همانطور که وعده داده شده بود، لکسس از اولین محصول تمام الکتریکی تاریخ خود در نمایشگاه گوانگژو پردهبرداری کرده است. البته این خودرویی نیست که از ابتدا و بهطور خاص بهعنوان محصولی تمام الکتریکی طراحی و توسعه یافته باشد بلکه نسخهای الکتریکی از کراساوور UX است که با نام UX300e شناخته میشود. هرچند لکسس و شرکت مادر آن یعنی تویوتا از پیشگامان فناوری هیبریدی محسوب میشوند اما هردوی آنها طی سالهای اخیر از قافلهٔ خودروهای تمام الکتریکی عقب ماندهاند ولی حالا این وضع تغییر کرده است زیرا این گروه ژاپنی همراه با صنعت خودروسازی، الکتریکیسازی را پذیرفته و UX300e اولین قدم در این راه بهحساب میآید.
همانطور که گفته شد، UX300e بر اساس کراساوور سابکامپکت UX ساخته شده که سال گذشته به بازار آمد. این خودرو به یک موتور الکتریکی با ۲۰۴ اسب بخار قدرت مجهز شده که در جلو نصب شده و انرژی موردنیاز خود را از پکیج باطریهای لیتیوم یون ۵۴.۳ کیلووات ساعتی میگیرد. گفته شده این باطریها حداکثر بُردی معادل ۴۰۰ کیلومتر را برای خودرو فراهم میکنند که برای رهایی از اضطراب اتمام شارژ کافی به نظر میرسد. علاوه بر این، این باطریها در زیر کف خودرو جای گرفتهاند که به پایین آمدن مرکز ثقل کمک کرده و همراه با مهاربندیهای اضافه و بهینهسازی جذب و نیروی کمکفنرهای خاص این مدل، موجب بهبود هندلینگ ماشین میشود.
بهجز نشانهای الکتریکی و رینگهای خاص UX300e که موجب بهبود کارایی آئرودینامیکی میشوند، این کراساوور الکتریکی در ظاهر هیچ تفاوتی با نسخههای درونسوز یا هیبریدی خود ندارد. لکسس هنوز هیچگونه اعدادی از عملکرد این خودرو منتشر نکرده اما وعده داده است که UX300e خودروی سریعی خواهد بود. در این ماشین همچنین راننده میتواند برای دستیابی به عملکرد دلخواه خود، از انتخابگر حالات رانندگی استفاده کند درحالیکه برای تنظیم ترمز احیا شونده نیز چهار سطح مختلف در نظر گرفته شده است. علاوه بر این، مهندسین لکسس روی عایقهای صدای UX کار کرده و همچنین یک سیستم کنترل صدای فعال را هم به خودرو اضافه کردهاند که با انتقال صداهای محیط، به راننده و سرنشینان احساسی طبیعی از شرایط رانندگی را میدهد.
خریداران UX300e با استفاده از یک اپلیکیشن اختصاصی میتوانند از طریق گوشی هوشمند خود میزان شارژ باطری و میزان بُرد باقیمانده باخبر شوند. این اپلیکیشن همچنین یک تایمر را برای مشخص کردن زمان موردنیاز برای شارژ کامل باطریها نشان میدهد که با مالک اجازه میدهد تا شارژ خودرو را مطابق با نیازهای خود برنامهریزی کند. علاوه بر این، مالک میتواند با استفاده از این اپلیکیشن از راه دور عملکردهای مختلف خودرو مثل سیستم تهویه، گرمکن صندلیها و گرمکن شیشهها را فعال کند. لکسس UX300e در سال ۲۰۲۰ راهی بازارهای چین و اروپا خواهد شد اما ژاپنیها برای خرید آن باید تا اوایل سال ۲۰۲۱ صبر کنند.
هادی
۴ آذر ۱۳۹۸لعنت به خانوم *** و دار دسته *** دانشگاه تهران بهترین تیم خودرو برقی جهان رو داره ما اونوقت باید اشغال سوار شیم
John
۴ آذر ۱۳۹۸تمامش بخاطر اینکه بتونن بنزین آشغالیشون رو بکنن تو پاچهی ملت. مخصوصا حالا که دیگه نفت هم نمیتونن بفروشن…
علی
۴ آذر ۱۳۹۸از درایور تا موتور غزال همش از استرالیا وارد شده. فقط تو ایران سر هم شده. وگرنه دانش علمی خاصی پشتش نیست هادی جان.
البته منکر بی خیالی و سیاست های افتضاح دکتر ا… نیستم اصلا.
هادی
۴ آذر ۱۳۹۸علی جان سلول های باتری کنار هم قرار میگیرن ارایش خاصی دارن نرمافزار که این موتور به گردش در میاره نکاتی داره تو هر جاده و شرایط رانندگی فرق میکنه
اینجوری نیست ارمیچر وصل کنن باتری راه بره که کلی داستان نرافزاری داره
طراحی تولید چیز خاصی نیست که فکر میکنی چون نمیتونن دارن اماده میگیرن دلیلی نداره هر چیزی برن بسازن
خبر دارم از شرکت معروف تولید برد تو ایران به خودرو ساز گفتن ما هر ecu که شما بخاین میزینم
اونا تو جواب گفتن باشه ولی تحریم ها ورداشته شد ما دیگه از شما نمیخریم ببین چقدر رشوه زیر میزی از پژو کاسب میشن
برای یه صندوق همین دار دسته اص… ساسنورات ۲۵۰ میلیون دلار از جیب مردم گرفتن یه هواپیما اموزشی سپاه با ۸۰ میلیارد تومن میسازه و صادر میکنه
این سیاست لجن مفت خوری این جماعت باید از بین بره والا سپاه بیاد من راضیم
دنیا داره به سمت برقی شدن میره ما هنوز داریم xu7 میسازیم اونم همه چیزش برای اینکه رشوه باشه توش وارد میکنن نمیدن دانشگاه بسازه
ایلیا
۴ آذر ۱۳۹۸یعنی چی بهترین تیم خودرو برقی جهان؟
JDM
۴ آذر ۱۳۹۸لعنت بهشون که هنوز اینترنت رو وصل نکردن یه دفعه برا همه قطعش میکنن موقع وصل کردن استان به استان دل بخوایی وصلش میکنن اصن براشون مهم نی یا میخوان مردم رو عذاب بدن.اصلا براشون مهم نی که مردم کار دارن بابا کاره بانکی دارم!!سفارش دارم!!میخوام بلیط بگیرم.
اقتصاد کشور روزانه میلیاردی ضرر میکنه بابت قطع اینترنت ولی اینا بیخیالن.
وزیر ارتباطات هم یه روز میگه قطعی اینترنت دست من نی
یه روز دیگه میاد از مردم بابت قطعی نت عذرخواهی میکنه!!!
البته حواسم نبود هیچی دست این نی،کلا حکم دکور رو داره.
کاره ای هم نی که خواد عذرخواهی کنه!
Mohammadreza
۴ آذر ۱۳۹۸هیچاشکال نداره.همش صدقه سر اونی که صررشطه نداره.
JDM
۴ آذر ۱۳۹۸خدا لعنتشون کنه که زندگیمون رو سیاه کردن.اینا که پدره مردم رو در اوردن یه دفعه یه مواد شیمیایی،سمی چیزی تو بازار پخش کنن مردم استفاده کنن یه دفعه بمیریم خلاص شیم ازین زندگی لعنتی اونا هم دیگه راحت کاره خودشو میکنن و جیب ملتو و کشور خالی کنن،فقط همین یه کارو نکردن دیگه!
MehdiTurbo
۴ آذر ۱۳۹۸همه باید بنزین نزنند،همه باید ماشین نخرند.
باید منابعی که پولشون از جیب مردم تامین میشه رو از ببن برد.
Abbas
۴ آذر ۱۳۹۸من نمیدونم شمام اینجوری شدین یا فقط من اینجوری شدم؟شبا که ساعت ۱۲ سرمو رو بالشت میذارم ناخود آگاه میرم تو فکر و بدبختیام و هر فکر قشنگی که میخواد به سرم بزنه به یه در بسته و دیوار بتنی میخورم،بعد که ساعتو نگاه میکنم میبینم دم دمای اذون صبحه!بعدشم شروع میکنم به نفرین و لعنت به اونایی که گند زدن به جوونیمون و این زندگی کوفتی
JDM
۴ آذر ۱۳۹۸داداش من چند ساله اینجوری ام
Ferrari Fxx K Evo
۴ آذر ۱۳۹۸کابین زیبایی داره
net
۴ آذر ۱۳۹۸جایگاه شارژ برق رو در جایگاه باک بنزین گذاشته خیلی خوبه ،معمولا ماشینهای برقی جایگاه شارژ برق رو در آرم جلوپنجره میزارند که بد هست و حس بدی اره
Alireza
۴ آذر ۱۳۹۸دوستان وجدانا دلمون گرفت بیاید یذره کل کل کنیم همش باید فکر بنزینو اینترنت باشیم?
Shahrukh
۴ آذر ۱۳۹۸رفقا یک سوال،شرمنده اگه آماتوریه
سیستم گرمایشی خودروی الکتریکی چطوری کار میکنه؟
رادیات که نداره
اگه قرار باشه با المنت گرم شه و بعد توسط فن،بیرون دمیده شه،که مصرف برقش خیلی بالا به نظر میرسه
دیگه برقی برای موتورای الکتریکی میمونه؟!؟!
datsun
۴ آذر ۱۳۹۸سلام
راستش منم یه مدت این سوال برام پیش اومد جستجو کردم دیدم الکتریک سازها برا سیستم گرمایشی و سرمایشی هنوز به تکامل کامل نرسیدن و مصرف برق سیستم تهویه گرمایشی سرمایشی براشون درد سر سازه ولی راه حلهای پیدا کردن مثلا نیسان برا لیف اومده از یه پمپ حرارتی استفاده کرده که با فشرده سازی هوا، هوای گرم و سرد تولید میکنه که به گفته خودش مصرف باتری رو خیلی کم میکنه یا میتسو ایده اینو داده یه سیستم جدا برای تهویه باسوخت بیو دیزل تولید کنن.
net
۴ آذر ۱۳۹۸چرا من از زمانی که اینترنت قطع شده نمیتونم لایک و دیسلایک سایت پدال ببینم؟
Alireza
۴ آذر ۱۳۹۸《درود. دیتاهای اسکریپت لایک و همچنین نظرسنجی روی یک سرور خارجی قرار دارد که متاسفانه با مسدود شدن تمام آی پی های خارج از کشور در حال حاضر از دسترس خارج شده و عمل نمی کند.》
اینو سردبیر گفته بود تو پست شاسی بلندای کارکرده زیر ۱۰هزار
احمدرضا
۴ آذر ۱۳۹۸همچنان بدون یک لحظه وصل شدن
ارشیا
۴ آذر ۱۳۹۸طراحی یو ایکس به نظرم میتونس بهتر باشه