سام کاویانی: کیکس به زودی میآید تا جایگزین جوک در این نقطه از عالم گردد. جوک، این ساخته جنجالی نیسان، بزرگ مرد کوچکی بود که حیاتی به غایت افسانهای وار داشت و در تمامی ادوار تولید، خیل عظیمی از مشتاقان پرشور را به سحر خود مفتون و اسیر نمود؛ اما چون دیگر افسانههای تاریخ که مأموریت قهرمان آن با چشم برهم زدنی خاتمه میپذیرد، جوک هم به ساحل آرامش خواهد پیوست و مسند گرانسنگ خود را به قهرمان دیگری محول خواهد نمود، قهرمانی به نام کیکس، قهرمانی که میرود غوغایی سخت را در سرتاسر گیتی و ازجمله خاورمیانه به راه اندازد.
کیکس (KICKS) یک کراساوور کامپکت است که برای اولین مرتبه، در گرماگرم بازیهای المپیک تابستانی سال ۲۰۱۶ ریو پا به عرصه وجود نهاد. فروش آن از پنجمین روز ماه آگوست همان سال در برزیل آغاز و تا پایان سال نیز به مابقی بازارهای آمریکای لاتین معرفی شد. بنا به تقاضای برزیل، تولید این خودرو در وهله نخست به شعبه مکزیکی نیسان محول شد، شعبهای که هماینک کیفیت ساختههای آن به محک و معیاری برای دیگر توابع فرامرزی نیسان بدل شده است. سپس در سال ۲۰۱۷ میلادی، تولید این خودرو در خود شهر ریودوژانیرو برزیل استارت خورد. شرکت نیسان برای فروش کیکس در ۸۰ کشور دنیا برنامهریزی نموده است و بنا به ادعای متصدیان آن،۹۰ درصد از قطعات این خودرو ساخته شده در همان محل تولید است، محلهایی که فعلاً تنها به دو خطه پهناور برزیل و مکزیک منحصر شدهاند.
نمای ظاهری کیکس آکنده از المانهای جدید و هویتبخش است، عناصری که پیشتر در خودروی کانسپت SWAY نیز مشاهده شد. ازجمله آنها میتوان به جلوپنجره V شکل نیسان، چراغهای بومرنگی در جلو و عقب و طرح شناور سقف، اشاره داشت.
این خودرو بر مبنای پلتفرم V شرکت نیسان تکوین و توسعه یافته است، پلتفرمی که با مدل جوک همسان و مشترک است. نیسان کیکس با دو پیشرانه ۱.۶ لیتری ظاهراً متفاوت و با توانی نزدیک به یکدیگر، عرضه میشود. یکی از این دو پیشرانه از توانی معادل ۱۱۳ اسب بخار برخوردار است و عمدتاً در خود برزیل عرضه میشود و آن دیگری نیز، با توانی معادل ۱۱۸ اسب بخار در دیگر کشورهای آمریکای لاتین فروخته میشود. البته ناگفته نماند که پیشرانه نسخه برزیلی این خودرو قدری متفاوت بوده و قابلیت بهرهگیری از سوخت اتانول را هم داراست. توان حاصل از پیشرانه این خودرو با گیربکسهای ۵ سرعته دستی و یا اتوماتیک CVT به چرخهای جلوی آن منتقل میشود.
چندی پیش سایت «DRIVEARABIA» نسخهای از این خودرو مورد بررسی خود قرار داد که در اینجا برگردان متن آن را تقدیم یکایک شما خوانندگان عزیز میکنم.
نیسان ما را به یک رویداد شگفتانگیز در دوبی دعوت نمود. تنها به ما گفته شد که موضوع این رویداد درباره گونه جدیدی از کراساوور خواهد بود. بعداً مشخص شد که این کراساوور، نیسان کیکس مدل ۲۰۱۸ است. خبر جالبتر اینکه، خودروی مذکور جایگزین نیسان جوک و تیدا در بازار کشورهای حوزه خلیجفارس خواهد شد و حتی در دیگر بازارها ازجمله لبنان و اردن نیز فروخته میشود.
نیسان کیکس یک کراساوور ساب کامپکت دیفرانسیل جلو میباشد که بر مبنای پلتفرم نیسان جوک تکوین و توسعه یافته است، اما ابعاد کلی آن کمی بزرگتر است. طرح این خودرو از تم مشترک جدید نیسان پیروی میکند، تمی که شروع آن با مدل ماکسیما آغاز شد. گو اینکه تشابه بین کیکس و ماکسیما از چند خط هویتی فراتر نمیرود. ما با مدل پایه نیسان کیکس رانندگی نمودیم ولی ظاهر این خودرو با وجود تجهیزاتی چون رینگهای استیل ۱۶ اینچی، ریلهای سقفی، اسپویلر عقب و تریم نقرهای سپر جلو، شباهتی به یک نسخه پایه ندارد. تیپهای بالاتر کیکس با رینگهای آلومینیمی ۱۷ اینچی و معدودی از تریم های رنگی بدنه چندان متفاوت از مدل پایه آن به نظر نمیرسند.
هرچند ممکن است که نیسان کیکس کراساوور کوچکی باشد، اما کابین آن با توجه وجود حجم فراوانی از فضا برای سر، پا و صندوق عقب، فضای بیشتری را نسبت به خودروی جاداری چون نیسان تیدا پیشکش سرنشینان خود میکند. ضمن اینکه، خودروی تحت تست ما از صندلیهای تاشو ۶۰/۴۰ عقب بهره میبرد و یک تور بارگیری و یک محفظه پلاستیکی یدکی هم در صندوق عقب، جزییات کوچکتر آن را شامل میشدند. بادگیر نیز در خودروی ما جز لوازم آپشن به شمار میآمد. متریال به کار رفته در کابین منحصراً شامل پلاستیکهای سخت میشد؛ اما جو ناشی از کاربرد این ماده با جزییاتی چون پدهای داخل دربها و القاء حس پارچه گونه برخی دیگر از اجزا، میشکند. بخشی از داشبورد خودروی تحت آزمون ما را به نحو جالب توجهی، بافت فرو رفته و یا “چال مانند” فرا گرفته بود، اما در تیپهای بالاتر تکههای چرمی روی پانل داشبورد را پوشانده است.
حداقل امکانات موجود در خودروی ما که مدل پایه کیکس بود شامل مواردی چون: سامانه ورود بدون کلید، تهویه مطبوع دستی،۲ عدد اسپیکر ساده با درگاه USB و اتصالات بلوتوث و تجهیزات ایمنی ازجمله ۲ عدد کیسه هوا،ABS با EBD،ESP و سامانه کمکی شروع حرکت از روی تپه و سیستم مانیتورینگ فشار باد لاستیکها، میشد. ضمن اینکه چرخهای جلو از ترمز دیسکی و چرخهای عقب از ترمز کاسهای بهره میبردند. تجهیزاتی چون سامانه “پویایی هوشمند نیسان” و مانیتور دید پیرامونی (AVM) و سیستم پایش جسم متحرک (MOD) و سنسورهای پارک و کیسههای هوای جانبی تنها منحصر به تیپهای بالاتر کیکس است. در تیپ پایه، شما امکاناتی چون لامپهای LED روشنایی در روز، چراغهای اتوماتیک، لامپهای مه شکن، تهویه مطبوع اتوماتیک، کلید هوشمند، نویگیشن با صفحه نمایش ۷ اینچی، پشت آمپر دیجیتالی و مواردی از این دست را مشاهده نمیکنید.
مشخصات کلی نیسان کیکس (سفارش امارات)
- حجم موتور: ۱۵۹۸ سیسی
- توان: ۱۱۸ اسب بخار
- گشتاور: ۱۴۹ نیوتنمتر
- شتاب صفر تا صد: ۱۲ ثانیه
- حداکثر سرعت: ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت
- طول/عرض/ارتفاع: ۴۲۹۰/۱۷۶۰/۱۵۹۰ میلیمتر
- فاصله بین دو محور: ۲۶۱۰ میلیمتر
- وزن خالص:۱۱۴۲ کیلوگرم
- نوع گیربکس: اتوماتیک CVT
- محل ساخت نسخههای صادراتی به امارات: کشور مکزیک
- قیمت: ۵۶,۳۰۰ الی ۶۸,۵۰۰ درهم (بسته به تیپ مربوطه)
منابع:
YALLAHMOTOR.COM
WIKIPEDIA.ORG
و…
حمیدرضا
۲۷ اسفند ۱۳۹۵قیمتش خیلی خوبه ظاهرشم از اون جوک خیلی بهتره واقعا چهره جوک رو نمی پسندم ولی خوب کیفیت قطعا بسیار بالا خواهد بود خوش به حال اونایی که میتونن سوارش بشن
peyman
۲۷ اسفند ۱۳۹۵ولی بیاد ایران بالای ۱۵۰۰۰۰درهم میشه
رامتین
۲۷ اسفند ۱۳۹۵جناب کاویانی بنده در فکر یه کراس اور با عملکرد بالا بودم که نیسان جوک توربو 190 اسبی این ویژگی را داشت اما ظاهرش منو راضی نکرد. آیا این نیسان نسخه توربو داره؟
اگه توجه کرده باشید نیسان جوک در سایت اصلی نیسان 3 موتور داره:
1- مدل پایه که در ایران هم هست و 1600 تنفس طبیعی با حدود 120 اسب و انگار همین موتور کیکس همینه.
2- مدل اسپرت که در ایران هم هست و 1600توربو 188 اسبی.
3- مدل نیسمو که در ایران نیست و 1600 توربو با 215 اسب.
البته جوک انگار در سال 2018 فیس لیفت میشه و موتورهای فوق هم حدود 5% قویتر میشن. مثلا نیسمو میشه 225 اسب. با تشکر
آیا نیسان کیکس چنین موتورهایی نداره؟
سام
۲۷ اسفند ۱۳۹۵رامتین عزیز،همانطور که در متن هم ذکر شد از سال 2018 میلادی،نیسان کیکس جانشین نیسان جوک در کشورهای حوزه خلیج فارس می گردد و تنها با یک نسخه از پیشرانه آنهم 1.6 لیتری (118 اسب بخاری) عرضه خواهد شد.
شاهین
۲۷ اسفند ۱۳۹۵واسه نیسان متاسفم.نباید خودشو میسپرد دست اون مثلا خودروسازای سطح پایین فرانسوی.یه زمان ماکسیما میساخت که از 10 کیلومتری با آدم حرف میزد با اون چهره باحال و موتور سه هزار.حالا داره به ساز رنو میرقصه و واسه شاسی بلند موتور 1600 میزاره.کاری به تکنولوژیش ندارم اما هنوزم لذت رانندگی و حجم موتور مهمه که نیسان با گذاشتن یه موتور ضعیف و گیربکس cvt این لذت رو دریغ کرده از خریداراش.کاش یکم راه و روش مزدا و هوندا و تویوتا رو در پیش میگرفت.حیف
datsun
۲۷ اسفند ۱۳۹۵مطمعن باش مهندس های کمپانی که بیش از صد سال سابقه داره از منو شما خیلی بیشتر میدونم همین کمپانی که شما میگی واسه شاسی بلند ۱.۶ لیتری میزاره واسه شاسی بلندی مثل پاترول موتور v8 و حجم 5.6 لیتری چهارصد اسبی گذاشته
noble
۲۸ اسفند ۱۳۹۵.
ببخشید بی زحمت قیمت ها رو خودتون از درهم به دلار یا تومان تبدیل کنید.
به هر حال یه بخش هم از ترجمه ی متن ، ترجمه ی اعداد و واحد هاست.
حميد
۳۰ اسفند ۱۳۹۵با درود
ممنون از مقاله تون.
نیسان کیکس به هیچ وجه نمیتونه جایگزین جوک باشه. ماشین دیفرانسیل جلو با قدرت ۱۱۸ اسب نمیتونه جایگزین جوک توربو دو دیفرانسیل ۱۹۰ اسبی باشه غیر از اینکه ورژن های دیگری با قدرت و قابلیتهای بالاتری از کیکس شاهد باشیم.
در جواب آقای شاهین، دوست عزیز کارخانه های خودروسازی مشهور و بزرگ همچون مرسدس بنز هم در حال حاضر در صدد کمترکردن حجم موتورهای خود هستند. مثلا مرسدس، gla کراس اور با حجم موتور ۲۵۰۰ سی سی ، چهارتوربو به شتاب صفر تا صد ۴/۲ ثانیه دست پیداکرده است!!!! به کمک تکنولوژی میتوان با حجم کم موتور به شتاب و سرعتهای عجیب دست پیداکرد. سپاس
بهنام
۳ تیر ۱۳۹۶سلام من در رشت شاهد عبور و مرور این کراس زیبا بودم با پلاک منطقه آزاد انزلی واقعا کراس اور زیبا و شکیلیه من خودم یکی از گزینه های مناسب جهت خرید برای همسرم دیدم ، با توجه به کیفیت نیسان و سابقه خویش این یک انتخاب عاقلانه میتونه باشه.
محمد
۵ آذر ۱۳۹۶این ماشین واقعا عالیه من خودم یک ماه پیش خریدم شتابش عالیه صندلی هاش راحتن مصرف سوختش هم کم هست ورانندگی باهاش خیلی خوبه در کل ماشین عالیه
مرمر
۲۱ دی ۱۳۹۶سلام.
در مورد مصرف سوختش توضیح بیشتری میدید؟
من النترا 2016 دارم البته 1800 هست ولی خب باتوجه به وضع خیابونای ما مصرف بنزینش زیاده…
محمد
۳ بهمن ۱۳۹۶مصرف سوختش ۷.۵
حمید
۲ فروردین ۱۳۹۷قیمت نیسان کیکس در ایران چقدر میشه پولش و با نیسان قشقایی در ایران حدود چقدر تفاوت داره از نظر قیمت و اپشن
افسانه
۱۲ فروردین ۱۳۹۷سلام
من هم میخوام بدونم قیمتش در ایران چقدر هست و آیا الآن فروش داره؟!