فراری

هیولای پیست! اولین تجربه رانندگی با فراری 488 پیستا

خودروهای پیشرانه وسط و سفارشی فراری تاریخچه‌ی بسیار غنی‌ای دارند. از ۳۶۰ چلنج استرادله گرفته تا ۴۳۰ اسکودریا و ۴۵۸ اسپچیاله، همه‌ی این خودروها پرفورمنس فوق‌العاده‌ای در زمان خود داشته‌اند اما حتی با استانداردهای خود فراری هم ۴۸۸ پیستا چیز دیگری است!


بیایید با نام خودرو کار را شروع کنیم. پیستا در زبان ایتالیایی به معنی پیست بوده بنابراین می‌توانید حدس بزنید که این خودروی سبک‌تر و قدرتمندتر از ۴۸۸ استاندارد چه چیزهایی در چنته دارد.


بله درست است، فراری ادعا می‌کند پیستا تمام تجاربی را که در ساخت ۴۸۸ چلنج و ۴۸۸ GTE به دست آمده به همراه دارد و بسیاری از قطعات آن‌ها را نیز به عاریت گرفته است.


هم‌اکنون خروجی پیشرانه ۸ سیلندر ۳.۹ لیتری توئین توربو به ۷۱۰ اسب بخار و گشتاور آن نیز به ۷۷۰ نیوتون متر رسیده است. با شنیدن این اعداد ضربان قلب به سرعت بالا می‌رود و ما هم بی‌صبرانه منتظر حضور در پیست تست فیورانوی فراری هستیم تا این خودرو را برای اولین بار بررسی کنیم. افزایش قدرت و گشتاور باعث شده شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت به ۲.۸۵ ثانیه برسد و سقف سرعت آن نیز هم‌اکنون به بیش از ۳۴۰ کیلومتر در ساعت رسیده است.


این عملکرد بسیار بیشتر از آن چیزی است که فکر می‌کنیم و کار مهندسان فراری در تولید پیستا بسیار برجسته بوده است. در این پیشرانه از پیچ‌های اتصالی تیتانیومی سبک‌وزن برای پیستون‌ها، سوپاپ‌های ورودی، فلایویل و میل‌لنگ سبک‌تر، ورودی‌های هوای فیبر کربنی، توربوهای توئین اسکرول به‌روز شده با توربین‌های ساخته شده از آلیاژ تیتانیوم/آلومینیوم و طراحی بهتر رادیاتور برای بهبود خنک‌کنندگی مجموعه استفاده شده است. در حقیقت ۵۰ درصد قطعات پیشرانه در مقایسه با خودروی ۴۸۸ GTB جدید هستند.


پیستا به لطف اگزوز جدید و استفاده وسیع از فیبر کربن (از جمله رینگ‌های ۲۰ اینچی سفارشی) ۹۰ کیلوگرم سبک‌تر است و تنها ۱۳۸۵ کیلوگرم وزن دارد.


همچنین داون فورس تولیدی پیستا نیز بیشتر است. این خودرو از مجرای ورودی برگرفته از فرمول ۱ استفاده کرده و همچنین وجود اسپویلر و دیفیوزر بهبود یافته منجر به افزایش ۲۰ درصدی داون فورس و همچنین ضریب درگ بسیار پایین شده است.


با استفاده از لاستیک‌های بسیار چسبان میشلین پایلوت اسپورت کاپ ۲، پیستا چسبندگی باورنکردنی‌ای دارد و شما را مجبور خواهد کرد درک خود از خودرو را دوباره تغییر دهید و همچنین شما را به چالش خواهد کشید.


بخشی از این بهبودها نتیجه آن چیزی است که افزایش دهنده دینامیک فراری نامیده می‌شود. این سیستم با کنترل لغزش جانبی این برند همراه شده و با ترمزها و حسگرهای لازم یکپارچه شده تا بدین ترتیب فراری ۴۸۸ پیستا در حرکت‌های جانبی بسیار لذت‌بخش‌تر باشد. با خاموش بودن سیستم کنترل کشش و همچنین استفاده از تنظیمات مانتینوی روی فرمان شاهد کارکرد فوق‌العاده‌ی این جانور ایتالیایی هستیم.


خواه در پیست باشید یا در جاده، شما می‌توانید از گشتاور عظیم خودرو در پیچ‌ها استفاده کنید و خودرو هم دقیقاً آنچه را می‌خواهید انجام خواهد داد.


اگرچه گفته می‌شود تمرکز روی سوپرکارهای پیشرانه وسط به سختی صورت می‌گیرد اما کنترل پیستا به خوبی انجام می‌شود. این خودرو حس دوست‌داشتنی تنظیم‌پذیر بودن را داشته اما همیشه موارد ایمنی در نظر گرفته شده است. شما می‌توانید از ظرفیت‌های فوق‌العاده‌ی پیستا در هر لحظه لذت ببرید. رافائل ده سیمونه، راننده تست ارشد فراری و مردی که مسئول توسعه پیستا بوده می‌گوید تمامی کارهای صورت گرفته باعث شده‌اند آسان‌تر بتوان به محدودیت‌های پیستا دست یافت و هیجان بیشتری داشت. او اشتباه نمی‌کند…


این محدودیت‌ها دیوانه کننده هستند. فرمان خودرو از ۴۸۸ GTB گرفته شده بنابراین هنوز هم فوق‌سریع بوده اما با به‌روزرسانی‌های خوب سیستم تعلیق و استفاده از لاستیک‌های چسبنده‌تر شاهد سنگین‌تر شدن فرمان هستیم. گاهی اوقات محصولات فراری به خاطر این فرمان سریع می‌توانند حس روی هوا بودن را القا کنند اما این موضوع درباره پیستا صدق نمی‌کند. فرمان ارتباط فوق‌العاده‌ای با بخش جلویی ایجاد کرده و چسبندگی باورنکردنی‌ای را نشان می‌دهد.


شما می‌توانید با اعتماد به نفس مثال‌زدنی وارد پیچ‌ها شوید و هرگز احساس کم فرمانی را نداشته باشید. بخش عقب نیز به خوبی حرکت کرده و حتی با وجود گشتاور فوق‌العاده زیاد که می‌تواند لاستیک‌ها را سبک‌تر کند کشش پیستا احساس‌برانگیز بوده و البته باید اذعان کرد باید با احتیاط این میزان قدرت را به کار گرفت.


قوای محرکه پیستا نقش مهمی در برجسته بودن این خودرو بازی می‌کنند. سیستم مدیریت گشتاور متغیر به این معنی است که در هر دنده شاهد عملکرد وحشیانه خواهید بود و البته حداکثر گشتاور ۷۷۰ نیوتون متری تنها در دنده هفتم به دست می‌آید. به این ترتیب پیشرانه همان بوست مورد انتظار شما از یک پیشرانه توربو را در دورهای پایین ارائه کرده و در دورهای میانه نیز همانند یک بوکسور سنگین‌وزن نشان می‌دهد. البته این پیشرانه توربو برخی مشخصات پیشرانه‌های تنفس طبیعی را نیز شبیه‌سازی کرده و تا ردلاین ۸ هزار پیشرانه لذت فراوانی نصیب راننده می‌کند.


سیستم اگزوز پیستا نیز سر و صدای بیشتری داشته و راننده و عابران را به تحسین وا می دارد. البته پیشرانه هنوز هم صدای یک قلب آهنین توربو را داشته و هرگز صدای یک اسپچیاله را با خود به همراه نخواهد داشت اما لذت کافی را دارد.


گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه نیز بازنگری شده بنابراین تعویض‌های آن در حالت مسابقه‌ای و در مقایسه با GTB حدود ۳۰ میلی‌ثانیه سریع‌تر است. تعویض دنده گیربکس در یک چشم بر هم زدن انجام می‌شود که آن‌هم به لطف یک سیستم جدید با نام استراتژی کنترل شاتگان پیشرانه است. این سیستم کنترل سریع‌تری روی خروجی پیشرانه ۸ سیلندر در زمان تعویض دنده داشته و بنابراین تعویض‌های سریع‌تری انجام می‌شود.


البته تعویض دنده پیستا برای راننده همانند یک هاچبک خانوادگی است. با انتخاب حالت جاده‌ای سیستم تعلیق نرم‌تر شده و در این حالت پایداری بیشتری نسبت به حالت استاندارد وجود دارد.


در تنظیمات نرم‌تر سیستم تعلیق، با افزایش سرعت خودرو شاسی احساس شناورتری داشته و در این حالت لاستیک‌ها یک فاکتور کلیدی برای ایجاد راحتی هستند. موقعیت‌های بسیار معدودی وجود دارند که باعث می‌شوند کنترل کمتری روی خودرو وجود داشته باشد.


حتی آرامش و رفاه این خودرو نیز با توجه به تمرکز روی پرفورمنس خیلی بد نبوده است. اگر در یک سوپرکار پیشرانه وسط ۲۵۲۷۶۵ پوندی نگران فضای محفظه بار هستید باید بدانید ۴۸۸ پیستا محفظه بار ۱۷۰ لیتری و باک سوخت ۷۸ لیتری داشته و با مصرف سوخت ادعایی ۱۱.۵ لیتری محدوده حرکتی این خودرو در بزرگراه بسیار خوب خواهد بود.


فراری ۴۸۸ پیستا یک خودروی اسطوره‌ای است. علیرغم قدرت و خشونت بیشتر، پیستا تکامل زیادی در مقایسه با ۴۸۸ GTB داشته و هیجان رانندگی فوق‌العاده زیادی دارد. این خودرو سبک‌تر بوده و تمرکز زیادتری روی پرفورمنس باعث نشده که سواری خودرو بد شود. تکنولوژی و مهندسی بکار رفته در پیستا کاملاً جواب داده است. از سیستم‌های بهینه شده شاسی گرفته تا پیشرانه‌ای قوی‌تر، پیستا فصل جدیدی در تاریخ سوپرکارهای پیشرانه وسط فراری باز کرده است.

مشخصات فراری ۴۸۸ پیستا

  • قیمت: ۲۵۲۷۶۵ پوند
  • پیشرانه: ۸ سیلندر ۳.۹ لیتری توئین توربوی بنزینی
  • قدرت/گشتاور: ۷۱۰ اسب بخار/۷۷۰ نیوتون متر
  • گیربکس: ۷ سرعته دوکلاچه اتوماتیک، دیفرانسیل عقب
  • شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۲.۸۵ ثانیه
  • حداکثر سرعت: بیش از ۳۴۰ کیلومتر در ساعت
  • مصرف سوخت: ۱۱.۵ لیتر در هر صد کیلومتر

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۵ دیدگاه‌ها

  1. mg

    ۲۶ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (139 ديدگاه)

    نمیشه دوستش نداشت

  2. سام

    ۲۶ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (750 ديدگاه)

    فراری 488 پیستا را می توان یک خودروی رویایی برای آن طیف از رانندگان ماهری دانست که می دانند که چگونه این غول سرکش سرعت را در پیست و خیابان مهار کنند.مصرف سوخت آن که 11.5 لیتر در هر یکصد کیلومتر عنوان شده در جای خود عالی است و مهر تأییدی است بر تکنولوژی بسیار پیشرفته شرکت سازنده آن.

    1. US-ITALY-GERMANY-JAPAN

      ۲۷ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (1198 ديدگاه)

      بر خلاف بقیه ماشینها، فراری همه ی ویژگیهایی که یک سوپر اسپرت باید داشته باشه با هم داره:
      1. شتاب و پرفورمنس عالی
      2. ظاهر بسیار جذاب
      3. صدای موتور زیبا
      4. پیشینه و اصالت
      5. ارزش افزوده حاصل از نگهداری ماشین

      1. سام

        ۲۷ خرداد ۱۳۹۷
        سوابق: (750 ديدگاه)

        با شما در این زمینه کاملا موافقم.خودروهای فراری را می توان به جواهراتی متحرک تشبیه کرد که صاحبان خود را به تمامی از عملکرد و جذابیت وافر خود راضی نگاه می دارد.

  3. NAVID۰۰۹۸

    ۲۶ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (10479 ديدگاه)

    پدال جون آدم بالا میاد تا یکدونه کامنت بزاری .
    از هر ۱۰تا کامنت ، یکیش میاد بالا .
    مسخره شده .

    1. سردبیر

      ۲۶ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (763 ديدگاه)

      سلام. بابت این مشکل متاسفیم و پوزش می خواهیم. به دلیل تحریم ها ناچار شدیم به سرورهای ایرانی روبیاوریم و این مشکلات هم از سویی به فیلتر بودن قسمتی از سورسهای مورد استفاده بر می گردد و قسمتی هم به این دلیل است که خطوط مخابراتی ایران معمولا مشکلاتی با کاربرانی که از فیلتر شکن استفاده می کنند دارند. امیدواریم در شعار استفاده از کالای ایرانی، به ایجاد ظرفیت لازم و رفع مشکلات پایه نیز فکر شود.
      ارادتمند

      1. بهراد

        ۲۶ خرداد ۱۳۹۷
        سوابق: (754 ديدگاه)

        میگما نظرات و مخصوصا لایک و دیسلایک فقط با چیز خورد کن بالا میومد.
        امیدوارم از این به بعد
        از پراید بی زه به جای بنز a کلاس
        از پراید دمپایی بجای raptor
        از دنا قدرمطلق توربو بجای amg gtr
        و از ساینا برقی به جای project one
        و از قاهر به جای tomcat استفاده کنیم.

    2. s.h

      ۲۶ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (712 ديدگاه)

      ما امریکا را را زیر پا میگذاریم
      معلومه !!! یارو سرورم گرفته بعد زیر پاشونم میزارند

  4. KING918

    ۲۶ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (2493 ديدگاه)

    بسیار بسیار عالی ……..
    3.9 لیتری این همه قدرت واقعا تحسین بر انگیزه کاش یه تست شتاب خوب ازش بگیرن ….
    در کل از همه نظر عالی شده طراحی بیرونیش مخصوصا قسمت skirt و ورودی هوای بالای چرخ عقب و هواکش های مجزا عریض جلو و تناسبش با قسمت اگزوز در انتهای خودرو همه و همه عالی و درجه یکه فقط کابینش میتونست بهتر باشه
    درود بر فراری

  5. الف.ی

    ۲۶ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (1762 ديدگاه)

    کاملا از نظر فنی عالیه
    البته تعجبی نداره که بتونه رکورد های 720s رو بشکنه
    ولی اگه بتونه از پس رکورد های پورشه بر بیاد ، خیلی هنر کرده

    1. Just bentley continental

      ۲۶ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (562 ديدگاه)

      720 بچه بازی نیست که?
      تازه مدل قوی ترشو مک لارن می خواد بزنه
      بقیه شرکتا هنوز کل ۷۲۰ تو هم نخوابوندن چه برسه نسخه قوی ترش .
      بمونین توکفش?

      1. Ferrari

        ۲۷ خرداد ۱۳۹۷
        سوابق: (1952 ديدگاه)

        فعلا که موتورش حریف ۴۸۸ معمولی هم نمیشد فراری یه بار دیگه مچاله کرد مکلارنو فقط تو بخش موتور پرفورمنس پنجم یا ششم شد
        ۴۸۸ نسخه بروز شده ۴۵۸ بود و تو این دوسال همه جوره بهترین بود موتور طراحی عملکرد و ….
        ۲۰۲۰ جانشین ۴۸۸ معرفی میشه با پلتفرم کاملا جدید
        میاد تا دوباره ارزوی گرفتن جوایز موتور رو رو دل مکلارن بذاره??

  6. مهران

    ۲۶ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (299 ديدگاه)

    کی دلش میاد این عروسک رو تو پیست به چالش بکشه باید اینو بزاری تو خونه و روزی چند ساعت فقط نگاش کنی هفته ای هم چند بار باهاش بری بیرون واسه خودنمایی و دور دور

    1. HAMID.HEMI

      ۲۷ تیر ۱۳۹۷
      سوابق: (1198 ديدگاه)

      فقط روزی دو سه ساعت؟
      من اگه اینو داشتم زندگیم مختل میشد
      چون اصلا دلم نمیومد یک ساعت هم نبینمش!

  7. shirko

    ۲۶ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (499 ديدگاه)

    اعجوبه

  8. Ferrari

    ۲۶ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (1952 ديدگاه)

    سوپر اسپرت فوق العاده ایه هنوزنیومده موتور این هیولا غوغا کرد.

    1. T.H.M

      ۲۶ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (571 ديدگاه)

      موتورهای فراری همیشه غوغا می کنن. همین موتورهای فوق العاده و بی همتای فراری کافیه تا عاشق این سوپر اسپورت ساز شد.

  9. مهمان

    ۲۶ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (28 ديدگاه)

    ببخشید یه سوال دارم ، در مورد فراری میگن اسب مارانللو ، منظور از مارانللو چیه ؟
    ممنون

    1. سام

      ۲۶ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (750 ديدگاه)

      مارانللو (maranello) شهری در کشور ایتالیا است و دفتر مرکزی شرکت فراری در این شهر قرار دارد.آرم فراری هم به فرم یک اسب در کادری زرد رنگ است و اسب مارانللو هم اشاره به برند خودرویی دارد که در این شهر ساخته می شود یعنی فراری.

    2. Ferrari

      ۲۶ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (1952 ديدگاه)

      کمپانی فراری در شهر مارانللو ایتالیاست

  10. ایمان

    ۲۶ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (4056 ديدگاه)

    لقب هیولای پیست واقعاً برازنده این غول کش فراری هست
    ???? Ferrari 488 Pista ????

    1. AventadorSVJ

      ۳ تیر ۱۳۹۷
      سوابق: (69 ديدگاه)

      نه جونم .
      فراری خیلی خوبه و کارایی بالایی در پیست داره ولی تو پیست به پای هوراکان پرفومانته نمیرسه.
      تازه اگه بتونه فورد جی تی رو رد کنه .

  11. سعید(تهران)

    ۲۷ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (496 ديدگاه)

    رقیب مستقیم این پرفورمانته است.

  12. Ali

    ۲۷ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (87 ديدگاه)

    من فکر میکنم این خودرو یه چیزی بین GT2rs و ۷۲۰s هست ینی هم سریع در مسیر مستقیم و هم سریع در پیست…
    با این حال حدود یک ماه پیش پورشه مدلی قویتر از GT2rs رو در پیست مونزا تست میکرد ینی تا پیستا وارد گود شده پورشه هم به فکر ارتقا gt2rs افتاده

  13. مانی

    ۲۷ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (2486 ديدگاه)

    اصلا نیاز نیست ماشین اینقدر خوب باشه
    این ماشین هم بدرد این میخوره که فراری ثابت کنه از رقبا بهتره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا