سایر خودروهای اروپاییگوردون موری

معرفی رسمی سوپر اسپورت گوردون مورای T.50

به یاد مک‌لارن F1 خاطره‌انگیز...

سرانجام گوردون مورای اتوموتیو T.50 رونمایی شد. جدیدترین محصول این شرکت خلاق خودرویی منحصربه‌فرد است. وزن این سوپر اسپورت تنها ۹۸۶ کیلوگرم بوده و در بطن خود یک پیشرانه ۱۲ سیلندر ۴ لیتری تنفس طبیعی با قدرت ۶۵۴ اسب بخار و گشتاور ۴۶۷ نیوتون متر را جای داده است. شاید این اعداد خیلی احساس‌برانگیز نباشند اما یک پروانه در بخش عقب قرار گرفته که خودرو را در جاده شلیک می‌کند!

بخش جلویی خودرو شاید برخی افراد را به یاد مک لارن F1 اسطوره‌ای بیندازد خودرویی که یکی از پروژه‌های گوردون مورای بوده است. درواقع مورای با انگیزه تولید خالص‌ترینو سبک‌ترین سوپرکار راننده محور جهان و ایده بهبود مک‌لارن F1 از هر جهت طراحی خود را شروع کرده بود. بنابراین طراحی استایل کلی، سقف، چراغ‌ها و حتی باز شدن درب‌ها از الگوی مک‌لارن و به شکل مدرن شده ای پیروی می‌کنند. هر دو خودرو از دماغه‌ای کم ارتفاع و استایلی نرم و ورودی‌های کوچک در گوشه‌ها سود برده‌اند. شیشه‌ی جلوی بزرگ، شیشه‌های جانبی و درب‌های گسترده و پانل‌های یک دست نیز باعث شده‌اند فضای دل‌بازی ایجاد شود. یک ورودی در روی سقف نیز هوا را به پیشرانه ۱۲ سیلندر می‌رساند و تناسبات واضح پانل عقب نیز بر آئرودینامیک این خودرو تأکید دارند.

چراغ‌های عقب طرحی سه بعدی دارند و چرخ‌های آلیاژی ۱۹ و ۲۰ اینچی نیز در تایرهای میشلن Pilot Sport 4 S پیچیده شده‌اند. سپر و دیفیوزربزرگ عقب هم برای خروج سریع هوا از کف و پشت خودرو شکلی متفاوت دارند.

شاسی و بدنه از فیبر کربن ساخته شده و قطعات تشکیل دهنده خودرو به‌طور باورنکردنی‌ای سبک‌وزن هستند. استحکام و سختی شاسی استثنایی اعلام شده است. گوردون مورای اتوموتیو مدعی است مونوکوک و پانل‌های بیرونی بدنه وزنی کمتر از ۱۵۰ کیلوگرم دارند! سیستم ترمز سرامیک کربنی شش پیستونه با عملکرد بالا با ابعاد دیسک ۱۴.۶ اینچ قطر در جلو و چهار پیستونه با دیسک ۱۳.۴ اینچی در عقب، به اندازه کافی پر قدرت عمل می‌کنند.

پنکه یا دمنده ۴۰۰ میلی‌متری عقب خودرو جزو جالب‌ترین ویژگی‌های T.50 محسوب می‌شود. این پروانه بزرگ ما را به یاد خودروهای بتمن می‌اندازد. این پروانه تا ۷ هزار دور در دقیقه دوران کرده و از یک موتور الکتریکی ۴۸ ولتی تغذیه می‌شود. نتیجه عملکرد این دمنده هوا کاهش ۱۲.۵ درصدی ضریب درگ است که باعث می‌شود تا خروجی پیشرانه را تا حدود ۴۹ اسب بخار افزایش دهد. این پروانه با اسپویلر و دیفیوزر عقب فعال همکاری کرده تا در حالت عادی تا ۵۰ درصد و در حالت ترمز تا ۱۰۰ درصد بر نیروی داون فورس اضافه کند.

صحبت از آئرودینامیک شد و باید گفت که این سوپرکار توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و با اسپویلر عقب فعال و پانل‌های زیرین بدنه پویا و شش وضعیت آئرودینامیکی از پیش تعیین شده به نام‌های داون فورس بالا، استریم لاین، ترمزگیری، تست، V-MAX Boost و خودکار، بهترین کارایی را به ارمغان می‌آورد. حالت V-Max Boost برای دستیابی به بالاترین عملکرد بوده و خروجی پیشرانه را تا ۶۹۰ اسب بخار افزایش می‌دهد.

پیشرانه تنفس طبیعی هم حاصل کار کمپانی کاسورث (Cosworth) بوده و ردلاین ۱۲۱۰۰ را نشان می‌دهد. گوردون مورای می‌گوید این پیشرانه سبک‌ترین، پاسخگوترین، پرقدرت‌ترین و متراکم‌ترین پیشرانه ۱۲ سیلندر جاده‌ای دنیاست. با حجم دقیق ۳۹۴۴ سی‌سی، گوردون مورای از آن به عنوان نیروگاهی ۳.۹ لیتری یاد کرده است.

این پیشرانه به یک گیربکس ۶ سرعته دستی کوپل شده است. پنج دنده اول برای شتاب و ششمی برای سرعت بالا طراحی شده‌اند. کمپانی موردبحث توجه زیادی به مطمئن شدن از عملکرد نرم و تیز گیربکس داشته است. این گیربکس هم بسیار سبک وزن است و با پوشش آلومینیومی به ضخامت تنها ۲.۴ میلی‌متر در مجموع ۸۰.۵ کیلوگرم وزن دارد.

متاسفانه هنوز نتایج عملکرد شتاب و سرعت این خودرو اعلام نشده‌اند. هرچند گوردون مورای گفته که او به دنبال کسب عناوین قدرت و سرعت نیست.

اما برسیم به کابین T.50 که آن‌هم از F1 الهام گرفته است و راننده در مرکز کابین نشسته و دو سرنشین نیز او را در دو سمت همراهی می‌کنند. کنترل‌های مهم خودرو در دو سمت فرمان قرار داشته و پدال‌های تیتانیومی نیز جزو دیگر ویژگی‌های شاخص این خودرو هستند. کنسول سنتی جای خود را به یک بازوی شناور در زیر صندلی راست داده و دسته دنده تیتانیومی و کنترل‌های دیگر روی آن قرار گرفته‌اند. سرعت سنج کلاسیک بزرگ با دونمایشگر دیجیتالی در دو طرف همراه شده و کنترل‌های پرخشی آلومینیومی هم آنها را محاصره کرده‌اند.

نمایشگرهایی دیجیتال به جای آینه‌های جانبی به کار گرفته شده اند. سیستم صوتی با ۱۰ بلندگو و سیستم اطلاعات و سرگرمی با امکان اتصال به گوگل اندروید اتو و اپل کارپلی نیز وظیفه سرگرمی شما را برعهده دارند. هر خریدار از شرکت گوردون مورای اتوموتیو بازدید خواهد کرد تا موقعیت ایده آل صندلی، فرمان و پدال‌ها طبق نظر او و ارگونومی بدن وی تنظیم شود.

این شرکت تنها ۱۰۰ دستگاه از T.50 را با قیمت ۲.۳۶ میلیون پوندی (۳ میلیون دلار) تولید خواهد کرد. قرار است تولید این سوپر اسپورت از ژانویه ۲۰۲۲ شروع شده و اولین نمونه‌ها نیز اواخر همان سال به دست مشتریان برسند.

[دانلود ویدئو]

 

[دانلود ویدئو]

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۳ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۳۶ دیدگاه‌ها

  1. فريد

    ۱۵ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (525 ديدگاه)

    رد لاین ۱۲۱۰۰ ????????

    موافقم 15
  2. SF90 STRADALE

    ۱۵ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (4062 ديدگاه)

    میشه گفت خاص ترین V12 دنیا رو داره این ماشین
    کلاً ماشین چشم نواز و تو دل برویی هست
    مشخصات فنی خوبی هم داره بی شک

    موافقم 21
  3. new reventon

    ۱۵ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (86 ديدگاه)

    آنالوگ ترین ماشین هزاره سوم!
    خودش که گفته این ماشین فقط برای لذت بردن از رانندگی ساخته شده.
    یکی ازینا داشته باشی با سگتو خانومت بندازی تو جاده آدرنالین ترشح کنین.

    موافقم 8
    مخالفم 15
  4. مهدی اکرمی

    ۱۵ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (88 ديدگاه)

    من که عاشقش شدم.
    تمام ویژگی های یک لذت رانندگی ناب رو داره. حتی تصور دور موتور 12000 هم برق رو از کله آدم میپرونه چه برسه به تجربش. باید دید در عمل چطوره.
    از یک موتور 3.9 لیتری تنفس طبیعی 690 اسب بخار بیرون کشیدن واقعا شاهکاره؛ یعنی 177 اسب بخار به ازای هر لیتر بدون هر پرخورانی که البته از کاسورث غیر از این هم انتظار نمیره.

    موافقم 14
    1. Sina

      ۱۵ مرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (2429 ديدگاه)

      ولی این خوبیش اینه که برعکس اون یک میلیارد هایپر کار برقی که ساخته نشدن این یکی ساخته میشه و یادآور F1 افسانه ای هست.
      کاسورث واقعا چیزای بی نظیری میسازه .نمونش موتور One:77 رو خودشون ساختن که در دوران خودش قوی ترین موتور تنفس طبیعی بود.
      یا موتور اسکورت و سیرای فوق العاده هم کار خودش بود.
      واقعا هر چقدر آدم به تاریخچه ی بی نظیر کاسورث نگاه میکنه تعجب میکنه

      موافقم 11
      مخالفم 1
  5. مهدی ۹۱۱

    ۱۵ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (459 ديدگاه)

    ساخت کدوم کشوره

    1. Hami

      ۱۵ مرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (179 ديدگاه)

      بریتانیا

      1. M3csl

        ۱۵ مرداد ۱۳۹۹
        سوابق: (93 ديدگاه)

        بریتانیا مگه کشوره!!!!!!!

        ?????

        ?????

        ?????

        مخالفم 12
        1. OMID

          ۱۵ مرداد ۱۳۹۹
          سوابق: (2173 ديدگاه)

          اره پس چیه
          خودشون یا میگن United kingdom یا britiann

          موافقم 11
        2. .

          ۱۴ خرداد ۱۴۰۲
          سوابق: (24 ديدگاه)

          نه ایران کشوره‌.
          چه زدی یا ساقی.

  6. PaRHaM

    ۱۵ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (741 ديدگاه)

    چقدر دوست داشتنیه!?

  7. مهدی موتورز

    ۱۵ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (1232 ديدگاه)

    چه مارک مسخره ای
    طراحی بروز نیس
    ۳ میلیون دلار بدی دسته دنده آبنباتی ببینی؟
    البته نظر منه
    ولی فنش واس جالب باشه

    مخالفم 26
    1. آرمان

      ۱۵ مرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (148 ديدگاه)

      به نظرم یکی از باحالترین چیزاش دسته دندشه و طراحی جلوش هم که بی نظیره

  8. محمد

    ۱۵ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (615 ديدگاه)

    عاشق اون پروانشم

  9. ارش

    ۱۵ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (1549 ديدگاه)

    فوق العاده جذابه از اون صندلیهای سه نفره تا پروانه عقب.

  10. ارشیاsvj

    ۱۵ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (1750 ديدگاه)

    با نمک شده طراحیش
    ولی برای چیزی که انقد خالصانه است قیمتش زیادی بالاست

    1. Hami

      ۱۵ مرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (179 ديدگاه)

      خیلی هم قیمت خوبی داره
      قیمت یه McLaren F1 نزدیک ۲۰ میلیون دلار، خود F1 زمانی که معرفی شد قیمت بالاتری داشت. تو دنیایی که هر شرکت نو پا یه سوپرکاری میلیون دلاری معرفی می‌کنه و شرکت های معروف برای مدل های تولید محدود که تفاوتی زیادی با مدل اصلی ندارن با قیمت ۵-۶ میلیونی می‌فروشن، شاهکار Gordon Murrray قیمت خیلی خوبی داره.

  11. ایلیاا

    ۱۵ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (103 ديدگاه)

    چقدر طراحیش نرم و دلچسبه!
    عاشقش شدم.
    خط به خط متن مثل یه فیلم سینمایی جذاب منو محو خودش کرد و اگه کسی منو صدا میکرد متوجه نمیشدم از بس جذاب بود مشخصاتش.

  12. رامین

    ۱۵ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (919 ديدگاه)

    شبیه آلفا رومئو Alfa Romeo T33/2 Daytona نیست ؟

  13. حسین دهمرد

    ۱۵ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (2643 ديدگاه)

    اون نسخه های هواخنک پورشه که مال قرن پیشه اگه پروانه ی موتور تو دید میبود جالب میشد.
    هنوزم قابل درک نیست که یه موتور دویست اسبی نیاز به رادیاتور نداشته باشه. اونوقت یه پژوی صد اسبی همش جوش میاره. هیچکسم نمیتونه حلش کنه.

    موافقم 2
    مخالفم 1
    1. علی آقا

      ۱۶ مرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (585 ديدگاه)

      احتمالا ضد جوش تو رادیاتورش نیست.

  14. خسته دل

    ۱۵ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (297 ديدگاه)

    همین برند اگه زیرمجموعه بنز و بی ام و میبود همه ازش تمجید میکردن ، بسه خواهشا

  15. Ali Keyhani

    ۱۵ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (657 ديدگاه)

    طراحی جالبی داره انگار مک لارن f1 رو به تاریخ امروز آپدیت کردن

  16. OMID

    ۱۵ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (2173 ديدگاه)

    انجینش جواهره
    چه صدایی داشته باشه
    با وزن زیر یک تن
    اگه قدرت رو به محدوده نهصد اسب میرسوندن وارد قلمرو هایپرکار ها میشد
    ولی خب هدفشون چیز دیگه ای بوده

    1. Hami

      ۱۵ مرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (179 ديدگاه)

      نسبت قدرت به وزن این ماشین از اکثر هایپرکار ها بیشتر

  17. مازیار

    ۱۵ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (233 ديدگاه)

    مک لارن f1 دوباره متولد شد
    قوی تر سبک تر و پیشرفته تر
    وای بحال رقبا

  18. Hamid

    ۱۵ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (38 ديدگاه)

    بوگاتی یاد بگیره

    970کیلو

    موافقم 4
    مخالفم 1
    1. Carbonado Aventador

      ۱۵ مرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (4514 ديدگاه)

      چرا واقعا تو پستی که مرتبط به بوگاتی نیست اسمش باید بیاد وسط..
      .
      این دوتا حتی یه وجه تشابه هم ندارن!!
      .
      گوردن مورای یاد بگیره:
      +490km
      .
      به جا این حرفا سعی کنید از برند مورد علاقتون لذت ببرید

      موافقم 1
      مخالفم 3
      1. Mad.z.Max

        ۱۵ مرداد ۱۳۹۹
        سوابق: (1864 ديدگاه)

        اینا کل کلا و جواب دادنای زیر ۱۸ سال که هیچ، زیر ۱۰ ساله

  19. سروش

    ۱۵ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (20 ديدگاه)

    به به خودرویی از آینده
    ولی یه چیزی پشتش شبیه به لافراری ای نیست که روش موتور جت گذاشته باشن??? در کل عالیه و ترکیب سه نفره بودنش خیلی آدمو یاد f1میندازه

  20. Hadi

    ۱۵ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (2200 ديدگاه)

    F1 افسانه‌ای دوباره زنده شد…
    کاش با LFA هم همچین کاری میکردن…

  21. ارشیاsvj

    ۱۵ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (1750 ديدگاه)

    هر چی از زیباییش بگی کم گفتی?????

  22. بی ریا

    ۱۵ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (297 ديدگاه)

    دوست عزیز بوگاتی هنر نکرده یه موتور ۱۶ سیلندر با ۴ تا توربو نمیخای انقدر سرعتش باشه ؟؟؟؟
    هیچ خلاقیتی تو موتور بوگاتی به کار نبردن
    بی صبرانه منتظر رکورد زدن جسکو ، هنسی و تواتارا هستم

  23. R

    ۱۵ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (1171 ديدگاه)

    سه میلیون دلار!
    کدومو انتخاب میکنید شیرون یا گوردون مورای

  24. Mf1

    ۱۶ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (484 ديدگاه)

    با وزن ۹۰۰ کیلوگرمیدبهترین هندلینگ داره مثل محصولات لوتوس خیلی سریعه میشه توپیست. انگار که بااین وزن کم یه خودرو ۹۰۰ اسبی سوار شدی. پس ارزش ۲ میلیون دلاره داره

  25. Amir

    ۱۷ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (17 ديدگاه)

    همون موقع گوردن موری میخواست این خودرو رو تولید کنه لحظه شماری میکردم تا معرفی بشه البته چه فایده که نمیشه حتی از نزدیک نگاهش کرد ولی میشه از کلیپ هاش لذت ببری هر چی تعریف کنم از این ماشین کمه از طراحیش بگم از موتور تنفس طبیعیش یا وزنش یا کابینش هر چی بگم از این ماشین کمه یه جورایی ترکیبی از اصالت قدیمه و تکنولوژی جدیده به نظر من این پسر مکلارن f1 هست

    موافقم 1
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا