مزدا وقتی در نمایشگاه موتور شوی توکیو در سال گذشته، کانسپت RX-ویژن را به نمایش گذاشت، سر و صدای زیادی در بین هواداران ایجاد کرد. حالا هم با اشاره به امکان استفاده از یک موتور دورانی با توربوشارژر برای خودروی اسپورت تولیدی در آینده، به شور و اشتیاق موجود افزوده است.
بسیاری از طرفداران مزدا، مدتهاست که انتظار یک جانشین شایسته برای مدل اسپورت نمادین RX-7 را میکشند. در حال حاضر، تنها چیزی که میدانیم این است که این مدل ۲ در برای پیشرانه از یک موتور اسکایاکتیو دورانی استفاده خواهد کرد. ولی اکنون تتسوشی ماروتانی (Tetsushi Marutani)، معاون مدیریت نیرومحرکه و پیشرانه از برخی جزئیات شرایط موتور جدید خبر داده است. «ماروتانی» به این موضوع اشاره میکند که پیشرانههای دورانی دارای مشکل در ارائه یک گشتاور بهینه در سرعتهای پایینتر هستند و استقاده از یک توربوشارژر (یا حتی یک جفت از آنها) این مشکل را حل خواهد کرد. «القای اجباری» در حال حاضر، تبدیل به یکی از استانداردهای صنعت خودروسازی برای بهبود عملکرد موتورها با حجم کوچکتر شده است. بر این اساس، مزدا در حالی که به استفاده از چنین تنظیماتی برای رودسترش، یعنی MX-5 میاتا اصرار دارد، احتمالاً نسل بعدی مزدا اسپید۳ هاچبک نیز از توربوشارژر بهره خواهد برد. بدون هیچگونه جزئیات بیشتر در مورد عملکرد مدل تولیدی RX، میتوان تنها به شنیدهها اتکا کرد که از قدرتی بالاتر از ۴۰۰ اسببخار برای یک موتور ۱/۶ لیتری حکایت دارند. مسلماً این میزان از قدرت برای یک موتور جمعوجور با توربورشارژر نیز قابلتوجه است، ولی اینکه این موتور به صورت تنفس طبیعی باشد، اندکی مشکوک است. البته مزدا هنوز در مورد زمان ارائه جانشین RX سخنی به میان نیاورده است، ولی با توجه به اینکه سال آینده، پنجاهمین سالگرد موتور دورانی این برند است و صدسالگی کمپانی مزدا را نیز در سال ۲۰۲۰ در پیش داریم، حتماً زمان مناسبی برای رونمایی از یک «مدل با اهمیت» خواهد بود. در همین حال، «ماروتانی» تأیید کرده که هر دوی این تاریخها، با معرفیها تکنولوژیهای جدید و از جمله، موتورها، گیربکسها و یک سیستم دیفرانسیل تمامچرخ متحرک جشن گرفته خواهد شد. اگر بخواهیم صادقانه بگوییم، کانسپت RX-ویژن زیبایی بسیار چشمگیری دارد و اگر استایل آن به مرحله تولید راه پیدا کند، مطمئناً نظر بسیاری از علاقهمندان را به خود جلب خواهد کرد. همچنین خوشبختانه مزدا هیچگاه خودروسازی نبوده که تجربه رانندگی را در محصولات جدیدتر فدا کند.۱۷ خواندن این مطلب 2 دقیقه زمان میبرد
بنتلی
۲۲ بهمن ۱۳۹۴این قدرت خیلی فوق العادس نسبت ب حچم موتور،ولی وقتی تونستن موتور دورانی با قدرت بالای1000اسب تولید کنن چرا باید دوباره موتور ضعیف تر برا یک خودرو اسپورت بزارن!واقعا دلیلشو نمیفهمم!ینی هیچ اشتیاقی برا رقابت با بوگاتی و مک لارن و فراری و پورشه و… ندارن؟
سامان اذری
۲۲ بهمن ۱۳۹۴ایول به مزدا
کیفیت مزدا تو کل دنیا ثابت شده هست
ببینیم چی میشه مزدا گفته به قیمت پایه کامارو میخواد کوروت رو شکست بده
اگه واقعا قیمتش 25 هزار دلار باشه میشه حدود 85 تومن
خیلی عالی میشه
از مناطق ازاد میشه وارد کرد
shahab
۲۲ بهمن ۱۳۹۴فکر کن RX کوروت رو شکست بده چیی مییشه!!!!
سامان اذری
۲۲ بهمن ۱۳۹۴بنتلی
میتونن تولید کنند ولی استهلاک موتور میره بالا
king 918
۲۲ بهمن ۱۳۹۴خب بنتلی جان همه چیز که فقط اسب بخار نیست خیلی ملاک های دیگه هم هست که باعث میشه ماشین هایی که گفتی سریع حرکت کنن
مثلا پورشه باکستر اسپایدر با 375 اسب بخار شتاب 3.9 ثانیه داره یا فراری f430با 490 اسب بخار به 320 کیلومتر میرسه
البته نمیگم مزدا نمیتونه اما ریسک و هزینه تولید همچین ماشین هایی برای هر خودروسازی سخته مثلا پورشه برای ساخت 918 ضرر هم کرده و اون سودی که میخواسته نرسیده فقط به خاطر اینکه از بقیه جا نمونه حالا سوال اینجاست این کار رو چرا باید مزدا انجام بده در صورتی که هیچ کس از مزدا انتظار با بوگاتی و مکلارن و. فراری و پورشه رقابت کنه ……..
هومن توسکی
۲۸ بهمن ۱۳۹۴دوست عزیز اون ماشین ها با حجم های بالا به این توان رسیدن تقریبا به ازاری هر لیتر 100 اسب …. بعد فقط اسب بیشتر مهم نیست که وگرنه از موتور کشتی یا قطار استفاده میکردن … بعضی اوقات تکنولوژی هستش … حجم پایین سیلندر ها و کوچک شدن موتور در نتیجه سبک شدن موتور … دور موتور بالا و حذف حرکت رفت و برگشتی پیستون ها در نتیجه کاهش اتلاف انرژی شتاب گیری مثبت و منفی پیستون ها … حذف سوپاپ ها و کم کردن قطعات اصطحلاک پذیر
هومن توسکی
۲۸ بهمن ۱۳۹۴اون شرکت ها هیچ کدوم موتور دورانی تولید نمیکنند و موتور سیلندر پیستونی تولید میکنند
Amir amini
۲۲ بهمن ۱۳۹۴من عاشق سری rx ام مخصوصا rx8 یادش بخیر تو اندرگراند اسپورت میکردیم میگشتیم باهاش چه فرمونی داشت
shahab
۲۲ بهمن ۱۳۹۴این موتور وانکل خیلی بازده بالایی داره هااااااا
حیف ک مشکل آلایندگی و ساییده شدن سر روتورش بالاس وگرنه بهترین مدل موتور احتراق داخلی میشد
اگر مزدا بتونه تا قبل از اینکه همه ماشینا برقی بشن راهی برای حل این مشکل پیدا کنه دنیای خودرو رو تکون میده
sina
۲۲ بهمن ۱۳۹۴اینا از یه موتور وانکل ۱.۶ لیتری بالای ۴۰۰اسب میکشن بیرون حالا فرغون سازان ما میان یه موتور ۱.۷ لیتری رو توربو میکنن ۱۵۵ اسب میکشن بیرون، کلی خوش حال هم میشن.
احمد باقری
۲۲ بهمن ۱۳۹۴با این حجم موتور، قدرت موتور خارق العاده هست، مزدا روی موتورهای جدید، از سالها پیش داره کار میکنه.
moein
۲۲ بهمن ۱۳۹۴مزدا امسال طوفانی شروع کرده
علی
۲۲ بهمن ۱۳۹۴قیافش چقدرخفنه برخلاف شرکتهای دیگه که به موتوروانکل اعتقادی ندارن مزداتمام تمرکزش روی تولیدموتوروانکل است دراین زمینه سرامدهمه شرکتهای خودروسازی است.
Archi KHAN
۲۳ بهمن ۱۳۹۴مزدا خیلی باهات حال میکنم ،
نه به خاطر ماشین هات که خیلی عالی ان !
بخاطر اسم ات که از اهورامزدا گرفتی ، دمت گررررم …
هومن توسکی
۲۸ بهمن ۱۳۹۴من اول فکر کردم حرف شما از روی تعصبات است اما با مراجعه به ویکی پدیا دیدم حق با شماست …. بسیار جالب بود و ممنون از اطلاع رسانی
محمد
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۵این چیه دیگه
پسر مخم سوت کشید خیلی محشره (البته مزداست دیگه)
قیافش به نظر من عالی و خخفنه وتک هرکی موافقه
بزنه موافقه معطل نباشید
ریحانه
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۵واقعا معرکه سسسسسسسسسسسسسسسسسست