در قسمت نخست سری مطالب دوئلهای خودروی پدال به سگمنت سدانهای متوسط لوکس و رقابت مرسدس بنز E کلاس و اینفینیتی Q70 پرداختیم. حال در قسمت دوم این سری رقابتها به سراغ سگمنت کراساوورهای سابکامپکت رفتهایم که در آن خودروهای زیر حضور دارند:
اوپل موکا
اوپل کراسلند
شورلت ترکس
رنو کپچر
رنو داستر
فیات 500X
فیات 500L
هوندا HR-V
نیسان جوک
نیسان کیکس
نیسان ترانو
پژو ۲۰۰۸
تویوتا C-HR
مزدا CX-3
سوبارو XV
سانگیانگ تیوولی
جیپ رنگید
امجی ZS
سیتروئن C4 کاکتوس
سیتروئن C3 ایرکراس
سوزوکی ویتارا
سوزوکی SX4
هیوندای کرتا
هیوندای کُنا
کیا سول
کیا استونیک
فولکسواگن T-Roc
سئات آرونا
اشکودا یتی
لادا ایکسری
فورد اکواسپرت
میتسوبیشی ASX
به دلیل محبوبیت روزافزون کراساوورها، این کلاس به یکی از شلوغترین کلاسهای خودرویی دنیا تبدیل شده و اکثر خودروسازان حتی گاه با دو تا سه نماینده در آن حضور دارند که ما هم همهٔ آنها را در رقابتها شرکت دادهایم. طبق شیوهای که قبلاً مشخص کردیم، این خودروها در ابتدا بهصورت دوبهدو با یکدیگر دوئل خواهند کرد. برای اولین قسمت از رقابتهای کلاس کراساوورهای سابکامپکت، دو خودروی سوزوکی ویتارا و سانگیانگ تیوولی به مصاف یکدیگر رفتهاند.
سوزوکی ویتارا
نام این خودرو برای ما ایرانیان کاملاً آشنا است چراکه نسل قبلی آن توسط ایرانخودرو در کشور تولید و عرضه میشود که همچنان ادامه دارد. نسل اول سوزوکی ویتارا در سال ۱۹۸۸ بهعنوان یک مینی SUV معرفی شد اما در نسل دوم که در سال ۱۹۹۸ به بازار آمد، به یک SUV کامپکت تبدیل شد و البته نامش هم به گرند ویتارا تغییر پیدا کرد. نسل سوم که در کشورمان حضور دارد نیز همین رویه را ادامه داد و بهعنوان یک SUV کامپکت در سال ۲۰۰۵ معرفی شد؛ اما در سال ۲۰۱۵ و با معرفی نسل چهارم اوضاع تغییر کرد چراکه سوزوکی این خودرو را به یک کراساوور سابکامپکت تبدیل کرده و نام آنرا هم دوباره به ویتارا تغییر داد. سوزوکی ویتارا با موتورهای مختلفی عرضه میشود که ما نمونهٔ ۱.۶ لیتری بنزینی آنرا انتخاب کردهایم که ۱۲۰ اسب بخار قدرت و ۱۵۶ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. این نیرو توسط یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی به چرخهای جلو انتقال پیدا میکند.
سانگیانگ تیوولی
تیوولی بهعنوان کوچکترین محصول شرکت کرهای سانگیانگ در سال ۲۰۱۵ معرفی شد و بنابراین فعلاً در نسل اول خود قرار دارد. همچنین چند وقتی است که تیوولی توسط شرکت رامکخودرو در کشورمان هم عرضه شده است. چند وقت بعد از معرفی تیوولی، سانگیانگ یک نسخهٔ کشیده از آنرا نیز با نام XLV معرفی کرد که خود سانگیانگ معتقد است با این کار کلاس جدیدی را بنام کراساوور استیشن ابداع کرده است. در این نسخه فاصلهٔ محوری تغییری نداشته و فقط از پشت چرخهای عقب به میزان ۲۴ سانتیمتر به طول خودرو اضافه شده است و بنابراین ادعای سانگیانگ را میتوان درست دانست. تیوولی با دو موتور ۱.۶ لیتری بنزینی و دیزل عرضه میشود که در این رقابت نمونهٔ بنزینی آن شرکت کرده است. موتوری که ۱۲۸ اسب بخار قدرت و ۱۶۰ نیوتن متر گشتاور داشته و آنرا از طریق یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی به چرخهای جلو انتقال میدهد.
مشخصات فنی
سوزوکی ویتارا | سانگیانگ تیوولی | |
پیشرانه | ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر | ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر |
قدرت | ۱۲۰ اسب بخار | ۱۲۸ اسب بخار |
گشتاور | ۱۵۶ نیوتن متر | ۱۶۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۵ سرعته دستی | ۶ سرعته دستی |
محور محرک | جلو/چهارچرخ | جلو/چهارچرخ |
شتاب صفرتاصد | ۹.۱ ثانیه | ۱۰.۷ ثانیه |
مصرف سوخت | ۵.۳ لیتر | ۶.۴ لیتر |
طول | ۴.۱۷ متر | ۴.۱۹ متر |
وزن | ۱۰۷۵ کیلوگرم | ۱۲۷۰ کیلوگرم |
قیمت پایه | ۱۷,۶۰۰ دلار | ۱۸,۳۰۰ دلار |
با توجه به جمیع جهات، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگیهای فنی، قیمت و مقرونبهصرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح میدهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.
[polldaddy poll=9726131]
رسول
۲۹ فروردین ۱۳۹۶مصرف سوخت تیوولی۵.۷هست اشتباه زدین
amin
۲۹ فروردین ۱۳۹۶اخه تیوولی که در تست تصادف سه ستاره هم نتونست بگیره یعنی کلا نابود شد و دست وپا وبدن آدمک خرد شد با سوزوکی مقایسه میکنین گیریم که مصرفش یه لیتر باشه وقتی زندگی آدم رو بر باد میده چه ارزشی داره.
رضا
۳۰ فروردین ۱۳۹۶تیوولی 3 ستاره و تیوولی فول 4 ستاره گرفت. امان از تعصب، امان….
Matin
۳۰ فروردین ۱۳۹۶تیوولی 4 ستاره گرفته شما بر چه اساسی حرف میزنی؟
ایرانی
۳۰ فروردین ۱۳۹۶تیوولی خوشگل تره… ولی سوزوکی ژاپنیه!! خخخ
Mehdi
۳۰ فروردین ۱۳۹۶اتفاقن به نظره من سوزوکی خوشگل تره مخصوصن جلوش طراحیا سوزوکیو دوست دارم خشن طراحی میکنه گرند ویتارام طراحیش خیلی خوب بود نسبت به زمان خودش سوزوکی بیشتر موتورش معروفه تا ماشیناش اما اگ رو ماشیناشم کار کنه قابلیتو داره مثه موتوراش معروف شه فک کنم قایقم میزنه اما نسبت به ژاپنیا طراحیش خوبه.
e36
۳۰ فروردین ۱۳۹۶سوزوکی
Behrouz .anzali
۳۰ فروردین ۱۳۹۶ویتارا رو انتخاب میکنم بخاطر مقرون به صرفه تر از تیوولی و کیفیت بهتر .
mohsen
۳۰ فروردین ۱۳۹۶اگر درستم به نسل جدید ویتارا برسه ارجحیت داره
نوید جهرمی
۳۰ فروردین ۱۳۹۶آمار و ارقام ویتارا بهتره.قیمتش هم پایین تر. از نظر کیفیت هم خوب عمل کرده.من که به ویتارا رای دادم.
یاس ی
۳۰ فروردین ۱۳۹۶من تیوولی را انتخاب کردم، گرچه رقیبش ژاپنی بود ولی اگه گرند ویتارا با موتور 2400 را با رقیب هم رده کره ای میزاشتن قطعا سوزوکی انتخابم بود، ولی وقتی هردو 1600 دف جلو هستن به خاطر طراحی داخلی و خارجی زیباتر تیوولی را انتخاب کردم.
محسن
۹ خرداد ۱۳۹۶شما به تصاویر داخل کابین هردو ماشین نگاه کنید میبینید که تقریبا فرقی ندارن تازه اگر سوزوکی زیباتر نباشه و چون شما تیوولی رو از نزدیک دیدید این حرف رو میزنید، سوزوکی های جدید از تیوولی شاید آپشنالتر هم باشن و فقط میشه گفت شکل عقبشون از تیوولی کمی زشت تره، همین و اینکه سوزوکی در این مدلش 4wd هستش
رسول
۳۱ فروردین ۱۳۹۶من ویتارا 2400 دارم و بجز فرمانش که هیدرولیک نیست عیب دیگه ای ندیدم. هرچی باشه تکنولوژی ژاپن یه سر و گردن بالاتر از کره هست. شاسی تیوولی خیلی پایینتر از ویتارا به نظر میرسه. البته من تجربه رانندگی با تیوولی رو ندارم ولی از ویتارا خیلی راﺽیم
محسن
۹ خرداد ۱۳۹۶سلام دوست عزیز، ظاهرا شما اطلاع ندارید که فرمان ماشینهای خارجی از یه سالی به بعد کلا هیدرولیک شده ، علی الخصوص اگر ژاپنی باشن، سوزوکی فرمانش هیدرولیکه و برقی نیستش، نه اینکه هیدرولیک نیستش، خواهشا تحقیق کنید بعد عنوان کنید
محسن
۹ خرداد ۱۳۹۶دوستان عزیز این مطلب رو خدمت شما عرض بکنم که شرکت سانگ یانگ کره جنوبی که تیوولی و کوراندو و اکتیون و رکستون و قبلا هم چیرمن و موسو رو تولید میکرده در حال حاضر با ملیت کاملا چینی تولید میشه یعنی تمام سهامش رو یه شرکت چینی خریداری کرده، میتونید در اینترنت تحقیق کنید و نه قبل و نه الان از لحاظ کیفیت قابل قیاس با خوروهای ژاپنی نبوده و نیست
امين امي
۱۴ خرداد ۱۳۹۶من اصلاً اهل کامنت گذاشتن نیستم ولی دیگه مجبورم از دست مردم اینجا حقیقتو بنویسم نه از کمپانی پول میگرم نه برام مهمه که شما چی فکر میکنی دوست عزیز من فوق لیسانس طراحی اتوموبیل از دانشگاه کاونتری انگلستان دارم پس دانشش رو دارم برای اظهار نظر
۱- سانگ یانگ یه محصول کره ای هست و کارخانه هم در شهر Pyeongtaek هست و تیوولی هم همینجا تولید میشه
۲- بیشتر سهامش توسط ماهیندرا و ماهیندرا خریداری شده که این نشون دهنده این نیست خودرو هندی همونطور که لامبورگینی توسط فولکس واگن خریده شده یا رولز رویز توسط بی ام دبلیو اونا فقط سهام دارن حتی حق انتقال خط تولید به کشور خودشون ندارن
۳- سانگ یانگ تیوولی اولین شروع تازه شرکت سانگ یانگ پس از سالیان دراز شکست در طراحی خودرو بود و مسلماً خیلی رو ظاهرش کار کردند و به نسبط موفق هم بودند
۴- خداوند انسان هارو با سلایق مختلف افریده اگر یکی چایی دوست داره و یکی قهوه دلیل نمیشه چایی بد باشه یا قهوه خوب هر کدوم یه مزیتی دارند ، اگر قرار بود فقط ماشین ژاپنی خوب باشه کره ای ها تا الان ورشکسته شده بودند پس یاد بگیریم که به انتخاب دیگران احترام بگذاریم.
۵- این اتوموبیل مسلماً ضعف های زیادی داره اما مطمعن باشید تو کشوری مثل انگلستان که موز هم با استاندارد خاص وارد میشه اجازه ورود محصول بی کیفیت غیر ممکن حالا جالبه بدونید که تو همین انگلستان تاکسی های برقی چینی شرکت BYD وارد میشن و استفاده شدند و باز هم جالبه بدونید که اینده اتوموبیل سازی توسط هند و چین تحدید میشه اگر تجار ما اشغال چینی وارد کردند و مردم نسبط به چین دید بدی دارند این یک مساله جداگانست الان چین کارخانه دنیاست و همون ایفون دستتون در چین تولید میشه
در اخر متاسفانه در ایران شاهد تخریب و تعریف های غیر علمی و استقلال پرسپولیسی هستیم چه در مقوله انتخابات یا در همین موضوع اتوموبیل و کنسول بازی و خیلی مسائل دیگر . به نظر من سانگ یانگ مثل کیا موتورز که در سال ۲۰۰۶ با عوض کردن مدیریت طراحی و اوردن پیتر شریر طراح ائودی تی تی توانست هویت سازی کنه و یک زبان مشخصی برای خودش ایجاد کنه و سهم خودش در بازار رو پیدا کنه ، این شرکت هم بزودی خودش رو پیدا میکنه و تهدید جدی برای رقباش میشه.