراحی متفاوتی استفاده کرده که برجستهترین ویژگی آن دو نمایشگر به هم چسبیده است. یکی از این نمایشگرها که ۱۰.۲۵ اینچی است، بهعنوان صفحه آمپر در نظر گرفته شده درحالیکه نمونهٔ ۱۲.۳ اینچی مرکزی، سیستم اطلاعاتی-سرگرمی را ارائه میکند. ازجملهٔ دیگر ویژگیهای داخلی قابلتوجه این خودرو هم میتوان به تریم مشکی پیانو روی کنسول مرکزی و غربیلک فرمان سه پره با بخش پایینی Z شکل اشاره کرد.
کوانگشی از لحاظ ابعاد هم با ۴,۹۸۵ میلیمتر طول، ۱,۹۹۵ میلیمتر عرض و ۱,۸۱۹ میلیمتر ارتفاع، بسیار به رنجروور نزدیک است. در زیر کاپوت خودرو اما اینطور نیست زیرا در اینجا بجای پیشرانهٔ ۵ لیتری V8 سوپرشارژ رنجروور، یک موتور ۲ لیتری چهار سیلندر توربو قرار گرفته که تنها ۲۱۸ اسب بخار قدرت و ۳۷۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. این موتور به یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک متصل شده و هرچند تیپهای پایهٔ کوانگشی بهصورت محرک عقب عرضه میشوند اما خوشبختانه برای تیپهای بالاتر سامانهٔ چهارچرخ محرک هم ارائه میشود تا کمی بتواند خود را به رنجروور نزدیک کند!
کوانگشی ظرف ۹.۲ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد و در هر صد کیلومتر ۹.۲ لیتر بنزین مصرف میکند. مهمترین مزیت این خودرو اما مثل همهٔ کپیهای چینی، قیمت است که از تنها ۱۵۹,۸۰۰ یوآن معادل ۲۲,۶۴۰ دلار آغاز شده و نهایتاً در بالاترین نسخه به ۲۴۳,۸۰۰ یوآن معادل ۳۴,۴۹۰ دلار میرسد. این یعنی کوانگشی چندین برابر ارزانتر از رنجروور پایه است که قیمت آن در چین از ۱.۲۲ میلیون یوآن معادل ۱۷۲,۶۰۰ دلار آغاز میشود؛ بنابراین، میتوان با قیمت پایهٔ یک رنجروور در چین، پنج عدد از کپی فول آپشن آنرا خرید!
D.R strange
۱۰ خرداد ۱۴۰۰هرچند صنعت خودروسازی چین در مدت کوتاهی پیشرفت چشمگیری داشته و به نظر میرسد سرانجام خودروسازان این کشور دیگر کپیکاری را کنار گذاشتهاند
چه قدر عالی😀
اما بااینوجود، برخی از خودروسازان چینی هنوز روش قدیمی کپیکاری را دوست دارند و نمیخواهند از آن دست بکشند.
زرشک😑
باز خوبه این چینی ها یه کپی میسازن. حداقل کپی هست. مردمش میتونن کپی سوارشن.همه موجودات حتی کودک هم از بزرگترش کپی میکنه و یواش یواش بالغ میشه
ما هنوز تیبا سال 90 شمسی رو منتاژ میکنیم + سمند دهه 80 شمسی 🤦
هعی روزگار.
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۱۰ خرداد ۱۴۰۰والا اینا ۳۰ساله گذشته هنوز خیلیاشون دست از کپی برنداشتن…
Reza
۱۱ خرداد ۱۴۰۰در نوع خودش عالیه 👍
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۱۱ خرداد ۱۴۰۰موندم آشغال چینی از کی شده عالی؟ والا این هیچی نمی ارزه رضا جان…
Reza
۱۲ خرداد ۱۴۰۰خوب این نظر شماست و محترمه واسم، ولی نظرتون بیشتر از روی تعصب هستش چون اصلا بعضی دوستان تا اسم چین میاد وسط آشغال آشغال میکنن. والا اینطور نیست
این چینی ها با چینی های موجود تو ایران فرق دارن و نسبت به قیمتشون خودروهای خوبی هستش
قیمتشونم باید در نظر بگیرید
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۱۲ خرداد ۱۴۰۰رضا جان اتفاقا از روی تعصب نیست و تجربه شو داشتم که واقعا از چینیا متنفرم،یکی از آشنا های ما سال پیش کوپا خرید(کوپا که دیگه یکی از جدیدای چینیاست)،تا سه ماه نکشید که باتریش خالی شد! فقط سه ماه! تازه این آشنامون هم زیاد اهل سفر و گشتن نیست معمولاً بیشتر توی شهر میچرخه یا میده دست خانومش،اونو که عوض کرد دقیق یه هفته بعد چراغ ترمز سمت شاگرد سوخت، اتفاقی بعدی استارت نخوردن موتورش بود که حالا نمیدونم کی اتفاق افتاد اما بهمون گفت یه صبح رفته سراغش استارت نخورده،که مشکلش هم از مغزی سوییچ بود(مغزی سوییچ مستقیم به استارتر وصل میشه)،خلاصه طی این چند ماه خیلی اذیتش کرد با وجود اینکه خیلیم بهش فشار نمیاورد، یه بار دیگه هم انگار شیشه بالابر عقب کار نمیکرد بردیمش نمایندگی ازش خواستم باهاش برم اونم قبول کرد رفتیم درو باز کردن رودری رو درآوردن چه افتضاحی بود! سیم ها همینطوری ول داخل در هستن بدون اینکه به جای خاصی وصل بشن! قسمت زیادی از داخل در خالی بود! که روشو یه طلق سفید چسبونده بودن!!! خیلی خیلی بی کیفیت بود اگه اونجا میبودی الان دیگه همین قیمت کمتر رو هم به این چینیا نمیدادی….
حقیقتش اینه که چینیا شاید در ظاهر خوب باشن،اما از هر لحاظ بی کیفیتن،فرقی نداره چه ام وی ام ۱۱۰باشه چه هونگچی،همه از یه نوعن….
porsche
۱۰ خرداد ۱۴۰۰اسمش خیلی سخته😭😭😭
اما به جز اسمش همه چیش عالیه (فنیش ضعیفه اما خوب و قابل تحمله)
طراحی زیباتر از رنجروور
فضای داخلی زیبا
قیمت خیلی ارزان
خلاصه همه چیزش عالیه من بین اینو رنجروور اینو انتخاب میکنم با یه پورشه کیمن
Farzad
۱۰ خرداد ۱۴۰۰طراحی زیباتر از رنجروور ؟!! 😐🤦♂️
porsche
۱۰ خرداد ۱۴۰۰جلوشو قبول دارم اما خدا وکیلی عقب رنجروور خیلی زشته
RezaRs
۱۰ خرداد ۱۴۰۰واقعا چرا بهت لایک دادم پورشه جلوش عین یکیه دور از جناب بالا اورده
porsche
۱۰ خرداد ۱۴۰۰🤣🤣🤣خب ۹۱۸ اسپایدر نیست که بی نقص باشه یه ماشین ارزون قیمته که نسبت به قیمتش عالیه
😈👻به کیمن gt4 فک کن یو هَهَهَهَ😈👻🤣
RezaRs
۱۰ خرداد ۱۴۰۰ج ندادی حالت بهتره ؟
porsche
۱۰ خرداد ۱۴۰۰عالیم
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۱۰ خرداد ۱۴۰۰نخیر عملت بدجور رو حس ماشین بازیت تاثیر گذاشته!
آخه این **** کجاش از خود لندروور بهتره؟ من یکی که درکت نکردم….
porsche
۱۰ خرداد ۱۴۰۰تو هم به یه کورلت فک کن نه یکی بلکه دوتا
یا مثلا یه ۹۱۱
یا مثلا یه رنجروور که کاملا فول نباشه
یا مثلا یه کادیلاک
یا یه بنز
شایدم آئودی نظرت رو جلب کنه؟
من نمیگم این خوبه،من میگم خرید یه رنجروور برای کسی که بزور پول جمع کرده و ** پول نیست اشتباهه
بجاش اینو بگیره و یه عالمه انتخاب دیگه.
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۱۱ خرداد ۱۴۰۰🤷♂️
porsche
۱۱ خرداد ۱۴۰۰گزینه ج همه ی موارد
AHMET 2002
۱۰ خرداد ۱۴۰۰وقتی میبینی حتی نمیتونی شاسی بلدی که پدال میگه مال فقرا رو هم بخری…:-\
مک وال
۱۰ خرداد ۱۴۰۰اگه بیاد ایران، درجا میخرمش.
واقعا قشنگ از آب دراومده.
قدرت موتورش هم برای استفاده داخل شهر خوبه.
محمد مختاری آذر
۱۰ خرداد ۱۴۰۰نه واقعا می خری من بودم ام وی ام میخریدم ولی اینو نمیخریدم چون حداقل ام وی ام کپی نیست
AHMET 2002
۱۰ خرداد ۱۴۰۰ماکان؟!
Farzad
۱۰ خرداد ۱۴۰۰نه کامنتش انشالله نداره 😂
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۱۰ خرداد ۱۴۰۰اون کتابی مینویسه…
AHMET 2002
۱۱ خرداد ۱۴۰۰اره
دقتم کم شده دیگه
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۱۱ خرداد ۱۴۰۰مهم نیست…
یوسف
۱۰ خرداد ۱۴۰۰در جواب کسی که از رنجرور ایراد میگیره نباید خرده گرفت…. چون داره درد دل میکنه
BenzSLR
۱۰ خرداد ۱۴۰۰از رامین یاد گرفتن به فقرا بدن ولی این کپی کاری مسخره رو جمع کنید دیگه
محمد مختاری آذر
۱۰ خرداد ۱۴۰۰دیگه چین واقعا شورشو در آورده بابا اینکه دیگه کپی رنجروور هستش من بودم شکایت می کردم مثل این میمونه شما با نام تجاری و شهرت رونالدو مثلا نمیدونم لباس بفروشی خوب اون انحصاریش مربوط به رونالدو هستش
حالا اینجا هم همه چی کپی هستش به جز داخل خودرو
یعنی طراحی یه شاسی بلند اینقدر سخته؟؟!!!!!!! بابا بدین یه دونه من براتون طراحی کنم
Hamid
۱۰ خرداد ۱۴۰۰نه
ببین
هر کی بخواد پیشرفت کنه میتونه
اما
مشکل اینه
یه عده
“نمیخواهند” و ” مانع میشوند”
بیشتر ادامه نمیدم
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۱۰ خرداد ۱۴۰۰منظورتو فهمیدم،حق داری…
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۱۰ خرداد ۱۴۰۰آقای مختاری آذر اینا آدم بشو نیستن تا یه سازمان مربوط به قانون کپی رایت توی دنیا ایجاد نشه کپی کاری گند اینا و به لجن کشیدن طراحی خودروها ادامه داره…
Angus_812
۱۰ خرداد ۱۴۰۰رامین امتحان نوبت دوم داره چند وقتی نیستش
الان اینجا بود میگفت این از رنج روور بهتره
بقیه پول رنج روور رو میده فقرا
با بقیشم اینو میخره که وارداتیه و با بقیشون فرق داره
D.R strange
۱۰ خرداد ۱۴۰۰دوست عزیز جسارتا ببخشید ولی امتحان نوبت دوم تموم شده ها!
نمیدونم دارید درباره کی حرف میزنید ولی همه پایه ها حتی دانشگاهی ها امتحاناشون تموم شده. نهم ها چهار شنبه ، و دوازدهیما روز شنبه کلا امتحاناشون تموم میشه.
درضمن کامنت های دیروز هم میخوندم باز یه سری ها که نمیدونم کی هستن
به همدیگر میگفتن اکانت فیک هستی جوان بی تجربه هستی و از این حرف ها.
به همدیگر القاب ندیم. ما که همدیگر رو در واقعیت ندیدیم.
چه بسا خیلی ها خود حقیقیشونو نشون نمیدن. و یا شاید خود واقعیشونو نشون میدن.
حالا من نمیدونم داستان رنجرور چیه اون بهتره و و و دخالتی هم نمیکنم.
Angus_812
۱۱ خرداد ۱۴۰۰رامین خودت خودتو لو میدی
در ضمن برادر من دوازدهم انسانیه و تا ۲۴ خرداد امتحان داره
مرسی که الان فهمیدیم حتی دبیرستانم نیستی
Farzad
۱۰ خرداد ۱۴۰۰قانون کپی رایت برای لگن سازان چینی یعنی کشک یعنی پشم .
احتمالا کمپانی لندروور مثل چندسال پیش دوباره شکایت خواهد کرد و پیروز هم خواهد شد .
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۱۰ خرداد ۱۴۰۰رنجروور دوسه سال فقط درگیر شد تا اون لندویند آشغال رو بندازه کنار اما نهایت فقط شکل بدنه رو تغییر دادن،تا یه سازمان جهانی برای این مسئله کپی رایت درست نشه دست از این مسخره بازیا برنمیدارن…
زیزیگولو
۱۰ خرداد ۱۴۰۰ذات خراب چینیها رو نمیشه تغییر داد چون ذاتِ خراب خوب بودن و بد بودن واسش مهم نیستش و فقط دنبال نفع خودشه
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۱۰ خرداد ۱۴۰۰دقیقا 👌،فقط منافع خودش بقیه دیگه هیچ…
Amirreza
۱۰ خرداد ۱۴۰۰تیتر خبر یه جور زده برا فقرا که گفتم از نظر قیمتی با پراید برابره ،حالا فکر نکنم ۳۵ هزار دلار زیادم فقیرانه باشه
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۱۰ خرداد ۱۴۰۰خب نسبت به رنجروور که ارزون تره،اما ارزون تر به چه قیمتی؟کیفیتش قشنگ مشخصه چقدر ****…
مک وال
۱۱ خرداد ۱۴۰۰کاش میومد ایران میتونستیم بخریم.
البته ایران بیاد قیمتش نزدیک 2 میلیارد تومان میشه!
حسن
۱۱ خرداد ۱۴۰۰قرارنشد غر بزنیم اکثرا توان خرید اینوهم نداریم به تاکید نویسنده پدال مال فقراست یعنی ما که نمیتونیم یک سانتافه نسل قبلیکه درایران منتاز میشد بخریم یعنی زیرخط فقریم
venzooo
۱۷ تیر ۱۴۰۰واسه فقرا هستش بعدش قیمتش از تیگو 8 پرو بیشتره آخه یعنی چی ؟
اگه اینطور باشه پس یعنی کسی که پول خرید تیگو 8 پرو رو نداشته باشه زیر خط فقره !