قطار

رونمایی از قطار مگلو چین با توانایی دستیابی به سرعت 4000 کیلومتر در ساعت

چین از جدیدترین قطار مگلو خود که می‌تواند در تئوری به سرعت حیرت‌انگیز ۴۰۰۰ کیلومتر در ساعت دست یابد رونمایی کرد.


چینی‌ها در سال‌های اخیر قدم‌های مهمی در زمینه توسعه راه‌حل‌های حمل‌ونقل پرسرعت برداشته‌اند و حتی قطار مگلو جدید خود را در لوله خلا تست کرده‌اند. جدیدترین پیشرفت‌ها در این زمینه به تکنولوژی بسیار سریعی مربوط می‌شود که شاید در آینده نزدیک به واقعیت بدل شده و هواپیماها را به چالش بکشد. شرکت علوم و صنعت هوافضای چین CASIC مسئول توسعه این قطار جدید است، قطاری که روی کاغذ می‌تواند به سرعت ۴۰۰۰ کیلومتر در ساعت نیز دست یابد!

اگر این برنامه عملیاتی شود می‌تواند تحولی در سیستم‌های حمل‌ونقل جهانی به وجود آورد. البته همانند هر پروژه دیگری چالش‌هایی نیز در مسیر پیش رو وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به نیازهای زیرساختی، انرژی و هزینه‌ای اشاره کرد. درصورتی‌که چین بتواند قطار مگلو موردبحث را راه‌اندازی کند دست برتر را در زمینه حمل‌ونقل آینده خواهد داشت. قطار مگلو از حالت شناور مغناطیسی برای پشتیبانی از بدنه خود استفاده کرده و بنابراین در مسیری تقریباً بدون هوا حرکت می‌کند و نیازی به چرخ ندارد. همین نوع طراحی باعث کاهش اصطکاک شده و سرعت و راندمان قطار افزایش می‌یابد. در تست‌های آزمایشی، قطار مگلو چین به سرعت ۶۲۳ کیلومتر در ساعت دست یافته و بهتر از سیستم‌های حمل‌ونقل پرسرعت ریلی عمل کرده است. CASIC تست‌های قطار جدید خود را در لوله‌ای با میزان هوای کم انجام داده و با به حداقل رساندن نیروی مخالف، یعنی هوا سرعت را بیشتر کرده است.

قطار جدید CASIC می‌تواند در تئوری به حداکثر سرعت ۴۰۰۰ کیلومتر در ساعت دست یابد و سریع‌تر از جت SR-71 بلک برد به عنوان سریع‌ترین هواپیمای سرنشین دار جهان عمل کند. این قطار در فوریه ۲۰۲۴ با ثبت سرعت ۶۲۳ کیلومتر در ساعت رکورد جدیدی را بر جای گذاشت. اگرچه بسیاری از قطارهای برقی پتانسیل ایجاد تحول در سیستم‌های حمل‌ونقل را دارند اما ساخت شبکه‌ای خاص برای این قطارها مشکل است؛ اما تکنولوژی مگلو در مقایسه با این سیستم‌های ریلی سنتی نیازمند زیرساخت‌های کاملاً جدید یعنی تونل‌های با خلا متوسط و زیاد است. این تونل‌ها هزینه ساخت بالایی داشته و نیازمند منابع زمینی زیادی هستند.

همچنین زیرساخت‌های ریلی فعلی نمی‌تواند از سیستم‌های مگلو پشتیبانی کند و بنابراین باید سیستم جدیدی توسعه یابد. تحلیلگرانی همچون پروفسور اندرو مک ناتون می‌گویند ساخت و به‌کارگیری سیستم‌های مگلو گران‌تر از ساخت و راه‌اندازی سیستم‌های HSR است. مشکل مهم دیگر در این زمینه به مصرف انرژی قطار مربوط می‌شود زیرا سیستم‌های مغناطیسی نیازمند نیروی زیادی برای حرکت هستند. به دلیل همین مشکلات است که بسیاری از کارشناسان به‌کارگیری قطارهای مگلو را به ویژه در مکان‌هایی که تراکم جمعیت بالاست و یا زیرساخت‌های محدودی وجود دارد زیر سؤال برده‌اند.

البته تکنولوژی مگلو هنوز هم مزایایی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به راندمان بالا و تأثیر ناچیز روی محیط‌زیست اشاره کرد. کاهش زمان سفرها یکی از مهم‌ترین نقاط قوت این قطارهاست و به‌طور مثال مسافت ۴۰۰ کیلومتری را می‌توان در کمتر از ۳۰ دقیقه طی کرد. همچنین قطارهای پرسرعت موردبحث می‌توانند رقیبی برای هواپیماها در مسیرهای کوتاه باشند و بنابراین آلایندگی کربنی کلی را در کشورهایی که از این تکنولوژی استفاده می‌کنند کاهش دهند. بر اساس تخمین‌های پرفسور جاناتان کودریک، حذف پروازهای مسافری منطقه‌ای و استفاده از قطارهای بسیار سریع می‌تواند باعث کاهش ۳ تا ۴ درصدی آلایندگی کربنی در برخی کشورها شود.

قطار مگلو در صورت استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر، پاک‌تر از حمل‌ونقل هوایی خواهد بود. به همین خاطر است که کشور چین توانایی‌های قطار مگلو در مسیر خلا را به نمایش گذاشته و از آن به عنوان یک پیشرفت فنی مهم در دستیابی به حمل‌ونقل جدید نام برده است. با سرعت تئوری ۴۰۰۰ کیلومتر در ساعت، چنین قطاری می‌تواند به‌طور قابل‌توجهی روش حمل‌ونقل عموم مردم را تغییر داده و تأثیر زیادی روی توسعه اقتصادی بگذارد. البته همان‌طور که گفتیم چالش‌های مهمی از قبیل زیرساخت‌ها، نیازهای انرژی و هزینه‌ها وجود دارد. در مقابل باید به مزیت‌هایی از جمله کاهش زمان سفر، کاهش آلایندگی کربنی و بهبود پلتفرم لجستیکی اشاره کرد. اگر چین بتواند بر این مشکلات فائق آید و شروع به استفاده از قطار مگلو در مقیاس بزرگ کند، احتمالاً مسیر جدیدی برای حمل‌ونقل ریلی پرسرعت در دنیا گشوده خواهد شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۹ دیدگاه‌ها

  1. مردیم از خوشی

    ۲ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (1434 ديدگاه)

    فکر نکنم بشر حالا حالا بتونه قطاری با سرعت بالاتر ۱۰۰۰ کلیومتر را تجاری کنه این کار خیلی سختیه حتی ۱۰۰۰ کیلومترش هم زیاده اکثر قطار های امروزی نهایت ۴۰۰ تا سرعت دارند

  2. علی

    ۲ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (32 ديدگاه)

    گفتم شاید اینم 1.5 توربو داره ..اما نداره…

  3. amirboss

    ۲ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (636 ديدگاه)

    البته همه چیز زیرساخت نیست.بالفرض اگه این قطار به سرعت دو ماخ برسه و چون داخل یه محفظه درحال حرکت هست هیچ فضایی برای مانور اضافه یه جانبی نداره و با کوچکترین تغییر مسیری مسافران درگیر نیروی جی جانبی میشن که بخصوص برای کودکان و سالمندان می‌تونه خطرناک باشه.
    البته این قطار در شتاب اولیه و همچنین کاهش سرعت در زمان ایست کامل هم با نیروی جی طولی مثبت و منفی همراه خواهد بود.

  4. 90s culture

    ۲ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (230 ديدگاه)

    شین جین په رئیس جمهور چین توی دفترش می شینه و به چی فکر می‌کنه…؟ 😑

  5. مصطفی

    ۲ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (18 ديدگاه)

    کجا با این سرعت!!!!!!!!!!!

  6. amirkhanzadeh

    ۲ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (883 ديدگاه)

    تو این سرعت های بالا اگر نقض فنی پیش بیاد
    همه با هم می رند بهشت با گاندی و هیتلر شطرنج بازی کنند

    موافقم 6
    مخالفم 1
    1. Amin

      ۲ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (2187 ديدگاه)

      اصلأ برای مسیرهای کوتاه شدنی نیست
      وقتیکه شما میخوای از حالت سکون شتاب گیری کنی و به 4000 کیلومتر بر ساعت برسی ، اونم تو یک مسیر کوتاه ، باید شتاب بالایی داشته باشی که باید مسافر ها آزار دهنده هست

      موافقم 2
      مخالفم 1
  7. OM.01

    ۲ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (534 ديدگاه)

    باتوجه به تونل خلا میشه گفت مشکلی بابت شکستن دیوار صوتی نیست و نیازی هم نیست که از متریال بسیار مقاوم برای گرما تولید بشه این قطار. اما چون تونل خلا هست به گمانم ساختار و بدنه قطار تحت فشار باشه.

    اما نکته ای که هست اینکه 15 کشور دنیا با بیشترین بودجه نظامی مجموعا سالیانه 1.7 تریلیون دلار برای جنگ و تسلیحات جنگی خرج میکنن. که از این مقدار 900 میلیارد برای آمریکا هست

    اگر کشورهای دنیا به جای این مسخره بازی ها برای حمل و نقل و تکنولوژی بودجه بزارن تا 2030 ما هم قطار مگلو داریم هم ربات انسان‌نما هم ماشین های پرنده هم شهر در مریخ!

    منابع و پولی که برای جنگ هدر میره برای تکنولوژی هزینه بشه تا سال 2050 قطعا ما به تکنولوژی پیشرانه 1 درصد سرعت نور هم خواهیم رسید…

  8. علی جردن

    ۲ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (2091 ديدگاه)

    آیا هنوز به تمدن و اصالت چین باستان پی نبردین؟

    خودروهای کلاسیک ملیون دلاری آینده صدرصد متعلق به برندهای چینی خواهد بود

    موافقم 3
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا