پس از انتشار یک تیزر، سرانجام لوتوس رسماً هایپرکار الکتریکی خود که اوایا نام دارد را رونمایی کرده است. لوتوس وعده داده بود که این خودرو هوش از سر انسان خواهد برد و حالا با نگاهی به آمار و ارقام آن میبینیم که این ادعا چندان هم بیراه نبوده است. اوایا اولین محصول جدیدی لوتوس از زمان پیوستن به گروه خودروسازی جیلی محسوب میشود و اگر اعداد و ادعاهای آن حقیقت داشته باشند قطعاً یکی از بازیگران برجستهٔ عرصهٔ هایپراسپرتها خواهد بود.
اوایا به چهار موتور الکتریکی مجهز شده است که هرکدام ۵۰۰ اسب بخار قدرت دارند و بدین ترتیب مجموع خروجی آنها به اعداد خیرهکنندهٔ ۲۰۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۷۰۰ نیوتن متر گشتاور میرسد. به ادعای لوتوس، این هایپرکار قویترین خودروی تولیدی جادهای دنیا محسوب میشود. به گفتهٔ این شرکت بریتانیایی، اوایا در کمتر از سه ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت رسیده و توانایی دستیابی به حداکثر سرعت ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت را خواهد داشت.
هرچند اوایا مطمئناً خودروی سریعی خواهد بود اما این اعداد خیلی چشمگیری نیستند زیرا امروزه بسیاری از سوپراسپرتهای بنزینی با قدرتهایی بسیار کمتر، چنین عملکردی را ارائه میکنند. بااینحال از این معیارهای اولیه که بگذریم، هایپرکار لوتوس تواناییهای قابلتوجهی دارد بهگونهای که برای رسیدن از سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت به ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت به تنها ۳ ثانیه زمان نیاز دارد و در همین حال در کمتر از ۹ ثانیه از صفر به سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت میرسد.
انرژی موردنیاز موتورهای الکتریکی اوایا که هر چهارچرخ خودرو را به حرکت درمیآورند توسط یک پکیج باطری لیتیوم یون ۲۰۰۰ کیلوواتی تأمین میشود که در میانهٔ خودرو نصب شدهاند. لوتوس میگوید در اوایا خبری از نگرانی در مورد میزان بُرد وجود نخواهد داشت زیرا با هر بار شارژ کامل باطریها امکان پیمودن حدود ۴۰۰ کیلومتر فراهم میشود؛ اما مهمتر از این، به گفتهٔ سازندهٔ بریتانیایی، این ماشین از قابلیت سریعترین شارژ باطری دنیا هم برخوردار است.
در اوایا امکان استفاده از شارژرهای ۸۰۰ کیلوواتی وجود دارد که باطریهای آنرا ظرف تنها ۹ دقیقه بهطور کامل شارژ میکند. این زمان تقریباً مشابه توقف برای یک سوختگیری معمولی است اما باید توجه داشت که این شارژرها هنوز در دسترس نیستند. بالاترین ظرفیت شارژر در حال حاضر ۳۵۰ کیلووات است که البته در این صورت هم ۸۰ درصد از باطریهای اوایا ظرف ۱۲ دقیقه شارژ میشود و برای شارژ کامل باطریها با این شارژرها نیز به ۱۸ دقیقه زمان نیاز است.
علاوه بر قدرت چشمگیر، یکی دیگر از مزیتهای اویجا وزن بسیار پایین، آنهم در دنیای الکتریکیها است. بدین منظور، در این هایپراسپرت از یک شاسی فیبر کربنی مونوکوک فوق سبکوزن استفاده شده که فقط ۱۳۰ کیلوگرم وزن دارد. این اولین محصول لوتوس است که در آن از شاسی فیبر کربنی یکتکه استفاده شده است. به لطف این شاسی، وزن کل خودرو به ۱۶۸۰ کیلوگرم رسیده است.
لوتوس میگوید اوایا را برای ارائهٔ ترکیبی بهینه از حداکثر عملکرد در پیست و راحتی در جادهها طراحی کرده است. بهعنوان بخشی از این مأموریت، در این ماشین از سیستم تعلیق موتوراسپرتی استفاده شده که در هر محور به سه کمکفنر سوپاپدار تطبیقی مجهز است. برای این هایپرکار همچنین رینگهای ۲۰ و ۲۱ اینچی منیزیومی در نظر گرفته شده که با لاستیکهای پیرلی تروفئو R پوشیده شدهاند. سیستم ترمز مسابقهای آلومینیومی با دیسکهای کربن سرامیکی هم وظیفهٔ متوقف کردن این هیولا را بر عهده دارند.
اوایا شکلی کاملاً آئرودینامیک دارد و در زیر آن مثل خودروهای فرمول یک از تونل ونتوری استفاده شده که جریان هوا را بهینه میکند. علاوه بر این، در این خودرو ویژگیهای آئرودینامیکی فعالی مثل اسپویلر عقب فعال و سیستم کاهش درگ به سبک خودروهای فرمول یک هم ارائه شده درحالیکه دریچهها و کانالهای هوا نیز در مکانهای استراتژیکی جای گرفتهاند. موتورهای الکتریکی خودرو نیز برای ارائهٔ چسبندگی و مانور پذیری مطلوب، قدرت را بهصورت کنترلشده و مطابق با نیاز هر چرخ تحویل میدهند. به لطف این ویژگیها، اویجا هندلینگی مثل یک لوتوس خواهد داشت.
برای اینکه اویجا با محیطهای مختلف سازگاری داشته باشد، در آن پنج حالت رانندگی مختلف شامل بُرد، شهر، تور، اسپرت و پیست طراحی شده است. هرچند خودروهای الکتریکی معمولاً برای استفاده در پیست ایدهآل نیستند اما لوتوس میگوید اویجا به چهار رادیاتور مجهز شده تا باطریها را در دمای مطلوب حفظ کنند. درنتیجه، خودرو میتواند حداقل تا هفت دقیقه بدون هیچ مشکلی با حداکثر توان در حالت پیست کار کند.
اویجا نشاندهندهٔ شروع یک زبان طراحی جدید برای لوتوس است و به همین دلیل شبیه به هیچکدام از محصولات حال حاضر این شرکت به نظر نمیرسد. در قسمت جلویی این خودرو یک اسپلیتر بزرگ دوطبقه، گلگیرهای برآمده و چراغهای باریک جلبتوجه میکنند. چراغهای اویجا توسط شرکت Osram ساخته شده و به گفتهٔ لوتوس این اولین خودروی تولیدی دنیا است که در آن برای هر دو نور بالا و پایین از چراغهای لیزری استفاده شده است. ازجملهٔ دیگر ویژگیهای ظاهری برجستهٔ اویجا نیز میتوان به دیفیوزر بسیار بزرگ و چراغهای عقب LED منحصربهفرد اشاره کرد که با الهام از پسسوز جتهای جنگنده طراحی شده است.
در بخش جانبی اویجا نه خبری از آینههای جانبی هست نه دستگیرهٔ درها زیرا بجای آینهها از دوربینهایی استفاده شده که زمانی که قفل درهای خودرو باز میشود بهطور خودکار بیرون میآیند. تصاویر این دوربینها در داخل خودرو از طریق سه صفحهنمایش مختلف به نمایش درمیآید که یکی از آنها روی سقف نصب شده است. درهای خودرو نیز بهصورت الکتریکی توسط ریموت باز و بسته میشوند. پورت شارژ این ماشین هم زیر یک در کوچک در عقب خودرو پنهان شده که بالای آن نوشتهٔ چراغدار LOTUS کار شده است. این نوشته نقش چراغ دندهعقب را هم بازی میکند.
در داخل اویجا شاهد کابینی متعلق به آینده با کاربرد فراوان فیبر کربن و داشبوردی با طراحی موسوم به بال شناور هستیم. دیگر ویژگیهای برجستهٔ این قسمت نیز شامل صفحه آمپر دیجیتالی و غربیلک فرمانی پوشیده با آلکانترا با کنترلرهایی برای همهچیز از راهنماها گرفته تا انتخابگر حالات رانندگی میشود. یکی از ویژگیهای داخلی جالب اویجا اما کنسول مرکزی شیبدار با طرحی مشابه تختهٔ اسکی است. در این قسمت دکمههای لمسی تعبیه شده که در سلولهای ششضلعی قرار گرفتهاند.
ازجملهٔ تجهیزات اویجا میتوان به سیستم اطلاعاتی-سرگرمی با کارپلی و اندروید اتو، تهویهٔ مطبوع دو منطقهای و صندلیهای فیبر کربنی با تودوزی آلکانترا اشاره کرد. کمربندهای ایمنی استاندارد این خودرو از نوع سهنقطهای هستند اما نمونههای چهار نقطهای هم برای آن قابل سفارش خواهد بود. اویجا اما وعدهٔ ارائهٔ سطح بینظیری از شخصیسازی را داده است. از این هایپرکار خارقالعاده تنها ۱۳۰ دستگاه ساخته خواهد شد که هرکدام ۱.۷ میلیون پوند قیمت دارند. تولید اولین نمونههای اویجا اوایل سال آینده آغاز میشود اما لوتوس از هماکنون سفارشات خرید آنرا با پیشپرداخت ۲۵۰ هزار پوند میپذیرد.
Seyed AMG
۲۶ تیر ۱۳۹۸چه قدرتی ، چه کابینی و از همه مهم تر چه طراحی و آیرودینامیک فوق العاده ای داره… با محصولات لوتوس حال نمیکردم اما این نظرم رو عوض کرد، با اینکه نمای عقبش زیبا نیست ولی خیلی جذاب …
توی رنگ مشکی مات فوق العاده میشه ??
Seyed AMG
۲۶ تیر ۱۳۹۸ولی نمای عقبش شبیه به کانسپت مرسدس Biome
OMID
۲۶ تیر ۱۳۹۸جلوشم دقیقا متل برابهام bt 62 هست
محمد
۲۶ تیر ۱۳۹۸قویترین موتور تولیدی صنعت خودرو
و البته الکتریکی
ارش
۲۶ تیر ۱۳۹۸deveil sixteen 5000 hp
kamy
۲۶ تیر ۱۳۹۸یه فراری با برند لوتوس !
SFXSuperFast
۲۶ تیر ۱۳۹۸به این میگن یه نمای جلوی فوق العاده
هرچند که نمای جلوش بیشتر به یه فرراری میخوره تا لوتوس!
کاش اس اف 90 رو یه چیزی شبیه به این در میاوردن!کاش نمای جلوی. اس اف 90 این بود!
البت نمای عقبش خوشگل نیست!
ولی همینم با یه لونه زنبوری خوشگل میشه و البت رنگ سبز لجنی مسابقه ای بریتیش
SFXSuperFast
۲۶ تیر ۱۳۹۸اصلاح میکنم
با لونه زنبوری این نمای عقب جمع نمیشه
با لونه زنبوری و چراغ عقب گرد جمع میشه
M
۲۶ تیر ۱۳۹۸امار این ماشین داره دیوونم میکنه ! اصلا با داده های قبلیم نمیخونه !
با 2000 اسب الکتریکی شتاب 3 ثانیه ؟ و جالب اینجاس 0تا 100 با 100 تا 200 وبا 200 تا 300 برابره ؟مگه داریم مگه میشه ؟
دوما موتورای الکتریکی گشتاورای خیلی بیشتری دارن تا اسب بخار این چیجوریه 2000 اسب 1700 نیوتون متر گشتاور ؟ اگه بنزینی بود میگفتم کورس پیستونو پائین اوردن ولی این چیه دیگه !
سوما این ماشین تو کمتر از 10 ثانیه به تاپ اسپید میرسه ؟
حسین دهمرد
۲۶ تیر ۱۳۹۸اتفاقا موتورای الکتریکی رو هرجور که بخوای میتونی طراحی کنی چه واسه قدرت بخوای چه واسه گشتاور.محدودیت موتوهای بنزینی رو هم ندارن. با یه تغییر ولتاژ و فرکانس میتونی گشتاورش رو دوبرابر و قدرتش رو نصف کنی. همه چیز به اینورترش مربوطه که دور موتور رو کنترل میکنه .موتور برقی فقط باید ظرفیتش رو داشته باشه.
ویلیامز (بنتلی، استون مارتین، مکلارن)
۲۶ تیر ۱۳۹۸خیلی عالی!… فوق العادس!…فقط شتاب اولیه اون ب نظرم خیلی جالب نیست و فک کنم باید حدود 2 ثانیه میبود.
در ادامه هم باید بگم ساخت این هایپرکار ربطی ب جیلی نداره و لوتوس قبل فروخته شدن ب جیلی داشت روی این پروژه کار میکرد و احتمالا حالا با سرمایه گذاری جیلی روند پیشرفت لوتوس سریع تر میشه.
فقط امیدوارم جیلی برای فروش بیشتر و افزایش سود، اصالت و هویت لوتوس رو خراب نکنه!
Just bentley continental
۲۶ تیر ۱۳۹۸چه شتاب گیری ثانویه اییییی!!!!
صفر تا سیصد تو ۹ ثانیه.یا ابلفضل.
Elmiraj
۲۶ تیر ۱۳۹۸با ۲۰۰۰ اسب بخار قدرت شتابش نهایتاً ۲.۳ ثانیه هست یعنی اندازه مدل اِس 762 اسب بخاری…
بُردش هم که فاجعه به تمام معناست در حالی که نام هایپر روش گذاشتن….اندازه مدل ۳ پایه…!!!!
.
.
ریماک C two همه جوره بهتر از اینه…
(( تسلا رودستر هم که جای خود دارد))
عرفان
۲۶ تیر ۱۳۹۸فقط اونجا که نوشته صفر تا سیصد 9 ثانیه فکر کن نشستی تو ماشین استارت زدی و تو همون لحظات اول به نهایت ساعت رسیدی چندتا ماشین تو دنیا می تونن این کارو کنن حتی شیرون با اون عظمت 13 ثانیه طول میکشه
Elmiraj
۲۶ تیر ۱۳۹۸با ۲۰۰۰ اسب بخار کار شاخی نکرده…..
شیرون ۱۹۹۶ کیلوگرم وزن داره و نسبت قدرت به وزنش ۱.۳۳ کیلوگرم بر هر اسب بخاره که اصلا جالب نیست !
در حالی که هنسی ونوم F5 و کوئینگزک جسکو با موتور درونسوز و ۴۰۰ اسب بخار قدرت کمتر به زودی شتاب ۰ تا ۳۰۰ زیر ۱۰ ثانیه خواهند داشت…
.
(( نسبت قدرت به وزن ونوم F5 به ازای هر اسب بخار تنها ۰/۸۳ کیلوگرم هست…!!!! ))
Mohammadreza
۲۶ تیر ۱۳۹۸بعید هنسی و کونیگ زگ تو شتاب حریف ریمارک و این لوتوس بشن
موتور بنزینی هم پای الکتریکی نمیتونه شتاب بگیره مخصوصا اینکه 4 چرخ محرک هم هستن
Hamed
۲۶ تیر ۱۳۹۸کلن هیچوقت طرفدار این ماشینای برقی نبودم ولی اگر ادعای خالی نباشه گفته تو 9 ثانیه به 300 کیلومتر بر ساعت میرسه یعنی یه ماشینی جاده ای که میتونه تو شتابگیری ماشینای F1 و LMP1 رو چلنج کنه بعد نشستی سر چند دهم ثانیه اختلاف شتاب 0تا 100 بحث میکنی ؟
دانیال_Surrey،England
۲۶ تیر ۱۳۹۸ریماک 80 درصد باتریشو تو 30 دقیقه شارژ میکنه.
لوتوس همین مقدار رو تو حدود 5 دقیقه!!!!!
حالا با سیستم شارژ دهی مخصوص هردو هم بخوایم مقایسه کنیم،زمانی که ریماک تو حدود 40 دقیقه کلا باتریش شارژ میشه و 650 کیلومتر رو طی میکنه،لوتوس تو یک 9 دقیقه شارژ 400 کیلومتر رو طی میکنه.یه محاسبه ساده بخوایم بکنیم تو همین مدت 40 دقیقه ای ریماک ،لوتوس بالای 1200 کیلومتر باتریشو شارژ کرده.?
فاجعههم تقریبا برای امثال ریماک رقم میخوره.
تو کمتر از 9 ثانیه به 300 تا میرسه ریماک تو 11.8.
درباره ی لذت رانندگی هم که اصلا حرف نزنیم بهتره.
تسلا هم که فعلا اوضاعش معلوم نیست.
:::فرشاد:::
۲۶ تیر ۱۳۹۸طراحیش عالیه ? از لوتوس توقع این طراحی خوب رو نداشتم؛ اما با 2000 اسب بخار قدرت و 1700 نیوتن متر، شتاب و سرعتش راضی کننده نیست.
Just bentley continental
۲۶ تیر ۱۳۹۸داداش صفر تا سیصد او ۹ ثانیه دیگه چی می خوای
هیچ ماشین تولیدی در حال حاظر همچین شتاب صفر تا سیصدی نداره.
:::فرشاد:::
۲۷ تیر ۱۳۹۸شتاب ۰ تا ۱۰۰ رقبا با این قدرت، کمتر از دو ثانیست؛ حداکثر سرعت ۳۲۰ کیلومتری هم راضی کننده نیست.
Hamed
۲۸ تیر ۱۳۹۸شماها چقدر درگیر شتاب 0تا100 هستید صفر تاصدش هرچی باشه تو 3 ثانیه بعدش رسیده به 200 ! و 3 ثانیه بعدترش رسیده به 300 !! (اگر bullshit نباشه)
کم اهمیت ترین شتابگیری برای رده هایپرکار شتاب 0تا100 هستش درباره ماشینای اسپرت 300 اسب بخاری صحبت نمیکنیم که شتاب صفر تا صد پایین بخواد دهن پر کن باشه
OMID
۲۶ تیر ۱۳۹۸دقیقا مثلا برابهام bt 62 هست
محمد
۲۶ تیر ۱۳۹۸“در اویجا امکان استفاده از شارژرهای 800 کیلوواتی وجود دارد که باطریهای آنرا ظرف تنها 9 دقیقه بهطور کامل شارژ میکند. این زمان تقریباً مشابه توقف برای یک سوختگیری معمولی است”
.
این همون تکنولوژی هست که با گسترش جایگاههاش،
نسخه موتورهای درون سوز رو خواهد پیچید
porschesport
۲۶ تیر ۱۳۹۸بنظرم نمای جلو کمی شبیه رگرا شده ولی به طور کلی خودروی زیباییه ، مشخصات فنی خوبی هم داره
OMID
۲۶ تیر ۱۳۹۸آقا دقیقا شبیه برابهام bt 62 هست!
ایلیا
۲۶ تیر ۱۳۹۸آقا همه ی ماشین های دنیا شبیه همن، خسته شدیم از بس توی پس معرفی خودروها هی گفتید این شبیه اونه، اون کپی اینه.
صدها شرکت خودرو سازی توی دنیا وجود داره و هزاران خودرو در طول تاریخ ساخته شده که همشون باید دوتا چراغ جلو دوتا عقب و چهارتا چرخ و ی جلوپنجره داشته باشن باورکنید غیر ممکنه خودرویی طراحی بشه که شما نگید شبیه فلان ماشینه. خواهش میکنم با این مساله کنار بیاید دیگه.
OMID
۲۶ تیر ۱۳۹۸جلوش دقیقا خوده برابهام bt 62 هست
این حد از تشابه نمیتونه اتفاقی باشه
Sepehr
۲۶ تیر ۱۳۹۸جلوش خیلی شبیهه
Bilbo
۲۶ تیر ۱۳۹۸فوق العادهست، همین و تمام.
آریا ماشین
۲۷ تیر ۱۳۹۸یا عباس
این دیگه چه هیولاییه