ما قبلاً مزدا ۳ جدید دارای پیشرانهی پیشرفتهی اسکای اکتیو ایکس بنزینی را بررسی کردهایم اما آیا این قلب آهنین میتواند در خودروی قدبلندتر CX-30 هم عملکرد خوبی داشته باشد؟
اول از همه باید گفت پیشرانهی موردبحث از نوع ۴ سیلندر ۲ لیتری تنفس طبیعی بنزینی است که سیستمهای احتراق و جرقه نمونههای بنزینی و دیزلی را با همدیگر ترکیب کرده است. اساساً این پیشرانه سوخت و هوا را شبیه پیشرانهای دیزلی کمپرس میکند تا به نقطهی پیش از احتراق عادی برسد. سپس از کمی بنزین مشتعل شده توسط شمع کوچکی سود میبرد تا کار احتراق تمام شود. موضوع ساده به نظر میرسد اما دو دهه زمان برده تا بهترین مهندسان صنعت خودرو بتوانند تکنولوژی موردبحث را به جایی برسانند که مشتریان توانایی خرید آن را داشته باشند.
در ابتدا بازخوردهای مختلفی وجود داشت اما قطعاً باید زمان بیشتری را با این پیشرانه سپری کرد تا با مزیتها و استعدادهای آن آشنا شد. آیا شما باید این پیشرانه را انتخاب کنید؟ خب انتخاب اسکای اکتیو ایکس هزینهبر بوده و نسبت به مدل پایهی اسکای اکتیو جی هیبریدی ملایم که در XC-30 SE-L بکار رفته و قدرت ۱۲۰ اسب بخاری دارد ۱۴۸۰ پوند گرانتر است.
واقعبینانه باید عرض کنیم که بهمنظور قضاوت نهایی دربارهی پیشرانهی جدید اسکای اکتیو ایکس مزدا باید زمان بیشتری را با آن سپری کنیم اما درهرصورت این پیشرانه امیدبخش به نظر میرسد؛ اما خود CX-30 خودرویی با ظاهر خوب، کیفیت کابین سطح بالا و سواری جذاب است. این خودرو با پیشرانهی دیزلی عرضه نمیشود و تنها موضوع اصلی دربارهی آن تصمیمگیری دربارهی نوع پیشرانهی بنزینی انتخابی است.
پیشرانهی اسکای اکتیو ایکس مزدا تکنولوژی پیشرفتهای داشته و همچنان که در مزدا ۳ هم دیدیم ظرفیتهای بالایی دارد. همین داستان دربارهی CX-30 هم صدق میکند. قدرت بیشتر بدون مصرف سوخت بالاتر؟ شاید! این پیشرانه در کراس اوور CX-30 ترکیب خوبی ایجاد کرده اما شاید پیشرانهی اسکای اکتیو جی برای اکثر خریداران گزینهی بهتری باشد.
مشخصات مزدا CX-30 SkyActiv-X 2.0 2WD GT Sport
- قیمت: 28875 پوند
- پیشرانه: 4 سیلندر ۲ لیتری بنزینی
- قدرت/گشتاور: 177 اسب بخار/۲۲۴ نیوتون متر
- گیربکس: 6 سرعته دستی، دیفرانسیل جلو
- شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: 8.۵ ثانیه
- حداکثر سرعت: 205 کیلومتر در ساعت
- مصرف سوخت: اعلام نشده
منبع: autoexpress
مرتضی
۱۱ آبان ۱۳۹۸این موتور در صورت استفاده از توربو میشه نهایت بازده موتور های درون سوز. بیاد داخل ایران جمیعی از مکانیک ها و خودروساز ها هنگ میکنند ، فقط کاش زودتر مثلا سال2010 آماده میشد ، چون نهایتا تا ده سال دیگه روند الکتریکی شدن خودرو ها به اکثریت دنیا میرسه
مزدا
۱۱ آبان ۱۳۹۸ادم از دیدنش لذت میبره.مزدا یه عشقِ
علیx76
۱۲ آبان ۱۳۹۸فقط یه چیزی به نظرم مناسب نبود
این زه های مشکی پلاستیکی کنارش بنظرم یه مقدار بزرگن
با توجه به ذات کراس اور شهری این ماشین ، سلیقه من با یکم نازک تر شدنشون هماهنگ تره
MOHAMAD.n.r
۱۳ آبان ۱۳۹۸سلام این زه های بزرگ باعث عضلانی تر شدن خودرو و بزرگ نشون دادن ابعاد میشن و در تصادف های کوچیک هم کاملا مفید هستند و مانع آسیب زیاد میشوند.
ولی در کل طراحی کاملا سلیقه ای است و نظر شما محترم.
Mohammad amin
۱۱ آبان ۱۳۹۸وقتی آدم ماشین های مزدا رو میبینه هنگ میکنه
سیدمهران میرابوالقاسمی
۱۱ آبان ۱۳۹۸مزدا را عشق است
حسین 2
۱۱ آبان ۱۳۹۸زبان طراحی مزدا فقط زبان عشقه و دیگر هیچ .مگه میشه با پاره های آهن همچین چیزهای رو آفرید.برای ایرانی فقط حسرت حسرت حسرت
MOHAMAD.n.r
۱۱ آبان ۱۳۹۸طراحی داخلیش دیوووووووونه کنندس????
گیربکس دستی هم که براش موجوده اون هم با سردنده بسیار جذاب???
مهردادكمال
۱۲ آبان ۱۳۹۸اساساً این پیشرانه سوخت و هوا را شبیه پیشرانهای دیزلی کمپرس میکند تا به نقطهی پیش از احتراق عادی برسد. سپس از کمی بنزین مشتعل شده توسط شمع کوچکی سود میبرد تا کار احتراق تمام شود.
کسی فهمید چی گفته ؟؟؟ جمله ایراد ساختاری داره!!!