زمانی که داچیا اولین نسل لوگان را در سال ۲۰۰۴ و ساندرو را در سال ۲۰۰۷ معرفی کرد هیچ نشانی از رفاه و لوکس بودن در آنها به چشم نمیخورد. این دو خودرو نمونههایی بسیار کاربردی و ارزانقیمت برای خانوادههای کمدرآمد بودند و تمرکز آنها روی هزینههای نگهداری پایین و مصرف سوخت مناسب معطوف شده بود.
در ابتدا نسخههای پایه لوگان (همان تندر ۹۰ گران قیمت و پرطرفدار خودمان!) و ساندرو حتی فاقد سیستم تهویه مطبوع، ABS یا فرمان هیدرولیک بود و این امر تا چندین سال ادامه داشت؛ اما خوشبختانه وضعیت نسل جدید که سومین نسل آنهاست کاملاً فرق کرده است.
نسل جدید ساندرو، ساندرو استپ وی و لوگان از پلتفرم جدید CMF استفاده کردهاند و بنابراین داچیا توانسته بهبودهای زیادی را ایجاد کند.
اول از همه به لرزش و صدای کابین مربوط میشود. هر سه خودروی یاد شده دارای چارچوبی سبکتر و مستحکمتر بوده و این امر منجر به کاهش لرزشها شده است. همچنین فاصله بین چرخ های روبرویی در ساندرو ۴۱ میلیمتر و در ساندرو استپ وی ۲۹ میلیمتر افزایش یافته که این امر باعث بهبود کلی هندلینگ و سواری خودرو شده است.
سومین موضوع به ایمنی فعال و غیرفعال مربوط میشود که شاهد استفاده از جدیدترین نسل سیستمهای دستیار راننده در لوگان و ساندرو نسل سوم هستیم.
همچنین تنظیمات جدید مربوط به شوکها و فنرها باعث شدهاند محصولات جدید داچیا بدون حرکات زیاد بدنه در پیچها نسبتاً تخت باقی بمانند. فرمان خودروها نیز ۱۰۰ درصد برقی بوده و بنابراین ۳۶ درصد راحتتر از مدلهای قبلی میچرخد و نیروی کمتری برای این کار نیاز دارد.
اما برگردیم به بحث صدای کابین که موضوع مهمی است و داچیا میگوید صدا و لرزش ورودی به کابین بهطور متوسط ۳ تا ۴ دسیبل کاهش یافته است. صدای هوا نیز به لطف دربها فریم دار کاهش یافته و آینهها نیز طراحی بهتری دارند که در تولید صدای کمتر نقش مثبتی ایفا میکنند.
این خودروساز رومانیایی میگوید:
ایزولاسیون خودروها با افزایش سطوح جاذب در بخش پیشرانه و کاهش نشتی صدایی بهبود یافته است. سطوح جاذب بخش پیشرانه از ۱۲ به ۴۸ درصد رسیده است. برای مثال در کابین صدای پسزمینه در سرعتهای ۵۰ تا ۱۳۰ کیلومتر بین ۳ تا ۵ دسیبل کاهش یافته است.
تا زمانی که اولین بررسیهای تخصصی روی نسل جدید لوگان و ساندرو صورت نگیرد نخواهیم فهمید این بهبودها تا چه حد مؤثر بودهاند اما تابهحال که این دو خودرو کاملاً امیدوارکننده ظاهر شدهاند.
مهدی موتورز
۱ آذر ۱۳۹۹لامبورگینی
Malt hill
۱ آذر ۱۳۹۹ولی من داچیا رو ترجیح میدم :)
میثم
۱ آذر ۱۳۹۹همه این پیشرفتها عالی هستن و نشونه احترام به مشتری و ارزش قائل شدن برای اونه
ولی یه مورد مهم قیمت و هزینه های تعمیر و نگهداریه. چون تو این سطح ماشینا هزینه ها برای مصرف کننده خیلی مهمه و اگه بخواد هزینه ها بالاتر بره از فلسفه تولید اینجور ماشینا دور میشه. اگه بتونن هزینه ها رو کنترل کنن عالی میشه
Hadi
۱ آذر ۱۳۹۹ما اگه بتونیم نسل اولشون که تو ایرانه رو بخریم باید کلاهمون رو بندازیم هوا…
این که دیگه جای خود داره
تازه اگه وارد بشه
ولی مشخصه که بهبود های بزرگی پیدا کردن..
میثم
۱ آذر ۱۳۹۹من کلا یه بار ال90 سوار شدم خیلی کوتاه زیاد خوشم نیومد
بنظرم سواری 405 و سمند خیلی بهتره
حسن
۱ آذر ۱۳۹۹مگه ۴۰۵وسمند سواریم داره که بهترباشه
بهراد
۱ آذر ۱۳۹۹احیانا شما تندر نداری؟
Ahmadreza2002
۲ آذر ۱۳۹۹خبخبخب یکم وارد دنیای واقعی بشیم
۴۰۵ رو نه ولی به نظر سمند و پارس سواری بهتری دارن
SF90 STRADALE
۱ آذر ۱۳۹۹ما هنوز با نسل اولش کلاس میزاریم ????
بسکه آشغال و لگن تو خیابونا دیدیم ، نسل جدید ساندرو و لوگان برامون آرزو شده
Ali
۱ آذر ۱۳۹۹اگه استهلاکش مثل قبل پایین باشه عالیه
RoadRunner
۱ آذر ۱۳۹۹ال90 نه ماشین راحتیه نه امکانات خوبی داره، اما به ندرت در تعمیرگاه ها ال 90 میبینم. خیلی کم خراب میشه و خیلی سخت کار و مقاومه. البته اگر خراب بشه درست کردنش به این راحتی ها نخواهد بود و کار هم تعمیرکاری هم نیست
SS
۲ آذر ۱۳۹۹چنان از امکانات صحبت کردین فکر کردم رقباش بنز و بی ام و هستن
خب تو این قیمت تو ایران هیچ ماشینی هیچ امکاناتی نداره که تندر فول نداشته باشه
آخر امکانات این ماشین ها کولر و بخاری و شیشه برقی هست که تندر هم داره!!! ?
من یه مدت تندر با گیربکس جدید داشتم. به نظرم برای استفاده داخل شهر ماشین مناسبی هست. موتور و گیربکس متناسبی داره اما برای جاده به علت طراحی جعبه ای در سرعتهای بالاتر پر سروصدا هست و قطعا برای مانور دادن هم ساخته نشده (البته با تندر پیکاپ هم رانندگی کردم که اون به علت فاصله محور بیشتر هندلینگ خیلی بهتری داشت)
فلسفه این ماشین رفتن از نقطه الف به ب با کمترین هزینه و هیجان هست و از این نظر نمیشه ایرادی ازش گرفت.
دی جی70
۱ آذر ۱۳۹۹هیچی ال90ایرانی شده نمیشه دنیای ازهنر …ن اوری توشه
بهراد
۱ آذر ۱۳۹۹این ماشین به کنار ولی فرمون برقی تو ماشینای شهری و کوچیک خیلی آپشن خوبیه.
تو سرعت کم ، فرمون نرمه و توی سرعت های زیاد فرمون سفت میشه تا تعادلش حفظ بشه.
خیالت از بابت نشتی شیلنگ و مخزن و خرابی پمپ و شیر فرمون راحته و مهم تر از همه اینکه نیاز نیس روغن هیدرولیکو عوض کنی.
و فرمون هیدرولیک از لحظه روشن شدن از موتور توان میگیره چه بچرخونی چه مسقتیم بری و موقع چرخوندن هم انرژی مصرفیش دو برابر میشه.
اما فرمون برقی فقط موقع چرخوندن برق مصرف می کنه.در آخر یه مطلب قدیمی آقا شاهین فرستاده بودن رو اضافه می کنم
“گفته شده سیستم تهویه مطبوع حدود ۴ اسب بخار را استفاده میکند (محاسبه شده توسط لابراتوار انرژیهای تجدید پذیر ملی). آلترناتور نیز طبق محاسبات متخصصان پیشرانهی ZENA حدود ۱۰ اسب بخار را به خود اختصاص میدهد. سیستم فرمان هیدرولیک نیز بسته به میزان چرخش فرمان بین ۲ تا ۴ اسب بخار پیشرانه را مصرف خواهد کرد.واترپمپ در دور ۱۰۰۰ پیشرانه ۰.۱۳ اسب بخار، در دور ۲۰۰۰ پیشرانه ۱.۱ اسب بخار و در دور ۴۰۰۰ هزار پیشرانه ۸.۶ اسب بخار پیشرانه را استفاده میکند.”
بهراد
۱ آذر ۱۳۹۹https://www.pedal.ir/%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4/%D8%AA%D9%84%D9%81%D8%A7%D8%AA-%D9%82%D8%AF%D8%B1%D8%AA-%D9%82%D8%B7%D8%B9%D8%A7%D8%AA-%D9%81%D8%B1%D8%B9%DB%8C-%D9%BE%DB%8C%D8%B4%D8%B1%D8%A7%D9%86%D9%87/
میثم
۱ آذر ۱۳۹۹چه اطلاعات جالبی بود دمت گرم
بهراد
۱ آذر ۱۳۹۹تو ماشینای ایرانی 207sd اتومات فرمون برقی داره . یه مدل 207 هم قراره تولید کنن که فرمونش برقی باشه.دنا اتومات و مگان هم فرمونش برقیه.
این همه چیز نیس.ماشینای جدید با معماری 48 ولتی ، واتر پمپ و ترموستات و کولرشون برقیه پمپ ترمز برقی، توربو برقی(مخصوص آئودی) و مطمئن نیستم اویل پمپ برقی شاید داشته باشن.
قرار بود میل سوپاپ حذف بشه یعنی هیچ تسمه ای وجود نداشته باشه و سوپاپ ها برقی باز و بسته بشن و انرژی بنزین با کمترین اتلاف به آسفالت برسه. به نظرم این سیستم شاید گرونتر باشه ولی سبک تر از پلاگین هیبریده.
تو 207 اتصال مکانیکی بین جعبه فرمان و فرمون داخل اتاق توسط تلسکوپی وجود داره ، اما تو بعضی ماشینای خارجی بعضا هیچ اتصال مکانیکی وجود نداره و ایمنی موقع تصادفات رو بالا میبره.
میثم
۱ آذر ۱۳۹۹چه اطلاعات جالبی بود دمت گرم
MjM
۱ آذر ۱۳۹۹ما ک خودمون ال نود ایرانی مذگان قراره تولید کنیم با موتور ملی! و داخلی سازی 99.9 درصد!
رامتین
۱ آذر ۱۳۹۹طراحیش واقعا خوب شده و مثلا اگه روی همین ساندرو موتور RS که 2 لیتری تنفس طبیعی 160 اسبی بود، عرضه بشه، دیگه واقعا عالی میشه.