به زبان ساده پاگانی هوایرا BC یک اثر هنری است.
قلب تپندهی این اثر هنری پیشرانهی ۱۲ سیلندر ۶ لیتری توئین توربوی شاهکاری است که دست پروردهی مرسدس-ای ام جی در آفلترباخ بوده و در این نسخهی پروتوتایپ توانایی تولید قدرت ۸۰۰ اسب بخاری و گشتاور ۱۰۸۵ نیوتون متری دارد. هوایرا BC تنها در عرض ۳ ثانیه به تندی ۹۶ کیلومتر در ساعت میرسد.
اعتراف میکنیم که با خرید این خودروی ۲.۵ میلیون دلاری، بیش از آنکه نگران نیروی جی باشیم، نگران پلیس و بیمهنامهی خودرو خواهیم بود! تواناییهای هوایرا BC بسیار فراتر از محدودیتهای قانونی خیابانها است.
راندن این خودرو در جاده لذتی وصفناپذیر دارد اما باید این خودرو را در گوشهای پارک کرد و با دقت به جزئیات آن توجه نمود. در این نوشتار ۷ نکتهی برجسته و موردعلاقهی پاگانی هوایرا BC را ذکر کردهایم.
اتصال شیفتر
گیربکس از نوع تک کلاچه سکونشئال است بنابراین افسون اولین هایپرکار پاگانی یعنی زوندا را ندارد اما با این وجود ارتباط فیزیکی بین شیفتر و گیربکس نمایان است. این اتصال میلهای که با هالهای فیبر کربن احاطه شده درست در جلوی چشم همه قرار داشته و جزئیات نورانی LED خودرو نیز بر کیفیت فوقالعادهی پاگانی تأکید دارند.
پدالها
درحالیکه این بخش به اندازهی اتصال شیفتر ساختار پیچیدهای ندارد اما پدالها شکل هدفداری داشته و پدال گاز طویل و استخوانی بوده و برای شتابگیریهای انفجاری آماده است. پدال گرد و بانمک ترمز نیز وظیفهی متوقف کردن این هیولا را دارد. جدا از عملکرد متضاد این دو پدال، پیوستگی خاصی بین این دو برقرار است. ترمزها دست پروردهی برمبو بوه و در جلو ۶ و در عقب ۴ کالیپر وجود دارند. دیسکهای ترمز نیز از جنس سرامیک کربن بوده و در کل سیستم ترمز قدرت توقف باورنکردنیای دارد. اگرچه که بخش اعظم توانایی توقف این خودرو به ترمزها مربوط میشود اما چندین فلاپ نیز در بخشهای جلویی و عقبی تعبیه شدهاند تا به کاهش سرعت خودرو کمک کرده و از سوی دیگر نیروی داون فورس کافی برای عبور از پیچها و چسبندگی را تأمین کنند.
نشاندهندهها
این بخش از خودرو نیز خیلی دور از ماهیت وجودی پدالها و شیفتر نیست. نشان دهندههای خودرو منحصربهفرد هستند. فلز پولیش خورده در دو جهت مختلف بکار رفته و به منظور افزایش سحر و جادوی خودرو اعداد کوچک هستند. کیلومترشمار آن هم تا ۴۱۵ کیلومتر بر ساعت مدرج شده است.
فیبر کربن
همهجا صحبت از کربن است. پاگانی با استفادهی هوشمندانه از فیبر کربن، آلومینیوم، تیتانیوم و دیگر مواد سبکوزن باعث صرفهجویی عظیم در وزن خودرو شده است. هوایرا BC نسبت به نسخهی عادی ۱۳۲ کیلوگرم سبکتر است. به منظور استحکام بیشتر این خودرو حتی از فیبر کربن تقویت شده با تیتانیوم نیز سود برده شده است.
دربها یک نمایش خالص هستند و طراحی گالوینگ دارند. به لطف ساختار فیبر کربنی این بخش از خودرو تقریباً هیچ وزنی ندارد و همانند بسیاری از کنترلهای هوایرا BC این بخش نیز توسط سوئیچ بکار میافتد.
پیشرانه
همانند هر هایپرکار دیگری، پیشرانه مرکز توجهات است. کاورهای پیشرانه، اگزوز پولیش خورده، جزئیات فیبر کربنی همه و همه زیر پوشش تاشوی پیشرانه قرار گرفتهاند. در این بخش قطعات تشکیلدهندهی سیستم تعلیق با آن فنرهای زردرنگ جذابیت این خودرو را دوچندان کرده و جدا از زیبایی خیرهکننده، کارایی بالایی را نیز به خودرو اعطا میکنند.
خروجیهای ۴ تایی اگزوز صدای بسیار زیادی را تولید میکنند و البته ظاهر آنها همانند لولههای یک شاتگان بزرگ است. صنعتکاران پاگانی زیبایی طبیعت را در این بخش شرمنده کردهاند و کاری کردهاند تا تیتانیوم و ساتین پولیش خورده برق نگاه افراد را بربایند.
این جزئیات تنها تکهای از یک کوه عظیم هستند و هر بخش و قطعهی هوایرا BC با توجهی خارقالعاده به جزئیات ساخته شده است. در ساخت خودرو کم کردن وزن، سرعت دیوانه وار و انعکاس لذت پاگانی مورد توجه واقع شده است. هوایرا BC رویای صنعت خودرو بوده که به واقعیت تبدیل شده است.
فرهاد
۲۵ مرداد ۱۳۹۵لاکچری یعنی دقت در جزئیات…
PAGANI
۲۵ مرداد ۱۳۹۵واس همین جزئیاته که عاشقشم.
هوراچیو پاگانی به کارمندای شرکتش گفته بود زیر صندلی ها رو طوری بسازن که وقتی سرنشین خودکارش افتاد بخاد بردارش بگه واااااوو چه چیز قشنگی اینجاس(دقت کنید زیر صندلی!!!!!!)….دنده رو نگاه…..البته اینا خیلی بد عکس گرفتن باید جوری عکس میگرفتن که دسته ترمز خوشگلش هم پیدا باشه.
از نظر فنی خیلیا نمیتونن باور کنن که پاگانی خداس….فنی فقط به یه سری اعداد درمورد گشتاور و سقف سرعت نیست.
رکورد زوندا روولوسیون با قدرت 820 اسب هست که نوربرگ رینگ رو توی6:30 دور زد…….اما همه چیز به پیشرانه مربوط نیست.پاگانی با ترمزهای فوق العاده هندلینک استثنایی و وزن کمش این رکورد رو بدست آورده.روولوسیون 1084 کیلو گرمه…..
من که مطمئنم پاگانی الکی ادعا نمیکنه و حداقل 420 رو میگیره.
به یه نکته توجه کنید که پاگانی کارخونه نیست درواقع یه کارگاه هست که اندازه یه سالن ورزشی هست توی بیست سال فعالیت 213تا خودرو تولید کرده پس مقایسه اش با مزراتی و لامبو و فراری بچگانه ست.
fooad
۲۶ مرداد ۱۳۹۵213 عدد خودرو؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ نه بابا فکر نکنم خیلی بیشتر باید باشه
Pagani
۲۶ مرداد ۱۳۹۵110تا زوندا اف آر و…
60هوایرا
30هوایرا بی سی
5زوندا روولوسیون
5زوندا ال ام
1عدد هوایرا پیرل(شاهزاده سعودی )
1عدد زوندا ال اچ 760(لویس همیلتون )
1عدد زوندا مادربزرگ(موزه پاگانی )
ارش
۲۵ مرداد ۱۳۹۵هیییی.!!خوش به حال مردمانشون حداقل همشون هم نتونن بخرن باز افتخار میکنن به خودروسازشون
uss zumwalt DDG-1000
۲۵ مرداد ۱۳۹۵پاگانی در ساخت خودروهای فیبرکربن حرفه ای و عالی کارمیکنه
لامصب وحشی
امیرحسین
۲۵ مرداد ۱۳۹۵در ایتالیایی ها
اول لامبورگینی
بعد فراری
بعد مزراتی
بعد پاگانی
فن آوری پاگانی دیگه قدیمی شده.تا سال 2010 خوب بود. با گشتاور 1100 نیوتن متری شتاب 3 ثانیه ای خیلی زیاده. علتش هم ساختار RWD و گیربکس تک کلاچه و سبک هست. از طرفی سیستم های الکترونیکی و لمکاناتش هم اصلا در حد اوراکان نیست.
عمده مزیت پاگانی وزن سبکشه که اگه از گیربکس دو کلاچه یا سیستم 4WD استفاده کنه همین مزیتش رو هم از دست خواهد داد.
ادعا های ثابت نشده ی زیادی داره که به نظر من بیشتر پروپاگانداست.
کسایی که کمی مطالعات مکانیکی داشته باشن میدونن اگه با 1200 اسب بخار به حداکثر سرعت 430 کیلومتر برسی برای رسیدن به سرعت 530 کیلومتر به علت اثر هم افزایی هوا به 3000 اسب بخار دیگه نیاز داری. این با 800 اسب بخار چطور ادعای رسیدن به سرعت 528 کیلومتر داره. اونم با وزن سبکش؟ حتی به 428 هم به نظر من خیلی بعیده برسه. با 4 تا فلپ که روی بدنه نصب شده مگه چقدر به سرعت کمک میشه؟
رکورد های ثابت نشده ای که برای نوربرگرینگ اعلام شده مثل 6.5 دقیقه برای روولوسیون هم واقعا تعجب آور و تا حدی خنده داره. وقتی مهندسی بالای پورشه و 1380 نیوتن متر گشتاور 4WD نیم دقیقه کندتر بوده.
رکورد تاپ گیر هم که معلوم شد با تایر های غیر استاندارد بوده.
در هایپر 5 هم که کندتر از ویرون بود.
B/M/P/J
۲۵ مرداد ۱۳۹۵تنها ماشین در دنیا که قبل سوار شدن یه چند ساعتی رو به نگاه کردن بهش سپری می کنی و بعد از سوار شدن دلت هم میاد آروم بری و هم دلت میاد سریع بری.
( اثر هنری )
حميد
۲۵ مرداد ۱۳۹۵چقدر خوبه یک ماشین اینجوری داشته باشی کنار خیابون پارک کنی بعد دو پسر که از کنار ماشین عبور میکنند بهم بگویند ما هم بزرگ شدیم یک هم چین ماشینی میخرم
one:1
۲۵ مرداد ۱۳۹۵تصویر 3 و 1 عقب این پاگانی زیبا یک مکلارن 570s دیده می شود
اونم زیباست
one:1
۲۵ مرداد ۱۳۹۵البته نمی دونم چرا نمی تونم مثل کونیگ زگ دوستش داشته باشم
uss zumwalt DDG-1000
۲۵ مرداد ۱۳۹۵از اسم کامنتت کاملا مشخص
امیرحسین
۲۵ مرداد ۱۳۹۵به نظر من در ایتالیایی ها
اول لامبورگینی
بعد فراری
بعد مزراتی
بعد پاگانی
فن آوری پاگانی دیگه قدیمی شده.تا سال 2010 خوب بود. با گشتاور 1100 نیوتن متری شتاب 3 ثانیه ای خیلی زیاده. علتش هم ساختار RWD و گیربکس تک کلاچه و سبک هست. از طرفی سیستم های الکترونیکی و لمکاناتش هم اصلا در حد اوراکان نیست.
عمده مزیت پاگانی وزن سبکشه که اگه از گیربکس دو کلاچه یا سیستم 4WD استفاده کنه همین مزیتش رو هم از دست خواهد داد.
ادعا های ثابت نشده ی زیادی داره که به نظر من بیشتر پروپاگانداست.
کسایی که کمی مطالعات مکانیکی داشته باشن میدونن اگه با 1200 اسب بخار به حداکثر سرعت 430 کیلومتر برسی برای رسیدن به سرعت 530 کیلومتر به علت اثر هم افزایی هوا به 3000 اسب بخار دیگه نیاز داری. این با 800 اسب بخار چطور ادعای رسیدن به سرعت 528 کیلومتر داره. اونم با وزن سبکش؟ حتی به 428 هم به نظر من خیلی بعیده برسه.
رکورد های ثابت نشده ای که برای نوربرگرینگ اعلام شده مثل 6.5 دقیقه برای روولوسیون هم واقعا تعجب آور و تا حدی خنده داره. وقتی مهندسی بالای پورشه و 1380 نیوتن متر گشتاور 4WD نیم دقیقه کندتر بوده.
رکورد تاپ گیر هم که معلوم شد با تایر های غیر استاندارد بوده.
در هایپر 5 هم که کندتر از ویرون بود.
امیرحسین
۲۵ مرداد ۱۳۹۵ولی در زیبایی و طراحی پاگانی که هیچ وقت قدیمی نمیشه هیچ شکی نیست.
PAGANI
۲۵ مرداد ۱۳۹۵یه کارگاه که به طور متوسط سالی 10تا ماشین میسازه رو داری با چی مقایسه میکنی؟؟؟؟؟؟
واقعیت اینه که زوندا روولوسیون افسانه ست (6:30 نوربرگ رینگ)
حالا شما قبول کنی یانه……روولوسیون پیچ هایی که 918 تا 100 کیلومتر بر ساعت سرعت کم میکرد زوندا روولوسیون با 200 ک.م ازشون میگذشت(هندلینک)ترمز های فوق العاده و وزن 1084 کیلوییش هم کمک میکردن که تا لحظه آخر پیچ درحال سرعت گرفتن باشه.
ایتالیایی ها:
فراری….سلطان بلامنازع اسپرت سازی.
لامبورگینی(فراری دیوانه تر)
پاگانی(لامبورگینی دیوانه تر)
مزراتی(……………)
مجید
۲۵ مرداد ۱۳۹۵به نظرم تو قسمت حداکثر سرعت اشتباه یا غلط نوشتاری شده آخه 528 کیلومتر در ساعت؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
شاهین
۲۵ مرداد ۱۳۹۵سلام دوست عزیز
اعداد درست هستن منتها شاید از نظر تئوری این قدر بتونه بره اما باید دید در عمل چند مرده حلاجه.
مخلصم
احمد باقری
۲۵ مرداد ۱۳۹۵بسیار عالی.
Saied
۲۵ مرداد ۱۳۹۵خیلی خوشگل. انصافا کار هنریه. بعضی از ماشینا به آدم حال میدن.
بهروز
۲۵ مرداد ۱۳۹۵ببخشید چندتا؟
۵۲۸ کیلومتر بر ساعت؟?
A4
۲۵ مرداد ۱۳۹۵به نظر من خاص بودنش باعث جذابیتش شده بهترین ماشین ایتالیایی توجه کنید به نظر من بهنظر من چون تو بیشتر کامنت ها به نظرات احترام گذاشته نمیشه
وحید
۲۵ مرداد ۱۳۹۵شما ببین چه تیمی این اثر هنری رو ساخته.
Regera 1790
۲۶ مرداد ۱۳۹۵اولا خیلی زیبا و دلرباس.
دوما یه نفر نوشت پاگانی توی ساخت بدنه های فیبر کربنی عالی کار میکنه.22 نفر هم لایک کردنش. دوست عزیز محصولات پاگانی بدنشون از جنس کربوتیتانیومه.(ترکیب فیبرکربن با تیتانیوم که هردو ماده خیلی سبک،محکم و گرون هستن)
سوما پاگانی ها از سیستم RWDاستفاده میکنن و واسه همین شتاب اولیه شون در حد رقیباشون نیست ولی مقایسه کردن این شاهکار ایتالیایی با هوراکان درست نیست. هوراکان شتابش بخاطر سیستم AWD عالیه و اصلا شباهتی به این نداره که بخواد با این مقایسه بشه.
مخلص همه♡♡♡
مسعود
۲۷ مرداد ۱۳۹۵پرفورمنس مهمه ولی همه چیز نیست.
خرید این ماشین مثل خرید یکی از مجموعه جواهرات تولید محدود برندهای کارتیه است و یه سرمایه گذاری محسوب میشه.
آخه خدایی کدوم آدم ثروتمندی پشت این ماشین پرفورمنسش رو به چالش می کشه که در موردش اینقدر بحث میکنید ؟
این ماشین قراره یه سرمایه دار میانسال رو با اون نمایش خاص درهایش تا جلوی درب یه هتل لوکس بدرقه کنه ، طوری که بهش حس جوونی دست بده همین.
سعی کنید دنیا رو از دید مالکانش ببینید، اونوقت می فهمید .
Pagani
۳۰ مرداد ۱۳۹۵مالکانش
بیشتر راننده ها هستن.
و خلبان های جنگنده ایتالیایی.
همیشه پاگانی ها پایه پیست هستن.
Zonda LH760 متعلق به همیلتونه مثلا.