هر طرفدار خودرویی که عادت به تماشای فیلمهای مربوط به خودروها داشته باشد قطعاً نیمنگاهی هم به مهارتهای رانندگی آیرتون سنای فقید داشته است؛ اما درحالیکه اکثر افراد سنا را به خاطر سه بار قهرمانی در فرمول ۱ میشناسند، کانال یوتیوب او فقط منحصر به خودروهای فرمول ۱ نیست.
دلیل آن نیز به نقش سنا در توسعه اولین سوپرکار تاریخ هوندا یعنی NSX مربوط میشود. یکی از آثار نمادین حضور سنا در فرایند تولید این خودرو به غوغای نسخه تایپ R در سوزوکا مربوط میشود که ویدئوی سال ۱۹۹۲ آن نیز موجود است. در این ویدئو شاهد گاز دادن سنا به خودرو هستیم که باعث میشود بخش عقب خودرو بازی کرده و شاسی متوازن NSX به نمایش گذاشته شود. در واقع این ویدئو دو اسطوره را یکجا نشان میدهد…
ترکیب یکی از بهترین رانندگان تاریخ فرمول ۱ با اولین سوپرکار قطعاً چیز جذابی خواهد بود و عرضه NSX این موضوع را کاملاً نشان داد. این خودرو اولین محصول تولید سری بود که از شاسی مونوکوک آلومینیوم سبکوزن سود میبرد. از همین متریال در سیستم تعلیق نیز استفاده شد تا وزن خودرو کمتر شود.
این موضوع به همراه پیشرانه ۶ سیلندر نصب شده در وسط خودرو باعث شده بود NSX شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت ۵.۷ ثانیهای و حداکثر سرعت ۲۷۰ کیلومتر در ساعتی داشته باشد که هر دو رقم یاد شده با فراری ۳۴۸ برابری میکردند و این در حالی بود که پیشرانه هوندا دو سیلندر کمتر از رقیب ایتالیایی داشت. شایان ذکر است پیشرانه NSX در ابتدا ۳ لیتر حجم داشت که از سال ۱۹۹۷ به بعد حجم آن به ۳.۲ لیتر رسید.
همین ویژگیها بود که باعث شد NSX از رقبای زمان خود جدا شود. اگرچه رانندگان امروزی انتظار دارند خودرویشان بینقص عمل کند اما ۳۰ سال پیش اینطور نبود و قطعاً تولید اولین سوپرکار هم چالشهای خاص خودش را داشته اما هوندا NSX همهچیز را تغییر داد.
طراحی پیشرانه وسط این خودرو باعث شد NSX پرفورمنس قابلتوجهی داشته باشد. استفاده از این خودرو نیز راحت بود. برندهای معاصر هوندا بهویژه رقبای ایتالیایی در سرعتهای پایین سواری ناهنجاری داشتند و از فرمان و کلاچ بسیار سنگین استفاده میکردند که این کار باعث میشد پارک کردن آنها بسیار سخت باشد. در مقابل NSX سواریای به راحتی سیویک داشت. به همین خاطر هوندا دیگر خودروسازان را مجبور به ارتقای بازی کرد و بنابراین NSX تأثیر زیادی روی سوپرکارها گذاشت.
و به منظور تأکید روی برچسب “سوپرکار روزانه” NSX، نگاهی به مشخصات دو نمونه از این خودرو نشان داد که کارکرد بیش از ۱۴۰ هزار کیلومتری داشتهاند. چه تعداد از افراد جرات دارند یک فراری ۳۰ ساله را اینقدر سوار شوند؟
نسل اول NSX حتی امروز نیز به اندازه سالهای اول خود قابلیت استفاده روزمره را دارد. شما در ابتدا حس خواهید کرد در ارتفاع بالایی نشستهاند اما در واقع چند سانتیمتر با کف خودرو فاصله دارد. ستونهای نازک نیز باعث شدهاند میدان دید بسیار خوبی ایجاد شود که نه تنها برای یک خودروی پیشرانه وسط بلکه در مقایسه با خودروهای مدرن امروزی نیز میدان دید خوبی دارد.
پیشرانه NSX با نرمی خاصی روشن شده و زمانی که دنده یک را انتخاب کرده و پا را از روی پدال کلاچ برمیدارید شاهد سواری مشابه یک هاچبک خانوادگی هستید. در اوایل دهه ۹۰ میلادی این عملکرد نرم برای سوپرکارها یک تحول اساسی محسوب میشد.
عملکرد NSX سریع بوده و در بحث سرعت مستقیم شاهد برابری آن با هاچبک های مدرن هستیم اما باید گفت NSX پرفورمنس خود بهطور بسیار ویژهای ارائه میکند. صدای تولیدی پیشرانه که ردلاین آن به ۸ هزار میرسد بسیار خاص و دلپذیر بوده و به لطف گیربکس دستی عالی هوندا شما همواره با دندهها بازی خواهید کرد تا بارها و بارها صدای پیشرانه را بشنوید. فرمان فوقالعاده NSX نیز باعث شده شاسی هر چه در توان دارد نشان دهد.
NSX یک نقطه روشن در تاریخ سوپرکارها است. این خودرو به اندازه کافی مدرن بوده تا از تجهیزات ایمنی همچون ABS سود ببرد و به اندازه کافی قدیمی است تا پیچیدگی غیرضروری برخی خودروها را نداشته باشد. این خودرو در روزگار کنونی مثالی بارز از لذت رانندگی است.
مشخصات هوندا NSX 3.2 VTEC Manual
- قیمت آن زمان: ۶۰۱۰۰ پوند
- پیشرانه: ۶ سیلندر ۳.۲ لیتری بنزینی
- قدرت/گشتاور: ۲۷۶ اسب بخار/۲۹۸ نیوتون متر
- گیربکس: ۶ سرعته دستی، دیفرانسیل عقب
- شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۵.۷ ثانیه
- حداکثر سرعت: ۲۷۰ کیلومتر در ساعت
- قیمت کنونی: ۱۴۰ هزار پوند
Sina10
۲۱ خرداد ۱۴۰۰چه مطلب جالبی گذاشتین!!
لطفا بازم ادامه بدین از اینجور مطالب ، بسیار جذاب و مفید هستن !
محمدرضا
۲۱ خرداد ۱۴۰۰نزار بابا دلمون کباب میشه.
یادش بخر اون دوران تاریخی
محمدهادی
۲۱ خرداد ۱۴۰۰اوففففف
بهترین سوپر کار ژاپنی ها
مخصوصا نسخه ارتقا یافته سال ۲۰۰۰رش
من عااااشق ان اس ایکسم❤️❤️🔥🔥
Reza
۲۲ خرداد ۱۴۰۰Honda NSX – Supra – Mazda RX7 – Skyline R34 – Mitsubishi 3000 GT و . . . . . . این دوره دوره تاخت و تاز ژاپنیا بودش یادش بخیر
مازیار
۲۱ خرداد ۱۴۰۰پاراگرافی از مجله ماشین در اوائل دهه نود یعنی زمانی که اسپرت های تازه وارد ژاپنی وارد گود شده بودند:
” اصالت و هویت کلماتی هستند که گاهی از آنها سواستفاده میشود . آیا هوندا ان اس ایکس اصالت ندارد چون تعویض دنده اش نرم است اما فراری سخت است و عرق ریختن میخواهد؟ ”
فراری فن های عزیز سوتفاهم نشه فقط یه نقل قول بود با نیت خاطره بازی
Amirreza
۲۱ خرداد ۱۴۰۰خیلی جالبه ، صفر تا صد ان اس ایکسی که در زمان خودش یه سوپرکار تقریبا رده بالا بود ، الان با یه ولوستر مساویه
محمد امین
۲۱ خرداد ۱۴۰۰ب نظرم این nsx از نسل جدیدش هم هیجانی تره
خیلی طراحیش خوب هست و ماشین کاملی است
و لی یه چیز در مقاله هست که اشتباه هست
رقیب این ماشین از ایتالیا فراری f355 بود نه 348 , در واقع 348 از سال 1989 ساخته شد و 355 در دهه نود ساخته شده بود که ۳.۵ لیتر ۸ سیلندر با قدرت ۳۸۰ اسب موتور وسط بود که رقیب nsx بود
ولی من عاشق هر دوتاشون هستم ، به نظرم nsx از بهترین های بی تکرار ژاپن هست
کاش میشد بخریمش
Hami
۲۲ خرداد ۱۴۰۰هوندا nsx یک سال بعد از فراری ۳۴۸ وارد بازار شد
Farzad
۲۱ خرداد ۱۴۰۰محصولی از دوران طلایی خودروسازی ژاپن .
فوق العاده بی نظیر و همه چیز تمام البته مدل های چراغ جلوی پنهانش رو بیشتر دوس دارم .
واجب شد برم یک بار دیگه هنرنمایی بی نظیر آیرتون سنا با این ماشین رو ببینم .
مهراد
۲۱ خرداد ۱۴۰۰عجب مطلب عالی بود
خیلی لذت بردم از خواندنش
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۲۱ خرداد ۱۴۰۰Nsx مخصوصا همین مدل واقعاً یه افسانه اییه برای خودش،تشکر آقا شاهین 🙏🌹
راستی یه سوال داشتم،پدال از خط میخی هم به عنوان خط پشتیبانی میکنه؟ من خواستم اسممو به میخی ←𐎠𐎲𐎫𐎡𐎴 تغییر بدم اما هرکاری کردم نشد،همش میگفت خطا….
VENENO / SC V12
۲۱ خرداد ۱۴۰۰حاج آبتین ما در سال ۱۴۰۰ هستیم!
میخی به چه درد میخوره!
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۲۱ خرداد ۱۴۰۰بدرد همه چیز میخوره!
امیر
۲۱ خرداد ۱۴۰۰NSX واقعا ماشین بود و هست. فوق العاده ماشین معرکه و عالی و کاملی هست.
آقا شاهین خیلی ممنون از این مطلب که گذاشتید. لطفا ادامه بدید این تیپ مطالب رو
محمدهادی
۲۱ خرداد ۱۴۰۰دقیق ترین خودروی اسپرت ژاپنی هاست که ساخته شده
یه چیزی شبیه به شورولت کوروت آمریکاییها
اما با مهندسی وزن بسیار پیشرفته تر و فرمون پذیری خوش دسست تر
امیر
۲۱ خرداد ۱۴۰۰سن اندرس!!!
MOS
۲۱ خرداد ۱۴۰۰متاسفانه نسل دوم NSX نتونست به اندازه نسل اول خوب باشه…
HamiD
۲۱ خرداد ۱۴۰۰بی نظیره
نسل جدید از نظر طراحی بیرونی مدرن تر شده اما بنظرم این هنوز جذاب تره!
VENENO / SC V12
۲۱ خرداد ۱۴۰۰شرف داره به کل ماشین های اسپرت امروزی!
حمید
۲۱ خرداد ۱۴۰۰قیمتش خیلی فضاییه الان ، یه الترناتیو خوب میتونه براش میتسوبیشی 3000GT باشه ، البته این قدرت و نداره موتور جلو ام هست ، ولی حس و حالشون شبیه
mm.y@rlou
۲۱ خرداد ۱۴۰۰به نظرم کار خونه ها خودرو سازی توی گذشته خیلی بیشتر از الان خودرو های افسانه ای تولید میکردن
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۲۱ خرداد ۱۴۰۰معلومه،اون موقع خبری از کامپیوتر و هوش مصنوعی نبود میزاشتن طراح هرچی دوست داره دربیاره،اما الان یه پلتفرم آماده میزارن جلو دست طراح میگن جلو و عقبشو طراحی کن باقیشو بیخیال!
Ninja
۲۱ خرداد ۱۴۰۰اسطوره هست این ماشین ولی نسل دوم خوب هست ولی اسطوره نیست
BenzSLR
۲۱ خرداد ۱۴۰۰چه برو بیایی داشت تو دوران خودش .
Aryan🥋🥋🥋judo
۲۱ خرداد ۱۴۰۰خیلی خوش استایله واقعا طراحیش فوق العادس
- A M I R -
۲۱ خرداد ۱۴۰۰تو این نسل، نسخه با چراغای pop up یه جذابیت دیگه ای داره. همچنان خیال تکرار دهه ۹۰ ژاپن رو داریم. خیال باطل!
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۲۱ خرداد ۱۴۰۰دهه نود چه دوران قشنگی بود،ژاپنی ها همه ماشین اسپرت میساختن،آمریکایی ها سدان هایی با طراحی نرم و آلمان هم ماشین های با کلاس،حیف….
sina
۲۱ خرداد ۱۴۰۰خعلی عشقه این ماشین…
اولین باره یه مطلب رو باز میکنی و دوستان برای دیده شدن کامنت اول رو با ریپلای های بی ربطشون فتح نکردن :)
دانیال
۲۱ خرداد ۱۴۰۰هوندا عشق لاینتهی
محمد مختاری آذر
۲۲ خرداد ۱۴۰۰واقعا عجب اسطوره ای بوده و هست واقعا اگه پول داشتم میخریدم ولی خیلی گرونه 140 هزار پوند
مثلا 50هزار پوند ارزش خرید داشت
حسن
۳۰ خرداد ۱۴۰۰یک افسانه تکرارنشدنی اسطوره به تمام معنا یادش به خیر خوب دورانی بود
مهدی
۱۵ خرداد ۱۴۰۱زیبای بی تکرار ژاپن، ماشین های دهه نود ژاپن الان فقط حسرتشون باقی مونده برای دوستداران اتومبیل، ماشین هایی که فقط شبیه خودشون بودن، به تمام معنا ژاپنی بودند، حتی ماشین های معمولی دهه نود ژاپن همین خصوصیت رو داشتند، توی خیابون کاملا متمایز از بقیه ماشین ها و مثل جواهر چشم ها رو خیره میکردند، از این هوندای دوست داشتنی یک دستگاه در ایران به رنگ سبز متالیک موجود هست که به دلیل استفاده غیر اصولی و نبود لوازم یدکی زمینگیر شده بود و در وضعیت نامساعدی قرار داشت، گویا جدیدا توسط توسط یکی از اساتید بازسازی خودرو آقای ریشار (اگه اسمشون رو درست گفته باشم) این اتومبیل ارزشمند در حال بازسازی هست،
حمید
۳۰ آذر ۱۴۰۲تو محلمون یک خانه باغ بود . تقریبا مرکز شهر قم . پولدار بودن . پسرشون یک قرمزشو داشت . سری اول . دو سه بار فقط دیدمش . باورنکردنی بود.