سرانجام پس از مدتها انتظار، شورلت رسماً از کوروت Z06 جدید پردهبرداری کرده است. این سوپراسپرت جدید اولین نسخهٔ پرفورمنس بالا از کوروت C8 و اولین Z06 موتور وسط در تاریخ شورلت محسوب میشود. رئیس جنرال موتورز در مراسم رونمایی Z06 در موزهٔ خودروی پترسون گفته است:
کوروت Z06 جدید سوپراسپرت آمریکایی را از نو تعریف میکند. این خودرو طراحی متمایز و دینامیک پیشرفتهٔ کوروت موتور وسط را ارتقاء میدهد تا تواناییهای پیست فوقالعاده را با پرفورمنسی در سطح جهانی ارائه کند
اصلیترین ویژگی Z06 جدید، پیشرانهٔ ۵.۵ لیتری V8 تنفس طبیعی میللنگ تخت آن است که با نام LT6 شناخته میشود. این موتور ۶۷۰ اسب بخار قدرت و ۶۲۳ نیوتن متر گشتاور دارد و قویترین پیشرانهٔ V8 تنفس طبیعی تولیدی دنیا محسوب میشود. پیشرانهٔ LT6 که ردلاین آن به دور فوقالعادهٔ ۸,۶۰۰ rpm میرسد، برخلاف پیشرانههای سنتی آمریکایی از طرح سوپاپ DOHC استفاده میکند و پاسخگویی و توانایی در پیست اولویتهای اصلی آن است. به همین دلیل، شورلت که نمیخواست واکنش این موتور را کُند نماید، از سیستم پرخوران صرفنظر کرده و حتی میللنگ سبک و حجم کمتر را برای آن در نظر گرفته است.
برای اینکه پیشرانهٔ LT6 برای استفاده در پیست آماده باشد، در آن سیستم روغنکاری کارتل خشک به سبک مسابقهای استفاده شده است. علاوه بر این، این پیشرانه از طریق کوروت مسابقهای C8.R در پیستهای مسابقهٔ سراسر جهان آزمایش شده و در فصل ۲۰۲۰ مسابقات IMSA شش پیروزی کسب کرده است. این پیشرانه تماماً از آلومینیوم ساخته شده و برای وزن کمتر و استحکام بیشتر نیز به پیستونهای آلومینیومی فورجکاری شده و شاتونهای تیتانیومی مجهز شده است.
به لطف این موتور و همینطور گیربکس هشت سرعتهٔ دوکلاچه، کوروت Z06 ظرف تنها ۲.۶ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسد؛ اما قدرت بیشتر به هوای بیشتری هم برای خنک شدن نیاز دارد و به همین دلیل، دماغهٔ خودرو با الهام از C8.R مسابقهای از نو طراحی شده است. در اینجا، ورودیهای هوا بزرگتر شدهاند و حالا هوای بیشتری را به سمت مبدل حرارتی مرکزی هدایت میکنند تا پیشرانه، ترمزها و گیربکس بهتر خنک شوند. با این کار، همهٔ این قطعات برای مدت طولانیتری بهترین عملکرد خود را ارائه میکنند.
مهمترین تغییر در بخش عقبی خودرو اما چهار سر اگزوز در وسط دیفیوزر است. مهندسان شورلت دو سال را صرف تنظیم دقیق این لولههای اگزوز کردهاند تا صدای آنها متفاوت از تمام کوروتهای قبلی باشد. در همین حال، گلگیرهای خودرو هم عریضتر شده و عرض کلی کوروت ۹.۴ سانتیمتر افزایش یافته است. این عرض بیشتر امکان استفاده از بزرگترین رینگها در تاریخ کوروت را فراهم کرده است که در جلو ۲۰ اینچی و در عقب ۲۱ اینچی هستند. این رینگها که در هفت طرح مختلف قابل انتخاب خواهند بود، با لاستیکهای میشلن پوشیده میشوند که در جلو ۲۷۵ و در عقب ۳۴۵ هستند.
سیستم تعلیق Z06 از کالیبراسیون خاصی بهره میبرد که با استینگری متفاوت است اما بااینحال راننده امکان انتخاب از بین تنظیمات زیادی را چه برای پیست و چه برای رانندگیهای روزانه خواهد داشت. برای متوقف کردن این سوپرکار سرکش هم ترمزهای برمبو با کالیپرهای شش پیستونه و دیسکهای ۱۴.۶ اینچی در جلو و ۱۵ اینچی در عقب در نظر گرفته شده است درحالیکه ترمزهای کربن سرامیکی با دیسکهای ۱۵.۷ اینچی در جلو و ۱۵.۴ اینچی در عقب هم برای آن قابل سفارش هستند. ساختار Z06 نیز آنقدر مستحکم است که نسخهٔ کانورتیبل آن به هیچگونه تقویتی نیاز نداشته است.
در بخش آئرودینامیک، کوروت Z06 بهصورت استاندارد با یک اسپلیتر جلو و یک بال عقب معمولی ارائه میشود اما کسانی که خواهان داونفورس بیشتر هستند بهتر است پکیج آئرودینامیکی فیبر کربنی را سفارش دهند که ظاهر Z06 را به برادر مسابقهای آن شبیه میکند. این پکیج شامل اسپلیتر بزرگتر جلو، بالههای طرفین سپر جلو و بال بزرگتری در عقب میشود.
علاوه بر این، برای Z06 پکیج سفارشی دیگری بنام Z07 هم ارائه میشود که همهٔ ارتقاءهای آئرودینامیکی قبلی را بهعلاوهٔ چند مورد دیگر مثل لاستیکهای بسیار چسبندهٔ میشلن اسپرت کاپ ۲ R ZP را به همراه دارد. این لاستیکها بهطور خاص برای Z06 جدید توسعه پیدا کردهاند. همچنین برای این ماشین رینگهای فیبر کربنی هم قابل سفارش است که وزن غیر فنر سوار را ۱۸ کیلوگرم کاهش میدهد. با این رینگها و پکیج Z07، وزن خودرو به ۱۵۶۰ کیلوگرم میرسد. به گفتهٔ شورلت، به لطف همهٔ این اقدامات، کوروت Z06 جدید میتواند ۱.۲۲ جی شتاب جانبی را تحمل کند و در سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت ۱۶۵ کیلوگرم داونفورس تولید نماید.
اما علاوه بر بهبودهای فنی فراوان، شورلت برای اینکه از رقبا عقب نماند، داخل کوروت Z06 جدید را هم با متریال سبکوزن اما لوکس و باکیفیت بهبود داده است. اصلیترین ویژگی در اینجا، فیبر کربن است که در قسمتهای مختلفی مثل غربیلک فرمان، پدالهای تعویض دنده و کنسول میانی به چشم میخورد. علاوه بر این، تریم قرمزرنگ جدیدی بنام آدرنالین هم برای این خودرو قابل سفارش است. همچنین به لطف هفت رنگ داخلی مختلف، سه نوع صندلی، شش رنگ مختلف برای کمربندهای ایمنی، دو پکیج فیبر کربنی و یک پکیج آلومینیومی، خریداران میتوانند کوروت خود را منحصربهفرد کنند.
تولید کوروت Z06 جدید از تابستان آینده در کنتاکی آغاز خواهد شد. به گفتهٔ شورلت، مردم سراسر جهان میتوانند جذابیتهای این خودرو را تجربه کنند زیرا این مدل هم مثل استینگری در هردو نسخهٔ فرمان چپ و فرمان راست تولید میشود. قیمت Z06 جدید هم در زمانی نزدیک به آغاز فروش آن اعلام خواهد شد.
Philipp
۵ آبان ۱۴۰۰عالیه
ولی این کوروت نیست بیشتر شبیه یه 911 آمریکاییه
Shirko
۵ آبان ۱۴۰۰یه رقیب قدر برای پورش توربو اس ، که هم زیباتره هم سریعتر
Amir Ferrari
۵ آبان ۱۴۰۰کی گفته از پورشه 911 توربو اس زیبا تره
Reza Waffen SS
۵ آبان ۱۴۰۰ملاک زیبایی یه چیز سلیقه ایه
Reza Waffen SS
۵ آبان ۱۴۰۰شوخی میفرمایید ۷۲۰s با اون عظمت و شکوهش نتونست مقابل توربو S بایسته. چه برسه به ZO6
Nima RST
۵ آبان ۱۴۰۰هیت شده ترین کامنتی که تا حالا تو پدال دیدم 😂
شک دارم اون یدونه لایکم خودت نزده باشی 😂
Nismo
۱۸ مهر ۱۴۰۳بیشتر شبیه فراری آمریکاییه
یجورایی اگه آمریکا فراری میساخت این شکلی میشد
بی دلیل نیست که بهش میگن American Ferrari
R@m!n
۵ آبان ۱۴۰۰حرفی نیست واقعا فقط باید به جی ام تبریک گفت بابت این خودرو فوق العاده. خب موتور دیگه پوشراد نیست پس قطعا نسخه ZR1 با توئین توربو میاد و خدا می دونه چه هیولایی در راهه. اون رنگ قرمزشم که دیگه خارق العادست.
آخر نسل آمریکایی ها دارن همه رکوردارو واسه خودشون می کنن.
Dayan5775
۵ آبان ۱۴۰۰راس میگن تو مطلب تکنولوژی جی دی پاور که هیوندا رتبه اول رو کسب کرد داشتی از تکنولوژی میپرسیدی ؟ :))))))))) سوال برتر سال :)))
ARMAN
۵ آبان ۱۴۰۰موتور تنفس طبیعی عالیش کرده
ولی ای کاش موتور جلو بود
Sajjad
۵ آبان ۱۴۰۰اینو تمام مجلات بزنن تو سرش و ازش بد بگن بازم فروش میکنه
هیتر زیادیم پیدا میکنه حالا ببینید
Blak tiger
۵ آبان ۱۴۰۰به به طراحیش بهتر شده از لحاظ اسپرت که حس خشونت رو القا میکنه و مشخصات یه سوپر کار آمریکایی رو داره
hssn
۵ آبان ۱۴۰۰یه کوروت عالی و کامل و شاهکار ، طراحی بیرونیش نسبت به مدل استینگری خیلی بهتر شده
مشخصات و اعداد هم که عالی تر از همیشه شدن ، سریعترین شتاب صفرتاصد V8 تنفس طبیعی تاریخ رو هم داره فک کنم
درکل این Z06 خداست واسه من ژاپنی فن😂 ، تحسین میکنم جنرال موتورز رو واسه خلق همچین شاهکاری
مهدیار
۵ آبان ۱۴۰۰عالیییییییییییی
داشبورد خیلی زیباست
ظاهرشک کاملا امضای طراحی یه خودش رو داره
مهدی
۵ آبان ۱۴۰۰نسل قدیم کوروت در قیاس با رقبا زیادی اولداسکول بود اما این یه ماشینی هست از نظر تکنولوژی و پیچیدگی مابین نسل قدیم خودش و یه فراری . این واقعا خوبه ، به اندازه مدرن و بسیار کارا ( همه چیز در حالت تعادلش قشنگه )
ارشیا
۵ آبان ۱۴۰۰با همین سیستم بره جلو زورا تایم زیر ۲ برا شتاب ثبت میکنه🤣
Saeed
۵ آبان ۱۴۰۰قیافش ب دل نمیشینه داخلش خوبه
حسین دهمرد
۵ آبان ۱۴۰۰گشتاورش کم نیست؟
دوچرخه سوار
۶ آبان ۱۴۰۰به نظرم میخاد با فراری رقابت کنه.
مانی
۷ آبان ۱۴۰۰همیشه یه جای کارشون میلنگه
یسری قطعت آیرودینامیکی فعال هم بصورت آپشن در نظر میگرفتن
کسی پول خوب میداد برای آپشن هیولا تحویل میگرفت
الان با این مشخصات عالی نمیتونه رکورد GT3RS رو بزنه
B
۱۷ آذر ۱۴۰۲جالبه ها از این ماشین تو مدل c8 که از یک موتور ۶.۲ لیتری 490 اسب بخار قدرت داره ولی تو مدل Z06 از یک موتور 5.5 لیتری 623 اسب بخار قدرت داره
یعنی با کوچک تر شدن حجم موتور قدرت افزایش یافته 😂😏