به نظر میرسد که کمی زیاد از حد منتظر از راه رسیدن رنو مگان RS جدید ماندیم. نسخه استاندارد این هاچبک در سال ۲۰۱۵ عرضه شد و از آن زمان یک سؤال در ذهن همگان حک شد: نسخه RS چه زمانی تولید میشود؟!
کمی بیشتر از دو سال طول کشید تا اینکه نهایتاً رنو اسپورت اولین نمونههای این خودرو را روانه جادهها کرد و بهصورت رسمی به جنگ هوندا سیویک تایپ R، هیوندای i30 N و فولکسواگن گلف GTI رفت. البته اینها بخشی از رقبای با استعداد رنو هستند.
این تازهوارد خوشتیپ همچنین باید موفقیت، محبوبیت و ارزش بالای نسل قبلی خود را نیز تکرار کند. فاکتور کلیدی موفقیت آن خودرو سادهسازی نسبی بود. مگان RS قبلی خودرویی سبکوزن و دیفرانسیل جلو بود که از پیشرانه ۲ لیتری بشاش و گیربکس دستی خوشحال استفاده میکرد.
حداقل روی کاغذ ارزشهای زیاد نسل قبلی RS به این نسل جدید منتقل شدهاند. بله این نسل به لطف پیشرانه ۱.۸ لیتری توربویی که قدرت ۲۷۶ اسب بخاری و گشتاور ۳۹۰ نیوتون متری دارد قویتر از قبل شده اما در خودرویی که ما تست کردیم شاهد انجام وظیفه یک گیربکس ۶ سرعته دوکلاچه جدید بودیم. البته گیربکس دستی نیز در مگان RS جدید قابل انتخاب است.
دیگر فاکتور جدید RS که برای اولین بار در این خودرو بکار رفته سیستم فرمان پذیری چهار چرخ است که رنو آن را 4CONTROL مینامد. این سیستم برای افزایش چابکی در سرعتهای پایین و افزایش پایداری در سرعتهای بالا طراحی شده اما از طرفی باعث افزایش ۳۰ کیلوگرمی وزن خودرو نیز میشود. RS جدید وزن ۱۴۳۰ کیلوگرمی دارد که بدین ترتیب سنگینتر از هوندا سیویک تایپ R میباشد.
در اولین سواری که ما با نسخه اسپورت و گیربکس دوکلاچه داشتیم کاملاً آشکار شد که در حالت کامفورت یا نرمال به سختی میتوان تفاوتهای بین این خودرو و مگان استاندارد را متوجه شد و RS از نظر آرامش و رفاه کابین خودرویی نرم، آرام و کاملاً پایدار و خونسرد است.
همانقدر که جاده پر پیچ و خم تر میشد، تغییر حالت رانندگی به اسپورت و مسابقهای باعث میشود اوضاع کمی گیراتر شود. صدای پیشرانه از بلندگوها به کابین منتقل شده اما صدای تولیدی متقاعد کننده است. در زمانی هم که معکوس بکشید شاهد غرشهای سیستم اگزوز خواهید بود.
گیربکس ۶ سرعته دوکلاچه عکسالعملهای فوری به هر دستور راننده نشان میدهد. البته اینکه پدال شیفترها عملکرد رضایت بخشی ندارند مایه شرمساری است.
فرمان خودرو کاملاً احساسی نیست اما تیز بوده و با سیستم فرمان پذیری چهار چرخ رنو ترکیب شده و همین موضوع باعث چالاکی بالای مگان RS میشود.
در حالت مسابقهای و در سرعت زیر ۱۰۰ کیلومتر در ساعت چرخهای عقب در جهت مخالف چرخهای جلو میچرخند تا فرمان پذیری بهبود یابد. شما میتوانید شروع گردش بسیار نرم بخش عقبی خودرو در زمان ورود به پیچ را احساس کنید.
به نظر میرسد مگان RS به اندازه سیویک تایپ R سریع و البته قوی نیست که با وجود ۴۰ اسب بخار بیشتر و ۵۰ کیلوگرم وزن کمتر، چابکی بیشتر هوندا هم مورد انتظار است. خود پیشرانه از دو ۲ هزار تا ۶ هزار به نرم و با قدرت عمل میکند. رنو ادعا میکند این خودرو در ۵.۸ ثانیه از سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت میرسد که تنها یکدهم ثانیه با سیویک تایپ R اختلاف دارد.
کابین نیز جذاب است. ویژگیهای خاص زیادی همچون فرمان پوشیده از آلکانترا و صندلیهای اسپورت وجود داشته تا احساس یک خودروی اسپورت را ایجاد نمایند؛ اما پارچههای بکار رفته روی دربها و برخی از پلاستیکهای داشبورد ظاهر و احساس ارزانقیمت بودن را دارند.
فضا کابین نسبتاً خوب است. فضای سر زیاد در عقب وجود داشته اما صندلیهای اسپورت باعث شدهاند کمی از فضای زانوها کاسته شود؛ بنابراین اگرچه سه نفر خواهد توانست در صندلیهای عقب نیز بنشینند اما احتمالاً این کار را برای مدت طولانی نخواهید خواست. ذکر این نکته هم بد نیست که هوندا سیویک تایپ R در بخش عقب تنها برای دو نفر ظرفیت دارد.
مشخصات رنو مگان RS
- قیمت: 29 هزار پوند (تخمینی)
- پیشرانه: 4 سیلندر ۱.۸ لیتری توربو
- قدرت/گشتاور: 276 اسب بخار/۳۹۰ نیوتون متر
- گیربکس: 6 سرعته دوکلاچه اتوماتیک، دیفرانسیل جلو
- شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: 5.۸ ثانیه
- حداکثر سرعت: 250 کیلومتر در ساعت
- مصرف سوخت: 6.۹ لیتر در هر صد کیلومتر
منبع: autoexpress
حامد
۳۰ بهمن ۱۳۹۶ماشین قشنگیه
ولی من سیویک تایپ r و i30n و گلف رو به این ترجیح میدم،مگان ار اس شتاب صفر تا صد خوبی داره ولی تو مسافت طولانی تر از رقباش جا میمونه
حامد
۳۰ بهمن ۱۳۹۶https://youtu.be/O75W_izPrZ4
amir
۳۰ بهمن ۱۳۹۶نسل قبلی این خودرو در پیست نوربرگ المان تست شد دقیقا یادمه که در مسیر مستقیم از گلف و سیویک عقب افتاده بود و لی در مسیر پرپیچ و خم تایمش از سیویک و گلف بهتر بود.این مهندسی قوی ماشینهای اسپرت رنو را نشون میده که از نظر هندلینگ در نوع خودشون بی نظیرند.
محمد
۳۰ بهمن ۱۳۹۶چرا اینقدر این رقبا خوبن؟؟؟
هوندا سیویک تایپ R
فولکس واگن GTI
رنو مگان RS
کاش میشد بجای یکی هر ۳ رو یجا داشت
البته ما که فقط عکسشونو میتونیم ببینیم و نمیدونم چرا اینجا وارد نمیشن
ایمان
۳۰ بهمن ۱۳۹۶بسیار زیباست ولی تو کلاس خودش بهترین نیست
Amir
۳۰ بهمن ۱۳۹۶از همه نظر عالیه
چه از لحاظ طراحی. داخلی و خارجی و چه از نظر مشخصات فنی????
امیرحسین (Lion26)
۳۰ بهمن ۱۳۹۶حرف نداره ?عالیه ??عشق منه.??
Just France and Japan.
Pooriya:::BMW:::GERMANY
۱ اسفند ۱۳۹۶ماشین فوقالعاده ایه محشره
یعنی میشه بیاد ایران؟؟