مک لارن

نگاهی دقیق‌تر به هایپرکار جدید مک‌لارن سنا

مدت زیادی از زمان معرفی هایپرکار جدید مک‌لارن که سنا نام دارد نمی‌گذرد. این هایپرکار خارق‌العاده‌ای است که در وهلهٔ اول به‌منظور ارائهٔ لذت خالص رانندگی در پیست‌ها طراحی شده است. البته تمامی محصولات فعلی مک‌لارن لذت رانندگی بالایی دارند اما سنا چیز دیگری است. در این ماشین همه‌چیز بیشتر است. قدرت بیشتر، چسبندگی بیشتر و سبُکی بیشتر. پروژهٔ ساخت سنا حدود دو سال پیش با نام پروژهٔ ۱۵ آغاز شد؛ اما هدف از ساخت این هایپراسپرت جدید چه بوده است؟ بالا بردن آمار و ارقام پیستی نسبت به آخرین محصول سری اولتیمیت مک‌لارن یعنی مدل P1. برای انجام چنین کاری خصوصاً بدون وجود نیروی کمکی الکتریکی، سنا به سبُکی فوق‌العاده‌ای نیاز دارد.

بدین منظور در این هایپراسپرت بریتانیایی از فیبر کربن به‌طور گسترده‌ای استفاده شده است. به‌عنوان‌مثال هریک از درهای سنا کمتر از تنها ۱۰ کیلوگرم وزن دارند یعنی تقریباً نصف وزن ۱۹ کیلوگرمی درهای مدل 720S. همچنین صندلی‌ها نیز هرکدام تنها ۳.۳ کیلوگرم وزن دارند که ممکن است چندان به نظر نیایند؛ اما شاید بیشترین تأثیر را در این زمینه بال سبک و مستحکم عقب داشته باشد که وزن آن کمتر از ۵ کیلوگرم است اما می‌تواند تا ۵۰۰ برابر وزن خود را تحمل کند.

از سوی دیگر، عدد جادویی سنا، عدد ۸۰۰ است زیرا پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 بای‌توربوی آن ۸۰۰ اسب بخار قدرت و ۸۰۰ نیوتن متر گشتاور دارد و تجهیزات آئرودینامیکی آن نیز مجموعاً ۸۰۰ کیلوگرم داون‌فورس تولید می‌کند که این نیروی عظیم خودرو را به زمین می‌چسباند. همهٔ این‌ها که به وزن خشک ۱۲۰۰ کیلوگرمی سنا اضافه می‌شود، نسبت قدرت به وزنی بهتر از P1 را ایجاد می‌کند؛ اما در این خودرو به‌ راحتی راننده کمتر توجه شده است زیرا تمرکز اصلی تنها روی توانایی‌های راننده جهت زدن سریع‌ترین دورها بوده است؛ بنابراین از این خودرو نباید انتظاری جز ارائهٔ سرعتی وحشیانه داشت.

یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد سنا بخش میانی شیشه‌ای و شفاف درهای آن است. این ویژگی نه‌تنها دیدی عالی از محدودیت‌های مسیر مسابقه را برای راننده فراهم می‌کند بلکه حس سرعت و اینکه خودرو چقدر سریع در حال حرکت است را هم به راننده منتقل می‌کند؛ اما آن‌قدر به ویژگی‌های جذاب این هایپراسپرت بریتانیایی پرداختیم که از برخی اعداد و ارقام آن غافل شدیم. سنا ظرف تنها ۲.۸ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت رسیده و می‌تواند به حداکثر سرعت ۳۴۰ کیلومتر در ساعت دست پیدا کند که این اعداد بشدت تحت تأثیر ویژگی‌های آئرودینامیکی تهاجمی خودرو به دست آمده‌اند.

اما شاید چشمگیرترین ویژگی سنا قدرت فوق‌العادهٔ ترمزهای آن باشد. ترمزهایی که از نوع کربن سرامیکی بوده و ساخت آن‌ها ماه‌ها طول می‌کشد اما وقتی ساخت آن‌ها پایان یابد، سنا را از سرعت ۲۰۰ کیلومتر در ساعت در تنها ۱۰۰ متر به توقف کامل می‌رساند. این آمار حتی برای یک خودروی مسابقه‌ای هم کاملاً تهاجمی هستند اما برای خودروی جاده‌ای قانونی در یک‌کلام می‌توان گفت خارق‌العاده است؛ اما خبر بد برای علاقه‌مندان سنا اینکه مک‌لارن تنها ۵۰۰ دستگاه از آن‌را تولید خواهد کرد که همگی قبلاً با قیمت ۹۵۸,۹۶۶ دلار فروخته شده‌اند. البته ممکن است نمونهٔ دست‌دومی از آن در بازار پیدا شود که البته مطمئناً بیش از یک میلیون دلار قیمت خواهد داشت.

مشخصات فنی

McLaren Senna 2018

پیشرانه ۴ لیتری V8 بای‌توربو
قدرت ۸۰۰ اسب بخار
گشتاور ۸۰۰ نیوتن متر
گیربکس هفت سرعته دوکلاچه
محور محرک عقب
شتاب صفرتاصد ۲.۸ ثانیه
حداکثر سرعت ۳۴۰ کیلومتر/ساعت
وزن ۱۲۰۰ کیلوگرم
قیمت ۹۵۸,۹۶۶ دلار
[دانلود ویدئو]

منبع: Motor1

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۶ دیدگاه‌ها

  1. Mohammad

    ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (1443 ديدگاه)

    به نظر من که قرار بترکونه

    1. ژان وال ژان

      ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷
      سوابق: (166 ديدگاه)

      فقط خدا کنه با چلنجر دیمون مهربون تر از 720اس باشه ???

      1. یانکی

        ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷
        سوابق: (186 ديدگاه)

        گویا دیمن بد جوری خواب و خوراکت رو ازت گرفته.فعلن که رکورد دست دیمون حالا شما برو هی حسن بزن ….

        1. ژان وال ژان

          ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷
          سوابق: (166 ديدگاه)

          باشه بهش میگم !!!

          راستی این قضیه ی خواب و خوراک در مورد خودتون هم که در صفحه های خودروسازان آلمانی با اسامی مارادونا و …. مسخره بازی میکنید صدق میکنه؟

      2. عطا

        ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷
        سوابق: (110 ديدگاه)

        ریا نباشه من هر وقت مکلارن مشنوم یاد شتاب 2.9 الی 2.8 ثانیه ای میفتم !

      3. Mohammad

        ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷
        سوابق: (1443 ديدگاه)

        والله دیمن اصلا قضیش فرق میکنه وقتی یه ماشین با قیمت ۹۰ هزار دلار میتونه یه ماشین ۱ میلیون دلاری رو جوری بترسونه که همه طرف دارهاش پشماشون بریزه
        فکر نکنم به همین سادگی ها هم کسی به پاش برسه

  2. محسن

    ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (165 ديدگاه)

    باید میگفتین در ۱۰۰ متر متوقف میشه نه ۱۰۰ کیلومتر.

  3. Ali Keyhani

    ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (657 ديدگاه)

    با احترام به هواداران مک لارن،به نظرم سنا اون زیبایی p1 و 720s رو نداره.

    1. Reza

      ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷
      سوابق: (5359 ديدگاه)

      بابا p1 یه چیز دیگه بود

  4. kazem

    ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (102 ديدگاه)

    نمایه عقبش خیلی خفنه
    اما به نظرم گشتاورش نسبت به قدرتی که داره کمتره

  5. Amirferrari

    ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (352 ديدگاه)

    مکلارن قول داده اواخر امسال از هایپرکار جدیدش رونمایی کنه،سنا هم یه جورایی قراره فضای بین ۷۲۰s و هایپرکار جدید رو پر کنه تا زمان معرفی،مکلارن با ساخت ۷۲۰s ثابت کرد میتونه سوپرکاری بسازه که در عمل رکورد هایپرکارا رو بزنه!!! شما فکر کن هایپرکار جدید با قدرت ۱۰۰۰ اسبی مکلارن چه اژدهایی از کار در بیاد!!!!

  6. maxima

    ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (4 ديدگاه)

    سنا+. p1 –

  7. ساسان

    ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (1047 ديدگاه)

    به جمع بندی رسیدن راجب این ماشین وقضاوتش واقعا”سخته…رنگ مشکیش قابل تحملتره چون ناهماهنگی طراحیشو میپوشونه .درنگاه اول ناموزونی ظاهری و فدا شدن زیبایی بصری برای آیرودینامیک بهتر واقعا”توذوق میزنه..ولی با توجه به عملکرد عالیه720Sمیشه حدس زد ازلحاظ پرفورمنس با چی طرفیم…ولی کماکان P1وF1 رو ازمکلارن ترجیح میدم…ودر رده ماشینهای اسپورت عملکرد بالا570Sرو از این بریتانیایی دوست دارم

  8. مهران

    ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (299 ديدگاه)

    هرچی بیشتر میگذره به نظرم زیبا تر میاد

    1. مهدی

      ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷
      سوابق: (1739 ديدگاه)

      خب ممکنه دلیلش این باشه که غیر از چیزای زیبا چشم ادم به چیزای زشت هم عادت میکنه

      1. Godfather

        ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷
        سوابق: (1152 ديدگاه)

        مهدی جان من نمیدونم واقعا چرا انقدر مکلارن خار شده تو چشم شما که مدام تو لباس یک مهندس بین المللی خودرو اظهار فضل میکنی.ولی اگر زوم کنیم روی بحث مطمئنا نمیتونی جواب درستی بدی…از طرف دیگه خیلی خوبه که برند محبوبت کم اورده و اینجوری سعی در بزرگ کردنش داذی ینی با کوبیدن مکلارن ولی عزیزم حقیقت اینه که بالا بری پایین بیای مکلارن اون بالاهاس????

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا