فورد رنجر XLT محبوبترین وانت دوکابین بعد از تویوتا هایلوکس در استرالیا محسوب میشود و ما بر آن شدیم تا علت این محبوبیت را پیدا کنیم. بنابراین با ما همراه باشید تا به بررسی ابعاد گوناگون شخصیتی این جانور همهکاره بپردازیم.
این خودرو بیش از نیمی از فروش کل محصولات فورد را در کشور استرالیا به خود اختصاص داده است، به گونهای که تنها در سال جاری و در بازه زمانی منتهی به ماه اکتبر، حدود ۳۵۰۰۰ دستگاه فورد رنجر در استرالیا به فروش رسیده است. این میزان بیش از فروش نسخه ۴×۴ هایلوکس بوده اما این خودرو به لطف نسخه ۴×۲ هایلوکس با قیمت کمتر از ۲۵هزار دلاریاش توانسته که نسبت به فورد رنجر فروش بیشتری را در کارنامه خود ثبت کند. یکی از نسخههای سطح بالای فورد رنجر، مدل XLT است که در اینجا به بررسی جنبههای مختلف این خودرو میپردازیم. خودروی مورد آزمایش ما به یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک، که بسیاری از مشتریان نیز آن را انتخاب مینمایند، مجهز شده است. قیمت این خودرو برابر ۵۷,۶۹۰ دلار است و تقریبا ۱۳۰۰ دلار نسبت به تویوتا هایلوکس SR5 گرانتر است.
یکی از دلایل محبوبیت این خودرو به ظاهر آن باز میگردد که دارای ریشه هایی از سبک ماکو امریکن است؛ بازار مناسب خریدوفروش انواع کارکرده این خودرو نیز در این امر تاثیرگذار است و البته یکی دیگر از دلایل محبوبیت فورد رنجر، به سهولت رانندگی با این اتومبیل برمیگردد. البته شاید بخشی از این محبوبیت نیز مدیون شاخصههای میهن پرستانه باشد، چرا که این خودرو در استرالیا و توسط مهندسان و طراحان استرالیایی تولید و تکوین مییابد و همین امر موجب نگاه ویژه خریداران استرالیایی به فورد رنجر شده است. دقیقا مثل همان تعصبی که ما ایرانیها بر روی محصولات تولیدی در داخل کشور خودمان داریم…
داخل کابین که بشوید، وجه تمایز آن را با کابین یک خودروی شاسی بلند متوجه خواهید شد و آن استفاده زیاد از قطعات پلاستیکی ارزانقیمت است که تقریبا همه جا حضور دارند. عدم وجود فرمان تلسکوپی نیز یکی دیگر از نکات منفی داخل کابین محسوب میشود. تجهیزات استاندارد کابین شامل موارد ذیل میشود:
صفحه نمایشگر لمسی ۸ اینچی مجهز به نرمافزار SYNC 3، کنترل صوتی سیستم اطلاعات سرگرمی، رادیوی دیجیتال، مسیریاب ماهوارهای با قابلیت مدیریت ترافیک، اتصال بلوتوث، USB، اپل کارپلی و اندرویداتو.
در داخل کابین، صندلیهای ردیف دوم نشیمنگاه مناسبی را ایجاد نمودهاند و از نظر فضای سر و پاها، رنجر موجبات شعف افراد بلند قد را فراهم کرده است. اینورتر ۲۳۰ ولت، دستگیره بالاسری تاشو و پورت ۱۲ ولت شارژ تلفن همراه را نیز نباید فراموش کرد. کابین فورد رنجر از نظر صوتی کاملا عایق بندی شده است؛ آنجا مکانی بسیار ساکت و ارامش بخش است.
در عبور از مسیرهای ناهموار، عملکرد شاسی توسعه یافته رنجر موجب میشود تا حد زیادی، پستی و بلندیها به سرنشینان منتقل نشوند و کنترل بدنه آن نسبت به سایر رقبا برتری دارد.
از جمله مشخصه های آفرود فورد رنجر میشود به سیستم تغییر حالت از دیفرانسیل عقب(2H) به چهارچرخ محرک(4Hو 4L)، عمق به آب زنی ۸۰۰ میلیمتر و سیستم کنترل hill-descent، اشاره نمود.
پیشرانه پنج سیلندر توربو دیزل این خودرو توانی به عظمت ۱۹۷ اسب بخار در خود ذخیره نموده و گشتاور ۴۷۰ نیوتن-متری حاصل را از طریق گیربکس شش سرعته اتوماتیک به هر چهار چرخ منتقل مینماید. با احتساب مصرف سوخت ۸.7L/100km، قادر خواهید بود تا با یک باک پر به حجم ۸۰ لیتر، مسافت ۹۰۰ کیلومتری را البته بر روی کاغذ طی نمایید. در عمل ما به مصرف متوسط ۱۰.۵واحد دست پیدا نمودیم.
اگر از جنبه های مختلف به فورد رنجر بنگریم، متوجه میشویم با یک نمونه تمام عیار طرف هستیم، از رفتار متناسب در مسیرهای آفرود گرفته تا کاربردپذیری کابین، تکنولوژی مدرن، ظرفیت یدک کشی کافی؛ بنابراین شاید فورد رنجر بهترین خودروی حاضر در این کلاس باشد، البته شاید.
آرش آمریکایی
۶ آذر ۱۳۹۶حالا رنجر رپتور هم مونده
از این وانت خیلی خوشمزه میاد
هم کاربردی هم اسپرت هم آفرود هم شاسی بلند
تو یه کلام یه ماشین چند منظوره هستن
M.us
۶ آذر ۱۳۹۶فورد کارش درسته از اولم شرکت بزرگی بود حتی میگن تو جنگ جهانی دوم این فورد و جنرال موتور بودن که به ساخت ماشین جنگی سبک برای آلمان بودن حتی هیتلر هنری فورد رو یکی از افراد مهم میدونست البته این گفته ها من درآوردی نیست میتونید سرچ کنید شاید این حرفام به بعضیا بد بیاد مخصوصاً امیر اما حداقل یکم هم تاریخ خوبه حتی فکر کنم مستندی هم دراین باره باشه هرچند اینا هیچ ربطی به پست بالا نداشت
حمیدرضا
۷ آذر ۱۳۹۶اون جمله ای که گفت استرالیایی ها هم مثل ما ایرانی ها عاشق تولیدات ملیشونن خیلی خوب بود