همزمان با عرضه هیوندای النترا جدید که نشان GT را نیز به گردن آویخته، هیجان وجودمان را فرا گرفت. این خودروی هاچبک با رگ و ریشهای اروپایی، به تجربهای متمایز از گونه سدان اشاره دارد. با اینکه مدل سدان از شرق و کره جنوبی به دنیا و اهلش درود میفرستد اما النترا GT بهمانند نسل قبلی خود ساخته و پرداخته یاران اروپایی هیوندای است؛ با این وجود النترا GT را نباید به مثابه فولکس واگن گلف در لباس هیوندای قلمداد نمود.
بر روی سیستم تعلیق اصلاحات آنچنانی صورت نگرفته و با انتخاب حالت رانندگی اسپرت نیز بیشتر پیشرانه تحت تأثیر قرار میگیرد. جعبهدنده تیزتر به همراه عملکرد سیستم گاز، برخلاف سایر وجنات آرام این خودرو خوشایندتر به نظر میآیند. پیشرانه چهار سیلندر این خودرو در سرعتهای پایینتر عملکردی آرام و پاسخگویی مؤثری دارد اما در سرعتهای بالا، کمی عصبانی و بدخلق به نظر خواهد رسید که این حالت در وضعیت اسپرت و یا هنگامیکه راننده عجله دارد، بیشتر نمود خواهد داشت.
با این وجود النترا همچنان محبوب دلهاست، سواری آن در بزرگراه راحت و کنترل شده است؛ کابین آن حتی ساکتتر از مزدا ۳ است اما در قیاس با هوندا سیویک، کمی زمختتر است. مصرف سوخت النترا در بزرگراه به حدود ۶ لیتر بر صد کیلومتر میرسد که در مقایسه با آمار رسمی کمی بهتر است. درجهبندی کابین با توجه به مواد باکیفیت و نرم مورد استفاده در پنل دربها، در سطح بالایی قرار دارد. آسایش صندلیهای جلو نیز بسیار درخشان است.
همچنین یک صفحه نمایشگر از میانه داشبورد به سمت بالا رشد کرده که با چندین دکمه میانبر برای دسترسی به منوهای کلیدی احاطه شده است و بهتر است که به این شیوه طراحی چندان ایراد نگیریم.
فضای مخصوص بار در پشت صندلیهای عقب حجمی معادل ۷۰۸ لیتر را در اختیار میگذارد که با خواباندن صندلیها این حجم از فضا تا ۸۵۰ لیتر قابل گسترش خواهد بود که در مقایسه با سایر رقبا ارقام مناسبی به نظر میرسند.
برای یک چنین خودرویی، النترا GT ظاهر جذابی دارد، بهویژه با نگاه به هر دو جناح آن جزییاتی خوشتراش چشمها را نوازش میدهند که خونگرمی کلی آن انسان را به یاد فولکس گلف میاندازد.
خودروی مورد بررسی در این مقاله از گیربکس اتوماتیک به ارزش ۱۰۰۰ دلار و کفپوش مات با بهای ۱۲۵ دلار بهره میبرد که قیمت کلی آن را به مبلغ ۲۱,۳۶۰ دلار افزایش میدهد.
صندلیهای جلو مجهز به گرمکن، غربیلک فرمان چرم پیچ شده به همراه شیفتر تعویض دنده، صندلیهای تنظیم شونده برقی، کنترل دوگانه سیستم تهویه، کلید مجاورتی به همراه دکمه استارت و یک نمایشگر رنگی بزرگتر در قسمت صفحه کیلومترشمار.
بسته فناورانه ۴۳۰۰ دلاری نیز سامانه ارتباطی بلولینک هیوندای، ترمز دستی الکترونیکی، روکش چرمی فضای کابین و صندلیها، چراغهای LED جلویی، مسیریاب، صندلیهای جلو مجهز به تهویه، سیستم صوتی پریمیوم و موارد دیگر را به النترا GT اضافه مینماید. همچنین فناوریهای ایمنی نظیر سیستم هشدار انحراف و از مسیر، هشدار برخورد از جلو، نگهدارنده در مسیر مستقیم و ترمز خودکار اضطراری نیز در این خودرو بهصورت سفارشی قابل راهاندازی خواهند بود بهشرط آنکه برای مدل اسپرت فول امکانات این خودرو مبلغی در حدود ۳۰ هزار دلار هزینه نمایید. صرف چنین مبلغی برای النترا GT در مقایسه با سایر رقبا نظیر هوندا سیویک هاچبک، سوبارو ایمپرزا هاچبک و تویوتا کرولای iM با امکانات ایمنی مشابه، چندان مقرونبهصرفه نیست.
بهطورکلی، منهای مقوله تجهیزات ایمنی که مدل پایه این خودرو فاقد آنهاست، هیوندای مورد بحث یک اتومبیل سازگار و مناسب است.
مشخصات فنی هیوندای النترا GT 2018
- پیشرانه: ۴ سیلندر خطی آلومینیومی ۱۶ سوپاپ با تزریق مستقیم سوخت
- حجم موتور: ۱۹۹۹ سی سی تنفس طبیعی
- قدرت: ۱۶۱ اسب بخار در دور ۶۲۰۰ دور در دقیقه
- گشتاور: ۲۰۳ نیوتن متر در دور ۴۷۰۰ دور در دقیقه
- گیربکس: ۶ سرعته اتوماتیک با امکان شیفت دستی
- وزن خالص: ۱۳۲۷ کیلوگرم
- شتاب ۰-۹۶: ۸ ثانیه
- شتاب ۰-۱۶۰: ۲۲ ثانیه
- زمان طی ۴۰۰ متر: ۱۶.۲ ثانیه
- بیشینه سرعت: ۲۰۹ کیلومتر بر ساعت (محدود شده)
- خط ترمز از سرعت ۱۱۳ تا سکون: ۵۲.۱ متر
- مصرف سوخت ترکیبی: ۸.۷ لیتر در صد کیلومتر
- قیمت پایه: ۲۱۲۳۵ دلار
محمد
۲۶ مهر ۱۳۹۶این تیپ خودروها بیشتر مورد پسند اروپاییها هست اینجا مدل i40 استیشین (معادل سوناتا) وارد شد اما اقبال خوبی نداشت در بازار
ضمن اینکه بنظر انتخابهای بهتری هم در این بین هست مثل همون فولکس گلف که شاخص خودروهای این کلاسه( البته نسل جدیدش اینجا نیست متاسفانه)
حامد
۲۶ مهر ۱۳۹۶ای ۳۰ حالا یک خودرو کامل شد در کلاس خودش مخصوصا کابینش
نسلای قبلیش واقعا نچسب بود
علیرضا
۲۶ مهر ۱۳۹۶پشتش حرف نداره
Hosein
۲۶ مهر ۱۳۹۶ینی رونمایی ولوو پولستار وان کوپه اندازه این سه تا پست آخری که گذاشتید اهمیت نداشت؟!!!!!