متفرقه

تعرفه 5 درصدی دولت ترامپ بر خودروهای وارداتی از مکزیک

دونالد ترامپ برنامه‌های خود برای اعمال تعرفه‌ی ۵ درصدی روی کالاهای وارداتی از مکزیک از دهم ژوئن را اعلام کرد.


رئیس‌جمهور آمریکا با انتشار بیانیه‌ای گفته که ایالات‌متحده آمریکا به خاطر هزاران مهاجری که از سمت مکزیک حرکت کرده و به‌صورت غیرقانونی وارد آمریکا می‌شوند مورد هجوم واقع شده است. او اظهار داشته این امر روی تمامی جنبه‌های زندگی آمریکایی‌ها از جمله مدارس، بیمارستان‌ها و… اثر گذاشته و باعث ایجاد جرم و جنایت زیادی می‌شود. ترامپ خاطرنشان ساخته هرساله جان هزاران نفر به دلیل وجود گروه‌های تبهکار، قاچاقچی‌ها و… گرفته می‌شود.

او می‌گوید باید این وضعیت متوقف شود و مکزیک به سادگی و با برگرداندن مهاجران به خانه‌هایشان می‌تواند جلوی این اعمال غیرقانونی را بگیرد. ترامپ گفته است:

از آنجایی که مکزیک این کار را انجام نداده بنابراین دولت از قدرت خود برای اعمال تعرفه‌های جدید روی محصولات این کشور استفاده کرده است.


این تعرفه‌ها از ۵ درصد شروع خواهند شد اما ترامپ اعلام داشته اگر مکزیک کارهای لازم برای تغییر وضعیت مهاجران را انجام ندهد این تعرفه‌ها به ۱۰ درصد افزایش پیدا خواهند کرد. تا زمانی که مکزیک اقدام به بستن مرز نکرده و مهاجران را به خانه‌هایشان بازنگرداند این تعرفه‌ها به‌صورت پلکانی افزایش خواهند یافت و به ۱۵، ۲۰ و ۲۵ درصد هم خواهند رسید.


اگرچه ترامپ گفته هدف از اعمال این تعرفه‌ها توقف موج هجوم مهاجران و قاچاقچیان است اما درعین‌حال خاطرنشان ساخته این تعرفه‌ها می‌تواند باعث فشار به کمپانی‌ها شود تا دوباره اقدام به تولید خود در خاک آمریکا کنند. ترامپ گفته است:

اعمال این تعرفه‌ها باعث می‌شود شغل‌های زیادی به شهرهای آمریکا بازگردند. مکزیک ۳۰ درصد از صنعت خودروی ما را در اختیار داشته و اگر تعرفه‌ها بالا باقی بمانند این شغل‌ها می‌توانند به آمریکا بیایند.

وضع این تعرفه‌ها می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی روی مصرف‌کنندگان و خودروسازان بگذارد زیرا برخی از خودروها در مکزیک ساخته می‌شوند. این موضوع برای ب‌ام‌و حادتر است زیرا از اواخر سال جاری اقدام به تولید سری ۳ در تأسیسات جدید سن لوئیس خواهد کرد. البته ب‌ام‌و تنها شرکتی نیست که در مکزیک فعالیت می‌کند زیرا جنرال موتورز، فیات-کرایسلر، مزدا، نیسان، هوندا، تویوتا و فولکس‌واگن نیز اقدام به ساخت خودرو در مکزیک می‌کنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۵ دیدگاه‌ها

  1. منوچهر

    ۱۲ خرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (26 ديدگاه)

    بفرما اینم امریکا

    1. حسن

      ۱۲ خرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (112 ديدگاه)

      اروپا بالای 30 ساله روی محصولات کشورهای دیگه بخصوص ماشین تعرفه میبنده
      حالا الان ترامپ اومده عینه اروپاییها داره تعرفه اونم بصورت عادلانه وضع میکننه

  2. حسن

    ۱۲ خرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (112 ديدگاه)

    عمو ترامپ کارت درسته

  3. پویان

    ۱۲ خرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (827 ديدگاه)

    اگه تولید توی امریکا بهتر بود که اصلا خارج نمیشدن!!
    دلیلش یه چیزه دهه هشتاد خودروهای جاپنی و المانی داشتن تمام امریکا رو فتح میکردن .شرکتای امریکائی چون توان رقابت رو نداشتن خط تولید رو بردن خارج امریکا تا با کاهش قیمت تموم شده بتونن سر پا بمونن .

    1. حسن

      ۱۲ خرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (112 ديدگاه)

      یعنی بی ام وه هم که طبق گفته متن تو مکزیک کارخونه داره عینه امریکاییها برای سرپا موندن رفته مکزیک کارخونه زده؟؟؟؟ تویوتا و بقیه خودروسازان دیگه هم برای سرپا موندن رفتن مکزیک کارخونه زدن؟؟؟؟
      کاشکی قبل کامنت گذاشتن کمی مطالعه باشه

      1. احمد

        ۱۳ خرداد ۱۳۹۸
        سوابق: (124 ديدگاه)

        نه عزیز دل!
        تولید در مکزیک ارزون تر تموم میشه
        هزینه کارگر خیلی پایین تر از آمریکاست و از طرفی هم مرز آمریکا هم هست!
        به خاطر همین بی ام دابلیو ، تویوتا و بقیه شرکت های خودرو سازی چه آمریکایی چه غیر آمریکایی ماشین هاشون رو اونجا تولید و منتاژمی کنن!

    2. MOHAMMAD.DEMON

      ۱۲ خرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (420 ديدگاه)

      اقا کدوم کمپانی المانی دهه هشتاد رفت بازار امریکا رو فتح کنه ؟
      اگه مثلا منظورت فلکس
      که باید بگم کلا 10 سال نیست بزرگ شده اونم با 10 الی 12 تا زیر مجموعه فروشش شده اینه
      تازه فلکس اصلا تو بازار امریکا هیچ وقت مطرح نبوده
      بنز و بی ام و هم کلا 10 سال نمیشه فروششون ب اینی که میبینی رسیده
      تازه دهه 80 کادیلاک تو بازار امریکا خیلی مطرح تر بود
      ولی اره تویوتا به خاطر خود امریکایی ها داشت تو بازار امریکا هی بزگ تر و بزرگ تر میشد

      1. حسن

        ۱۲ خرداد ۱۳۹۸
        سوابق: (112 ديدگاه)

        بعضی ها فقط از چند نفر دیگه شنیدن اروپاییها اومدن امریکا رو فتح کردن و……….
        اروپاییها فقط تو کلاس ماشینهای لوکس تو امریکا تونستن موفق بشن و کلاس لوکس در امریکا اونقدر فروش نداره مثل باقی سگمنت ها که اهمیت داشته باشه
        تو کلاس شاسی بلندها . وانت . کوپه اسپرت خوده امریکاییها خدایی میکنن در کشورشون
        سری اف با تولید بیش از 900/000 دستگاه فقط در امریکا پادشاهی میکنه
        موستانگ با فروش سالانه بیش از 74/000 دستگاه در امریکا بی رقیبه
        شورولت تاهو و سابربن در کلاس خودشون سال 2018 رتبه های اول و دوم رو داشتن
        دوج چارجر سال 2018 شد پرفروش ترین سدان سایز بزرگ امریکا و بعد چارجر ایمپالا و کرایسلر 300 رتبه 2 و 3 رو داشتن
        پس میبینید تو امریکا اروپایی ها به غیر از کلاس سدانهای لوکس هیچ جایگاهی ندارن و توان رقابت با امریکاییها رو تو کلاس وانت . شاسی بلند و کوپه های اسپرت ندارن برای همین تو بازار امریکا در این سگمنتها هیچ حرفی ندارن که بزنن

        1. سامان

          ۱۲ خرداد ۱۳۹۸
          سوابق: (2 ديدگاه)

          خیلی افتخار بزرگی نیست در کشور خودت پرفروش ترین بودن. در همه جای دنیا و کشورهای صاحب صنعت ، خودروسازها بومی بیشترین فروش رو دارند.

        2. حسن

          ۱۲ خرداد ۱۳۹۸
          سوابق: (112 ديدگاه)

          اخه علاوه بر کشورشون تو المان هم موستانگ پرفروش ترین و محبوب ترین شد اونم در حضور محصولات هم قیمت خودش
          فورد سری اف هم پرفروش ترین ماشین سال 2018 جهان شد

  4. بهراد

    ۱۲ خرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (754 ديدگاه)

    حتی تعرفه های کافرا هم با مال ما فرق می کنه. خدایا کرمتو شکر.بخاطر این بزرگان و مسئولین واقعا مرسی.
    خدارو شکر ماشین ایرانی به آمریکا صادر نمیشه وگرنه ترامپ واردات اونم ممنوع میکرد و صنایع بزرگ خودرو سازیمون دچار رکود بزرگی میشد
    مثل همیشه شوخی

  5. Khosrow

    ۱۲ خرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (2293 ديدگاه)

    مش دونالدبه زودی رو خودش و منزل هم تعرفه میبنده / امریکا یعنی مهاجران اروپائی – اصلا چیزی به اسم امریکایی اصیل نداریم تو تاریخ ..

    1. نوید جهرمی

      ۱۲ خرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (3792 ديدگاه)

      همون سرخپوستانی هستن که قتل عام شدن.

    2. ZXEN

      ۱۲ خرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (94 ديدگاه)

      در آمریکای لاتین به مردم خودشون اجازه نمیدن به ایلات متحده بگن آمریکا . میگن ما آمریکایی هستیم نه اونا .

  6. حمیدرضا

    ۱۳ خرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    تعرفه اگر به ۲۰ درصد برسه تولید در مکزیک صرف نخواهد داشت ولی تا اون موقع این خود مردم در امریکان که مجبور میشن ماسین رو گرونتر بخرن البته پولش میره تو جیب دولت خودشون و برای خودشون مجدد خرج میشه چون دولت ترامپ داره هزینه های جانبی امریکا مثل خرج سازمان ملل و گروه های مختلف رو در جهان کم میکنه
    جالبه که امریکا ده برابر ایران به فلسطین کمک مالی میکنه ولی اگر معامله قرن شکل بگیره و فلسطین کشور مستقل بشه خبری از کمک نخواهد بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا