ساب

نگاهی به ساب 99 توربو، مهم‌ترین خودروی توربوشارژ تاریخ

ساب ۹۹ توربو که در سال ۱۹۷۸ به بازار آمد، اولین خودروی توربوشارژ خانوادگی با قابلیت استفادهٔ روزمره بود و باعث رواج این فناوری شد.

در سال ۲۰۲۴، یافتن خودروی اسپرتی که توربوشارژر نداشته باشد، مثل گشتن دنبال سوزن در انبار کاه است. توربوشارژرها قدرت و راندمان پیشرانه‌ها را افزایش می‌دهند و بنابراین، در دوران قوانین آلایندگی سخت‌گیرانه، رواج این فناوری تعجبی ندارد. بااین‌حال، در دههٔ ۷۰ شرایط کاملاً متفاوت بود و به‌جز چند خودروی اسپرت محدود، کسی سراغ توربوشارژر نرفته بود. بااین‌حال، ساب با عرضهٔ نسخهٔ خاصی از کوپهٔ خانوادگی ۹۹ همه‌چیز را تغییر داد.

در دههٔ ۶۰، ساب حضور در بخش خودروهای پرفورمنس را آغاز کرد. این شرکت در سال ۱۹۷۰، نسل جدید کوپهٔ اسپرت سونت را معرفی کرد که برای بازار ایالات‌متحده در نظر گرفته شده بود تا به‌عنوان یک برند پرفورمنس در این بازار مهم جدی گرفته شود. این خودرو با یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری V4 ساخت فورد به بازار عرضه شد ولی به دلیل فروش پایین، در سال ۱۹۷۴ کنار گذاشته شد. بااین‌حال، ساب که نمی‌خواست از بخش پرفورمنس بازار خارج شود، تصمیم گرفت نسخهٔ سریع‌تری از مدل ۹۹ خود را تولید کند.

بدین منظور، ساب استفاده از توربوشارژر را در نظر گرفت یعنی فناوری‌ای که در دههٔ ۷۰ اصلاً متداول نبود. البته این تکنولوژی قبلاً چند بار آزمایش شده و الدزمبیل جت‌فایر اولین خودروی تولیدی توربوشارژ جهان بود که در سال ۱۹۶۲ به بازار عرضه شد ولی نتوانست موفق عمل کند تا اینکه در اوایل دههٔ ۷۰ سروکلهٔ این سیستم پرخوران با ب‌ام‌و ۲۰۰۲ توربو و پورشه ۹۱۱ توربو دوباره زیر کاپوت خودروهای سواری پیدا شد. بااین‌وجود، تولید ۲۰۰۲ توربو به دلیل تأخیر توربوی وحشتناک خیلی زود خاتمه یافت و ۹۱۱ هم برای اکثر خریداران خیلی گران و سرکش بود. مهندسان ساب که به این خلأ در بازار پی بردند، روی توسعهٔ یک پیشرانهٔ توربوشارژ کار کردند که هم تأخیر توربو را کاهش دهد و هم اکثر مردم توانایی خرید آن را داشته باشند.

پیشرانهٔ ساب ۹۹ توربو، یک شگفتی مهندسی

بزرگ‌ترین مشکل توربوشارژرهایی که در خودروهایی مثل ب‌ام‌و ۲۰۰۲ و پورشه ۹۱۱ استفاده می‌شد، اندازهٔ بسیار بزرگ آن‌ها بود. به همین دلیل، این خودروها نه‌تنها از تأخیر توربوی شدیدی رنج می‌بردند بلکه افزایش ناگهانی قدرت حتی باتجربه‌ترین راننده‌ها را هم برای حفظ خودرو در مسیر درست به دردسر می‌انداخت. ساب که می‌خواست قیمت ۹۹ توربو را پایین نگه دارد، کار را با پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر ساده‌ای آغاز کرد که ابتدا توسط شرکت بریتانیایی تریومف طراحی شده بود. این موتور قبلاً با سیستم سوخت‌رسانی انژکتوری پیشرفته‌ای در مدل ۹۹ مورداستفاده قرار گرفته بود، گزینهٔ ایده‌آلی برای افزودن توربوشارژر محسوب می‌شد.

ساب این پیشرانه را به توربوشارژر ساخت گرت مجهز کرد که کوچک‌تر از نمونه‌های مورداستفاده در ۲۰۰۲ و ۹۱۱ بود. ساب عمداََ توربوشارژر کوچک‌تر را انتخاب کرد زیرا نه‌تنها تأخیر کمتری داشت بلکه با نسبت تراکم پایین‌تر ۷.۲، مصرف سوخت مناسبی را هم فراهم می‌کرد. این تصمیم نتیجهٔ مثبتی به دنبال داشت زیرا توربوشارژر ساب از دور تنها ۱,۵۰۰ rpm وارد عمل می‌شد و تأخیر را بسیار کاهش می‌داد درحالی‌که توربوشارژر ۲۰۰۲ تا دور ۴ هزار rpm فعال نمی‌شد. علاوه بر این، ازآنجایی‌که توربوشارژر کوچک گرت قدرت کمتری به موتور اضافه می‌کرد، ۹۹ همچنان به‌راحتی قابل رانندگی بود. این پیشرانهٔ ۲ لیتری توربو، ۱۴۵ اسب بخار قدرت و ۲۳۵ نیوتن متر گشتاور داشت که حدود ۴۵ اسب بخار و ۶۸ نیوتن متر از ۹۹ تنفس طبیعی بیشتر بود.

تفاوت ساب ۹۹ توربو با خودروهای توربوشارژ قبلی

موتور ساب ۹۹ توربو به دلیل استفاده از توربوشارژر کوچک‌تر که تأخیر توربو را کاهش می‌داد و قدرت کلی موتور را قابل‌استفاده‌تر می‌کرد به همراه سیستم انژکتوری که امکان استفادهٔ مؤثر از بوست توربوشارژر را فراهم می‌کرد، با موتورهای توربوی قبلی تفاوت داشت. به لطف این ویژگی‌ها، موتور چهار سیلندر ساب قدرتی مشابه پیشرانه‌های شش سیلندر خودروهایی مثل ب‌ام‌و 323i را با مصرف سوخت بسیار کمتری ارائه می‌کرد.

ساب همچنین توانست به هدف خود برای پایین نگه داشتن قیمت هم دست یابد زیرا ۹۹ توربو زمانی که در سال ۱۹۷۸ عرضه شد، زیر ۱۰ هزار دلار معادل ۵۰ هزار دلار امروز قیمت داشت. قیمت این خودرو فقط ۲۵۰ دلار بیشتر از ب‌ام‌و 320i بود که با شتاب ۱۰.۵ ثانیه، کندتر از ساب ۹۹ با شتاب ۸.۹ ثانیه بود. این ماشین غیر از پیشرانهٔ توربو به سیستم تعلیق مستقل در جلو و کمک‌فنرهای گازی بلیشتین در عقب هم مجهز شد درحالی‌که برای مهار خودرو هم ترمزهای دیسکی قدرتمندی در نظر گرفته شده بود.

رواج توربوشارژر پس از ساب ۹۹

پس از موفقیت ساب با ۹۹ توربو، نظر دیگر خودروسازان هم به این فناوری جلب شد. جنرال موتورز بلافاصله با پیشرانهٔ V6 بیوک دوباره سراغ توربوشارژر رفت و فورد نیز برای افزایش قدرت موتور چهار سیلندر نسل سوم موستانگ از این فناوری بهره برد. علاوه بر این، توربوشارژر به مسابقات اتومبیلرانی مثل فرمول یک و WRC هم راه پیدا کرد. درنتیجه، این تکنولوژی به‌طور مداوم توسعه یافت و هرروز قابل‌استفاده‌تر، قابل‌اعتمادتر و مهم‌تر از همه، قوی‌تر شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴۵ رای
منبع
CarBuzz

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۰ دیدگاه‌ها

  1. Ak 47

    ۹ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (68 ديدگاه)

    عیییی جانم ساب ۹۹ توربو.
    این رو باید بگیری با قد ۱۹۴ و وزن ۱۲۰ کیلو عضله خالص سوارش شی بعد یه عینک ریبن آمریکایی به همراه یه ak 47 سوارش شی تو جاده ها رخ عقاب بگیری و با سرعت ۳۷۰ کیلومتر بر ساعت سوسک کنی بقیرو دقیقا سیس ماشین به همچین کاری مخوره بعدش بری و این سوسول که خیلی به خودشون میرسنو سوار کنی و بهشون بگی از ماشین لذت ببر وگرنه کشته میشی و اونارو مجبور کنی تا از رانندگیت لذت ببرن بعد بریشون خونه مامان باباشون تا دیگه دنبال زدن مخ دخترا نباشن بعد با سرعت ۳۹۰ نیوتون گرم بر ساعت بری خونه.
    (((اعتراض))))
    …چند قتیه کامنت میزارم سایت پدال قبول نمیشه من نه از الفاظ رکیک استفاده میکنم نه به شخصی توهیین میکنم لطفا کامنت بنده رو قبول کنید…خداقوت به اعضای سایت پدال و دوستان خواننده کامنت من🌹🙏

    موافقم 5
    مخالفم 12
    1. Cert

      ۱۰ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (173 ديدگاه)

      ساب در زمینه هواپیما کار می کرد برای همین توانست توربو شارژ را
      برای خودرو ها بسازد

  2. محمد ۱

    ۹ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (640 ديدگاه)

    در دنیای خودرو یه مشت آشغال باید به سوددهی آنچنانی برسن…
    یه برند با اصالت مث ساب نابود میشه….!!!

    این دردناکه واقعا…

    موافقم 56
    مخالفم 1
    1. amirkhanzadeh

      ۹ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (1034 ديدگاه)

      هعی
      خیلی شرکت های خوب بخاطر چیز دیگه های مسخره از تاریخ محو شدن
      وقتی در موردشون می خوانم خیلی تو فکر فرو می رم

      موافقم 23
      مخالفم 1
    2. جرمی کلارکسون

      ۹ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (977 ديدگاه)

      برند های برقی ساز چینی شاخ بشن بعد ساب از دنیا بره
      واقعا قبول دارم

      موافقم 26
      مخالفم 1
    3. علی Shelby

      ۹ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (527 ديدگاه)

      ساب اون قدیما شرکت خیلی خوبی بود
      ولی الان خیلیا حتی اسمشم نمیدونن

      موافقم 10
  3. hosen

    ۹ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (642 ديدگاه)

    حیف از برند ساب واقعا
    این محصولشم واقعا پیشرفته و برای اون سال ها خیلی جذاب بوده

    موافقم 28
    مخالفم 1
  4. Ali

    ۹ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (153 ديدگاه)

    پدال عزیز لطفا خبر رکورد خودرو شیائومی در پیست نوربرینگ رو پوشش بدید.

    موافقم 8
    مخالفم 23
  5. محمد ۱

    ۹ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (640 ديدگاه)

    ساب خیلی مهم بوده..

    نمیتونم بفهمم چرا اینجوری شد…!

    یکی پیدا نشد درست نجاتش بده…

    حتی در آینده اگر دوباره متولد بشه… خوبه .. اما اینکه بین ورشکستکی و تولد دوباره فاصله بیفته… خوب نیست… ضربه بهش وارد شده… شاید خودروساز خوبی از آب در بیاد … اما دیگه اعتبار برندینگش از اون زمان رفته زیر سوال…

    مگر اینکه کاملا سوئدی ادامه بده.. اما بسیار به روز.. مث کونیخزک…

    یه سوئدی متعصب و با غیرت میخاد… خخ

    موافقم 15
  6. amirboss

    ۹ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (730 ديدگاه)

    خودرو تو دنیای مدرن فقط یه کالای مصرفی هست که بعد گذشت بین پنج تا ده سال محکوم به فناست.بغیراز بازار ایران که ماشین های منسوخ شده تبدیل میشه به یکی از اعضای خونواده.
    تو بازار بی رحم امروز دیگه نه برند مهمه نه احساساتت هواداران پاپتی.الآن فقط سود مهمه حالا به هر ترفندی شده.
    خودروسازان کمی هستن که دل به دل هوادارانشون میدن و اصالت و جایگاهی که دارن براشون مهمه و کمتر درگیر نوسانات بازار میشن.
    ساب هم بغیراز اصالتی که داشت وقت مچاله کردنش شده بود.

    موافقم 7
    مخالفم 5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا