در قسمت دوم از دور سیزدهم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابتهای خودرویی پدال امروز سراغ گروه اسیوویهای متوسط رفتهایم. گروهی که در پنجمین دوئل آن، جیپ رانگلر و تویوتا فورانر روبروی یکدیگر قرار گرفتند. در این رقابت درکل تعداد ۱۵۴۶ رأی به ثبت رسید که گرند چروکی توانست با دریافت ۹۵۲ عدد از آنها و کسب ۶۱ درصد از کل آراء پیروز شده و راهی مرحلهٔ بعدی گردد. این در حالی است که در این دوئل فورانر موفق به کسب ۵۹۴ رأی شده است. امروز در ششمین و آخرین دوئل این گروه نیسان ترا به دیدار میتسوبیشی پاجرو اسپرت رفته است.
میتسوبیشی پاجرو اسپرت | نیسان ترا | فورد اورست | تویوتا فورچونر |
؟ | تویوتا فورچونر | ||
سانگیانگ رکستون | تویوتا لندکروزر پرادو | ایسوزو MU-X | میتسوبیشی پاجرو |
تویوتا لندکروزر پرادو | میتسوبیشی پاجرو اسپرت | ||
شورلت تریلبلیزر | کیا موهاوی | جیپ رانگلر | تویوتا فورانر |
شورلت تریلبلیزر | جیپ رانگلر |
نیسان بین سالهای ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۵ اسیووی میان سایزی بنام اکسترا را در دو نسل تولید میکرد. این خودرو بر روی پلتفرم پیکاپ ناوارا ساخته شده بود و ساختاری بدنه روی شاسی داشت. اکسترا خودرویی جهانی بود و در بازارهای مختلفی ازجمله ایالاتمتحده عرضه میگردید. همچنین نسل اول این ماشین در چین هم با نام پالادین تولید و عرضه میشد. همین مدل مقطعی در کشورمان هم با نام رونیز توسط پارسخودرو عرضه گردید؛ اما نیسان در سال ۲۰۱۵ به تولید اکسترا بدون معرفی جایگزین مستقیم پایان داد. حدود دو سال بعد اما خبر رسید که سازندهٔ ژاپنی قصد دارد اسیووی جدیدی را بر اساس پلتفرم ناوارا و بهعنوان جایگزینی برای اکسترا تولید کند. سپس نهایتاً اوایل سال جاری پس از انتشار چند تصویر غیررسمی، نیسان بهصورت آنلاین این اسیووی جدید که ترا نام گرفته بود را رونمایی کرد و بهتازگی آنرا رسماً در نمایشگاه پکن معرفی نموده و به نمایش عمومی درآورده است. همانطور که گفته شد، ترا هم مانند اکسترا بر روی پلتفرم پیکاپ ناوارا ساخته شده و ساختاری بدنه روی شاسی دارد. همچنین ترا در ظاهر هم وابستگی خود به ناوارا را نشان میدهد بهنحویکه در نمای جلویی کاملاً با برادر پیکاپش یکسان است؛ اما این اسیووی جدید برخلاف سلفش خودرویی جهانی نخواهد بود چراکه ابتدا در بازار چین و سپس صرفاً در بازارهای آسیایی عرضه خواهد شد. نیسان فعلاً برای ترا تنها یک پیشرانهٔ ۲.۵ لیتری بنزینی چهار سیلندر تنفس طبیعی را ارائه کرده است. این موتور که از پیکاپ ناوارا گرفته شده، ۱۸۰ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتن متر گشتاور دارد. برای انتقال این نیرو هم دو گیربکس شش سرعتهٔ دستی و هفت سرعتهٔ اتوماتیک در نظر گرفته شده است. ترا در دو نسخهٔ دیفرانسیل عقب و دو دیفرانسیل قابل سفارش است. این اسیووی ژاپنی اما برخلاف پاجرو اسپرت صرفاً بهصورت پنجنفره با دو ردیف صندلی ارائه میشود و امکان سفارش صندلیهای ردیف سوم برای آن وجود ندارد.
نسل اول این اسیووی ژاپنی برای اولین بار در سال ۱۹۹۶ با نام میتسوبیشی چلنجر معرفی شد اما در بازارهای مختلف با نامهای گوناگونی عرضه گردید. بهعنوانمثال در اروپا با نام پاجرو اسپرت و در آمریکای شمالی با نام مونترو اسپرت ارائه میشد. چلنجر بر اساس پلتفرم پیکاپ ترایتون ساخته شده بود و یک اسیووی واقعی با ساختار بدنه روی شاسی بود. نسل دوم این خودرو در سال ۲۰۰۸ معرفی شد که بازهم روی شاسی نردبانی ترایتون ساخته شده و با نامهای گوناگونی در کشورهای مختلف عرضه گردید؛ در سال ۲۰۱۵ نیز نوبت به نسل سوم یا کنونی چلنجر رسید که در تایلند رونمایی شد؛ اما در این نسل میتسوبیشی تمامی نامهای مختلف قبلی را کنار گذاشته و این اسیووی را با نام پاجرو اسپرت در کشورهای مختلف عرضه میکند؛ بنابراین استفاده از نام چلنجر هم برای این خودرو از نسل سوم خاتمه یافت. البته پاجرو اسپرت هیچ ارتباطی با پاجروی اصلی ندارد و تنها در نام با یکدیگر مشترک هستند. نسل سوم این اسیووی متوسط نیز همچنان از پلتفرم ترایتون استفاده میکنند و بنابراین هردوی خودروهای این دوئل بر پایهٔ پیکاپها ساخته شدهاند؛ اما میتسوبیشی برخلاف قبل، نسل سوم پاجرو اسپرت را در اروپا و ایالاتمتحده عرضه نکرده و به نظر میرسد برنامهای هم برای این کار ندارد؛ بنابراین این خودرو هم مانند نیسان ترا خودرویی جهانی نبوده و بازار آن به کشورهایی چون استرالیا، تایلند و روسیه محدود میشود. میتسوبیشی برای پاجرو اسپرت فقط دو موتور دیزلی را در نظر گرفته و موتور بنزینی برای آن ارائه نمیشود که از این لحاظ در نقطهٔ مقابل ترا قرار میگیرد. بااینحال ناچاراً این ماشین در دوئل ما با پیشرانهٔ دیزلی قدرتمندتر خود شرکت کرده است. این موتور یک واحد ۲.۴ لیتری چهار سیلندر توربودیزل است که ۱۸۰ اسب بخار و ۴۳۰ نیوتن متر گشتاور دارد. این نیرو توسط گیربکسهای مختلفی مثل یک نمونهٔ هشت سرعتهٔ اتوماتیک به هر چهارچرخ منتقل میگردد.
نیسان ترا | میتسوبیشی پاجرو اسپرت | |
پیشرانه | ۲.۵ لیتری ۴ سیلندر | ۲.۴ لیتری ۴ سیلندر |
سوخت | بنزین | دیزل |
تنفس | طبیعی | توربوشارژ |
قدرت | ۱۸۰ اسب بخار | ۱۸۰ اسب بخار |
گشتاور | ۲۵۰ نیوتن متر | ۴۳۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۷ سرعته اتوماتیک | ۸ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | عقب/چهارچرخ | چهارچرخ |
مصرف سوخت | ۹.۸ لیتر (ترکیبی) | ۸.۰ لیتر (ترکیبی) |
وزن | – | ۲۱۰۵ کیلوگرم |
ظرفیت سرنشین | ۵ نفر | ۵-۷ نفر |
طول | ۴.۸۸ متر | ۴.۷۸ متر |
فاصلهٔ محوری | ۲.۸۵ متر | ۲.۸۰ متر |
قیمت پایه | ۲۸,۶۰۰ دلار | ۳۴,۲۰۰ دلار |
این دوئلها، مقایسههایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوبتر بین شما کاربران ایرانی میباشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگیهای فنی، قیمت و مقرونبهصرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح میدهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.
[polldaddy poll=9992306]
ويكي
۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۷به نظر من دوئل درستی نیست که ماشین موتور بنزینی رو با یه دیزلی مقایسه کردین.! موتور بنزینی میتسوبیشی 3 لیتری با توان 216 اسب بخاره که با این موتور سنگینی ترازو سمت میتسوبیشیه!
محمد رضا
۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۷همین موتور دیزلی خیلی سرتره با اسب بخار مساوی ولی گشتاور کمتر از دو برابر. برای SUV و آفرود گشتاور مهمتر از اسب بخاره.
در حجم مساوی دیزل دو لیتر کمتر مصرف میکنه.
نیکدست
۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۷نمیدونم چرا ظاهر نسل قبل پاجرو رو بیشتر دوست داشتم…
شاید چون شبیه تر به رنج رور بود…
ایرانی
۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۷چرا طراحی جفتشون انقدر یه حالیه؟!!!
مخصوصا عقب میتسو…..!!
دوتا ماشی دوست داشتنی با طراحی نه چندان جالب…
بین این دوتا نمیشه انتخاب کرد.. به زور نیسان….
akbar
۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۷یکی که ماشین سواری دیزل سوار شده باشه عمرا سراغ بنزینی بره
تو ترکیه اکثر سواریا دیزله اگه رفتین حتما امتحان کنین
من میتسوبیشی رو فقط برا دیزل بودنش انتخاب میکنم
مخصوصا تو افرود
TRX
۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۷چیزی که مشخصه پاجیرو احساس لوکس تری رو به آدم القا میکنه . ولی سادگی و قلدری نیسان ترا دلبری بیشتری داره من ترا رو انتخاب میکنم
حسین دهمرد
۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۷از بوی گازوئیل متنفرم.
hosein
۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۷یه سری ون فولکس وارد شد دیزلی بودن مربوط به یکی از ارگانا که خودمم سوار شدم
نه بوی دیزل میدادن نه صدای بلند
خودم که سمند دارم میگم صداشون از سمند بنزینی منم کمتر بود
مرتضی اکبری
۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۷اگه بشه طراح این میتسوبیشی رو ببینم باهاش حرف بزنم، ببینم غمش چی بود که این طوری طراحیش کرده
SattarFH
۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۷خوب شد ما یک کارخانه خودرو سازی درست حسابی نداریم شما حیفت میاد به این ماشین نگاه کنین و به طراحش درس بدین
مجید
۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۷به نظر من ظاهر میتسوبیشی مردونه نیست و به یه شاسی بلند نمی خوره نیسان از پرادو هم زیباتره
SattarFH
۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ولی اتفاقا من ظاهر میتسوبیشی جوان و باحال میبینم