مدت زیادی از زمان معرفی هایپرکار جدید مکلارن که سنا نام دارد نمیگذرد. این هایپرکار خارقالعادهای است که در وهلهٔ اول بهمنظور ارائهٔ لذت خالص رانندگی در پیستها طراحی شده است. البته تمامی محصولات فعلی مکلارن لذت رانندگی بالایی دارند اما سنا چیز دیگری است. در این ماشین همهچیز بیشتر است. قدرت بیشتر، چسبندگی بیشتر و سبُکی بیشتر. پروژهٔ ساخت سنا حدود دو سال پیش با نام پروژهٔ ۱۵ آغاز شد؛ اما هدف از ساخت این هایپراسپرت جدید چه بوده است؟ بالا بردن آمار و ارقام پیستی نسبت به آخرین محصول سری اولتیمیت مکلارن یعنی مدل P1. برای انجام چنین کاری خصوصاً بدون وجود نیروی کمکی الکتریکی، سنا به سبُکی فوقالعادهای نیاز دارد.
بدین منظور در این هایپراسپرت بریتانیایی از فیبر کربن بهطور گستردهای استفاده شده است. بهعنوانمثال هریک از درهای سنا کمتر از تنها ۱۰ کیلوگرم وزن دارند یعنی تقریباً نصف وزن ۱۹ کیلوگرمی درهای مدل 720S. همچنین صندلیها نیز هرکدام تنها ۳.۳ کیلوگرم وزن دارند که ممکن است چندان به نظر نیایند؛ اما شاید بیشترین تأثیر را در این زمینه بال سبک و مستحکم عقب داشته باشد که وزن آن کمتر از ۵ کیلوگرم است اما میتواند تا ۵۰۰ برابر وزن خود را تحمل کند.
از سوی دیگر، عدد جادویی سنا، عدد ۸۰۰ است زیرا پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 بایتوربوی آن ۸۰۰ اسب بخار قدرت و ۸۰۰ نیوتن متر گشتاور دارد و تجهیزات آئرودینامیکی آن نیز مجموعاً ۸۰۰ کیلوگرم داونفورس تولید میکند که این نیروی عظیم خودرو را به زمین میچسباند. همهٔ اینها که به وزن خشک ۱۲۰۰ کیلوگرمی سنا اضافه میشود، نسبت قدرت به وزنی بهتر از P1 را ایجاد میکند؛ اما در این خودرو به راحتی راننده کمتر توجه شده است زیرا تمرکز اصلی تنها روی تواناییهای راننده جهت زدن سریعترین دورها بوده است؛ بنابراین از این خودرو نباید انتظاری جز ارائهٔ سرعتی وحشیانه داشت.
یکی از ویژگیهای منحصربهفرد سنا بخش میانی شیشهای و شفاف درهای آن است. این ویژگی نهتنها دیدی عالی از محدودیتهای مسیر مسابقه را برای راننده فراهم میکند بلکه حس سرعت و اینکه خودرو چقدر سریع در حال حرکت است را هم به راننده منتقل میکند؛ اما آنقدر به ویژگیهای جذاب این هایپراسپرت بریتانیایی پرداختیم که از برخی اعداد و ارقام آن غافل شدیم. سنا ظرف تنها ۲.۸ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت رسیده و میتواند به حداکثر سرعت ۳۴۰ کیلومتر در ساعت دست پیدا کند که این اعداد بشدت تحت تأثیر ویژگیهای آئرودینامیکی تهاجمی خودرو به دست آمدهاند.
اما شاید چشمگیرترین ویژگی سنا قدرت فوقالعادهٔ ترمزهای آن باشد. ترمزهایی که از نوع کربن سرامیکی بوده و ساخت آنها ماهها طول میکشد اما وقتی ساخت آنها پایان یابد، سنا را از سرعت ۲۰۰ کیلومتر در ساعت در تنها ۱۰۰ متر به توقف کامل میرساند. این آمار حتی برای یک خودروی مسابقهای هم کاملاً تهاجمی هستند اما برای خودروی جادهای قانونی در یککلام میتوان گفت خارقالعاده است؛ اما خبر بد برای علاقهمندان سنا اینکه مکلارن تنها ۵۰۰ دستگاه از آنرا تولید خواهد کرد که همگی قبلاً با قیمت ۹۵۸,۹۶۶ دلار فروخته شدهاند. البته ممکن است نمونهٔ دستدومی از آن در بازار پیدا شود که البته مطمئناً بیش از یک میلیون دلار قیمت خواهد داشت.
مشخصات فنی
McLaren Senna 2018 | |
پیشرانه | ۴ لیتری V8 بایتوربو |
قدرت | ۸۰۰ اسب بخار |
گشتاور | ۸۰۰ نیوتن متر |
گیربکس | هفت سرعته دوکلاچه |
محور محرک | عقب |
شتاب صفرتاصد | ۲.۸ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۳۴۰ کیلومتر/ساعت |
وزن | ۱۲۰۰ کیلوگرم |
قیمت | ۹۵۸,۹۶۶ دلار |
منبع: Motor1
Mohammad
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷به نظر من که قرار بترکونه
ژان وال ژان
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷فقط خدا کنه با چلنجر دیمون مهربون تر از 720اس باشه ???
یانکی
۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷گویا دیمن بد جوری خواب و خوراکت رو ازت گرفته.فعلن که رکورد دست دیمون حالا شما برو هی حسن بزن ….
ژان وال ژان
۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷باشه بهش میگم !!!
راستی این قضیه ی خواب و خوراک در مورد خودتون هم که در صفحه های خودروسازان آلمانی با اسامی مارادونا و …. مسخره بازی میکنید صدق میکنه؟
عطا
۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ریا نباشه من هر وقت مکلارن مشنوم یاد شتاب 2.9 الی 2.8 ثانیه ای میفتم !
Mohammad
۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷والله دیمن اصلا قضیش فرق میکنه وقتی یه ماشین با قیمت ۹۰ هزار دلار میتونه یه ماشین ۱ میلیون دلاری رو جوری بترسونه که همه طرف دارهاش پشماشون بریزه
فکر نکنم به همین سادگی ها هم کسی به پاش برسه
محسن
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷باید میگفتین در ۱۰۰ متر متوقف میشه نه ۱۰۰ کیلومتر.
Ali Keyhani
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷با احترام به هواداران مک لارن،به نظرم سنا اون زیبایی p1 و 720s رو نداره.
Reza
۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷بابا p1 یه چیز دیگه بود
kazem
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷نمایه عقبش خیلی خفنه
اما به نظرم گشتاورش نسبت به قدرتی که داره کمتره
Amirferrari
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷مکلارن قول داده اواخر امسال از هایپرکار جدیدش رونمایی کنه،سنا هم یه جورایی قراره فضای بین ۷۲۰s و هایپرکار جدید رو پر کنه تا زمان معرفی،مکلارن با ساخت ۷۲۰s ثابت کرد میتونه سوپرکاری بسازه که در عمل رکورد هایپرکارا رو بزنه!!! شما فکر کن هایپرکار جدید با قدرت ۱۰۰۰ اسبی مکلارن چه اژدهایی از کار در بیاد!!!!
maxima
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷سنا+. p1 –
ساسان
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷به جمع بندی رسیدن راجب این ماشین وقضاوتش واقعا”سخته…رنگ مشکیش قابل تحملتره چون ناهماهنگی طراحیشو میپوشونه .درنگاه اول ناموزونی ظاهری و فدا شدن زیبایی بصری برای آیرودینامیک بهتر واقعا”توذوق میزنه..ولی با توجه به عملکرد عالیه720Sمیشه حدس زد ازلحاظ پرفورمنس با چی طرفیم…ولی کماکان P1وF1 رو ازمکلارن ترجیح میدم…ودر رده ماشینهای اسپورت عملکرد بالا570Sرو از این بریتانیایی دوست دارم
مهران
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷هرچی بیشتر میگذره به نظرم زیبا تر میاد
مهدی
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷خب ممکنه دلیلش این باشه که غیر از چیزای زیبا چشم ادم به چیزای زشت هم عادت میکنه
Godfather
۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷مهدی جان من نمیدونم واقعا چرا انقدر مکلارن خار شده تو چشم شما که مدام تو لباس یک مهندس بین المللی خودرو اظهار فضل میکنی.ولی اگر زوم کنیم روی بحث مطمئنا نمیتونی جواب درستی بدی…از طرف دیگه خیلی خوبه که برند محبوبت کم اورده و اینجوری سعی در بزرگ کردنش داذی ینی با کوبیدن مکلارن ولی عزیزم حقیقت اینه که بالا بری پایین بیای مکلارن اون بالاهاس????