سرانجام فورد از کراساوور الکتریکی مک ای در لسآنجلس رونمایی کرد. خودرویی که میتواند آغازی هیجانانگیز برای فورد در دنیای خودروهای الکتریکی باشد.
فورد مک ای که با نشان موستانگ ارائه میشود، کمتر نشانی از یک موستانگ به عنوان کوپهای عضلانی دارد. درواقع مک E دو پارامتر ویژه محبوبیت یعنی کراساوور بودن و الکتریکی بودن را با خود به همراه دارد تا فورد در بازی جدید خود با دست پر وارد شود.
نام موستانگ دیگر در اینجا با یک پیشرانه وحشی و حجیم ۸ سیلندر همراه نیست و سنتشکنی فورد برای کسب محبوبیت این خودرو با استفاده از نام و نشان برند موستانگ، باعث تعجب همگان شده است. موستانگ مک ای یک کراساوور اسپرت کوپه محسوب میشود. چراغهای کشیده و باریک جلو و جلوپنجره بسته آن هیچ ربطی به موستانگ ندارند. نمای پهلو با سقف شیبدار و گلگیرهای متورم، پویا و جذاب به نظر میرسد. در نمای عقب هم چراغها با الگو و طراحی متفاوت و جدیدی را شاهد هستیم.
فورد دستگیرههای سنتی خودرو را نیز حذف کرده و بهجای آن از دکمههای لمسی و دستگیره منحصر به فرد الکتریکی در جلو سود برده است. در مجموع طراحی مک ای، جذاب و اسپرت از آب در آمده است.
موستانگ مک E را میتوان با یکی از دو پکیج باتری استاندارد ۷۵.۷ کیلووات ساعتی و یا نسخه برد بلندتر ۹۸.۸ کیلووات ساعتی سفارش داد. نسخه استاندارد مجهز به یک موتور الکتریکی است که روی محور عقب قرار میگیرد در حالی که نسخه قویتر از دو موتور الکتریکی که هرکدام روی یک محور قرار میگیرند سود میبرد.
موستانگ مک ای مدل GT از مجموع قدرت ۴۵۹ اسب بخار و گشتاور ۸۳۰ نیوتن متر سود میبرد. قبل از عرضه نسخه GT در سال ۲۰۲۱، میتوان تنها به نسخههای پریمیوم و فرست ادیشن با قوای ۲۸۲ و ۳۳۲ اسبی و گشتاور ۴۱۵ و ۵۶۵ نیوتن متری اکتفا کرد. نسخه پایه هم که بعدها و همزمان با نسخه GT عرضه میشود تنها ۲۵۵ اسب بخار نیرو و ۴۱۵ نیوتن متر گشتاور دارد.
یکی از ویژگیهای مک ای، سیستم تولید صدای مصنوعی خاص آن است که بسته به انتخاب راننده میتواند حالت بیصدا، نرم و با صدای شبیهسازی شده طبیعی و یا حالت شبیهسازی صدای موتور V8 با صدای بلند را ایجاد نماید که باعث تمایزان با سایر خودروهای الکتریکی که صدای چندان جذابی ندارند میشود.
باتری ضعیفتر در مدل دیفرانسیل عقب قادر است برد مسافت ۳۷۰ کیلومتری را فراهم سازد. متأسفانه شعاع حرکتی مدل دو دیفرانسیل با این باتری به ۳۳۵ کیلومتر کاهش یافته زیرا این مدل از وزن بالاتری هم برخوردار است. شتاب این دو مدل نیز به ترتیب ۵.۵ و ۶.۵ ثانیه خواهد بود. در مدل با باتریهای پرظرفیتتر ۹۸.۸ کیلووات ساعتی، برد مسافت در مدل تک دیفرانسیل ۴۸۰ کیلومتر و در مدل دو دیفرانسیل ۴۰۰ کیلومتر اعلام شده است. شتاب صفر تا ۹۶ نسخه GT هم حدود ۳.۵ ثانیه اعلام شده است.
بنابراین با این قوای محرکه ذکر شده و شعاع حرکتی، این خودرو نه تنها در حد نام موستانگ نیست بلکه یک خودروی الکتریکی ممتاز و در حد خودروهایی چون تسلا مدل Y و آئودی ای-ترون نیز محسوب نمیشود.
برای شارژ سریع باتریهای موستانگ مک ای میتوان از شارژرهای ۱۵۰ کیلووات ساعتی استفاده کرد که ظرف ۱۰ دقیقه برای مسافت ۷۵ کیلومتر آنها را شارژ میکنند. این میزان قابل مقایسه با شارژرهای سریعتر تسلا و پورشه نیست. شارژرهای دیواری و خانگی فورد نیز میتوانند در مدلهای ۲۴۰ ولتی در هر ساعت برای طی مسافت ۳۵ کیلومتر، باتریها را شارژ نمایند. شارژهای ۱۱۰ ولتی دیواری هم در هر ساعت حدود ۵ کیلومتر به شارژ باتریها میافزایند که در مجموع نشان از زمان طولانی شارژ باتریهای این خودرو و نیاز به صبر و حوصله بالای خریداران آن دارد.
فورد در طراحی کابین این خودرو، ابایی از کپیبرداری از تسلا نداشته و یک نمایشگر عمودی بزرگ ۱۵.۵ اینچی را در مرکز داشبورد قرار داده است. علاوه بران یک نمایشگر دیجیتال باریک ۱۰.۲ اینچی هم در جلوداشبورد قرار گرفته است. دریچههای سیستم تهویه نیز به صورت باریک در سرتاسر داشبورد امتداد یافتهاند. تجهیزات زیادی در این خودرو با وجود سادگی طراحی کابین قرار گرفتهاند. از جمله دستیار صوتی آمازون، سیستم صوتی بنگاند اولافسن و تکنولوژی دید ۳۶۰ درجهای. بعلاوه پوششهای کابین از نوع مصنوعی و بازیافتی میباشند.
در بخش بار میتوان فضای ۸۲۱ لیتری در عقب را مشاهده کرد که با تا نمودن صندلیهای عقب به ۱۶۸۸ لیتر افزایش مییابد. بعلاوه همانند خودروهای تسلا در زیر کاپوت جلو نیز فضایی ۱۳۶ لیتری تدارک دیده شده است.
قیمتتریم پایه با عنوان Select از ۴۳۸۹۵ دلار آغاز میشود و البته باید برای تریم کالیفرنیا Rt. 1 که بالاترین شعاع حرکتی را دارد، حداقل ۵۲۴۰۰ دلار پرداخت کرد. اگر هم تمایل به خرید نسخه GT داشته باشید باید بدانید که قیمت پایه آن هم از ۶۰۵۰۰ دلار آغاز میشود. فورد پیشفروش موستانگ مک ای را با پیشپرداختهای ۵۰۰ دلاری آغاز نموده و از اواخر سال ۲۰۲۰ تحویل آن را استارت خواهد زد.
Mori Ca
۲ آذر ۱۳۹۸بلوغ ابتذال تب شاسی بلند کاربردی
محسن
۲ آذر ۱۳۹۸چه توصیف پیچیده ای :)
کوروش
۲ آذر ۱۳۹۸خیلی دوست دارم بعد از سه روز بی اینترنتی بگم بیرونش که برای ائودیه و داخلش هم برای تسلا پس طراحاش دقیقا چیکار کردند؟ ولی واقعا کار های مهم تری دارم
JDM
۲ آذر ۱۳۹۸بیرونش خوده موستانگه
داخلش هم مثل بقیه الکتریکی هاست
نیما
۲ آذر ۱۳۹۸از پژو اسکی رفته
917
۳ آذر ۱۳۹۸واقعا چطوری همچین چیزی به ذهنت رسید؟
کجاش شبیه پژو؟
ساسان
۲ آذر ۱۳۹۸به دنیای کم هیجان وساکت دنیای خودرو خوش آمدید.(البته پاک.)
دنیای خودرو اینقدر که دستواچست خودروهارو به سمت الکتریکی ببره اونقدر هنوز تکنلوژیهاشو به بلوغ نرسونده در این زمینه.
به هیچ وجح این روندو دوست ندارم.
مهزیار
۲ آذر ۱۳۹۸افتضاحه.. چیه این
یه ماین مسخره رو به اسم موستانگ میخان قالب کنن
Elmiraj
۲ آذر ۱۳۹۸طراحی شو دوست دارم و مشخصات خیلی خوبی هم داره ولی شاید از model Y زیباتر باشه اما در عملکرد به پاش نمی رسه ، خصوصا در تکنولوژی شارژ سریع …
این کلاسو همه جوره Model Y رهبری می کنه….
OMID-LAMBO
۲ آذر ۱۳۹۸موستانگ یا ماستنگ ؟
:|
نوید جهرمی
۳ آذر ۱۳۹۸ماستنگ
حمید
۲ آذر ۱۳۹۸به نظر با حال میاد
علیرضا
۲ آذر ۱۳۹۸تب الکتریکی و شاسی بلند دنیارو فرا گرفته…
احمدرضا
۳ آذر ۱۳۹۸به نظرم این کار فورد که اسم این ماشینو ماستانگ گذاشته خیلی عجیبه اسمش مال ماسل کاره ولی خودش یه کراس اورر
برقیه!
کابین هم یه مقدار طرح های تسلا رو پخته تر کردن. درکل ظاهر داخل و بیرون ماشین جذابه ولی از نظر زمان شارژ واقعا یه شکست کامله.
رامین
۳ آذر ۱۳۹۸باید گفت فرزند نامشروع موستانگ. فقط خدا اون روزو نیاره چلنجر شاسی بلند ببینیم
نوید جهرمی
۳ آذر ۱۳۹۸نمیشد به جای ماستنگ، مثلا اسم مرکوری رو میزاشتن؟
ماستنگ پرفروش و خوشنامه اما نه به خاطر اسمش. حالا گفتن اینم بزاریم ماستنگ که بفروشه.
NAVID۰۰۹۸
۳ آذر ۱۳۹۸نمیدونم چرا با مانیتورهای تاچ بزرگ در داشبورد خودروها کنار نمیام .
مانیتور ماشین من ۷ اینچیه ، اما موقع رانندگی باهاش با مشکل استفاده میکنم و حواسَم پرت میشه ، حالا فکر کنید با چنین مانیتورهای غول پیکر در خودروها باید چطور برخورد کرد تا در رانندگی اتفاق ناگواری نیوفته .