لامبورگینی

انتظارها به پایان رسید…! سرانجام معرفی رسمی لامبورگینی اوروس

پس از انتظاری طولانی، سرانجام لامبورگینی رسماً از مدل اوروس پرده‌برداری کرده و بدین ترتیب رسماً وارد دنیای اس‌یووی‌ها شد. حال بنظر میرسد این گاو ایتالیایی آماده است تا تمام حریفان خود در این سگمنت را قلع‌وقمع کند. اوروس تعدادی از ویژگی‌های طراحی نسخهٔ کانسپت خود که در سال ۲۰۱۲ رونمایی شد را حفظ کرده است و بنابراین ظاهر اوروس تولیدی اگر نگوییم بیشتر، به همان اندازهٔ نسخهٔ کانسپت تهاجمی است. از ویژگی‌های ظاهری این سوپراس‌یووی می‌توان به دماغه‌ای گوه‌ای شکل، چراغ‌های باریک جلو و عقب و سقفی کوپه مانند اشاره کرد که نمایی منحصربه‌فرد به آن بخشیده‌اند.

در زیر کاپوت این گاو خشمگین اما یک نیروگاه ۴ لیتری V8 توئین توربو نهفته است که ۶۵۰ اسب بخار قدرت و ۸۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند؛ بنابراین برای اولین بار شاهد استفاده از پیشرانهٔ توربوشارژ در یک لامبورگینی هستیم؛ اما این تنها اولین در اوروس نیست چراکه لامبورگینی برای انتقال نیرو هم برای اولین بار در تاریخ خود از یک گیربکس هشت سرعتهٔ ZF با مبدل گشتاور و کنترل الکتروهیدرولیکی استفاده کرده است تا پاسخگویی پیشرانه افزایش یابد.

نیروی موتور در این هیولا توسط سامانهٔ چهارچرخ محرک به هر چهارچرخ انتقال پیدا می‌کند که با نسبت ۴۰ به ۶۰ بین محورهای جلو و عقب تقسیم می‌شود. همچنین این سیستم می‌تواند حداکثر ۷۰ درصد از گشتاور موتور را به چرخ‌های جلو انتقال دهد درحالی‌که این عدد در چرخ‌های عقب به ۸۷ درصد میرسد. علاوه بر این، اوروس سیستم فرمان گیری چهارچرخ اونتادور S را هم قرض گرفته است که چرخ‌های عقب را در سرعت‌های پایین جهت کمک به مانور دهی در جهت عکس چراغ‌های جلو و در سرعت‌های بالا جهت افزایش ثبات در همان جهت چرخ‌های جلو می‌چرخاند.

اوروس با تکیه بر این ویژگی‌ها و همچنین با استفاده از سیستم لانچ کنترل می‌تواند ظرف تنها ۳.۶ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت رسیده و سپس در ۱۲.۸ ثانیه مرز ۲۰۰ کیلومتر در ساعت را رد کند. این سوپراس‌یووی ایتالیایی همچنین می‌تواند در ادامه به حداکثر سرعت ۳۰۵ کیلومتر در ساعت دست پیدا کند. این ماشین در هر صد کیلومتر نیز ۱۰.۶ لیتر بنزینی مصرف می‌کند. همچنین در آینده یعنی در سال ۲۰۱۹، یک نسخهٔ پلاگین‌هیبریدی هم برای آن ارائه خواهد شد.

اوروس ۲۱۵۴ کیلوگرم وزن دارد درحالی‌که برای ایجاد مرکز ثقل پایین در خودرو، پیشرانهٔ آن در ارتفاع پایینی نصب شده است. همچنین توربوشارژرها هم در مکانی نزدیک به محفظهٔ احتراق قرار گرفته‌اند که موجب افزایش پاسخگویی موتور می‌شود. لامبورگینی اوروس بر روی پلت‌فرم MLB گروه فولکس‌واگن ساخته شده که با بنتلی بنتایگا، آئودی Q7 و پورشه کاین مشترک است. برای این خودرو شش حالت رانندگی مختلف در نظر گرفته شده که شامل Strada، Sport، Corsa، Neve (برفی)، Terra (آفرود) و Sabbia (شن و ماسه) به‌علاوهٔ یک حالت سفارشی بنام Ego می‌شود.

حالات Neve، Terra و Sabbia ارتفاع خودرو را از سطح زمین افزایش می‌دهند درحالی‌که حالات Strada، Sport و Corsa عملکرد ماشین را برای خیابان‌ها و رانندگی اسپرت تنظیم می‌کنند. اوروس در محور جلو به کالیپرهای ترمز ۱۰ پیستونه به همراه دیسک‌های کربن سرامیکی ۱۷.۳ اینچی مجهز است که بزرگ‌تر ترمزهای دنیا محسوب می‌شود. این سوپراس‌یو‌وی به‌صورت استاندارد با رینگ‌های آلیاژی ۲۱ اینچی عرضه می‌شود اما خریداران می‌توانند نمونه‌های ۲۲ یا ۲۳ اینچی را هم همراه با لاستیک‌های پیرلی P Zero Corsa سفارش دهند.

در کابین اوروس نیز طراحی منحصربه‌فرد و هماهنگ با ذات یک لامبورگینی اصیل کار شده است. در اینجا غربیلک فرمان D شکل و همین‌طور دکمهٔ استارت قرمزرنگ از سوپراسپرت‌های لامبورگینی الهام گرفته درحالی‌که در جلوی دکمهٔ استارت، شیفتر دنده و انتخاب‌گر حالات رانندگی قرار گرفته است. همچنین صفحه آمپر خودرو هم از نوع تمام دیجیتالی است. اوروس در کارخانهٔ لامبورگینی در سنت آگاتا به تولید خواهد رسید و اولین نمونه‌های آن در سال ۲۰۱۸ تحویل داده خواهند شد. قیمت این ماشین از ۲۰۰ هزار دلار آغاز می‌شود و لامبورگینی انتظار دارد بتواند سالانه حدود ۳۵۰۰ دستگاه از آن‌را به فروش برساند.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۴ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۶۱ دیدگاه‌ها

  1. حسن

    ۱۴ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (2090 ديدگاه)

    واقعا خیلی هنرمندانه است یه شاسی بلند ساخته تمام استانداردها و مشخصه های برندش را توی طراحیش نشون داده یعنی تو طراحی بهتر از لامبورگینی نداریم . در ضمن مک لارن و رنگ نارنجی لامبورگینی و رنگ زرد پیوند تاریخی دارن هنوز کشف نشده کدوم اول بوده رنگا یا ماشینا

  2. حمیدرضا

    ۱۴ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (2414 ديدگاه)

    چه هیولاییه چه هیولاییه چه هیولاییه خیلی خوشگله ولی حیف که موتورش تنفس طبیعی نیست ولی بازم خیلی خیلی خیلی خوبه

    1. مهدی

      ۲۵ آذر ۱۳۹۶
      سوابق: (2371 ديدگاه)

      فک میکردم لامبو بعد معرفی یه شاسی بلند اصالتش رو از دست بده و داره برا بقا دست و پا میزنه ولی سخت در اشتباه بودم

  3. datsun

    ۱۴ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (3960 ديدگاه)

    عالیه این ماشین ولی یه لامبورگینی اصیل نیست
    این ماشین از پلتفرم مشترک فولکس استفاده کرده و قبلا این ماشین ها رو این پلتفرم ساخته شده
    Audi Q7
    Bentley Bentayga
    Porsche Cayenne
    Volkswagen Touareg

  4. محسن.ز

    ۱۴ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (15 ديدگاه)

    این پلاستیک هایی که نشون کراس اور هستش واقعا چیز جالبی نیست-حالا تو رنگ های مشکی معلوم نیست ولی واقعا زیبا نیست و به بدنه نمیخوره خصوصا تو رنگ زرد و آبی-یکی از دوستان گفته لامورگینی اصیل نیست-منم موافقم چون پلتفرم جدیدی نیست-موتورش که ساخت آیودیه-پلتفرم فولکس واگن-بنابراین نمیشه گفت لامبورگینیه اصیل-فراری رو دوس دارم چون پرستیژ خودشو حفظ کرده و هول هولکی وارد ساخت اس یو وی نما نشده

  5. Godfather

    ۱۵ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (1152 ديدگاه)

    انصافا فوق العادست دمش گرم….عجب رخی داره عجب طراحی داخلی محشری من که عاشقش شدم :X

  6. redlin

    ۱۵ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (3 ديدگاه)

    حقیقتش انتظار همچین محصول فوقلاده زیبایی رو نداشتم…طراحی بیرونی وداخلی فوقلادست…بخصوص سپرجلوش …قطعا”این یک نقطه عطف درمحصولات لامبورگینی و در suvهای بازار محصوب میشه….به اهرمهای تغییر حالتهای رانندگیش دقت کنید ..مثل اهرمهای هواپیماست…این چیزهاییه که تو هیچ ماشینی دردنیا گیرتون نمیاد…این حرکتهای نو آورانه مخصوص لامبورگینیه…خوشحالم که لامبورگینی زیر مجموعه شرکت بزرگی مثل فولکسه تا درکنار محصولات اختصاصی خودش میتونه همچین محصولیم تولید کنه…

  7. faramarz

    ۱۵ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (184 ديدگاه)

    عاشقتم

  8. aura

    ۱۵ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (45 ديدگاه)

    همه چیش عشقه ها ولی کاش چراغای جلوش وحشی تر بود.
    نمیدونم یه جوریه چراغای جلو حس کراس اوور نمیده?

  9. ساسان

    ۱۵ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (1047 ديدگاه)

    خیلی زیبا وبا ابهته… بخصوص چراغهای جلوش همون خشونت نگاه سوپراسپرتهای لامبورگینیوبه ارث برده… چه میکنه اینDNA!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا