میتسوبیشینیسان

دوئل نیسان ترا و میتسوبیشی پاجرو اسپرت

در قسمت دوم از دور سیزدهم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پدال امروز سراغ گروه اس‌یووی‌های متوسط رفته‌ایم. گروهی که در پنجمین دوئل آن، جیپ رانگلر و تویوتا فورانر روبروی یکدیگر قرار گرفتند. در این رقابت درکل تعداد ۱۵۴۶ رأی به ثبت رسید که گرند چروکی توانست با دریافت ۹۵۲ عدد از آن‌ها و کسب ۶۱ درصد از کل آراء پیروز شده و راهی مرحلهٔ بعدی گردد. این در حالی است که در این دوئل فورانر موفق به کسب ۵۹۴ رأی شده است. امروز در ششمین و آخرین دوئل این گروه نیسان ترا به دیدار میتسوبیشی پاجرو اسپرت رفته است.

میتسوبیشی پاجرو اسپرت

نیسان ترا

فورد اورست

تویوتا فورچونر

؟

تویوتا فورچونر

سانگ‌یانگ رکستون

تویوتا لندکروزر پرادو

ایسوزو MU-X

میتسوبیشی پاجرو

تویوتا لندکروزر پرادو

میتسوبیشی پاجرو اسپرت

شورلت تریل‌بلیزر

کیا موهاوی

جیپ رانگلر

تویوتا فورانر

شورلت تریل‌بلیزر

جیپ رانگلر

نیسان ترا

نیسان بین سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۵ اس‌یووی میان سایزی بنام اکسترا را در دو نسل تولید می‌کرد. این خودرو بر روی پلت‌فرم پیکاپ ناوارا ساخته شده بود و ساختاری بدنه روی شاسی داشت. اکسترا خودرویی جهانی بود و در بازارهای مختلفی ازجمله ایالات‌متحده عرضه می‌گردید. همچنین نسل اول این ماشین در چین هم با نام پالادین تولید و عرضه می‌شد. همین مدل مقطعی در کشورمان هم با نام رونیز توسط پارس‌خودرو عرضه گردید؛ اما نیسان در سال ۲۰۱۵ به تولید اکسترا بدون معرفی جایگزین مستقیم پایان داد. حدود دو سال بعد اما خبر رسید که سازندهٔ ژاپنی قصد دارد اس‌یووی جدیدی را بر اساس پلت‌فرم ناوارا و به‌عنوان جایگزینی برای اکسترا تولید کند. سپس نهایتاً اوایل سال جاری پس از انتشار چند تصویر غیررسمی، نیسان به‌صورت آنلاین این اس‌یووی جدید که ترا نام گرفته بود را رونمایی کرد و به‌تازگی آن‌را رسماً در نمایشگاه پکن معرفی نموده و به نمایش عمومی درآورده است. همان‌طور که گفته شد، ترا هم مانند اکسترا بر روی پلت‌فرم پیکاپ ناوارا ساخته شده و ساختاری بدنه روی شاسی دارد. همچنین ترا در ظاهر هم وابستگی خود به ناوارا را نشان می‌دهد به‌نحوی‌که در نمای جلویی کاملاً با برادر پیکاپش یکسان است؛ اما این اس‌یووی جدید برخلاف سلفش خودرویی جهانی نخواهد بود چراکه ابتدا در بازار چین و سپس صرفاً در بازارهای آسیایی عرضه خواهد شد. نیسان فعلاً برای ترا تنها یک پیشرانهٔ ۲.۵ لیتری بنزینی چهار سیلندر تنفس طبیعی را ارائه کرده است. این موتور که از پیکاپ ناوارا گرفته شده، ۱۸۰ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتن متر گشتاور دارد. برای انتقال این نیرو هم دو گیربکس شش سرعتهٔ دستی و هفت سرعتهٔ اتوماتیک در نظر گرفته شده است. ترا در دو نسخهٔ دیفرانسیل عقب و دو دیفرانسیل قابل سفارش است. این اس‌یووی ژاپنی اما برخلاف پاجرو اسپرت صرفاً به‌صورت پنج‌نفره با دو ردیف صندلی ارائه می‌شود و امکان سفارش صندلی‌های ردیف سوم برای آن وجود ندارد.

میتسوبیشی پاژرو اسپرت

نسل اول این اس‌یووی ژاپنی برای اولین بار در سال ۱۹۹۶ با نام میتسوبیشی چلنجر معرفی شد اما در بازارهای مختلف با نام‌های گوناگونی عرضه گردید. به‌عنوان‌مثال در اروپا با نام پاجرو اسپرت و در آمریکای شمالی با نام مونترو اسپرت ارائه می‌شد. چلنجر بر اساس پلت‌فرم پیکاپ ترایتون ساخته شده بود و یک اس‌یووی واقعی با ساختار بدنه روی شاسی بود. نسل دوم این خودرو در سال ۲۰۰۸ معرفی شد که بازهم روی شاسی نردبانی ترایتون ساخته شده و با نام‌های گوناگونی در کشورهای مختلف عرضه گردید؛ در سال ۲۰۱۵ نیز نوبت به نسل سوم یا کنونی چلنجر رسید که در تایلند رونمایی شد؛ اما در این نسل میتسوبیشی تمامی نام‌های مختلف قبلی را کنار گذاشته و این اس‌یووی را با نام پاجرو اسپرت در کشورهای مختلف عرضه می‌کند؛ بنابراین استفاده از نام چلنجر هم برای این خودرو از نسل سوم خاتمه یافت. البته پاجرو اسپرت هیچ ارتباطی با پاجروی اصلی ندارد و تنها در نام با یکدیگر مشترک هستند. نسل سوم این اس‌یووی متوسط نیز همچنان از پلت‌فرم ترایتون استفاده می‌کنند و بنابراین هردوی خودروهای این دوئل بر پایهٔ پیکاپ‌ها ساخته شده‌اند؛ اما میتسوبیشی برخلاف قبل، نسل سوم پاجرو اسپرت را در اروپا و ایالات‌متحده عرضه نکرده و به نظر می‌رسد برنامه‌ای هم برای این کار ندارد؛ بنابراین این خودرو هم مانند نیسان ترا خودرویی جهانی نبوده و بازار آن به کشورهایی چون استرالیا، تایلند و روسیه محدود می‌شود. میتسوبیشی برای پاجرو اسپرت فقط دو موتور دیزلی را در نظر گرفته و موتور بنزینی برای آن ارائه نمی‌شود که از این لحاظ در نقطهٔ مقابل ترا قرار می‌گیرد. بااین‌حال ناچاراً این ماشین در دوئل ما با پیشرانهٔ دیزلی قدرتمندتر خود شرکت کرده است. این موتور یک واحد ۲.۴ لیتری چهار سیلندر توربودیزل است که ۱۸۰ اسب بخار و ۴۳۰ نیوتن متر گشتاور دارد. این نیرو توسط گیربکس‌های مختلفی مثل یک نمونهٔ هشت سرعتهٔ اتوماتیک به هر چهارچرخ منتقل می‌گردد.

مقایسه مشخصات فنی
 

نیسان ترا

میتسوبیشی پاجرو اسپرت

پیشرانه ۲.۵ لیتری ۴ سیلندر ۲.۴ لیتری ۴ سیلندر
سوخت بنزین دیزل
تنفس طبیعی توربوشارژ
قدرت ۱۸۰ اسب بخار ۱۸۰ اسب بخار
گشتاور ۲۵۰ نیوتن متر ۴۳۰ نیوتن متر
گیربکس ۷ سرعته اتوماتیک ۸ سرعته اتوماتیک
محور محرک عقب/چهارچرخ چهارچرخ
مصرف سوخت ۹.۸ لیتر (ترکیبی) ۸.۰ لیتر (ترکیبی)
وزن ۲۱۰۵ کیلوگرم
ظرفیت سرنشین ۵ نفر ۵-۷ نفر
طول ۴.۸۸ متر ۴.۷۸ متر
فاصلهٔ محوری ۲.۸۵ متر ۲.۸۰ متر
قیمت پایه ۲۸,۶۰۰ دلار ۳۴,۲۰۰ دلار

 

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

[polldaddy poll=9992306]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۲ دیدگاه‌ها

  1. ويكي

    ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (144 ديدگاه)

    به نظر من دوئل درستی نیست که ماشین موتور بنزینی رو با یه دیزلی مقایسه کردین.! موتور بنزینی میتسوبیشی 3 لیتری با توان 216 اسب بخاره که با این موتور سنگینی ترازو سمت میتسوبیشیه!

    1. محمد رضا

      ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۷
      سوابق: (82 ديدگاه)

      همین موتور دیزلی خیلی سرتره با اسب بخار مساوی ولی گشتاور کمتر از دو برابر. برای SUV و آفرود گشتاور مهمتر از اسب بخاره.
      در حجم مساوی دیزل دو لیتر کمتر مصرف میکنه.

  2. نیکدست

    ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (40 ديدگاه)

    نمیدونم چرا ظاهر نسل قبل پاجرو رو بیشتر دوست داشتم…
    شاید چون شبیه تر به رنج رور بود…

  3. ایرانی

    ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (640 ديدگاه)

    چرا طراحی جفتشون انقدر یه حالیه؟!!!

    مخصوصا عقب میتسو…..!!

    دوتا ماشی دوست داشتنی با طراحی نه چندان جالب…

    بین این دوتا نمیشه انتخاب کرد.. به زور نیسان….

  4. akbar

    ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (3 ديدگاه)

    یکی که ماشین سواری دیزل سوار شده باشه عمرا سراغ بنزینی بره
    تو ترکیه اکثر سواریا دیزله اگه رفتین حتما امتحان کنین
    من میتسوبیشی رو فقط برا دیزل بودنش انتخاب میکنم
    مخصوصا تو افرود

  5. TRX

    ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (320 ديدگاه)

    چیزی که مشخصه پاجیرو احساس لوکس تری رو به آدم القا میکنه . ولی سادگی و قلدری نیسان ترا دلبری بیشتری داره من ترا رو انتخاب میکنم

  6. حسین دهمرد

    ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (2643 ديدگاه)

    از بوی گازوئیل متنفرم.

    1. hosein

      ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۷
      سوابق: (19 ديدگاه)

      یه سری ون فولکس وارد شد دیزلی بودن مربوط به یکی از ارگانا که خودمم سوار شدم
      نه بوی دیزل میدادن نه صدای بلند
      خودم که سمند دارم میگم صداشون از سمند بنزینی منم کمتر بود

  7. مرتضی اکبری

    ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (197 ديدگاه)

    اگه بشه طراح این میتسوبیشی رو ببینم باهاش حرف بزنم، ببینم غمش چی بود که این طوری طراحیش کرده

    1. SattarFH

      ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۷
      سوابق: (4 ديدگاه)

      خوب شد ما یک کارخانه خودرو سازی درست حسابی نداریم شما حیفت میاد به این ماشین نگاه کنین و به طراحش درس بدین

  8. مجید

    ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (75 ديدگاه)

    به نظر من ظاهر میتسوبیشی مردونه نیست و به یه شاسی بلند نمی خوره نیسان از پرادو هم زیباتره

  9. SattarFH

    ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (4 ديدگاه)

    ولی اتفاقا من ظاهر میتسوبیشی جوان و باحال میبینم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا