این روزها در سبد محصولات هیوندای کراساوورهای زیادی وجود دارد که از ونی و کُنا گرفته تا نکسو و پالیسید را شامل میشود اما گویا کرهایها به این تعداد قانع نیستند زیرا حالا کراساوور دیگری بنام بایون را به این خانوادهٔ پرجمعیت اضافه کردهاند. این خودرو اما بر اساس هاچبک i20 ساخته شده و در اصل یک i20 بلندقامت است و به همین دلیل از سامانهٔ چهارچرخ محرک در آن خبری نیست. بایون که صرفاً برای بازار اروپا طراحی شده است، پایینتر از کُنا قرار میگیرد.
بااینحال، بایون خیلی کوچکتر از کُنا نیست و با ۴,۱۸۰ میلیمتر طول، ۱,۷۷۵ میلیمتر عرض و ۱,۴۹۰ میلیمتر ارتفاع، فقط کمی با آن اختلاف ابعاد دارد. فاصلهٔ محوری این کراساوور جدید نیز با ۲,۵۸۰ میلیمتر، تنها ۲۰ میلیمتر از کُنا کوتاهتر است. در ظاهر بایون هم اگر ارتفاع بیشتر از سطح زمین، روکشهای پلاستیکی روی بدنه و صفحهٔ محافظ نقرهایرنگ روی سپرها را کنار بزنید، با یک هاچبک سابکامپکت معمولی مواجه خواهید شد اما هاچبکی که فضای سر و فضای بار کمی بیشتری دارد و ۴۰۰ لیتر فضا را در صندوق بار خود ارائه میکند که این عدد در صورت خواباندن صندلیهای عقب به ۱۲۰۵ لیتر افزایش پیدا میکند.
بااینوجود، هیوندای بهسختی تلاش کرده است تا در بایون، ریشههای i20 را پنهان کند و با استفاده از برخی و عناصر طراحی کُنا، نمای تهاجمیتری به کراساوور جدید خود ببخشد. ازجملهٔ بارزترین ویژگیهای ظاهری این ماشین میتوان به دیلایتهای باریکی اشاره کرد که کاپوت را از سپر جدا میکنند. علاوه بر این، چراغهای جلوی پیکان شکل خودرو نیز انعکاسی از فرم کلی چراغهای عقب هستند.
هرچند از بیرون تشخیص اینکه زیر پوست بایون یک i20 قرار گرفته دشوار است اما در داخل، طراحی داشبورد تقریباً بهطور کامل از برادر هاچبک گرفته شده است. البته این چیز بدی نیست زیرا همهٔ تیپهای بایون مثل برادر هاچبک بهصورت استاندارد به یک صفحه آمپر دیجیتالی ۱۰.۲۵ اینچی مجهز هستند که در کنار آن نمایشگر لمسی سیستم اطلاعاتی-سرگرمی با اندازهٔ ۸ اینچ در تیپ پایه و ۱۰.۲۵ اینچ در تیپهای بالاتر قرار میگیرد. در اینجا همچنین طراحی دریچههای تهویه، غربیلک فرمان و پانل دکمهها هم کاملاً مشابه i20 است.
همین داستان زیر کاپوت بایون هم جریان دارد زیرا این کراساوور سابکامپکت همان پیشرانههای i20 را قرض گرفته است؛ بنابراین، پیشرانهٔ پایهٔ این کراساوور یک نمونهٔ ۱.۲ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی بنزینی خواهد بود که ۸۴ اسب بخار قدرت را از طریق یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی به چرخهای جلو میفرستد؛ اما علاوه بر این موتور، یک واحد ۱ لیتری سه سیلندر هم در دو سطح قدرت ارائه میشود. نسخهٔ پایهٔ این موتور ۱۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۷۲ نیوتن متر گشتاور دارد درحالیکه نسخهٔ قویتر ۱۲۰ اسب بخار قدرت تولید میکند اما گشتاور آن تغییری ندارد. این موتور به سیستم هیبریدی خفیف هم مجهز است و انتقال قدرت آن بهصورت استاندارد از طریق یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی صورت میگیرد اما یک نمونهٔ هفت سرعتهٔ دوکلاچه هم برای آن قابل سفارش خواهد بود.
بایون با گیربکس دستی و پیشرانهٔ ۱۰۰ اسب بخاری ظرف ۱۰.۷ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد درحالیکه نسخهٔ ۱۲۰ اسب بخاری این کار را ۰.۴ ثانیه زودتر انجام میدهد. عجیب اینکه اگر برای پیشرانهٔ ۱۰۰ اسب بخاری گیربکس دوکلاچه سفارش داده شود، یک ثانیهٔ کامل به زمان شتاب آن افزوده شده و ۱۱.۷ ثانیه طول میکشد تا به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد.
بایون که برای رقابت با خودروهایی مثل فورد پوما، فولکسواگن تیکراس و نیسان جوک طراحی شده است، از تابستان آینده با قیمتی در حدود ۱۷ هزار پوند به بازار اروپا عرضه خواهد شد. برای مقایسه، قیمت کُنا در بریتانیا از ۲۱ هزار پوند آغاز میشود. بایون اما در ایالاتمتحده عرضه نمیشود و آمریکاییهایی که چنین کراساووری از هیوندای میخواهند باید سراغ مدل ونیو بروند. در اروپا نیز بایون احتمالاً با کُنا همپوشانی خواهد داشت اما باید توجه داشت که این یک خودروی کاملاً جدید نیست و اساساً یک i20 قدبلند با بدنهای متفاوت محسوب میشود تا بتواند از رونق بازار کراساوورها استفاده کند.
[دانلود ویدئو]
مسعود بهروان
۱۳ اسفند ۱۳۹۹طراحی خطوط بدنه و محل نصب المان ها در پشت ماشین اصلا جذابیتی نداره به نظرم . رقبایی مثل نیسان جوک و فولکس طراحی پخته تری دارند
پدرام
۱۳ اسفند ۱۳۹۹تو به جوک بیریخت و قورباغه ای میگی خوشگل ؟
کیا و هیوندای توسط طراحان و مهندسان برتر جهان طراحی و ساخته میشه کسی که این ماشین رو طراحی کره طراح سابق لامبورگینی بوده .
هیوندای و کیا در زمینه های مختلف جزو برترین ها و بهترین های دنیا هستند و مردم هم اونها رو بهترین میدونن و اونها رو جزو انتخابهاشون قرار میدن
مدیران این دو شرکت کانونی از طراحان برتر و مهندسان برتر و گرافیست های برتر رو با انجام یک فرایند علمی و هوشمندانه دور هم گردآوری کردن و با تشکیل تیم های فوق تخصصی و خبره بهترین و با کیفیت ترین خودروهای جهان رو تولید و عرضه میکنن و با دکترین بازاریابی و تبلیغات و همچنین انجام تحقیقات بازار به بهترین شکل ممکن نیازای مشتریهاشون رو برآورده میکنن
محمد
۱۳ اسفند ۱۳۹۹حتما طراح لامبرگینی طراحی بلد نبوده.که اینو طراحی کرده.لامبرگینی هم در استخدامش اشتباه کرده.
Hadi
۱۳ اسفند ۱۳۹۹ظاهر بشدت زشت…
کابین بشدت خوب تو این کلاس ?
همون i20 طراحی بهتری داره…
Soroush
۱۳ اسفند ۱۳۹۹مطمئن باش با دلیل و منطق جوک طراحی متفاوتی داره.اگه طراحشو میشناختی(شیرو ناکامورا-طراح gtr)میدونستی که کم کسی نیست.
OMID
۱۳ اسفند ۱۳۹۹اینایی که گفتی هیچ ربطی نداشت
بهترین شرکت ها هم ماشین های زشت داشتن
بهترین طراح ها هم ماشین زشت طراحی کردن
شرکت هایی هم بودن با بهترین متخصصان بازاریابی که ورشکست شدن
داشتن بهترین ها لزوما باعث بهترین بودن محصول نمیشه
حرفای شما بیشتر بوی تبلیغات میده تا نظر …
مسعود
۱۳ اسفند ۱۳۹۹ادم یاد اولین ماشین والتر وایت تو سریال بریکینگ بد میفته
همون پونتیاک ازتک
NAVID۰۰۹۸
۱۳ اسفند ۱۳۹۹آقا مسعود
اصلاً با محصولات رقیب قابل مقایسه نیست !
جوک یه محصول بسیار پرطرفدار و خوشساخت در اروپا و انگلستان هست .
آخه خداوکیلی این چیه ؟!
میشه منطقی توضیح بدید که چه چیز خفن یا معمولی داره که بخواهیم به جای رقبا بخرنِش !
توجه کنید حرف من به محصولات هیوندای نیست و جوسازی نفرمائید ، حرف من فقط این خودروی داخل مقاله هست و شروع به نمکپاشی نفرمایید !!!
فرامرز
۱۳ اسفند ۱۳۹۹به نظرم این بیشتر بهش میخوره رقیب سوزوکی ایگنیس باشه تا نیسان جوک. جوک جدید از هر نظر از این بهتره
مزدا
۱۳ اسفند ۱۳۹۹این دیگه چه ریخت و قیافه ای هست!!
ehsan fa
۱۳ اسفند ۱۳۹۹اینو خانواده ها نمیخرن بلکه اکثرا جوانان خودرو اولی و کسایی که خودرو دم دستی با مالیات پایین میخوان میخرن. مثل ما بدبخت بیچاره نیستند که خودرو اصلیشون باشه
پدر خودرو سازی جهان
۱۳ اسفند ۱۳۹۹هیوندای میخواد حمله کنه به بازار اروپا
پدرام
۱۳ اسفند ۱۳۹۹حمله کرده به بازار اروپا
تا چند سال دیگه فولکس واگن باید جم کنه بره
این حرف منو به یاد داشته باش
پدر خودرو سازی جهان
۱۳ اسفند ۱۳۹۹نه دیگه در اون حدی که شما گفتی!
پدرام
۱۳ اسفند ۱۳۹۹خواهیم دید
تورج
۱۳ اسفند ۱۳۹۹در تنگنای حیرتم از نخوت رقیب
* * *
یارب مباد انکه گدا معتبر شود!
OMID
۱۳ اسفند ۱۳۹۹حرفاتو دلمون هم بخواد نمیتونیم فراموش کنیم
هنوز نفهمیدید که واسه همه شرکت ها سهم هست ؟
موفقیت یه شرکت لزوما به نابودی شکست دیگه منجر نمیشه بلکه ممکنه باعث تغییر سهم بازار بشه
یه بازار سالم هیچ گاه به سوی مونوپولی و انحصار نمیره در نتیجه با موفقیت هیوندای لزوما فولکس نابود نمیشه
کنجکاوم سنتون رو بدونم
پدرام
۱۳ اسفند ۱۳۹۹زیبا
جذاب
با اصالت
توی فروش رقبا رو له می کنه
پدر خودرو سازی جهان
۱۳ اسفند ۱۳۹۹آقا پدارم لطفا اینقدر تعصبی نظر نده!
اصلا چه اصالتی تو محصولات هیوندای میبینی؟!
عجیبه وقعا!
علی
۱۳ اسفند ۱۳۹۹اینگونه افراد را ریپلای نکنید بزارید تو توهمات خودشون خوش باشند
Moein
۱۳ اسفند ۱۳۹۹یه سری اسپم متاسفانه مثل ویروس هر روز دارن به سایت اضافه میشن که فقط توهمات ذهن شون رو میارن اینجا
mahan
۱۳ اسفند ۱۳۹۹دوست عزیز کسی که چینی و ایرانی میشینی خب معلومه کره ای براش خداس!!
بزار همون کره ای هارو خدای خودشون بدونند.خدای هرکس به اندازه ی قدرت ذهنش هست
ツSAMURAIツ
۱۳ اسفند ۱۳۹۹هیوندای
اصالت ؟؟؟ ?????
NAVID۰۰۹۸
۱۳ اسفند ۱۳۹۹تا ۲۰ سال پیش از میتسوبیشی با التماس موتور گیربکسهایی که تو انباراشون مونده بود را میگرفتن ماشین با آرم خودشون میدادن بیرون و حالا هم دچار بیهویتی در طراحی شدن و چینیها هم حتی رقیب حیابشون نمیکنند … !!!
بعد اینجا میگه اصالت? !!!
نَمُردیمو معنی اصالتو فهمیدیم !
Avan
۱۳ اسفند ۱۳۹۹زیاد از طراحیش خوشم نیومد
Amir
۱۳ اسفند ۱۳۹۹قشنگ نیست اصلا! شاید اروپایی پسند بشه
Benz309 1974
۱۳ اسفند ۱۳۹۹بیاد ایران بخاطر قیمت کمتر نسبت به توسان موفق تر از اون میشه .
T.C.B.K
۱۳ اسفند ۱۳۹۹اوه اوه.
الان ژاپن فن ها
و اروپایی فن ها میان اینجا رو به گند میشکن میگن : کره ای اه اه.
????????
خوب شده. ولی من هیچ وقت 21 هزار پوند به این پول نمیدم…
انتخاب من گزنیه دیگری هست …..
زیزیگولو
۱۳ اسفند ۱۳۹۹اینجوری که پیداست باید گفت کوچیک ترینو ارزون ترین کراس اوور هیوندای
محمد
۱۳ اسفند ۱۳۹۹ونی و کنا و بایون سایزشون تقریبا براره .
net
۱۳ اسفند ۱۳۹۹هیوندای هم جدیدا مثل بنز و بی ام و طراحیش خراب شده.طراحی هیوندای ازرا گرنجور نسل پنجم اخرین فیس لیفت مدل ۲۰۱۷ و هیوندای سانتافه اسپرت نسل سوم اخرین فیس لیفت مدل ۲۰۱۷ کجا طراحیهای جدید ماشینهای هیوندای مثل همین ماشین کجا
علی
۱۳ اسفند ۱۳۹۹ولوو با این c40 تمام ماشینای این سگمنت رو با طراحیش خوابوند.
محمد مختاری آذر
۱۸ اسفند ۱۳۹۹طراحی زیبا ولی قدرت خیلی کم فقط 100 اسب بخار!!!!!!!!!!!!!!!