مهمترین محصول چند دهه اخیر فولکسواگن…
این فولکسواگنی است که مدتهای زیادی منتظر راندن آن بودیم. ID.3 مهمترین خودروی ژرمنها از زمان عرضه اولین نسل گلف در سال ۱۹۷۴ محسوب میشود.
پس از تأخیرهای فراوان به خاطر مشکلات نرمافزاری و البته شیوع ویروس کرونا، سرانجام ID.3 تمام الکتریکی به عنوان یک خودروی الکتریکی تولید انبوه روانه جادهها شده است. فروش این خودرو در اروپا از چند روز پیش شروع شده است.
عرضهی ID.3 آغاز یک دگرگونی نه تنها برای برند فولکس بلکه برای کل گروه میباشد. این اولین حمله واقعی فولکس به تسلا بوده و ژرمنها با ID.3 آمادهی آیندهای تمام الکتریکی میشوند. فولکسواگن طی سه سال آینده مبلغ سنگینی را صرف تولید محصولات الکتریکی با استفاده از پلتفرم MEB خواهد کرد.
تا سال ۲۰۲۵ گروه فولکسواگن به دنبال عرضه ۵۰ خودروی تمام الکتریکی توسط برندهای بیشمار خود خواهد بود. بخش اعظم این خودروها از پلتفرم جدید MEB استفاده خواهند کرد. ID.3 به عنوان یک هاچبک خانوادگی کلاس C رقیبی مستقیم برای محصولاتی همچون تسلا مدل ۳ یا مدل Y نیست. اگرچه این خودرو میتواند توجه خریداران تسلا را به خود جلب کند اما بهتر است آن را جایگزین تمام الکتریکی گلف بدانیم.
این خودرو در بریتانیا فعلاً با نسخه ۱st ادیشن در دسترس بوده و قیمت پایه آن حدود ۳۹ هزار پوند پیش از اعمال مشوقهای دولتی است. بهروزرسانیهای نرمافزاری برای ویژگیهایی همچون دستیار پارک و ارتباط برنامه موبایلی به زودی در دسترس خریداران قرار خواهد گرفت. مهمتر اینکه نسخه پایه ID.3 با قیمت حدود ۲۷ هزار پوند عرضه خواهد شد.
این خودرو در زمان عرضه اولیه و برای آسانی کار تنها با یک نوع قوای محرکه در دسترس است. یک پیشرانه ۱۵۰ کیلوواتی اکسل عقب را به حرکت درآورده و قدرت ۲۰۱ اسبی را در اختیار راننده میگذارد. مجموعه باتری ۵۸ کیلووات ساعتی نیز زیر کف نشسته و حداکثر برد ادعایی ۴۲۰ کیلومتری را ارائه میکند. در آینده این خودرو با باتری ۴۵ کیلووات ساعتی و برد ۳۳۰ کیلومتری هم عرضه خواهد شد. مدل گرانتر هم دارای باتری ۷۷ کیلووات ساعتی و شعاع حرکتی ۵۴۹ کیلومتری خواهد بود.
با استفاده از شارژر سریع میتوان در عرض نیم ساعت به برد حدود ۲۹۰ کیلومتری دست یافت. این شارژر بهصورت استاندارد در نسخه ۱st ادیشن وجود دارد اما نسخههای ارزانتر احتمالاً با شارژر ۵۰ کیلوواتی هماهنگ خواهند بود.
وقتی شروع به حرکت میکنید سریعاً گشتاور ۳۱۰ نیوتون متری خودرو نظر شما را به خود جلب میکند. این خودرو شتاب صفر تا ۶۰ کیلومتر در ساعت حدود ۳.۷ ثانیهای دارد که احتمالاً بهتر از گلف GTI خواهد بود؛ و جدای از گشتاور آنی موجود در چنین خودروهای الکتریکی، ID.3 شتاب گیری نرم خود را به نمایش میگذارد. فولکس میگوید شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت این خودرو در ۷.۳ ثانیه ثبت میشود. البته نسخههای استاندارد ID.3 شتاب حدود ۹ ثانیهای خواهند داشت.
یک چیزی که باعث تمایز این خودرو از رقبا میشود حس توقف آن است. سیستم ترمز آن نسبت به رقبا بسیار طبیعیتر حس میشود. ID.3 بهصورت پیشفرض نیازی به پدال ترمز ندارد و با درگیر کردن سیستم احیای انرژی میتوان همانند سایر خودروهای الکتریکی از حالت تک پدال استفاده کرد؛ اما وقتی پدال ترمز را لمس احساس بسیار طبیعی خواهید داشت چیزی که در سایر خودروهای الکتریکی دیده نمیشود. دلیل این امر احیای دوباره انرژی نه در چرخ ها بلکه در قوای محرکه است.
ID.3 ارتفاع بیشتری از گلف داشته و به خاطر باتری بزرگ وزن حدود ۲ تنی دارد. البته مهندسان فولکسواگن کار فوقالعادهای انجام داده و باتری در ارتفاع بسیار پایینی قرار گرفته است. به همین خاطر مرکز ثقل این خودرو بسیار پایینتر از سایر خودروهای الکتریکی بوده و ID.3 سبکتر و چابکتر از انتظارات ظاهر میشود.
سواری خودرو نیز خوب است و وزن بالای آن باعث نمیشود که در دستاندازها ناراحت شود. البته اگرچه دینامیک سواری ID.3 به عنوان یک خودروی الکتریکی خوب است اما شاید افرادی که قبلاً سوار خودرویی همچون گلف بنزینی شده باشند متوجه تکان های اضافی در بدنه شوند. در آینده دامپرهای تطبیقی برای ID.3 ارائه خواهد شد و شاید این موضوع حل شود.
کابین ID.3 نسبت به ساختههای پیشین فولکسواگن کاملاً تغییر یافته و داشبورد از دکمههای بسیار کمی استفاده کرده است. دو صفحهنمایش نظرها را به خود جلب میکند که یکی از نوع ۱۰ اینچی مرکزی بوده و دیگری نیز حالت تبلت مانند به خود گرفته و پشت فرمان جای گرفته است.
بسیاری از خریداران این طراحی را دوست خواهند داشت اما شاید درباره حس کابین اینگونه نباشد. خودروهای الکتریکی با حاشیه سود پایینی ساخته میشوند و معمولاً این موضوع باعث قربانی شدن کیفیت کابین میشود. متأسفانه ID.3 هم از این نظر مستثنا نیست. متریال نرم زیادی دیده نمیشود و پلاستیکهای سخت زیادی در دربها و داشبورد بکار رفته است. از این نظر ID.3 پایینتر از استانداردهای خود فولکس قرار میگیرد.
اما یکی از مزیتهای بزرگ قوای محرکه الکتریکی ایجاد فضای زیاد در کابین است. ID.3 حدود ۲۰ میلیمتر کوتاهتر از گلف بوده اما فضای کابین زیادی دارد.
برای مثال فاصله بین محوری آن ۱۳۰ میلیمتر بیشتر از گلف بوده زیرا چرخ های جلویی به کنارهها برده شدهاند و شیشه جلو نیز به سمت جلو رفته است تا فضایی جادار و روشن ایجاد شود. خبری از تونل گیربکس نیست و اینجا هم فضای زیادی ایجاد شده است. فضای بار ۳۸۵ لیتری هم بیشتر از گلف بوده و در کل خودرو از نظر فضاسازی عملکرد خوبی دارد.
مدلهای ۱st ادیشن از نظر تجهیزات نه تنها از شارژ سریع و شتاب بهتر سود میبرند بلکه تجهیزات رفاهی بیشتری هم دارند. این خودرو بهصورت استاندارد از نورپردازی کابین، صندلیهای جلوی گرم شونده، چراغهای LED، فرمان چرم و پکیج طراحی نقرهای، رینگهای ۱۹ اینچی و… سود میبرد.
شاسی با تنظیمات مناسب، شعاع حرکتی احساسبرانگیز و قیمتی معقول در پکیجی با طراحی زیبا. از این نظر ID.3 به آنچه قول داده بود عمل کرده است. البته این یک معرفی عالی برای خانواده ID نیست. متریال ارزانقیمت کابین و غیبت ادامهدار مدل ارزانتر باعث شدهاند ID.3 در برخی جهات راضی کننده نباشد.
مشخصات فولکسواگن ID.3 1st ادیشن
- قیمت: 36 هزار پوند
- پیشرانه: واحد الکتریکی ۱۵۰ کیلوواتی، باتری ۵۸ کیلووات ساعتی
- قدرت/گشتاور: 201 اسب بخار/۳۱۰ نیوتون متر
- گیربکس: تک سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل عقب
- شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: 7.۳ ثانیه
- حداکثر سرعت: 160 کیلومتر در ساعت
- شعاع حرکتی: 420 کیلومتر
محمد
۲۶ خرداد ۱۳۹۹دیدن شکل گیری اینده چقدر لذت بخشه پدال رو جزییات سرمایه گذاری پانزده میلیارد دلاری فولکس و فورد رو استارتاپ خودران ارگو هم کار کن اون برنامه حتی از الکتریکی سازی فولکس هم برگ ریزون تره
Mahmood
۲۸ خرداد ۱۳۹۹کسی اون تبلیغ نژاد پرستانش رو دیده اگه دیده لایک کنه
اگه هم ندیده بازم لایک کنه
Hadi
۲۶ خرداد ۱۳۹۹خیلی ماشین خوبیه
هم شعاع حرکتی خوبی داره هم تکنولوژی و طراحی مثل کانسپت ها…
ولی اگه قیمتش پایین تر بود موفقیتش بیشتر تضمین میشد…
محمد
۲۶ خرداد ۱۳۹۹دقیقا مشکل قیمتشه با این قیمت هیچ شانسی نسبت به مدل ۳ نداره
AMIR / ARMI
۲۶ خرداد ۱۳۹۹انتخابم تسلا مدل سه هست
هندلینگ و پرفورمنس مثال زدنی
قیافه بیرونی و داخلی بهتر ساده تر و تمیز تر و امکانات تکنولوژی های به روز و اپدیت هاش
سیستم خودرانش و کلی مزایای دیگش
در امریکا که نمیتونه در فروش موفق بشه
در اروپا هم جدال سختی داره با تسلا
به هر حال موفق باشی
سینا BMW
۲۷ خرداد ۱۳۹۹هندلینگ!!!!!!!
قیافه!!!!!!
فضای داخلی!!!!
اگه از فقط پرفورمنس رو میگفتی یه چیزی ولی این سه تا رو اصلا نداره،
مخصوصا اولی که هیچ خودروی برقی اونو نداره
فضای داخل تسلا یکی از بزرگ ترین نقاط ضعفشه
ID.3 ظاهرش خیلی بهتر از تسلاست.
ولی رقابتشون سخته
فرامرز
۲۷ خرداد ۱۳۹۹این رقیب تسلا نیست. ارزونترین مدل ۳ تو انگلیس بالای ۵۰۰۰۰ پونده. برای ۹۵ درصد مشتری ها فقط مهم ااکتریکی بودنشه و اگه شعاع حرکتیش کافی باشه بقیه اش (شتاب زیر ۶ ثانیه و رانندگی نیمه خودکار) مهم نیست. کیفیت ساخت فولکس هم چند سطح بالاتر از تسلا هست.
کوشا
۲۶ خرداد ۱۳۹۹باید منتظر نسل جدید این خودرو در سال های آینده باشیم. همینطور پورشه و مینی و رنو هم با اینکه خودرو های الکتریکی کاربردی تولید کردند ولی تقریبا از هر نظر از تسلا مدل ۳ ضعیف ترند. رقابت واقعی در دنیای الکتریکی ها بعد از اومدن نسل دوم این خودرو ها شروع میشه…
ایمان جباری
۲۶ خرداد ۱۳۹۹دنیای الکتریکی VW شروع شد
برای شروع خوبه و در آینده تکامل پیدا میکنه
ATa
۲۶ خرداد ۱۳۹۹با این نحوه قیمت گذاری (10 هزار تا بیش از مدل پایه تسلا) همان بهتر که آلمانی ها پیشرو این عرصه نبودند که در غیر این حالت قیمت گذاری معلوم نبود با چه حاشیه سودی تعریف می شد! با ورود این تازه واردها ارزش کار تسلا بیش از پیش معلوم شد. زیر مجموعه VW با زیر برندهای گسترده توان تولید ماشینی با پرفورمنس مدل3 بلحاظ عملکرد و قیمت گذاری رو ندارد گویا…(همان بهتر که در گیر کوچک و بزرگ کردن جلو پنجره و چراغ مدل های چند ساله باشند).
AMIR / ARMI
۲۶ خرداد ۱۳۹۹دقیقا به نقطه درستی اشاره کردید
کلا اروپایی ها برای هر تکنولوژی جدیدی حاشیه سود زیادی رو طالب هستن که معمولا همین موضوع در مقابل صنعت پیشروی امریکا هستش که حاشیه سود رو در انحصاری کردن با تیراژ کم سود بالا نمیبینن بلکه در تیراژ بالا سود کم روی هر محصول
این موضوع کاملا در مورد تسلا و کوروت جدید مشهوده
هیچ کمپانی حتی تا سال ها حاضر نمیشد این تعداد زیاد از تکنولوژی روز رو در قالب چنین خودروهایی با چنین قیمت هایی به مردم عرضه کنه
این مسئله در همه چیز هست از صنعت پزشکی تا سیاست خارجه
خائنین بشریت و مخصوصا کشور های جهان سومی این جاها مشخص میشه ولی متاسفانه ملت اگاه نیستن
sina7
۲۷ خرداد ۱۳۹۹یه لحظه یاد اپل افتادم :))))
حرفی سخنی…؟؟؟
فرامرز
۲۷ خرداد ۱۳۹۹این تو آلمان ۲۸۰۰۰ یورو هست که نصف قیمت مدل ۳ هست. شما ۱۸۰۰۰ نه همون ۲۸۰۰۰ یورو برام تسلا مدل ۳ نو پیدا کن من همین فردا میرم میخرم. تسلا تو تبلیغات حرف نداره ولی تو واقعیت خیلی گرونتر از ادعاهاشه. کسی که از نزدیک تسلا دیده باشه پول ب ام و ۵۴۰ نمیده تسلا مدل ۳ بخره.
امیر
۲۶ خرداد ۱۳۹۹وزن حدود 2تن!!!!
برای خودرویی به این اندازه بسیار وحشتناکه
درسته که مرکز ثقل پایینی داره اما وزن زیاد باعث میشه پرفورمنس خودرو به طرز وحشتناکی فدا بشه
از فولکس واگن با اون همه تجربه چندین ساله و تکنولوژی و سرمایه های سنگین،توقع بیشتری بود
خودرویی که بتونه حداقل با تسلا 3 رقابت کنه اما ظاهرا تا مدت زیادی همچین چیزی برای خودروسازها امکان نداره
meysam
۲۶ خرداد ۱۳۹۹تسلا سیستم اتوپایلوت و اگه اشتباه نکنم اینترنت 3 ساله رایگان داره بعلاوه کلی امکانات دیگه ولی اینو هم درنظر بگیرین تسلا هنوزم به سود دهی لازم نرسیده. اگه بخواد سود کنه فکر کنم باید 10 هزارتا بکشه رو محصولاتش که در اون صورت بازم از خیلی از الکتریکیهای بازار بصرفه تره
طراحی داخلی این فولکسو به تسلا ترجیح میدم. خیلی زیباتره ولی قیمتش اصلا با ماهیتش جور در نمیاد.
در کل بنظرم باقی خودروسازها راه درازتری از آنچه که فکر میکنن برای رسیدن به تسلا دارن ولی اینطورم نیست که نشه رسید. چند روز پیش شرکت آمریکایی نیکولا از پیکاپ “بجر” رونمایی کرد که هم باتری و هم هیدروژن داره با پیمایش 600 مایل. خیلی زیبا و کاربردی و بنظرم رقیب اصلی تسلا اونه و باقی شرکتها هنوز محصول درخوری برای رقابت با تسلا ارائه ندادن
https://www.pedal.ir/%D8%B3%D8%A7%DB%8C%D8%B1-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A2%D9%85%D8%B1%DB%8C%DA%A9%D8%A7%DB%8C%DB%8C/%D9%BE%DB%8C%D8%B4%E2%80%8C%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D9%BE%DB%8C%DA%A9%D8%A7%D9%BE-%D8%A7%D9%84%DA%A9%D8%AA%D8%B1%DB%8C%DA%A9%DB%8C-%D9%86%DB%8C%DA%A9%D9%88%D9%84%D8%A7/
سینا BMW
۲۷ خرداد ۱۳۹۹البته روی مدل ۳ پایه و مدل y پایه سود خوبی داره
ولی روی مدل های پرفورمنس بدجوری ضرر میده
اگه اینطوری نبود الان همون یه سود کمی داره رو نداشت
سود کلی با محاسبه مدل پایه داره ولی میانگین کلی با پرفورمنسا ضرر میده
(Saeed(peugeot
۲۶ خرداد ۱۳۹۹به نظر بد ماشینی از آب درنیومده …….ولی اصلا در حد اون چیزی که جلوش میدادن و چیزی که از آب دراومده نیست ….
آرش وان
۲۷ خرداد ۱۳۹۹رنو ZOE و نیسان لیف بهتر از این هستند
حسین
۲۷ خرداد ۱۳۹۹صد در صد موافقم. کسی که بخواد الکتریکی بخره، واسش این مهمه که تو شهر بره سر کار و بگرده خونه اصلا هم پول بنزین نده که خرجش از بنزینی بیشتر نشه. حالا با ID با این قیمت پایه ی بالا، این فلسفه زیر سوال میره. ولی Zoe و لیف دقیقا رو این فلسفه حرکت میکنن.
حسین
۲۷ خرداد ۱۳۹۹این خودرو تو دو نسل بعدی خودش به حالت مناسب و رقابتی با بنزینی ها و هیبریدی ها میرسه. الان از نظر من یکی هیچ دلیل وجود نداره که به جای بنزینی یا هیبریدی برم سمت همچین خودرویی مگر اینکه منو برق!!! (جو الکی واسه الکتریکی خریدن) گرفته باشه.
به نظرم فولکس واگن بعد از دیزل گیت داره انتحاری عمل میکنه و بی محابا دست به الکتریکی سازی میزنه ولی برعکس تویوتا داره محتاطانه و قدم به قدم تو هر حوزه ای پیش میره و قبل از هر کاری نیاز و آینده ی بازار خوب ارزیابی میکنه.