سلاح متحرک مک لارن که هم در جاده و هم در پیست خوش میدرخشد هنوز بهصورت رسمی معرفی نشده اما تستهای نهایی آن تقریباً تمام شده و ما این شانس را داشتهایم تا نسخه تأیید شده آن را در پیست سیلورستون ملاقات کنیم. مک لارن سنا ۲۰۱۸ ماه آینده عرضه میشود.
سنا کاربردی بودن برادر کوچک خود یعنی 720S را با پرفورمنس و عملکرد وحشیانهای ترکیب کرده است. پیشرانه ۸ سیلندر ۴ لیتری آشنای این کمپانی هماکنون قدرت باورنکردنی ۷۸۹ اسب بخاری داشته و البته موضوع مهمتر اینکه وزن این خودروی فوقالعاده تنها ۱۱۹۸ کیلوگرم است. نتیجه این ترکیب چیست؟! ثبت شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۲.۸ ثانیهای و شتاب صفر تا ۲۰۰ کیلومتر ۶.۸ ثانیهای! چه رکوردهای فوقالعادهای! سقف سرعت مک لارن سنا برابر با ۳۴۰ کیلومتر در ساعت بوده و این خودرو در سرعت ۲۵۰ کیلومتر در ساعت نیروی رو به پایین (داون فورس) ۸۰۰ کیلوگرمی تولید میکند.
زمانی که روی صندلی فیبر کربنی سنا بنشینید خود را در محیطی جذاب خواهید یافت. این صندلی به ۴ نقطه متصل است. کابین تجمل زیادی ندارد اما میدان دید آن عالی بوده و صدای پیشرانه ۸ سیلندر یاد شده حتی در حالت دور آرام نیز انسان را به وجد میآورد. شاید با اندکی نیش گاز و شنیدن صدای پیشرانه بیدرنگ به فکر تخت گاز با سنا و هجوم به پیست بیفتید!
به لطف گیربکس دوکلاچه مک لارن هیچ فن به خصوصی برای آتش کردن سنا لازم نیست. شما به سادگی دنده یک را با اشاره به پدال شیفتر پشت فرمان انتخاب کرده و پدال گاز را فشار میدهید.
اما اینجاست که باید گفت سنا نیازمند رانندگی حرفهای و هدفمند است. مک لارن این را ادعا میکند زیرا ترمزهای خودرو نسل جدید دیسکهای سرامیک کربنی را با خود به همراه داشته و برای عملکرد کامل باید گرم شوند.
زمانی که از پیت لین خارج میشوید سنا با انرژی دراماتیکی سرعت گرفته و پدال ترمز زیر پا سفت احساس میشود اما زمانی که در اولین پیچ آن را بفشارید متوجه عملکرد قویاش خواهید شد.
پس از اندکی آشنایی با شخصیت سنا نوبت به آزمایش این هیولا میرسد. سرعت خودرو در خط مستقیم وحشتناک بوده و تعویض دندهها نیز تقریباً بیوقفه است و همین امر باعث میشود فقط به فکر افزایش سرعت باشید.
اما دو جنبه از خودرو وجود دارند که باعث میشوند قدرت سنا را بیشتر از آنچه هست درک کنید. اولین نکته به زمانی مربوط میشود که پدال ترمز را بفشارید. دومین موضوع نیز گردش فرمان است. ما هرگز خودروی جادهای با این میزان قدرت پدال ترمز را پیش از این نرانده بودیم. زمانی که در آستانه ورود به پیچ هستید پدال را بهصورت سنگین بفشارید و علیرغم اینکه سرعت خودرو دیوانهوار کاهش مییابد، سنا تنها متوقف میشود، نه ادایی و نه اذیتی!
مک لارن سنا نقاط تحسین بسیار زیادی دارد، از رفتار زیبای فرمان گرفته تا حس چابکی و پایداری شاسی اما این داون فورس پنهان است که یکی از فاکتورهای مهم این سوپر اسپورت بریتانیایی محسوب میشود.
ما در دورهای بعدی حضور در پیست کمی به هیجان کار افزودیم و پدال ترمز را علیرغم اینکه نصف مغزمان میگفت آرامتر و نصف دیگر هم میگفت پدال گاز را فشار بده، دیرتر فشار دادیم. هرچند فشار وارده به سنا باورنکردنی بود اما چسبندگی بسیار بالا و لاستیکهای پیرلی تروفئو R این خودرو باعث اطمینان خاطر و پایداری بیشتر خودرو میشد.
مشخصات مک لارن سنا جدید ۲۰۱۸
- قیمت: ۷۵۰ هزار پوند
- پیشرانه: 8 سیلندر ۴ لیتری توئین توربوی بنزینی
- قدرت/گشتاور: ۷۸۹ اسب بخار/۸۰۰ نیوتون متر
- گیربکس: ۷ سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل عقب
- شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۲.۸ ثانیه
- حداکثر سرعت: ۳۴۰ کیلومتر در ساعت
- مصرف سوخت: اعلام نشده
منبع: autoexpress
Just bentley continental
۱۵ خرداد ۱۳۹۷فوقالعاده??
فقط با جلوش زیاد حال نمی کنم.
ساسان
۱۵ خرداد ۱۳۹۷با اینکه عکاسها نشریه وگرافیستهاش مشخصه تمام تلاششونو کردن اما باز طراحی شلوغ و ناموزونش تو ذوق میزنه…اما ازلحاض فنی وقتی720sاونقدر عالی عمل کرد مشخصه چه جانوری میتونه باشه…
برخلاف ریچارد هموند ازنظر من.هنوزم مکلارن روی اون عملکرد فوقلاده نتونسته یک پوسته درحدو اندازه این عملکرد عالی بپوشونه (بجزP1البته)
Amir
۱۵ خرداد ۱۳۹۷عالیه ولی p1 یه چیز دیگه ست
Ali Keyhani
۱۵ خرداد ۱۳۹۷ماشین فوق العادیه،ولی ابهت و زیبایی p1 باعث شده تا مک لارن سنا زیر سایه p1 قرار بگیره و کمتر دیده بشه
اعتمادیان
۱۵ خرداد ۱۳۹۷این ماشینه یا سفینه فضایی یا یک اثر هنری ؟؟؟
چقدر زیبا و شکیل و چقدر ماهرانه با رنگ بازی شده ، رنگ مشکی فیبر کربن در میان تم قرمزخونرنگ ، که لکه های آبی ، همچون سرقلمهای پرنده نما در یک تابلوی نقاشی مسحور کننده است
Ferrari
۱۵ خرداد ۱۳۹۷بهترین موتورهای سال ۲۰۱۸ معرفی شده عزیزان پدال اگه زحمت ترجمشو بکشن ممنون میشم
پهلوان مک لارن(دانیال)Surrey-England
۱۵ خرداد ۱۳۹۷نقداشون رو که میخونی تو رده های انجینی که مک لارن ((4 لیتری))هم هست خنده داره.
قدرت باور نکردنی-مصرف سوخت کم و تولید آلایندگی -بدون توربو لگ و………
اون وقت فراری اینا را داره مک لارن نداره که.
اون انجین 3.9 لیتری فراری چه برتری به انجین 4 لیتری مک لارن داره که من نمیدونم((تو مدل هایی که ذکر شده))
آخه نمیدونه آدم دردشو به کی بگه.
هرچی میگی میگن تو متعصبیه و……
Ferrari
۱۶ خرداد ۱۳۹۷دیگه ۵۰ نفر لابی نکردن که به فراری رای بدن که تو خیلی از بخش ها اصلا موتور مکلارن تولیست نبوده فقط تو بخش بهترین پیشرانه های سال فکر کنم پنجم شد.
emad1990
۱۶ خرداد ۱۳۹۷من مکلارن رو با۷۲۰s شناختم قبلش اطلاعاتی راجع بهش نداشتم
مطمئنم سنا هم یه شاهکار دیگس از این شرکت با توجه به عملکرد عالی ۷۲۰اس
فقط موندم مک لارن بعد اینا چیرو به عنوان جایگزین p1 میده بیرون
مک لارن توقع هارو خیلی بالا برده
s.h
۱۵ خرداد ۱۳۹۷با اینکه خیلی خوشگل نیست ولی خیلی ها رو زخمی میکنه !!!
مهدی
۱۵ خرداد ۱۳۹۷اقا این لقب غول مرحله اخرو دیگه خزش نکنین خیلی کمتر باید استفادش کرد
بزارین ابهتش پابرجا باشه
سنا خیلی خوبه اما غول مرحله اخر یعنی بهترین
ایلیا
۱۶ خرداد ۱۳۹۷فقط اسمش ی دنیاست، چقدر با شکوهه داشتن یه هایپر کار که اسمش ” سنا ” باشه و ساخت مکلارن.
مانی
۱۶ خرداد ۱۳۹۷ماشینِ بسیار بسیار عالیه اما مکلارن دیگه راه سرکیسه کردنه مشتریاش رو یاد گرفته
چرا ۷۵۰ هزار پوند؟؟؟مگه چقدر بیشتر از ۷۲۰اس میرزه؟
ایلیا
۱۶ خرداد ۱۳۹۷دوست عزیز داری مساله ای رو به چالش میکشی که خیلی تخصصیه و شاید فقط مهندسای فراری و لامبو بتونن در مورد اینکه چه جزییاتی باعث افزایش قیمت یه هایپر کار میشه اظهار نظر کنن.
قطعات و مهندسی این رده از خودروها بسیار بسیار پر هزینه هست چون در حالت اوپتیمم قرار دارن و کم کردن چند دهم ثانیه شتاب یا چند کیلو وزن ممکنه حتی هزینه ی ساخت رو دوبرابر کنه.
در یکی از مراحل فرمول یک بعد از برخورد یکی از خودروها به گارد ریل باله ی جلو خودرو کنده شد، چند نفر از گاراژ تیم اومدن و باله و قطعات شکسته رو با خودشون بردن، آقای صباغ گفت فکر نکنید این یذره قطعه پلاستیکی بی ارزشه همین قطعه ی کوچیک حدودا دویست هزار دلار قیمت داره. این داستان رو گفتم که بگم اضافه شدن چند قطعه ی کوچیک به هایپرکاری در این سطح چقدر میتونه هزینه بر باشه.
محمدرضا فنا
۱۶ خرداد ۱۳۹۷مکلارن برند خاصیه و طبیعتا یه هیولای خاص به اسم سنا ساخته .
اریا ماشین
۷ شهریور ۱۳۹۷عاشقت شدم لعنتی