بالچه عقب این خودرو بسیار ویژه است ولی تنها نکته خاص در این خودرو نیست، پیشرانه توئین سوپر شارژر V8 هم حرفهایی برای گفتن دارد…
موشک خیابان رو
زنوو TSR-S یکی از خاصترین هایپرخودروهای حال حاضر جهان است که نوعی جدید از بالچه عقب (اسپویلر) را معرفی کرده است. با داشتن تمام صنعت خودروسازی دانمارک، زنوو تنها خودروساز وطنی این کشور است.
کمپانی زنوو (Zenvo) از ۲۰۰۹ مشغول به فعالیت در حوزه تولید ابرخودروهای دانمارکی است. سالها پیش برنامه مشهور تاپ گیر یکی از محصولات زنوو را مورد بررسی قرار داد که در نهایت باعث آتشسوزی آن خودرو شد. حال زنوو با دستی پر و با درس گرفتن از گذشته به میدان نبرد بازگشته است. با طراحی بیرونی شبیه به سایر خودروهای این شرکت، TSR-S معرفی شده است. ما هم آن را در پیست چالشبرانگیز و زیبای Spa راندیم.
زنوو امیدوار است تا بتواند تولیدش را افزایش دهد. مؤسس این شرکت، تروئل والرتسن (Vollertsen) میگوید که امیدوار است بتواند در سال ۵ عدد TSR-S بسازد؛ حقیقتاً خیز بزرگی برای این شرکت بهحساب میآید. بههرحال تولیدات بزرگانی چون پاگانی همچنان انبوهتر است.
TSR-S بر پایه مدل TS1-GT که ۲۰۱۷ معرفی شده بود ساخته شده است. پایگاه این خودرو یک V8 با قلبی به گنجایش ۵.۸ لیتر است که به دو سوپر شارژر مجهز شده و طبق ادعای زنوو میتواند ۱۱۱۷ اسب بخار قدرت را تولید کند. این قدرت با همراهی یک جعبه دنده ۷ سرعته ترتیبی با دندههای مسابقهای به چرخهای عقب منتقل میشود. بهجز این موارد باقی این خودرو مخصوص جاده است. S دوم در نام این خودرو هم اشاره به همین موضوع دارد (Street Legal). متأسفانه سواری من تنها به پیست محدود بود.
TSR-S از بیشتر رقبایش سنگینتر است که بیشتر این وزن بهموجب هسته فلزی موجود در ساختار بدنهٔ فیبرکربنی اش به وجود آمده. باوجود اینها زنوو مدعی شده که صفر تا صد کیلومتر بر ساعت تنها ۲.۸ ثانیه به طول خواهد کشید و برای رسیدن به ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت هم بیشتر از ۶.۸ ثانیه زمان لازم نیست، رقمی مشابه سنا!
این خودرو بهنوعی یک غول رقصان است، بالچه عقب این خودرو قطعهای است متحرک اما شکل حرکتش با بقیه انواعش متفاوت است، به این صورت که با داشتن لولایی در مرکز و کشیده شدنش در سرتاسر محور عقب، به اثرگذاری آئرودینامیکی میپردازد که این مورد بهوسیله خم شدن بالچه در جهت پیچش خودرو (البته با توجه به شرایط مقدار خم شدن متفاوت است) انجام میشود، همچنین مرکز خود را هنگام چرخش بالا میآورد تا به طرز مؤثری مانند یک آنتی رول بار عمل کند.
حال درون هندوانه رسیده است یا نه؟!
کمی گیج است ولی خیلی سریع حرکت میکند. به خاطر یک مشکل در خودرویی که سوارش بودیم، تجربه ما از رویداد در حال برگزاری زنوو، از دو خودرو حاصل شد. اولی یک نسخه پروتوتایپ (نمونه اولیه) با یک رول کیج بزرگ و داشبوردی از آهن مزین شده به چند قید بود، دومی هم یک محصول نهایی به رنگ آبی با تجهیزات اصلی و جادهای بود که با تعدادی محدود اما کافی از دور در پیست Spa به ما داده شد. بهجز تنظیمات فنربندی مشترک و تایرهای میشلین پایلوت اسپورت Cup2، این دو خودرو به طرز قابل توجهی در پیست متفاوت بودند!
پروتوتایپ با تشکر از رول کیج بزرگش از ظرافت کمتری برخوردار بود؛ برای تکمیل این وضعیت خبری از تهویه هم در آن نبود. گویا برای ورود صدا هم عایقبندی شده بود، چون توانست علیرغم حضور یک خودروی LMP2 در رویداد، محدودیت صدا در پیست را بشکند (موردی که باعث شد کوئنیگ زگ نتواند ثبت رکورد سرعت با خودروی one:1 را در این پیست کامل کند)!
دقت کافی در خودرو تنها با تغییراتی کوچک در V8 قدرتمند خودرو (که بر پایه یک واحد GMLS بنا شده است) حاصل شده که از یک میللنگ تازه شکل گرفته و پیستونهای فورج کاری شده استفاده میکند. عملکرد همانند اعداد اعلامی زنوو قدرتمند است. TSR-S میتواند فشار نیروی G زیادی (البته کمی هم آزاردهنده) را تولید کند. این مهم وقتی اتفاق میافتد که نرخ شتاب، رفتهرفته تا رسیدن به دور موتور ۷۷۰۰ rpm افزایش مییابد (خودرو در این دور موتور محدود شده است).
ترمزهای کربن سرامیکی هم خوب هستند، طوری که حتی شجاعانهترین و ریسک دارترین ترمز گرفتنهایم نیز بهمانند کاهش سرعتی عادی بودند. دندهها هم بهطور لحظهای و خیلی خشن عوض میشدند. در این بین فرمانپذیری به خاطر ارتباط محدود با سطح جاده کمتر به دل مینشست تا جایی که باعث کم فرمانی سر پیچهای کم سرعت میشد. این اتفاق به دلیل اشتیاق خودرو برای سریع رفتن سر پیچها است که انگار دارد خود را حل میدهد. جالب اینجا است که اثری از این حس که بالچه عقب دارد کاری میکند نبود!
بههرحال مدل آبی رنگ که محصول نهایی به شمار میرفت خیلی احساس بهتری را نسبت به پروتوتایپ خود به ما داد. کمی صحبت کوتاه با والرتسن برایم خیلی مفید بود، او گفت که بالچه عقب تنها موقعی که خودرو به کمکش نیاز داشته باشد دست به کار میشود، آن هم با تبدیل ۳۰ درصد نیروی عمودی آئرودینامیکی به نیرویی در جهتی خاص که تلاش میکند تا وزن بارگذاری شده در عقب خودرو را کم اثرتر کند و اسکلت بدنه را هم تحت تأثیر قرار دهد.
این خودرو در محدودههای نزدیک به حداکثر توانش رانندگی آسانتر و دوستانهتری داشت که بهوسیله فرمانپذیری با دقت بالا و بالچه عقب میسر میشد.
اعتماد من به این خودرو باعث شد تا بیشتر سرعت بگیرم، تا جایی که با مقداری بیش فرمانی به خودرو شتاب میدادم، چیزی که بهوسیله پیچهای تند و تیز Spa خیلی راحتتر رنگ واقعیت به خود میگرفت. کمکم سعی کردم خود را متقاعد کنم که باید به رانندگی خود با TSR-S خاتمه دهم. در ترمزگیری در سطوح لغزنده، خودرو تنها یک ترمز عادی نمیگیرد، بلکه بالچه عقب و سیستم کنترل پایداری خودرو هم به کمکش میآیند تا این موشک بهراحتی آرام بگیرد؛ این مورد باعث شد تا از TSR-S کمتر بترسم. هم چنین خیلی طول نکشید که گرمای تایرهای عقب به حدی رسید که باعث از دست رفتن چسبندگی شد!
در پیست، TSR-S عملکردی مانند یک سوپراستار را به نمایش گذاشت اما هنوز هم سؤالی بیپاسخ باقی میماند: عملکرد خودرو در جاده چگونه است؟؟
موتور خودرو در سرعتهای پایین کاملاً تحت فرمان شما است ولی شک دارم که جعبه دنده دیوانه و عصبی بهکاررفته در این خودرو، خیلی در دنیای واقعی کاربردی باشد. در نیمه پر لیوان، تودوزی و تزئینات درونی خودرو خوب هستند. در کل نمای داخلی TSR-S خیلی بهتر از نمونه اولیه مضحکش است. در کنار آن، زنوو بجای استفاده از پدال تعویض دنده مدلهای دیگر، تعویضکننده خود را ساخته است. باید افزود این خودرو به طرزی عجیب پر سروصدا است.
ارزش خریدن را دارد؟
زنوو برای افزایش فروش، تلاشهای بسیاری کرده است که هیچ یک به درد بخور نبودهاند (منظور نمونههای اولیه است). همچنین TSR-S از تمام مدلهای پیشین این شرکت هم قابل اتکاتر و هم متقاعدکنندهتر است ولی قیمت نجومیاش آن را همردهٔ رقبایی بسیار بزرگ میکند.
اگر شما یک میلیاردر هستید که نتوانستید در لیست خریداران سنا، والکری یا SF90 جای شوید بنابراین این خودرو یک انتخاب عالی برای شما است؛ اگر هم احیاناً دارای کلکسیون خودرو هستید، این خودرو بهعنوان موشکی خیابان رو احساسی متفاوت را به شما ارائه خواهد کرد.
دشمن و رقیب؟!
خودروهایی نظیر سنا از مک لارن و والکری از آستون مارتین رقبای بینقص و سرسخت زنوو هستند ولی باز هم بعید است زنوو با این خودرو هم بتواند در برابرشان حرفی جدی را برای گفتن داشته باشد…
مشخصات فنی «زنوو TSR-S»:
کجا آن را راندیم: پیست Spa-Francorchamps، بلژیک
موتور: ۵.۸ لیتری V8، جعبه دنده ۷ سرعته ترتیبی
قدرت: ۱۱۱۷ اسب بخار در ۷۷۰۰ rpm
گشتاور: اعلام نشده است
وزن خالص: ۱۴۷۵ Kg
شتاب اولیه و حداکثر سرعت: ۲.۸ ثانیه، ۳۲۳ کیلومتر بر ساعت
مصرف و انتشار گاز: دادههای رسمی وجود ندارد
قیمت و فروش: ۱.۴ میلیون یورو (بهعلاوه مالیات محلی)، هماکنون در دسترس برای خرید
منبع: Autocar
مترجم: علی صفرپور
Saeed
۱ شهریور ۱۳۹۸ماشین خوب و جذابیه ولی کیفیتش پایینه
یاد آتیش گرفتنش تو مجله top gear که زیر پای جرمی کلارکسون بود افتادم
عیب و ایراد زیادی داره ولی جذابه!!
حالا که نسخه دیگه اومده که امیدوارم خراب کاریای گذشتش رو جبران کنه….
Amirferrari
۱ شهریور ۱۳۹۸هر کس به جا مدیران زنوو و کونیگ زگ بود بعد از تاپ گیر از خجالت خودش رو گم و گور میکرد، اینا چه رویی دارن انصافا… یکیش آتیش گرفت اون یکی هم از بس از پیست منحرف شد کل تست رو تو چمنایه فرودگاه انجام دادن…حالا بماند کم مونده بود ماشین مستر کچل استیگ رو به کشتن بده… آخه خدارو خوش میاد این همه پول میگیرن همچین آشغالایی میدن دست این خریدارای ساده…
محمد
۲ شهریور ۱۳۹۸امیر میشه لینک اون قسمت از برنامه رو بدی ؟
Saeed
۲ شهریور ۱۳۹۸خریدارای ساده به مشتری های بوگاتی میگن که مدل نچسب و الکی که از نظر فنی با شیرون یکسان میسازن با قیمت نجومی….
کلا فقط کارت زمین زدن کونیگزگه ولی مطمئن باش موفق نمیشی….
s.m
۱ شهریور ۱۳۹۸پشتش شبیه Lfa شده
رضا
۱ شهریور ۱۳۹۸خیلی چیز باحالیه…ایول دانمارک
علیx76
۲ شهریور ۱۳۹۸بنظرم باید بررسی بشه این باله متحرک در اون حد که میگن تاثیر گذار هست یا نه
من فکر میکنم بیشتر برای جلب توجه باشه
سالها پیش فک میکنم شرکت امریکایی بود (احتمالا SSC) خودرو با بال عقب ۳ تیکه زده بود که حین پیچیدن ،قطعه سمت مخالف میخوابید
بعد ها پاگانی هوآیرا باله های متحرک به این شکل رو ساخت
و الان هم سیستم آیرودینامیک فعال لامبو
بنظرم طرح های قبلی ، با ظرافت و کارایی بیشتری همراه بوده
البته فقط در حد حدس و گمان
s.h
۲ شهریور ۱۳۹۸اره اینی که میگه صدا
مستندش رو دیدم راننده کونیک زگ به شدت عصبانی بود میگفت به خاطر صدا ایراد میگیرند و میگفت صدای وان یک واحد بیشتره
مستند ابر کار خانه ها نشون میداد یه مستند 50 دقیقه ای از وان هست توصیه میکنم ببینید و دیگر کونیک زگ ماشینی رو دست وان نخواهد زد
Saeed
۲ شهریور ۱۳۹۸آقای s.h لطف میکنی لینک فیلمی که میگی رو بفرستی؟
قربون دستت??
Behrouz. anzali
۳ شهریور ۱۳۹۸ولی انصافا کونیگ زگ با بوگاتی تفاوت داره . بوگاتی از نظر کیفیت به مراتب در سطح بالاتری هست همه میدونن اینو .و با اصل نصب هست .
Saeed
۴ شهریور ۱۳۹۸کونیگزگ هم با اصل و نسب سوئدی است
تو تمومی مدلای کونیگزگ اگه دقت کنی یه علامت روح میبینی که اشاره داره به خلبان های جنگی کشور سوئد
همچنین آقای کریستین ون کونیگزگ مرد محترمی هست و تموم تکنولوژی مدل خودرو هاش انحصاری خود برند است( مشخصات فنی رگرا رو مطالعه کن)
تو تموم سوییچ های خودرو های کونیگزگ نیز یه دکمه داره که همون علامت روح رو داره که وقتی بزنیش تموم درب های خودرو به طور کاملا اتوماتیک باز و بسته میشن
موفق باشید?