نسخهٔ جدید لامبورگینی اونتادور که با پسوند S شناخته میشود، بهبودهایی را تجربه کرده است مانند تجهیز به سیستم فرمان گیری چهارچرخ. حال یک دستگاه از این گاو وحشی و سرکش ایتالیایی در اختیار ماست؛ اما این سوپراسپرت تا چه حد خوب است؟
لامبورگینی بهتازگی نسخهٔ جدیدی از سوپراسپرت اونتادور خود را معرفی کرده است که با نام اونتادور S شناخته میشود. این اونتادور جدید و بهبودیافته، ۲۷۷ هزار پوند قیمت دارد اما از نظر بنیادین تا حد زیادی مشابه نسخهٔ اصلی است؛ ولی سازندهٔ ایتالیایی تغییرات و بهسازیهایی را هم در ماشین انجام داده است مانند تجهیز به سامانهٔ فرمان گیری هر چهارچرخ و همچنین تغییرات قابلتوجه در سیستم تعلیق و الکترونیک. علاوه بر این، قدرت نیروگاه ۶.۵ لیتری V12 تنفس طبیعی این گاو سنت آگاتا نیز به ۷۳۰ اسب بخار افزایش یافته است که موجب شده اونتادور S بتواند در تنها ۲.۹ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت رسید و نهایتاً به حداکثر سرعت ۳۵۰ کیلومتر در ساعت دست پیدا کند.
اما لامبورگینی در ظاهر اونتادور S نیز تغییرات و ارتقائات آئرودینامیکی زیادی ایجاد کرده است بهگونهای که در قسمتهای جلو و عقب عناصر کاملاً جدیدی بکار رفته، قوس گلگیرهای عقب به سبک مدل نوستالژیک کانتاش طراحی شده و برای کمک به حرکت راحتتر هوا، در سراسر قسمت زیرین خودرو شامل زیر سپرها و رکابهای جانبی نیز قطعات آئرودینامیکی جدیدی تعبیه شده است. با انجام این تغییرات، لامبورگینی ادعا کرده است که داونفورس یا نیروی رو به پایین در اونتادور S در سرعتهای بالا تا ۵۰ درصد افزایش یافته است. علاوه بر این، یک اسپویلر فعال جدید نیز در قسمت عقب ماشین نصب شده که در بهبود آئرودینامیک و افزایش داونفورس نقش مؤثری دارد.
اما غیرازاین، لامبورگینی یک حالت جدید بنام «Ego» را در برنامهٔ دینامیک رانندگی اونتادور اضافه کرده است. تا پیشازاین، در اونتادور تنها سه حالت رانندگی استرادا، اسپرت و کورسا قابل انتخاب بود که هریک تنظیمات موتور، گیربکس، دریچهٔ گاز و… را تغییر میدادند؛ اما حالا با انتخاب حالت Ego راننده میتواند هر میزان از پویایی و داینامیکی را که میخواهد بهصورت مجزا تنظیم کند؛ بنابراین اگر بخواهید نرمترین حالت تعلیق را همراه با واکنش سریع پیشرانه و پاسخ اسپرت و نه دیوانهوار گیربکس را در کنار هم داشته باشید، با این حالت جدید بدون هیچ مشکلی قادر به انجام آن خواهید بود. بدین ترتیب با حالت جدید Ego، اونتادور S درعینحالی که یک هیولا برای پیست است، ماشین مناسبی هم برای جادههای معمولی خواهد بود.
در سوی دیگر، سیستم جدیدی الکترونیکی فرمان گیری چهارچرخ نیز نهتنها باعث بهبود پاسخگویی خودرو در هر سرعتی شده است که موجب بهبود ثبات و قابلیتهای رانندگی اونتادور S در سرعتهای بالا نیز شده است. این سیستم برای افزایش چابکی خودرو در سرعتهای پایین چرخهای عقب را در جهت مخالف چرخهای جلو میچرخاند درحالیکه در سرعتهای بالا چرخهای عقب در همان جهت چرخهای جلو حرکت میکنند. این یکی از ویژگیهای کلیدی است که اونتادور S را از نسخهٔ قدیمی متمایز میکند.
این سیستم موجب شده که حتی در پیستها و مسیرهای خیس هم هیچ کمفرمانیای در اونتادور S وجود نداشته باشد درحالیکه خودرو از چابکی فوقالعادهای نیز بهرهمند شده است. مهندسان لامبورگینی ادعا میکنند که استفاده از سامانهٔ فرمان گیری چهارچرخ در اونتادور S موجب شده که راننده فاصلهٔ محوری خودرو را بسیار کمتر از آن چیزی که هست احساس کند.
هرچند اونتادور S در پویایی یک گام بزرگ نسبت به مدلهای قبلی به سمت جلو برداشته است اما درعینحال در جنبههای و بخشهای متعدد دیگری هم بهبودهایی را تجربه کرده است. موتور V12 تنفس طبیعی آن فوقالعاده است درحالیکه کمکفنرها و واکنش تعلیق الکترونیکی خودرو نیز در هر سه حالت مختلف رانندگی نرم و بی تکان به نظر میرسد. پاسخ فرمان نیز هنوز هم خوب است اما درحالیکه فرمان نسخههای قدیمی چندان واضح نبود، در مدل S کاملاً روان بوده و احساس بسیار خوبی دارد.
با توجه به اظهارات مهندسان لامبورگینی، در اونتادور S میتوان تمامی سیستمهای ایمنی الکترونیکی را برای تجربهٔ لذت خالص رانندگی غیرفعال کرد تا جایی که حتی سیستم فرمان گیری چهارچرخ کمک میکند که اگر راننده تمایل داشته باشد، اونتادور S را به بیشفرمانی وادار کند. دلیل چنین موضوعی این است که در حال حاضر گشتاور خیلی بیشتری نسبت به قبل به محور عقب انتقال پیدا میکند و این صرفاً بدین خاطر است که شاسی بسیار متعادلتر از قبل شده است.
اما کابین این هیولای وحشی نیز کمی بهینه سازی شده است. هماکنون صفحه آمپر دیجیتالی اونتادور بزرگتر شده و بسته به انتخاب هریک از حالات رانندگی تغییر شکل میدهد. همچنین یک نرمافزار جدید هم برای تنظیم خودکار گیربکس هفت سرعتهٔ اونتادور ارائه شده است که زمانی که خودرو در حالت تعویض دندهٔ دستی از طریق پدالهای پشت فرمان قرار میگیرد، تعویض دندهها را بهصورت ملایمتری انجام میدهد تا رانندگی و سواری روانتر و بهتری ارائه گردد.
نتیجه
اگر احساس کمی قدیمی شدن در نسخهٔ معمولی لامبورگینی اونتادور آغاز شده باشد، این مدل S جدید کاملاً ارتقاء یافته و دوباره به میدان نبرد بازگشته است. اونتادور S در هنگام حرکت هیولایی رعبانگیز احساس میشود و در بیرون نیز زیباتر از همیشه به نظر میرسد. بهطورکلی این هیولای رام نشدنی، احساس شگفتانگیزی داشته و در همهٔ قسمتها در جایگاه کاملاً برتری نسبت به تمامی انواع قدیمی اونتادور (حتی سوپر ولوچه) قرار میگیرد. همچنین غرش رعدآسای آن نیز گوشنوازتر از همیشه بوده و سمفونی فوقالعادهای مینوازد. البته برای تمامی این ویژگیهای خاص باید مبلغ چشمگیر ۲۷۷ هزار پوند را پرداخت نمود.
مشخصات فنی
Lamborghini Aventador S 2017 | |
قیمت (حدودی) | ۲۷۷,۰۰۰ پوند |
پیشرانه | ۶.۵ لیتری V12 |
قدرت | ۷۳۰ اسب بخار |
گشتاور | ۶۹۰ نیوتن متر |
شتاب صفرتاصد | ۲.۹ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۳۵۰ کیلومتر در ساعت |
گیربکس | ۷ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ |
مصرف سوخت | ۱۷ لیتر (ترکیبی) |
منبع: AutoExpress
محمدامین مقدم
۵ بهمن ۱۳۹۵درود و افتخار بر خودروهای 12 سیلندر تنفس طبیعی . . .
الف.ی
۵ بهمن ۱۳۹۵واقعا قیافش منو یاد گاو های وحشی میندازه و از همه مهم تر صداش که به شخصه قشنگ ترین صدایی که به عمرم شنیدم مال اونتادور بوده.لامبورگینی چه گاوباز خوبیه.
Alireza.GT86
۵ بهمن ۱۳۹۵عاشقشم ?
عاشقشم ?
عاشقشم ?
عاشقشم ?
عاشقشم ?
عاشقشم ?
عاشقشم ?
عاشقشم ?
عاشقشم ?
عاشقشم ?
بهنام طیبی
۵ بهمن ۱۳۹۵مثل همیشه با بهترین طراحی
mohammadreza4060
۵ بهمن ۱۳۹۵فوق العاده زیباست
ماشین های موتور عقب همه عالی ان
mohammadreza4060
۵ بهمن ۱۳۹۵من شخصا فراری رو بیشتر دوست دارم هم با ریشه تره و هم ماشیناش بیشتر از لامبو شهری ان
لامبو ماشینیناش بیشتر مخصوص پیست ان
Parker
۵ بهمن ۱۳۹۵دوست عزیز این موتور وسط هست.
هر ماشینی که موتورش از شیشه ی عقب دیده میشه موتور وسطه.
موتور عقب فعلا فقط رنو توئینگو 3 و اسمارت فورفور هست
سوپراسپرت ها هم پورشه 911.
Parker
۵ بهمن ۱۳۹۵.
اون موتور خوش خوراک و شکمو رو عشقه… صدی 17 تازه اونم ترکیبی. داخل شهر که باید تا 24 تا بسوزونه.
با این تغییرات این ماشین بهتر از گذشته شده.
امیدوارم تولید این V12 ها ادامه پیدا کنه.
این ماشین زیبا و بسیار باشکوهه.
اما من فقط دوستش دارم. مثل یک رویای بچگی.
این جور ماشین هایی مثل اونتادور ، F12 ، شیرون ، 918 ، 675LT و … حتی آئودی R8 بیشتر اسباب بازی هستند برای تفریحات آخر هفته ی انسان های شکم سیر.
هر چقدر پول هم که داشته باشم ماشینی در حد BMW M5 نهایت چیزی هست که به خریدش فکر میکنم. بیشتر از اون ، سرعت و شتاب واقعا جنبه ی اسباب بازی و سرگرمی داره.
همون M5 هم زیادی سریعه.
حیف این همه پول که برای ماشین بدی. هر چقدر هم پول داشته باشی.
M
۶ بهمن ۱۳۹۵وقتی زیاد پول داشته باشی واسه چی حیف باشه … یک ملیارد و سیصد واسه یه خیلیا پولی نیس …
KING 918
۵ بهمن ۱۳۹۵عملکردش تغییری نکرده نسبت به نسخه معمولی ………
hossein
۵ بهمن ۱۳۹۵چرا گشتاورش از قدرتش پایین تره؟
mohammadreza4060
۵ بهمن ۱۳۹۵جالبه که گشتاورش از بنز s class 550 کم تره(بنز گشتاورش 700 نیوتن متره)
Alireza.GT86
۵ بهمن ۱۳۹۵اقای عزیز اون ماشین بای توربو هست ، یعنی دوتا توربوشارژر عظیم داره ، ولی این ماشین تنفس طبیعی هستش !
اینا کین اینجا کامنت میزارن؟!!
mohammadreza4060
۹ بهمن ۱۳۹۵به ما دیگه ربطی نداره که بنز ولامبورگینی از چه نوع موتوری استفاده کردن
نتیجه و خروجی باید برا ما مهم باشه که خروجی ماشین 100هزار دلاری بنز از خروجی ماشین450 هزاری لامبو بیشتره
در ضمن از طرز صحبت کردن شما اینطور برداشت میشه که حداقل دوتا لامبو تو پارکینگت پارک داری که اینطور شدید سنگشو به سینی میزنی!
Bavaria
۶ بهمن ۱۳۹۵یکی از ضعف های موتورهای بنزینی تنفس طبیعی همین گشتاور پایینشون(نسبت به حجم موتور) هست
احتمالا همین گشتاور هم در دورهای بالای شش هزار بدست میاد و معمولا هرچی دورموتور باز از دور موتوری که حداکثر گشتاور بدست میاد بالاتر میره، دوباره افت گشتاور پیدا میکنند
Alireza.GT86
۱۰ بهمن ۱۳۹۵نه خیر من لامبورگینی ندارم ، و شک هم ندارم شما هم مرسدس نداری ، اونم s کلاس !
شما هم برو با پرایدت دور بزن عزیزم کاری به خروجی نداشته باش ، همین رو بدون که اون مرسدس با این لامبورگینی قابل مقایسه نیست و اگه لامبورگینی بخواد یه چنین چیزی واسه عده ای مثل شما !! بسازه قطعا میتونه چیزی بهتر از مرسدس خلق کنه.
mohammadreza4060
۱۰ بهمن ۱۳۹۵من هیچ وقت این تعصب عجیب و غریب که شما رو لامبورگینی داری رو بنز ندارم من شخصا طرفدار ماشین های کره ای ام چون داشتیم و خوبم بودن اصلا بنظرم تو این کشور بی معنیه که طرفدار برندایی باشی که وارد نمیشن
mohammadreza4060
۱۰ بهمن ۱۳۹۵ولی همه اینا یطرف اینکه شما ندیده داری مدل ماشین مارو حدس میزنی هم یطرف?
Iman mclaren p1
۵ بهمن ۱۳۹۵من پشتشو دوس ندارم جلوشم یه جورایی دوس ندارم…ولی غیر ظاهرش که اونم سلیقه ایه عملکردش عالیه…
آونتادور یعنی آونتادور مدل پایه اولی و این اواخر آونتادور sv.
ولی ظاهر اینو نمیپسندم
Continental
۵ بهمن ۱۳۹۵بهترین ماشین تو کلاس خدشه عالیهههه
حميد
۵ بهمن ۱۳۹۵صدای اگزوزش بهترین هارمونی که تو خیابون میشه بشنوی
فرشاد سجادیان
۵ بهمن ۱۳۹۵خیلی وحشیه اما من به شحصه فراری F12 tdf رو به تمام نسخههای اونتادور ترجیح میدم؛ خیلی حرفهای تر به نظر میرسه
Alireza.GT86
۵ بهمن ۱۳۹۵شیطونه میگه یه چیزی بگما !!!!!!!!!!!!!! ?
فرشاد سجادیان
۵ بهمن ۱۳۹۵بگو عزیز، راحت باش ❤
شما هم نظر شخصیت رو بگو ⚘
Amir amini
۵ بهمن ۱۳۹۵عاشق اونتادورم خیلی خوب این ماشین مخصوصا نسخه کربونادوش که منصوری تیونینگ کرده
Omid622
۵ بهمن ۱۳۹۵انتخاب اول تو سوپر اسپرتها
۱.اوانتادور s
۲.فراری tdf
بچه ها شماهم دوتا انتخابتون رو تو سگمنت سوپر اسپرتها بگید
فرشاد سجادیان
۵ بهمن ۱۳۹۵1_ مرسدس بنز SLR (تمام نسخههاش)
۲_ فراری F12 tdf
Parker
۵ بهمن ۱۳۹۵1- تمام مدل های لامبورگینی ترجیحا سنتناریو
2- تمام مدل های ائودی ترجیحا R8 V10 Plus FSI
mohsen.b
۵ بهمن ۱۳۹۵لامبورگینی و فراری در بحث ارزش خرید در برابر قیمت همیشه جلوی آلمانیا کم میارن-این لامبورگینی قیمت دو تا مرسدس e63هستش و یا قیمت 911turbo
sasan
۵ بهمن ۱۳۹۵فوقلاده.. زیبا بخصوص نمای عقب…پیشرودرتکنولوژی…آفرین لامبو…من حس میکنم هوراکان سوپرترفعو رکورد اینو تو پیست میزنه..فیلمایی که ازش تو یوتیوب دیدم تو پیست خیلی خفن بود خداییش
Saied
۶ بهمن ۱۳۹۵تنها ماشینی هست که تو عمرم دیدم همه دوسش داره.
کاپیتان
۶ بهمن ۱۳۹۵ماشینهای سوپر اسپرت همه شون تاپ ند. و اسباب بازی پولدارها و دریم فقرا هستند، ما ها ایرانیها فقط میتونیم کتالاگ اینها رو بخونیم وگرنه عکس هم نمیشه باهشون بندازیم ، بهر حال من طرفدار لامبو در سوپر اسپرتها هستم
mohsen.b
۷ بهمن ۱۳۹۵باور کنین اگه شتاب صفر تا صدش بیش از 3.4ثانیه س