فراری

مروری بر فِراری کالیفرنیا T مجهز به بسته HS

پیش از هر چیز با این نکته آغاز می‌کنم که هندلینگ اسپچاله (Handling Speciale) یا همان HS، به‌خودی‌خود یک نسخه اختصاصی (همانند ۴۵۸ اسپچاله و F12 tdf) نیست و هدف از ارائه‌اش جذب بازهم بیشترِ رانندگان مشتاقی است که روح جی‌تی و قابلیت‌های روزمره کالیفرنیا T را دوست دارند و حاضر به دل کندن از آن نیستند.

Ferrari California T Handling Speciale
Ferrari California T Handling Speciale
بهای این بسته ۵.۵۶۸ پوند است و شامل نسبت‌های تازه فنرهای جلو و عقب، تجدیدنظر در تعدیل‌های مغناطیسی، تعویض سریع‌تر دنده‌ها، لاجیک (Logic) جدید برای سامانه کنترل کشش، چند نکته ظاهری ظریف و سامانه اگزوز جدید که سمفونی بلندتر، مواج‌تر و تیزتری می‌نوازد.
Ferrari California T Handling Speciale
Ferrari California T Handling Speciale
پیشرانه، جعبه‌دنده، سرعت
زیر کاپوت همان بلوک V8 توربو دوقلوی ۳.۹ لیتری سابق نفس می‌کشد. گشتاورِ در دسترس با سبک‌تر شدن دنده‌ها بیشتر شده و در دنده آخر (هفتم) به مقدار بیشینه خود می‌رسد؛ این حالت شاید راننده را به یاد کالیفرنیای اصیل تنفس طبیعی بیندازد که هنوزهم چشم‌ها متوجه خود می‌کند. نوای خروجی‌های سامانه اگزوز کمی غریب اما به‌طور وصف‌ناپذیری زیبا و دل‌نواز است. سرعت‌عمل جعبه‌دنده نیز بهبودیافته و تعویض‌های سبک و سنگین به‌ترتیب ۳۰ و ۴۰ درصد سریع‌تر از کالیفرنیا T استاندارد صورت می‌گیرند، به‌طوری‌که با ظرفیت پر در دورهای بالا می‌تواند پابه‌پای ۴۸۸ GTB بتازد. بااین‌همه هنوزهم برای دستیابی به مرز ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت به ۳.۶ ثانیه زمان نیاز دارد و درنهایت می‌تواند مرز ۳۱۵ کیلومتر بر ساعت را لمس کند. برجستگی‌های فنی
نسبت فنرهای جلو ۱۶ درصد و عقب ۱۹ درصد بیشترشده است. براساس ادعای فِراری تعادل کلی خودرو بهبودیافته و چابک‌تر و تیزتر عمل می‌کند. نکته‌ی مهم دیگر عدم مشاهده هرگونه کم‌فرمانی است که حکایت از حساسیت شدید صاحب مارانللو روی این مقوله دارد. برای تشخیص دادن کالیفرنیا T مجهز به HS رنگ مات Grigio Ferro در جلوپنجره، دیفیوزر عقب و خروجی‌های سیاه‌رنگ سامانه اگزوز کمکتان خواهند کرد. همچنین داخل اتاق هم نشان منفردی نصب‌شده تا یادتان نرود چرا ۵.۵۶۸ پوند اضافی پرداخته‌اید.
Ferrari California T Handling Speciale
Ferrari California T Handling Speciale
Ferrari California T Handling Speciale
Ferrari California T Handling Speciale
حس رانندگی
شاید عناصر بصری HS زیاد به‌اصطلاح توی چشم نباشند اما در عوض پشت فرمان که بنشینید تفاوت‌ها را کاملاً حس خواهید کرد. قلب ۸ سیلندر شیحه‌های بلندتر، شفاف‌تر و هیجان‌انگیزتری دارد (به‌خصوص در دورهای بالا)، گرچه در دورهای پایین کمی بوم‌دار (Boom) است. از طرفی صدای یک سوت خفیف لابلای این هیاهو به‌ گوش می‌رسد تا دو توربوشارژر زیر کاپوت را یادتان نرود. عملکرد فنی این مجموعه نیز هم‌چنان چشم‌گیر بوده و سرعت واکنش پیشرانه‌ی توربوشارژ شده به پدال گاز آن‌قدر سریع‌ است که به‌جرأت می‌توان گفت در میان هم‌گروهانش نظیر ندارد. البته یورِش پیشرانه به‌سمت دورهای بالا دقیقاً همانند گونه تنفس طبیعی نیست.
Ferrari California T Handling Speciale
Ferrari California T Handling Speciale
Ferrari California T Handling Speciale
Ferrari California T Handling Speciale
یکی از موارد بسیار بهتر از قبل، شاسی است! نظر جِترو باوِنگدون (Jethro Bovingdon) نویسنده مجله معتبر evo را در‌این‌باره بخوانید: در زمان رونمایی بین‌المللی، بسیار زیاد به کالیفرنیا T علاقمند شدیم اما مدتی بعد در هنگام آزمایش رانندگی تجربه متزلزل‌تری داشتیم. کشش خودرو عالی و تعادل خوب و دوست‌داشتنی بود، اما اسب چموش در کنترل بدنه ضعیف ظاهر شد و در مسیر ناهموار آزمایش حسِ رقص نه‌چندان دل‌چسبی داشت. اضافه کردن بسته HS موجب بهبودی چشم‌گیر این مورد شده و درکنار کیفیت سواری بالای سابق تجربه‌ای تازه را برایتان رقم می‌زند. هنوز هم شرایط ایده‌آل نشده و اگر همانند ۴۸۸ با آن رفتار کنید شاید از محدوده‌ی راحتی خارج شود، اما درمجموع چابک‌تر و لذت‎بخش‌تر بوده و تعادل مناسب‌تری بین دو محور خود دارد. از طرفی به نظر می‌رسد نسبت فرمان‌پذیری سریع خودرو نیز با شاسیِ به‌اصطلاح tied down موافقت بهتری نشان می‌دهد.
Ferrari California T Handling Speciale
Ferrari California T Handling Speciale
Ferrari California T Handling Speciale
Ferrari California T Handling Speciale
HS در بحث تعادل بسیار سرگرم‌کننده است. به‌عنوان مثال اگر با سرعت متوسط به سمت پیچ نزدیک شوید قسمت جلو متمایل به رأس آن شده و بخش عقب فوراً قصد متمایل شدن دارد. نه این‌که بیش‌فرمانی داشته باشد، بلکه تلاشش نگه‌داشتن کالیفرنیا در وضعیت خوب و خنثی است. از طرف دیگر سامانه‌های بازنگری‌شده پایداری در مواردِ این‌چنین وارد عمل می‌شوند تا هم حس حرکت و جریان‌داشتن به کالیفرنیا بدهند هم خیال سرنشینان را راحت کنند. البته اگر سامانه‌های کمکی را از مدار خارج کنید وضعیت فرق خواهد کرد و خوی وحشی اسب مارانللو نمایان خواهد شد.
Ferrari California T Handling Speciale
Ferrari California T Handling Speciale
قیمت و رقبا
قیمت نهایی فِراری کالیفرنیا T مجهز به بسته هندلینگ اسپچاله ۱۶۰.۷۹۸ پوند است. در میدان نبرد رقبایی همچون مرسدس-آاِم‌گ SL63 (با بهای ۱۱۴.۱۰۰ پوندی)، آئودی R8 10 سیلندر، پورشه ۹۱۱ توربو S روباز و مک‌لارن 570S (یا 570GT) را پیشِ روی خود دارد. هر چهار خودرو به‌اصطلاح قابل‌استفاده و بسیار هیجان‌آور بوده و (جدای از برچسب قیمت) حس بسیار خاصی به اطرافیان القا می‌کنند. R8 البته در موارد مربوط به کیفیت، طراحی اتاق و فناوری دو تا سه نسل جلوتر است و به نظر می‌رسد با تولد گونه روبازش کوری‌های بیشتری بخواند.
Ferrari California T Handling Speciale
Ferrari California T Handling Speciale
درمجموع بهترین و ساده‌ترین دلیل برای خرید کالیفرنیا T (حتی با بسته HS) این است که یک “فِراری” است! این برای خیل عظیمی از انسان‌ها کافی و قابل‌قبول است، گرچه رقبای بسیارخوبی نیز با قیمت کمتر در بازار وجود دارند که شاید مستعد‌تر باشند.

منبع: evo

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امین قوام‌

گزارشگر و راننده آزمایش وبسایت پدال

مطالب مشابه

‫۳۵ دیدگاه‌ها

  1. بهنام طیبی

    ۹ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (4433 ديدگاه)

    عملکرد خودروهای فراری در جاده فوق العاده است.تازه فراری کالیفرنیا ارزان ترین محصول فراری بازم اعجوبه ای برای خودش دیگه چه برسه محصولات گران قیمتش.
    فراری جز بهترین خودروهای اسپرت با عملکرد فوق العاده بالاست.طراحی خودرو نگاه کنید واقعا زیباست

    1. Nissan...Japan

      ۹ فروردین ۱۳۹۵
      سوابق: (208 ديدگاه)

      کاملا موافقم من بجز جی تی ار عاشق فراری کالیفرنیا و f 12 هستم

      1. بهنام طیبی

        ۹ فروردین ۱۳۹۵
        سوابق: (4433 ديدگاه)

        دمت گرم دادا

    2. نوید جهرمی

      ۹ فروردین ۱۳۹۵
      سوابق: (3793 ديدگاه)

      موافقم. کالیفرنیا قابلیت استفاده ی روزمرش از بقیه ی فراری ها بیشتره که اگر این مورد رو در نظر بگیریم ضعف هاش رو میشه نادیده گرفت.
      این بسته ی اسپشیاله هم که رقم زیادی نیست برای کسی که طالب فراریه. انتخابش توجیح پذیره.
      کاش واردات محدودیتی نداشت تا از دیدن این اسطوره ها محروم نبودیم.

      1. بهنام طیبی

        ۹ فروردین ۱۳۹۵
        سوابق: (4433 ديدگاه)

        فراری کالیفرنیا تورنج قیمتی که داره هم سرعت و زیبایی و لذت سواری خیلی عالیه

  2. محمد

    ۹ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (512 ديدگاه)

    اقایون گل..ی سوال
    فرق اصلیزیروبند پژو405با پژوپارس معمولی چیه؟؟؟فقط از نظر زیرو بند ….چون پژوپارس تعادل خیلی بهتری داره نسبت به 405…زیرماشینا که نگاه میکنیم هیچ تفاوتی توهیچ چیزی وجود نداره ..پس چرا تعادل پارس بهتر از405هست؟؟؟؟

    1. بهنام طیبی

      ۹ فروردین ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      فرانسه خودروساز تعطیلی.تکنولوژی جدید نداره میاد اتاق ماشین ها عوض میکنه.

      1. asa

        ۹ فروردین ۱۳۹۵
        سوابق: (569 ديدگاه)

        بهنام جان دوست گلم یعنی الان شما فکر میکنی تغییرات ایجاد شده در پارس یا حتی همین ۴۰۵ مستقیما از خود پژو یا فرانسه صورت میگیره؟ نه عزیزم اینا همه سیخ هایی که خود ایرانخودرو به این ماشینا میزنه، بعد از اونجایی که خیلی هم بی عرضه تشریف داره فقط میتونه یک رنگ داشتبردی دوتا پیچ و مهره یا ته ته تهش چراغای ماشینو عوض کنه. بعدشم شما یک دلیل از تعطیلی فرانسه یا تکنولوژی پایینش بیار. شما برو یک سرچ راجب ارتش های برتر جهان بزن اونوقت فرانسرو در رتبه چهارم مشاهده میکنی . بعد یک کشوری که ارتشش قدرت چهار جهان هستش به نظرت همون قدر تکنولوژی نداره که حداقل از کره بیشتر باشه.به هر حال من که نفهمیدم شما رو چه حساب چنین حرفی رو بیان کردی ولی به نظرم خیلی بی معنی بود.راستی اقا محمد جون به نظرم ۴۰۵ هندلینگ بهتری نسبت به پارس داشته باشه اونم به دو دلیل :۱-اینکه ۴۰۵در سال خودش ماشین سال اروپا شد و در خیلی از مسابقات مانند رالی شرکت داده شد که این خودش دلیلی هست بر تعطیل نبودن صنعت فرانسه در جواب حرف اقا بهنام.۲-اینکه تا جایی که من اطلاع دارم پارس و پرشیا از یک موتور بهره میبرن و با توجه به سبک تر بودن ۴۰۵ هندلینگش بهتر به نظر میرسه.البته این به این دلیل هست که هردو از یک پلت فورم سود میبرند اون هم از زمانی که پرشیا (پژو ۴۰۶) وارد ایران شد این اتفاق افتاد و گرنه نسخه اصلی یعنی پژو ۴۰۶ متفاوت هستش.

        1. بهنام طیبی

          ۱۰ فروردین ۱۳۹۵
          سوابق: (4433 ديدگاه)

          دوست عزیز من رتبه ارتش فرانسه ششم در جهان
          امریکا-روسیه-چین-هند-انگلیس-فرانسه. این رتبه بندی ارتش ها
          درضمن من تکنولوژی اتومبیل فرانسه گفتم ن پزشکی و نظامی و کوانتوم

        2. بهنام طیبی

          ۱۰ فروردین ۱۳۹۵
          سوابق: (4433 ديدگاه)

          دوست عزیز رتبه بندی ارتش و نظامی چه ربطی به خودروسازی داره؟
          درضمن رتبه ارتش فرانسه ششم در جهان ن چهارم.
          تکنولوژی فرانسه در خودروسازی گفتم بالا نیست.پزشکی و فیزیک و اتمی نگفتم که

        3. بهنام طیبی

          ۱۰ فروردین ۱۳۹۵
          سوابق: (4433 ديدگاه)

          امریکا که بزرگترین و قدرتمندترین ارتش جهان داراست پس چرا المان خودروسازی بهتری داره؟؟؟؟
          ارتش فرانسه گفتی فرانسه عین سگ از امریکا میترسه

        4. بهنام طیبی

          ۱۰ فروردین ۱۳۹۵
          سوابق: (4433 ديدگاه)

          فرانسه کشوری پیشرفته هست شکی نیست مخصوصا در ساخت جاده سازی و ساخت اسمان خراش و برج سازی ولی خودروسازی که داره حرف اول نیست در جهان من این میگم.ولی فرانسه نخبه در سیاست و حوزه فلسفه که زیاد داشته و داره شکی نیست

    2. mohsen

      ۹ فروردین ۱۳۹۵
      سوابق: (1063 ديدگاه)

      اولین بااره شنیدم تعادل پارس بهتر از 405 هست!!!
      فرقس نداره یکی شو بخر ببر 5cm بخوابوننش….
      به همین سادگی به همین خوشمزگی

      1. محمد

        ۱۰ فروردین ۱۳۹۵
        سوابق: (512 ديدگاه)

        ممنون ازراهنمایی هاتون
        ولی وقتی ادم پشت پارس میشینه سرپیچها کنترل بهتری داره به نسبت 405..باید تست کنید تامتوجه بشید
        چون وزن پارس یکم بیشتراز405هست بخاطراین هست که یکم تعادلش بهتره؟/
        البته اگه دقت کنید به نظرمیرسه ارتفاع اتاق پارس به زمین کمتره تا405…برا این سرپیچها یکم تعادلش بهتره؟!!!!

        1. mohsen

          ۱۰ فروردین ۱۳۹۵
          سوابق: (1063 ديدگاه)

          والا ما که 405 نروندیم ولی پارس مدل 87 داریم خیلیم ماشین محکم و عالی هست

  3. sm

    ۹ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (71 ديدگاه)

    عالی قیمت مناسبی داره چون فراری خوشگل هم هست ☆☆☆☆☆☆☆☆☆

  4. sm

    ۹ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (71 ديدگاه)

    عالی قیمت مناسبی داره چون فراری من از این ماشین خوشم میاد ☆

  5. مهدی 911

    ۹ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (459 ديدگاه)

    فراری کالیفورنیا =لایک 911 توربو اس = دیس

    1. Archi KHAN

      ۹ فروردین ۱۳۹۵
      سوابق: (2198 ديدگاه)

      مهدی جان چه نظرسنجی ایی گذاشتی ، نه میتونم لایک بدم نه دیسلایک !!!
      دمت گرم …

  6. رامتین

    ۹ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (3254 ديدگاه)

    یکی از عیبهای این خودرو نرسیدن به سرعت معیار 320 کیلومتره!! شاید تعجب کنید که این موضوع مهم نیست، اما در گوگل اگه سرچ کنید زیاد درین مورد بحث شده. گاهی ارقام و اعداد بسیار مهم هستند….

    1. بهنام طیبی

      ۹ فروردین ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      5 تا سرعت فرقش بحال شما چه فرقی داره؟

    2. بهنام طیبی

      ۹ فروردین ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      رامتین جان شما قدرت و حجم موتور هم نگاه کن.
      بوگاتی و کونیخ زگ میبینی بالای 400 کیلومتر در ساعت سرعت دارن قدرت بالای 1100 اسب بخار هم دارن

    3. بهنام طیبی

      ۹ فروردین ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      رامتین عزیز شما قدرت و حجم موتور هم نگاه کن.
      اون بوگاتی 1200 اسب بخاری که 431 کیلومتر سرعتش
      کوینخ زگ 1100 اسب بخاری که 418 کیلومتر در ساعت.
      فراری نسبت به قدرتی که داره خیلی هم خوب را میره

      1. رامتین

        ۱۰ فروردین ۱۳۹۵
        سوابق: (3254 ديدگاه)

        درسته بهنام خان. اما مثلا مرسدس amg gt با 30 اسب بخار کمتر، همین سرعت 314 را داره. از اون طرف مک لارن f1 با قدرت کمتر از 700 تاپ اسپید 386 داشت، در حالیکه آوانتادور با قدرت700 تاپ 354 داره. البته این چیزها مهم نیست و فاکتورهای دیگه هم مطرح است:)

  7. asa

    ۹ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (569 ديدگاه)

    من عاشق این فراری کالیفرنیا هستم فقط اگه فاصله چراغ های عقبش بیشتر بود بهتر میشد اخه اینجوری خول به نظر میرسه. دوستان راستی تورو جان هرکی دوست دارین به خاطر خدا بگین مسابقات لمانز امسال کی برگزار میشه . بابا صد بار پرسیدم یک جوون مرد پیدا نشد بگه . من کوچیک همتونم اصلا خاک زیر پاتونم تورو خدا فقط بگین باور کنید لنگشم.

    1. بهنام طیبی

      ۱۰ فروردین ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      فدات شم من جواب شما در کادر بالا کامل دادم اگر سوالی دیگه ای هست من درخدمتم
      فدایی داری

  8. Archi KHAN

    ۹ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (2198 ديدگاه)

    ” خودروسازی یعنی فراری و پورشه “

    1. بهنام طیبی

      ۱۰ فروردین ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      یعنی بنز و ائودی و بی ام و و پاگانی و کوینخزگ و بوگاتی و لامبورگینی و بنتلی و خیلی های دیگه خودروسازان خوبی نیستن؟؟؟؟؟؟دوست عزیز شما همه راحت کردی یکدفعه

    2. احمد باقری

      ۱۰ فروردین ۱۳۹۵
      سوابق: (4717 ديدگاه)

      اگه خودروسازی یعنی پورشه، پس باید فاتحه هر چی خودروسازی رو خواند که صد ساله داره به بهانه و توجیه بیخود اصالت، همون ظاهر مزخرف رو تحویل مشتریان میده. فقط حرف زدن ملاک نیست، حرف رو همه بلدند بزنند، ولی شده یکبار از روی منطق حرف بزنید، بارها گفتم یعنی همه خودروسازها که هر سال طراحیهای زیبا بیرون میدن اشتباه می کنن و فقط پورشه داره کار درست انجام میده، آخه چه منطقی توی این صحبت هست. تعصب کورکورانه تا کجا؟ وقتی نمیتونی منطقی صحبت کنی، اصلا صحبت نکن، فقط الکی میگی پورشه، به به و چه چه، دلیل، صفر.

  9. mohsen

    ۹ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (1063 ديدگاه)

    به نظرم جذابیتش از رقبا خیلی بیشتره
    همون چیزی که تو متن هم اشاره شد
    فراریه فراری
    اسمش عجیب خاصه

  10. asa

    ۱۰ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (569 ديدگاه)

    بهنام میگم چهار تا کامنت دیگه بزار توش بنویس همینجوری عشقی ! اخه برادر همه ی عرایض تو توی یکی دو تا کامنت میزاشتی دیگه . من خودم با پدال صحبت میکنم دیدگاهاتو بالای هزارتا بزاره که شما خودتو ناراحت نکنی . بهنام جان شما دیدی من بگم در چه سالی فرانسه قدرت چهارجهان بوده؟ بله درسته که امسال مقام ۶ رو بدست اورده ولی اگه مطالعه بکنی اون موقع میفهمی که قدرت چهار جهانم داشته . این از این، بعدشم اگر هر کشوری ارتش تکنولوژیک و قوی داشته باشه معلومکه کشور پیشرفته ای هست. مثل این امریکا که ارتشش فوق العاده قوی هست و در این صورت پیشرفته ترین یا یکی ازپشرفته ترین صنایع جهانو داره. ولی من نمی فهمم چرا شما میگی خودرو سازی المان بهتره؟بابا به جان خودم به خدا اگه امریکا یا ژاپن بهتر نباشند ازالمان کمتر هم نیستند ‌‌. بعدشم من کی گفتم خودروسازی فرانسه اوله؟ من گفتم تعطیل نیست و از تکنولوی بالایی بر خورداره، شما رفتی یک تفسیر دیگه برای خودت کردی ,، اگه ملاک شما بر بهتر بودن المان ساخت ماشین های گرون قیمت و خوبی مثل ۹۱۱ یا m3 هستش امریکا هم ماشین هایی بانصف قیمت داره که همونکارایی یا حتی بهترو ارایه میده که دیگه نیازی به معرفی نیست خودت بهتر می دونی .ثانیا شما یک جوری میگی فرانسه عین سگ از امریکا میترسه که انگار خودت سال ها با مردم و سگ های اونجا همکلام بودی و ازشون نظر سنجی کردی.خب این یک چیز طبیعی هستش ، حتی روسیه با اون قدرت هم تا حدی از امریکا میترسه بعد میخوای بقیه نترسند. ضمنا فرانسه از متحدان امریکا هستش دلیلی نداره که بخوادبترسه. کلام اخرمم اینه که جان هرکی دوست دارید اگه از چیزی خوشتون نمیاد به راحتی از روش رد نشیدو هزارتا صفت بدردنخور بهش ندین. اقا بهنام ازاین لحظه و پس از این کامنت شما سخن دیگری از من در این پیج نخواهید دید، و این به خاطر جلوگیری از به هم خوردن جو سایت و به درازا کشیده نشدن این بحث بی ربط به محتوای سایت میباشد.با ارزوی موفقیت و دیدار در مطالبی دیگر برای شما و دوستان دیگر.

    1. بهنام طیبی

      ۱۰ فروردین ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      شما جوری میگی مطالعه داری انگار خودتون استاد دانشگاه صنعتی شریف هستید.درضمن من هیچ ادعایی ندارم و نخواهم داشت.تا اونجایی که من دیدم و شنیدم همه خودروسازی المان شناخته شده میدونن.
      البته امریکا هم خدای تکنولوژی هست.درضمن جبهه گرفتن اشتباه و ما به هیچ عنوان دعوا نداریم
      داریم صحبت میکنیم تا چیزی یاد بگیریم.

    2. بهنام طیبی

      ۱۰ فروردین ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      شما از اول شروع کردی جبهه گرفتن.درضمن در بحث کردن توهین کردن نباید وجود داشته باشه
      شما هم اگه مطالعه بالایی داری با سند و مدرک و مستند حرف بزن منم از دانش شما استفاده کنم.
      اگه بحث قدرت نظامی دوست عزیز زنگ بزن حرف بزنیم.از موشک های دوربرد تا ناو هواپیمابر و بمب هیدروژنی و اتمی امریکا بهت بگم.

  11. احمد باقری

    ۱۰ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    دیگه فراری و پرسش؟ کارش درسته.

  12. علی

    ۱۴ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (11 ديدگاه)

    همه چیزش عالیه رانندگی.طراحی.موتور.سرعت.هم تو پیست مسابقه هم در جاده هم در شهر.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا