بایون در انتهای فهرست کراساوورهای پرشمار هیوندای قرار دارد. اما آیا میتواند در این بخش رقابتی بازار موفق باشد؟
هیوندای بایون مانند یک SUV کوچک به نظر میرسد که به سمت هدف خود ضربه میزند. کاربردی بودن یکی از مهمترین ویژگیهای طراحان این خودرو بوده است. تجهیزات کامل، تواناییهای مناسب، رانندگی آسان و ارزش مناسب در کنار ظاهر متفاوت آن باعث توجه به آن خواهد شد. هرچند ادعایی هم برای برتری مقابل رقبایی چون فولکس تی کراس و فورد پوما ندارد اما بهعنوان یک گزینه بی حاشیه و جایگزینی برای اشکودا کامیک قابل پیشنهاد است.
هیوندای بایون، یک شاسیبلند سوپر مینی بر اساس آخرین مدل هیوندای i20 با چهرهای خندهدار است. این طور نیست؟ ببخشید که نظر شخصی خود را در موضوعی سلیقهای مطرح کردیم اما تعداد کمی از مشتریان در این کلاس به دنبال خودرویی با ظاهر عجیب و غریب هستند و نگاهی به رقبایی چون سئات آرونا این موضوع را تأیید میکند.
قسمت جلوی بایون تحت تأثیر چراغهای دو قسمتی قرار گرفته که یکی بسیار باریک و دیگری شکاف دار است. خطوط عمیق و زیگزاگی روی بدنه و فرم زاویهدار ستون C به همراه چراغهای عقب عمودی که با یک خط باریک به هم متصل شدهاند، نمایی کاملاً متفاوت از i20 که پلتفرم خود را با آن به اشتراک گذاشته نشان میدهند.
در مقایسه با یک هیوندای کُنا، بایون کمی کوتاهتر و باریکتر اما قد آن بلندتر و فضای بار آن بیشتر و کاربردیتر است. با این وجود، درحالیکه کنا با یک نسخه تمام الکتریکی هم ارائه میشود و بهزودی هم در نسخه N با یک موتور قدرتمند ۲۸۶ اسبی همراه میشود، بایون بسیار سادهتر عمل کرده و همه نسخههای آن به یک موتور سه سیلندر یک لیتری توربو با کمک سیستم هیبریدی ملایم ۴۸ ولتی اکتفا کردهاند. این پیشرانه در دو نسخه ۹۹ اسبی و ۱۱۸ اسب بخاری در دسترس است و با گیربکسهای ۶ سرعته دستی یا ۷ سرعته اتوماتیک جفت میشود.
دستهبندی تریمهای بایون هم از نظم ثابت هیوندای تبعیت میکند. قیمت نسخه پایه ۲۰۲۹۵ پوند برای تریم SE Connect است که چرخهای ۱۶ اینچی، چراغهای جلوی نور بالای اتوماتیک، کروز کنترل، سنسور پارک عقب، نمایشگر راننده ۱۰.۲۵ اینچی و یک نمایشگر مرکزی لمسی ۸ اینچی را دربر میگیرد.
مدلهای ممتاز با چرخهای ۱۷ اینچی، شیشههای رنگی، چراغهای جلوی LED، نمایشگر سیستم اطلاعات و سرگرمی ۱۰.۲۵ اینچی، تهویه مطبوع اتوماتیک و فرمان گرم شونده ارائه میشوند. تریم Ultimate هم با لوازم تزئینی و لوکس بیشتر و سیستم صوتی Bose تکمیل میشود.
وقتی وارد کابین بایون شوید خواهید دید که برخلاف بدنه بیرونی، کابین آن شباهت زیادی به i20 دارد. در اینجا مقدار زیادی پلاستیک سخت مشکی رنگ به کار رفته و از نظر کیفی هم در سطح i20 است. این کابین نه تنها به اندازه پژو ۲۰۰۸ خیرهکننده نیست که حتی مثل فولکس تی کراس هم جذاب به نظر نمیرسد.
خوشبختانه یک فرمان چرمی در همه مدلها بهصورت استاندارد وجود دارد. مجموعه اطلاعات و سرگرمی هم بسیار قوی است. نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی برای خودرویی با این اندازه بسیار بزرگ است و منوهای آن ساده و گرافیک آن واضح و سریع است. فضاهای کوچک و بزرگ زیادی هم برای وسایل در نظر گرفته شده است. در زیر کنترلهای سیستم تهویه فضایی برای جایگیری یک پد شارژر بیسیم گوشی وجود دارد. اما فضای بین صندلیهای جلو، حجم کمی دارد. فضای سرنشینان جلو هم باریک به نظر میرسد اما اوضاع در عقب بهتر است و فضای پای خوبی برای دو فرد بزرگسال وجود دارد.
صندلیهای عقب با نسبت ۶۰/۴۰ تا میشوند و فضای ۳۳۴ لیتری صندوق را تا ۱۲۰۵ لیتر افزایش میدهند. کف صندوق بار هم قابل تنظیم است بهطوریکه میتواند همسطح با لبه بارگیری قرار گیرد.
بایون برای نمایش قدرت ساخته نشده و موتور کوچک هیبریدی آن باوجود ۱۱۸ اسب بخار قدرت و ۱۷۲ نیوتنمتر گشتاور، عملکردی قابل قبول برای این کلاس و ابعاد ارائه میکند. سیستم بازیابی انرژی هم مزاحمتی ایجاد نمیکند و عملکرد آن نامحسوس اما قوی است. چرخهای کوچک، عاری از بازخورد است. جعبه دنده تعویض سریعی دارد. برای کلاچ هم هیوندای از سیستم جدید eClutch iMT استفاده کرده است.
کیفیت سواری و رانندگی این خودرو در مقایسه با رقبا هم خوب است. تجربه رانندگی با بایون همراه با آرامش خاطر است و البته ضمانت ۵ ساله آن نیز باعث آرامش در مالکیت آن خواهد بود.
مشخصات فنی هیوندای بایون Premium
- مدل: ۱.۰ T-GDi 120PS 48v
- پیشرانه: سه سیلندر بنزینی توربو MHEV
- قدرت/گشتاور: ۱۱۸ اسب بخار/۱۷۲ نیوتنمتر
- گیربکس: ۶ سرعته دستی/دیفرانسیل جلو
- شتاب صفر تا صد: ۱۰.۴ ثانیه
- حداکثر سرعت: ۱۸۵ کیلومتر بر ساعت
زیزیگولو
۲۸ شهریور ۱۴۰۰یه کراس اوور کوچیکو ارزون قیمت و مناسب رفتو آمدو عبورو مرور شهری👌👌
حسین دهمرد
۲۹ شهریور ۱۴۰۰20 هزار پوند معقوله واسش؟
زیزیگولو
۲۹ شهریور ۱۴۰۰حسین جان با احترام به نظر شما ….. بیست هزار پوند میشه حدود سی هزار دالار که واسه یه ماشین صفر کیلومتر مدل ۲۰۲۲ قیمت ارزونی به حساب میادش که اگر با دلار بیستو هفت هزار تومنی الآن ایران حساب کنیم به پول ایران میشه حدود ۶۵۰ میلیون تومن که معقول به نظر میرسه ((البته منظور من بدون تعرفه های گمرکی و مالیات بر ارزش افزوده بودش چون اگه این وارد ایران بشه با تعرفه های گمرگی سنگین و مالیات بر ارزش افزوده قیمتش میلیاردی میشه))
حسین دهمرد
۳۰ شهریور ۱۴۰۰آخه این یه ماشین نسبتا پایه از هیوندای به حساب میاد که ظاهرش داد میزنه یه ماشین ارزون قیمت برای قشر پایین جامعه هست. خصوصا اون موتور سه سیلندر یک لیتریش اونوقت سی هزار دلار؟
Reza Waffen SS
۳۰ شهریور ۱۴۰۰یه جورایی آره
مهدی
۲۸ شهریور ۱۴۰۰ناامید کننده مثل همیشه
Sina10
۲۸ شهریور ۱۴۰۰لیست تعداد کراس اوور های هیوندای بشدت بالاست
از همین بایون گرفته تا ونیو و کنا و توسان و پالاسید و سانتافه و کاسپر
تازه کلی کراس اوور ناشناخته دیگه هم داره که برای بازار هایی مثل چین و هند هستن مثل هیوندای آلکازار
حتی ایونیک 5 هم فرم کراس اوور داره تقریبا!!
فکر کنم یه چند تای دیگه هم هست که نمیشناسمشون😂
جالب اینجاست بعضی هاشون مثل سانتافه و توسان مدل های مختلف دارن!!
حالا از اون طرف کیا ، سورنتو ، اسپورتیج ، سول ، تلوراید رو داره
جنسیس هم چند تایی کراس اوور داره!!
در نگاه اول فکر میکنی خیلی تنوع دارن ولی جالب اینجاست در واقع خیلی از این مدلا ، دقیقا یکی هستن
این همه مدل زیاد از یه دیدگاه خوبه از دیدگاه بد
حسین دهمرد
۲۹ شهریور ۱۴۰۰منم از این روش خوشم نمیاد ولی مثه اینکه این شلوغ کردن ها واسه خیلی از کمپانیا جواب داده. سامسونگ و شیا رو ببینید سالهاست مثه تنور نونوایی دارن گوشی میدن بیرون مشخصاتشون رو یه تغییر ناچیز میدن . تو خودروسازی هم فقط هیوندای نیست که سبدشو شلوغ میکنه. تنوع بد نیست ولی دیگه خز میشه.
( Amirreza ) 🇩🇪 Mercedes Benz : Engineered to move the human spirit 🇩🇪
۲۹ شهریور ۱۴۰۰دقیقا کرونا به تمام خودروساز ها فشار اورده بود حتی تویوتا هم کلی محصول جدید مثل کرولا کراس ، یاریس کراس ، آوالن کراس ، یاریس جی ار و …… معرفی کرد ، حتما بازار هیوندای هم توی شاسی بلندای کوچیک هست ، در کل ماشین بدی نیست اما باید نسخه ان لاینشم بدن بیرون تا از نظر شتاب بتونه با پژو و فورد رقابت کنه
Sina10
۲۹ شهریور ۱۴۰۰خب اخه همه اینا زیر مجموعه نسخه های اصلیشون هستن ولی هیوندای هر روز یه کراس اوور با نام کاملا جدیدو ابعاد و قیافه متفاوت میده بیرون
مشکل اصلی من این نیست که چرا تنوع اش زیاده ، این اصلا بد نیست ، یه زمانی بامو کلی تنوع از سری ۳ و ۴ داشت ، با اینکه بعضی مدلاش بلا استفاده بودن ولی بازم این تنوع چیز خوبیه
ولی مشکل هیوندای چیز دیگه ایه ، تنوعی که ایجاد کرده در واقع اصلا تنوع نیست ، یعنی اگه نگاهی به مدلاشون بندازین همشون یه فلسفه طراحی رو ادامه میدن و تقریبا شبیه همن ، شاید کسی از این نوع طراحی نسبتا فانتزی خوشش نیاد ، میره سمت کیا میبینه کیا هم داره سبک طراحیشو عجیب و قریب میکنه ، اسپورتیج جدیدو ببینید مثلا ، ادم با خودش میگه دنبال یه طراحی ساده هستم میره توسانو میبینه خوش نمیاد ، میره سراغ کنا که اونم طراحیش شلوغ و عجیبه ، میره اسپورتیج جدید رو میبینه که اونم شلوغه
یعنی تنوعی که در واقع متنوع نیست!!
درباره گوشی هم دوست عزیز گفتن ، شیا و سامسونگ تنوع عجیبی در عین عدم تنوع و یکسان بودن رو فراهم کردن!! سامسونگ مثلا خانواده A سامسونگ ، A02 , A12 , A22 , A32 , A52 , A72 جالب اینجاست تقریبا از همین لیست ، دوربین سه تاش یکیه ، چیپست و پردازنده دوسه سه تاشون هم همینطور ، دوربین چندتاشون هم تاشون هم از نسل قبلش اومده در حالی که فقط اسمش عوض شده ، قیافه همشون هم کپی همدیگه هست ، تنها خلاقیتشون جابهجا کردن دوربین و عوض کردن قیافه اشه
جالب اینجاست بعضی از این مدلا ، نسخه های اضافی هم دارن ، و سامسونگ هر ساله مدل جدید که چه عرض کنم !! همون مدل با تغییرات کم و با نام متفاوت عرضه میکنن
این واسه شیائومی هم صدق میکنه اما با این تفاوت که نام گذاری سامسونگ تقریبا واضحه ولی سبک نامگذاری شیائومی غیرقابل فهمه😂 و بشدت سخت
نظرم درباره این بایون اینه که برای مردم این خبر خوبیه که میتونن محصولات متنوع بخرن ، ولی این تنوع در واقع متنوع نیست
بایون هم چیز خوبیه ولی در حد خودش ، طراحیشم انچنان بد نیست و کابینش هم با اون پول عالیه ، به نظرم تو سطح قیمتی خودش ماشین بدی نیست
عجیبه اما طراحی داخلش میتونه با کنا که رده بالاتریه رقابت کنه