شورولت نیوا یک SUV کوچک است که با سرمایهگذاری مشترک میان جنرال موتورز و آوتوواز روسیه (شرکت مادر برند لادا) طراحیشده و توسعهیافته است. تولید این خودرو در سال ۱۹۹۸ در روسیه آغاز و در ابتدا بانام لادا ۲۱۲۳ عرضه شد که البته چندی بعد نام آن به لادا نیوا ۲ تغییر یافت. پس از این، جنرال موتورز و آوتوواز در سال ۲۰۰۱ شرکتی را با مشارکت و سرمایهگذاری مشترک یکدیگر بانام جیام-آوتوواز (GM-AvtoVaz) تأسیس نمودند که دفتر مرکزی و کارخانهٔ تولیدی آن در شهر تولیاتی روسیه قرار دارد.
تولیدات این شرکت در سال ۲۰۰۲ آغاز گردید؛ بنابراین در این سال تولید لادا نیوا ۲ متوقفشده و شورلت نیوا بر اساس آن در کارخانهٔ جدید جنرال موتورز و آوتوواز تولید شد. شورلت نیوا SUV بسیار کوچک و جمعوجوری است بهگونهای که با ۴.۰۵ متر طول حتی از کوچکترین کراساوور شورلت یعنی ترکس هم کوتاهتر است. عرض و ارتفاع نیوا نیز به ترتیب برابر با ۱.۸ و ۱.۶۹ متر بوده، فاصلهٔ بین دو محور آن ۲.۴۵ متر است و ۱۸۶۰ کیلوگرم وزن دارد.
این SUV کوچک فقط با یک نوع موتور چهار سیلندر ۱.۷ لیتری عرضه میشود که با استاندارد آلایندگی یورو ۵ سازگار بوده و ۸۰ اسب بخار قدرت و ۱۲۷ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. نیروی این موتور توسط یک گیربکس ۵ سرعتهٔ دستی به هر چهارچرخ منتقل میشود و به همین دلیل برخلاف اکثر کراساوورهای کوچک، نیوا از تواناییهای آفرود بالایی برخوردار است. مصرف سوخت این خودرو نیز در سیکل ترکیبی برابر با ۱۰.۳ لیتر در هر صد کیلومتر است.
شورلت نیوا در سال ۲۰۰۹ مورد فیسلیفت و بهروزرسانی جزئی قرار گرفت. در بیرون، در قسمت جلو تغییراتی در چراغها، جلوپنجره و سپر و در عقب نیز تغییراتی جزئی در سپر و گرافیک داخلی چراغها صورت گرفته بود. علاوه بر این، آینههای و زههای جانبی و رینگها نیز تغییر کردند که مجموعهٔ این تغییرات موجب شد ظاهر نیوا مدرنتر از قبل به نظر برسد. همچنین سطح ایمنی خودرو نیز با تجهیز به امکاناتی چون ترمز ABS و ایربگهای جلو افزایش یافت. نسخهٔ فیسلیفت شدهٔ نیوا در مدلهای مختلفی چون GLC و GLS به بازار عرضه شد. تولید شورلت نیوا همچنان ادامه دارد و حتی بااینکه شورلت از کانسپت نسل دوم نیوا در نمایشگاه مسکو ۲۰۱۴ رونمایی نمود، اما گویا هنوز قرار نیست تولید نسل اول آن متوقف شود چراکه شورلت به تارگی نسخههای جدیدی از آنرا معرفی کرده است.
یکی از این نمونههای جدید، ویرایش زمستان یا Winter Edition نام دارد که فروش آن از اوایل نوامبر ۲۰۱۵ در روسیه آغازشده است. این نسخهٔ ویژه مجهز به تجهیزات اضافه و جدیدی شده که شامل برفپاککنهای زمستانی، ریلهای روی سقف، گرمکن شیشهٔ جلو با سیستم حرارتی الکتریکی، صندلیها و تجهیزات داخلی جدید، گرمکن صندلیهای جلو و عقب، باطری با ظرفیت بیشتر و رینگهای مشکیرنگ ۱۶ اینچی که با لاستیکهای کانتیننتال پوشیده شدهاند میشود. قیمت نسخهٔ زمستان شورلت نیوا در روسیه ۶۱۷ هزار روبل (۹۴۰۰ دلار) است و جیام-آوتوواز اعلام کرده که قصد دارد درمجموع فقط ۶۰۰ دستگاه از آنرا تولید کند.
در سوی دیگر فروش شورلت نیوا در سال ۲۰۱۵ در روسیه ۲۸ درصد کاهشیافته و در رتبهٔ سوم پرفروشترین SUVهای بازار روسیه پس از رنو داستر و لادا نیوا ۴×۴ قرارگرفته است. همچنین در دو ماه اول سال جاری نیز فروش نیوا ۱۸ درصد کاهش داشته است. به همین دلیل جیام-آوتوواز در واکنش به کاهش تقاضا برای نیوا امسال تیپ جدیدی از آنرا بانام GL عرضه کرده است که در بین تیپهای گوناگون نیوا، مدلی متوسط و میانی محسوب میشود.
تیپ GL در مقایسه با تیپ پایهٔ L، از امکانات اضافهٔ تهویه مطبوع، دو ایربگ، ترمز ABS، کیت پلاستیکی و سپرهای همرنگ بدنه، پروژکتورهای جلو، سیستم ضد سرقت و رینگهای آلیاژی ۱۵ اینچی برخوردار است؛ اما در مقایسه با بالاترین تیپ یعنی GLC، تجهیزات کمتری داشته و فاقد گرمکن صندلیها، ریلهای روی سقف و قطعات تزئینی داخل کابین است. با عرضهٔ تیپ GL، تیپ GLS (که درواقع همان تیپ GLC است بدون تهویه مطبوع) حذفشده و نیوا هماکنون در شش تیپ L، LC، LE، LE+، GL و GLC عرضه میشود. قیمت پایینترین تیپ نیوا یعنی تیپ L هماکنون ۵۵۵ هزار روبل (۸۳۰۰ دلار) است درحالیکه قیمت تیپ جدید GL حدود ۶۰۰ هزار روبل (۹۰۰۰ دلار) اعلامشده است.
این در حالی است که طبق گزارشات قرار است امسال تولید نسل دوم شورلت نیوا آغاز گردد که با توجه به کاهش ارزش روبل روسیه و مشکلات سرمایهگذاری در این کشور هنوز قطعی نیست. نسل دوم نیوا خودروی کاملاً جدیدی بوده و از طراحی متحول شدهای سود میبرد. این خودرو مجهز به موتور چهار سیلندر ۱.۸ لیتری با ۱۳۵ اسب بخار قدرت است که نیروی آن توسط یک گیربکس ۵ سرعتهٔ دستی بهصورت دائمی به هر چهارچرخ انتقال میابد.
uss zumwalt DDG-1000
۱۷ مرداد ۱۳۹۵1.8 لیتری و 135 اسب بخار هم خوبشه
طراحیش هم قشنگ تر از نسل قبلی شده
titan
۱۷ مرداد ۱۳۹۵هر جا پای لادا باز شده یه لگن متولد میشه فک کنم عکس اخری امریکاییها خودشون دست به کار شدن
سعید
۱۷ مرداد ۱۳۹۵این روسها هم مردمان عجیبین جت جنگی میسازن با آمریکا در رقابته ولی یه ماشین نمیتونن تنهایی تولید کنن، حتی یه یخچال نمیتونن بسازن! راهی که ما داریم میریم هم بنظر میاد همونوره، اتفاقا کره شمالی هم با ما هم مسیره، چه خوش بگذره سه تایی!!!
uss zumwalt DDG-1000
۱۷ مرداد ۱۳۹۵هرچی کشور درب و داغون و دیکتاوری دور ایران جمع
همون کره شمالی احمق نون ندارن بخورن و ملتش گرسنه است بعد میره موشک بسازه رقابت با امریکا
کره شمالی خیلی جوجه است درمقابل ایالات متحده
كوروش
۱۷ مرداد ۱۳۹۵ولی روسها مردم شون وضعشون نسبت به ما عالی هستش شرایط اقتصادی خوبی هم دارند اکثر ماشین هاشون المانی هستش و بدیل اینکه مشکل عظیمی مثل ایرانخودرو رو ندارند واردات خودرو شون هم ازاده پوتین هم اونقدر رو اقتصاد و سرمایه مردم کار کرده که تو روسیه می پرستنش ما ۱۰۰ کیلومتر از پایتخت اون ور تر می ریم فکر می کنید به ایران دهه ۳۰ برگشتید بعد روسیه تا سیبری برق رایگان و اب گرم (بدلیل نیروگاه های اتمی) رایگان کشیده
ما فکر کنم فقط با کره شمالی قابل مقایسه باشیم
uss zumwalt DDG-1000
۱۷ مرداد ۱۳۹۵کره شمالی که خیلی داغون
نیما ناصری
۱۷ مرداد ۱۳۹۵برق رایگان به دلیل نیروگاه اتمی؟؟ جک گفنی؟؟
The R
۱۷ مرداد ۱۳۹۵آب گرم تو بعضی از مناطق روسیه (که نزدیک نیروگاه های اتمی هستن) لوله کشی جدا گانه داره ، چون از آب گرم شده دور راکتور تامین میشه. در مورد رایگان بودنش اطلاع ندارم.
احمد باقری
۱۷ مرداد ۱۳۹۵بگذار ماشین بسازن.
Developer
۱۷ مرداد ۱۳۹۵چشم ، میگذاریم!
volvo fh
۱۷ مرداد ۱۳۹۵پیکان مدل ۲۰۰۲از این قشنگتره
عام پوری
۱۷ مرداد ۱۳۹۵شبیح پرایده :)
مهمان
۱۸ مرداد ۱۳۹۵مینی کراس اور = 1860 کیلوگرم
وای به روزی که اینا بخوان اس یو وی فول سایز بسازن
نسبت به قیمت 30 میلیونی ماشین بدی نیست
البته در روسیه قیمت لیفان ایکس 60 هم حدود 32 میلیون و جک جی 5 حدود 25 میلیون هست اما اصلا استقبال نمیشه
ولی در ایران ….
حمیدرضا
۲۲ مرداد ۱۳۹۵دو کشوری که باهم در رقابتن پای اسایش مردمشون باشه باهم همکاری می کنن ولی ما چی فقط بلدیم با همه دشمنی کنیم درای کشورم ببندیم بعد بگیم مرفه ترین مردم دنیا رو داریم