مزدا در نمایشگاه خودروی توکیو اولین محصول تمام الکتریکی تولید انبوه خود را با نام MX-30 معرفی کرده است. شاید یکی از جالبترین ویژگیهای این کراساوور تمام الکتریکی طراحی آن خصوصاً درهای عقب آن باشد که بسیار به درهای کوپهٔ اسپرت مزدا RX-8 شباهت دارند. این درها که اندازهٔ کوچکی دارند، در جهت عکس درهای جلو باز میشوند. از طراحی جالب و منحصربهفرد درهای MX-30 که بگذریم، استایل کلی آن بهروشنی از دیگر کراساوورهای مزدا مثل CX-30 الهام گرفته است.
طراحی کابین MX-30 فضای دلبازی را ایجاد کرده که این ویژگی با نبود ستونهای B تقویت شده است. غربیلک فرمان سه پره، صفحهنمایش لمسی سیستم اطلاعاتی-سرگرمی در بالای داشبورد و یک نمایشگر دوم که روی کنسول مرکزی شناور خودرو جای گرفته، از دیگر ویژگیهای داخلی قابلتوجه MX-30 هستند. این نمایشگر دوم که هفت اینچی است، برای کنترل سیستم تهویه و تکنولوژیهای خودرو مورداستفاده قرار میگیرد. کابین این خودرو همچنین با استفاده از متریال سازگاربامحیطزیست ساخته شدهاند مثل رو دریها که از پلاستیک بازیافتی هستند و پارچهها که از مواد بازیافتی گرفته شدهاند.
فعلاً مشخصات فنی کاملی از MX-30 منتشر نشده است اما به گفتهٔ مزدا، این خودرو به یک موتور الکتریکی مجهز است که میدانیم در نسخههای پروتوتایپ ۱۴۲ اسب بخار قدرت و ۲۶۳ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. برای تأمین انرژی این موتور الکتریکی هم یک پکیج باطری ۳۵.۵ کیلووات ساعتی در نظر گرفته شده که گفته میشود بُردی در حدود ۲۰۰ کیلومتر را فراهم میکند.
هرچند شاید ۱۴۲ اسب بخار قدرت برای کراساووری الکتریکی با باطریهای سنگین کم به نظر برسد اما به گفتهٔ مزدا، قوای محرکهٔ الکتریکی این خودرو برای دستیابی به عملکردی که رانندگان بهطور طبیعی از آن لذت میبرند، پاسخی عالی را با پویایی و رفتار نرم ارائه میکند. بدین منظور، مزدا کراساوور الکتریکی خود را به سیستم کنترل گشتاور بُرداری G-vectoring مجهز کرده که میتواند در هرلحظه نیرو را از سمتی به سمت دیگر انتقال دهد و حتی در صورت لزوم ارسال گشتاور موتور را متوقف کند.
MX-30 روی پلتفرم الکتریکی مزدا بنام e-SkyActiv ساخته شده و به طیفی از سیستمهای ایمنی مجهز شده است. یکی از این سیستمها، ترمز اضطراری خودکار است که با استفاده از رادار موج میلیمتری و دوربین جلو، قابلیت تشخیص ترافیک را دارد. در این خودرو سیستم حفظ حرکت روی جاده هم ارائه شده که حتی در جاهایی که خط کنار جاده وجود ندارد، میتواند لبهٔ جاده را تشخیص دهد. دستیار نقاط کور پیشرفتهٔ MX-30 نیز اگر راننده متوجه هشدار سیستم در آینهٔ جانبی نشود، مانع از اقدام او در ترافیک میشود. هماکنون امکان پیشخرید MX-30 در اروپا وجود دارد و تحویل آن به خریداران از سال آینده آغاز میشود اما فعلاً زمان عرضهٔ آن در بازار آمریکای شمالی مشخص نیست.
مجتبی
۲ آبان ۱۳۹۸عشق است مزدا واقعن که خیلی کار درسته این مزدا خودروساز بدون حاشیه
علی
۲ آبان ۱۳۹۸طراحی ماشین یه طوری که احمق به نظر میاد
sina
۲ آبان ۱۳۹۸افرین
توصیف خعلی خوبی بود
(saeed (peugeot
۲ آبان ۱۳۹۸طراحی هوشمندانه ای داره ……. دوسش دارم
MAHDI
۲ آبان ۱۳۹۸طراحی بیرونی نه به زیبایی باقی مزداهاست ونه بده.پس خوبه!!!
اما طراحی داخلی جذابه. جنس روکش صندلی ها و رنگ صندلی ها دقیقا مثل ب ام و i3 هستش که خیلی زیبا شده!!!!
البته حالت بازشدن درها هم مثل i3 شده!!!!
مهزیار
۲ آبان ۱۳۹۸کنسولش فقط
M3csl
۲ آبان ۱۳۹۸نسبت ب رقیبش یعنی هیوندایی کونا خیلی طراحی بهتر و جا افتاده تری داره،،
طراحی کابینش هم پیشرفت کاملا محسوسی داره،،
کلا مزدا مثل سوبارو کاردرست و سر ب زیره و شدیداً خواستنی و دلنشین.
the notorious critic
۲ آبان ۱۳۹۸خوب شده. ولی مسعله مسافتیه که با هر بار شارژ میره.ای کاش بیشتر بود.
Omid622
۲ آبان ۱۳۹۸فضای عقبش با این درهای کوچک تنگ و تاریک به نظر میاد