داچیا

بررسی داچیا داستر 2024؛ شاسی بلندی کوچک با قلبی بزرگ

داستر با ارائه ویژگی‌های کاربردی، پیشرانه کم‌مصرف و راندمان بهتر، همچنان یکی از بهترین خودروهای اقتصادی بازار است.

نسل سوم کراس‌اوور متوسط برند رومانیایی داچیا، داستر، به‌تازگی روانه بازارهای جهانی شده و توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. این بلندقامت اروپایی، یک محصول خانوادگی سایز متوسط به شمار می‌رود که در این قاره محبوبیت بالایی دارد و به‌لطف بهره‌وری از امکانات خوب، قیمت مناسب و کیفیت قابل‌قبول، بخش قابل‌توجهی از بازار را به خود معطوف کرده است.

مقالات مرتبط:

قیمت این خودرو از حدود ۲۰ هزار یورو آغاز می‌شود و با تجهیز به امکانات بیشتر، افزایش پیدا می‌کند؛ البته که نسخه استاندارد تمام نیازهای اساسی یک خانواده ۴ تا ۵ نفره را تامین می‌کند و به کراس‌اوور ۴×۴ محبوبشان تبدیل خواهد شد. این خودرو که در سال ۲۰۱۰ در ابعاد یک نیسان قشقایی ساخته شد، هم‌اکنون ابعاد بزرگ‌تری هم دارد و از این جهت در تلاش است تا راه خود را در میان مدل‌های مطرح‌تر بازار هم پیدا کند؛ با این وجود همچنان یک قدم عقب‌تر از برادر بزرگ‌ترش یعنی بیگستر حرکت می‌کند.

به‌روزرسانی مهم

نسل سوم داچیا داستر کاملا نونوار شده تا نشان دهد که این برند با بازطراحی لوگوی خود، به دنبال آغاز دوره‌ای جدید است. طراحان این برند تلاش کرده‌اند تا در نسل تازه این خودرو از المان‌های آفرودی بیشتری استفاده کنند؛ پس جای تعجب ندارد که فرم جعبه‌ای‌تر، خطوط شکسته بیشتر و کمربند پلاستیکی مشخص‌تری در بخش زیرین بدنه داشته باشد.

مدتی است که داچیا راه تولید ارزان‌تر محصولات متعددش را پیدا کرده و در همین راستا از پلتفرم مشترک گروه رنو-نیسان استفاده کرده است. این پلتفرم تازه به مهندسان اجازه داده تا عایق‌سازی کابین را به بهتر انجام دهند، فضای بهتری را درون کابین ایجاد کنند و مقاومت ضربه بهتری هم برای آن فراهم کنند. داچیا بر پایه قانون تازه اروپا، از کیت ضدتصادف هم در داستر ۲۰۲۴ استفاده کرده که شامل ترمز اضطراری خودکار، تشخیص گذر از سرعت مجاز و سیستم جلوگیری خروج از خط می‌شود.

این نسل از داچیا به‌لطف بهره‌وری از پلتفرم یادشده در دو نسخه با دو نوع سوخت مصرفی متفوت عرضه می‌شود: بنزینی/ LPG و برقی/بنزینی. نسخه برقی‌بنزینی یا همان هیبریدی داستر از یک پیشرانه توربوشارژر سود می‌برد که ۱۲۸ اسب بخار قدرت را به چرخ‌های جلو یا هر چهار چرخ مننقل می‌کند. نمونه دنده‌‌اتوماتیک این خودرو هم که با پسوند هیبریدی ۱۴۰ به فروش می‌رسد، از ۱۳۸ اسب بخار قدرت سود می‌برد. تمام نسخه‌ها، از جعبه‌دنده‌ای ۶ سرعتی استفاده می‌کنند.

فناوری

راننده با استفاده از نرم‌افزار مخصوص خود شرکت داچیا به سیستم اطلاعاتی داستر متصل شود و گوشی موبایل خود را به نمایشگر سیستم اطلاعات سرگرمی تبدیل کند. از انجایی که نمایشگرهای موجود در بسیاری از خودروهای ارزان‌قیمت عملکرد نامناسبی دارند، احتمالا این روش باعث تجربه کاربری مناسب‌تری شود. این شاسی‌بلند متوسط به‌جز بهره‌وری از این امکان به حسگرهای عقب برای پارک خودرو، میل سقفی و کیت ایمنی که پیشتر به آن پرداختیم هم مجهز شده است تا خیال مالک را از بابت رفع نیازهای پایه برطرف کند.

راندمان

در رانندگی برون‌شهری خبری از سروصدا نیست. داستر جدید عملکردی یکسدت و آرام دارد و تنها صدای نسبتا مزاحم، صدای باد از سمت شیشه‌ها به شمار می‌رود. راحتی صندلی‌ها افزایش پیدا کرده و عملکرد کلی سیستم تعلیق آن را به همراهی بهتر از همیشه تبدیل کرده است تا بتوان برای پیمایش مسیرهای طولانی‌تر روی آن حساب کرد. البته که هنوز برای رسیدن به رقبای سطح‌بالاتری مثل فولکس‌واگن T راک، راه دارد.

فنربندی نسبت به نسل گذشته سفت‌تر شده و به همین دلیل، رفتار یکپارچه‌تری را از خود نشان می‌دهد، دقیق‌تر است و به راننده اجازه می‌دهد تا آن را بهتر کنترل کند. البته باز هم چون خودرو بی‌نقص نیست، در گذر از ناهمواری‌های جاده کمی خشک عمل می‌کند. خوشبختانه این مسئله در نسخه دو دیفرانسیل خودرو که از محور عقب پیشرفته‌تری بهره‌مند شده، برطرف شده است.

نسخه دوس دیفرانسیل این خودرو ویژگی‌ دیگری هم دارد و آن، بیش‌فرمانی جزئی در گذر پیچ‌های تند، در شرایط آب‌وهوایی مرطوب و بارانی است. به این ترتیب مشخص می‌شود که بخش بیشتر قدرت به محور عقب منتقل می‌شوند تا عملکرد داستر بهبود پیدا کند. روی‌هم‌رفته، عملکرد فنی این خودرو از همیشه بهتر شده و از پس رفع نیازهای خانواده بر می‌آید.

آیا داستر ۲۰۲۴ ارزش خرید دارد؟

البته که تجهیز داستر به ویژگی‌های ارزشمند یادشده باعث افزایش کیفیت مواد به‌کاررفته در تهیه کابین ان نمی‌شود. هر چه باشد، با محصولی اقتصادی و مقرون‌به‌صرفه طرف هستیم که با طراحی خوب، به سطحی تازه رسیده است. داستر جدید پویایی مناسبی دارد؛ تا حدی که می‌توان آن را به یک هاچبک شهری بزرگ تشبیه کرد. پیشرانه هیبریدی چیز انقلابی و متحول‌کننده‌ای برای ارائه کردن ندارد پس نمی‌توان انتظار هیجان خاصی را از آن داشت.

موتور کوچک ۳ سیلندر داچیا برای رساندن بدنه داستر به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت به ۱۰.۱ ثانیه زمان نیاز دارد. این رقم در بهترین حالت و با کمک سیستم چهار چرخ محرک به ۹.۹ ثانیه می‌رسد. نسخه بنزینی/LPG خودرو از این کندتر عمل کرده و برای رسیدن به سرعت یادشده حداقل به ۱۳.۲ ثانیه زمان نیاز دارد! پس آیا می‌توان داستر را چیزی جز یک شاسی‌بلند کاربردی اقتصادی دانست؟

نتیجه گیری

مسلما خیر اما داستر ارزشی فراتر از این دارد. پیشرفت‌های این شاسی‌بلند در طی‌ سال‌های گذشته نشان داده که مردم میل بسیاری به همراهی با سیاست شرکت سازنده‌اش، داچیا، دارند. این شرکت رومانیایی مشتریانش را گول نمی‌زند و از همان ابتدا نشان می‌دهد که دقیقا در کدام بخش‌ها هزینه نکرده و از سوی مقابل، چه ویژگی‌های مثبتی را به محصول خود افزوده است.

در خرید داستر خبری از نسخه‌های پرمیوم خاص، آپشن‌های گران‌قیمت، منوهای دیجیتالی مدرن و سردرگم‌کننده، تزئیات لوکس بلااستفاده و قابلیت‌های پنهان نیست. استفاده از این خودرو را می‌توان در یک واژه خلاصه کرد: ساده! نسل ۲۰۲۴ برای خانواده‌های مدرن فضای کافی دارد و عملکرد، سواری و فرمان‌پذیری مناسبی را در میان رقبا ارائه می‌دهد. این شاسی‌بلند یکی از بهترین انتخاب‌های مقرون‌به‌صرفه بازار بود و هست. نظر شما درباره داچیا داستر ۲۰۲۴ چیست؟ آیا این خودرو به‌زودی به رقیب مدل‌های مطرحی چون فولس‌واگن و تویوتا تبدیل خواهد شد؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵۵ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۱۵ دیدگاه‌ها

  1. علی منصوری

    ۱۵ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (445 ديدگاه)

    عاشق داسترم بخاطر تجربه رانندگی ک داشتم ، برا سال ۹۳ ، اون زمان ارزانترین شاسی بلند برندی ک میشد خرید ولی دوستان پرفورمنسی در اختیارتون میزاره فوق‌العاده ، طراحی داخلی ضعیفی داشت ، این مدل جدید مسلما می‌تونه جانشین بحق برای این شاسی دوست داشتنی باشه، همون زمانم بسیار خوش فروش بود تو‌دنیا

    موافقم 43
    مخالفم 5
    1. amirkhanzadeh

      ۱۵ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (1032 ديدگاه)

      کلا ماشین های رنو مردمی و اقتصادی هستند

      تو این نسل داستر سعی کردند با زاویه ها بازی کنند و این زوایا رو توی چراغ های خودرو هم آوردند

      موافقم 23
      مخالفم 5
  2. هراکلیوس

    ۱۵ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (306 ديدگاه)

    حیف که الان پول نفت گاز پسته باید بره چین واشتغال های اونجا وارد کنن وگرنه این ماشین میرزه به کل ماشینای چری جک دانگ فنگ

    موافقم 53
    مخالفم 8
  3. Carbonado Aventador

    ۱۵ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (4496 ديدگاه)

    خدایی خودروی کار راه بندازیه..

    اپشن چینی هارو نداره ولی قطعا تو بحث فنی و استفاده طولانی مدت چند پله بالاتره

    موافقم 46
    مخالفم 4
  4. 🥇M🏆 Bavaria///👑

    ۱۵ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (703 ديدگاه)

    👍👍👏👏👏

    موافقم 15
    مخالفم 4
  5. Sara

    ۱۵ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (76 ديدگاه)

    بسیار زیبا و اقتصادی

    موافقم 25
    مخالفم 4
  6. POUYAN

    ۱۵ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (208 ديدگاه)

    این ماشین لعنتی دقیقا اون چیزیه که مردم ما خیلی بهش نیاز دارن.

    ارزان
    قابل اطمینان
    کم خرج
    جادار
    وجود زیرساخت LPG در ایران

    موافقم 40
    مخالفم 6
  7. KAIZEN

    ۱۵ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (267 ديدگاه)

    فلسفه ساده بودنش رو خیلی دوست دارم
    در برابر چینی‌ها بشدت ارزش بالاتری داره

    موافقم 37
    مخالفم 5
  8. محمد

    ۱۵ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (160 ديدگاه)

    تو ایران مردم ما تو درجه اول قیافه و تو درجه دوم آپشن براشون ملاکه ، مثلا ۲۰۷ رو به ساندرو ، دنا رو به ال ۹۰ و داستر رو به شاسی بلند های چینی به خاطر همین ترجیح میدادن ، تو بحث آپشن هم خدایی ویژگی های مثل سانروف و سقف پانوراما ، نورپردازی داخلی ، در صندوق اتوماتیک و موارد مشابه اینا چقدر کاربردی هست یا چندبار ازشون استفاده میکنید؟ لذت و اطمینان خاطری که یک ماشین با کیفیت بهتون میده ( هرچند کم آپشن) رو با قیافه و چندتا آپشن کم کاربرد عوض نکنید

    موافقم 27
    مخالفم 3
  9. اشکودا عشق مردم ترکیه

    ۱۵ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (1203 ديدگاه)

    تویوتای اروپا

    موافقم 21
    مخالفم 4
  10. hosen

    ۱۵ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (928 ديدگاه)

    ماشین به شدت کاربردی و سخت چونیه ولی کاش موتورش یکم قوی تر میبود

    موافقم 16
    مخالفم 2
  11. رامتین

    ۱۵ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (3251 ديدگاه)

    عالی. این یعنی یک انتخاب به معنای واقعی: خودروی اقتصادی باکیفیت. ضمن اینکه اگر موتورش قویتر باشه کاملا از محدوده اقتصادی بودن هم خارج میشه و میشه یک کراس اور باکیفیت و همه چیز تمام.

    موافقم 18
    مخالفم 2
  12. واقع بین

    ۱۶ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (3 ديدگاه)

    سلام، خیلی دوسش دارم،
    یه ساندور استپ وی دارم، نمیتونم دل ازش بکنم، ببین این پرچم دار دیگه چه هیولائیه.
    حیف که تو ایران امروز، بازار خودرو یه مافیای دولتی خفنه، و تو خارج از ایران خرید هر خودروئی مثل انتخاب نوع چیپس یا پفکه مورد علاقه …

    موافقم 11
    مخالفم 2
  13. A.R.A.S.H

    ۱۷ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (421 ديدگاه)

    ماشین خیلی عالی هست
    خدا رو شکر رنو تو طراحیه جدیدش گند نزد

  14. SS

    ۱۷ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (821 ديدگاه)

    واقعا جای چنین خودرویی در بازار خالی هست
    کم استهلاک، کم مصرف و با کیفیت و ایمنی مناسب
    بهترین نسخه برای ایران به نظرم 1.6 لیتری تنفس طبیعی با سیستم هیبرید هست
    با مصرف حدود 4 لیتر در شهر و موتوری که حتی با شرایط ایران مرگ نداره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا