اخیرا شرکت سوئدی ولوو به گروه همنوازانی که آهنگ « آینده در الکتریکی سازی است» را مینوازند، پیوسته است. قول مسئولان این شرکت مبنی بر بکارگیری انواع مختلف موتورهای الکتریکی در تولیدات این شرکت که از سال ۲۰۱۹ وارد بازار خواهند شد، گواهی بر این مدعاست. حضور چندین مدل پلاگین هیبریدی که پیش از این توسط ولوو روانه بازار شده است، حاکی از پیش بودن ولوو در این رقابت نسبت به بسیاری از حریفان است.
سدان S90 تازهترین خودروی الکتریکی شده ولوو است که به نوعی پیشرانه پلاگین هیبرید موسوم «تی۸ تویین انجین» تجهیز شده است. این سامانه از یک موتور ۴ سیلندر توربوشارژ و سوپرشارژ به اضافه دو موتور الکتریکی بهره میبرد. یک سیستم مشابه هم در نسخههای T8 کراس اوورهای XC60 و XC90 به کار گرفته شده است. یک گیربکس هشت سرعته اتوماتیک نیز وظیفه انتقال گشتاور از پیشرانه به چرخهای جلو را برعهده دارد، همزمان یک باتری لیتیوم یونی ۱۰.۴-kWh برق مورد نیاز موتورهای الکتریکی را تامین مینماید.
بازی قدرت
از باب توانایی، S90 در سطح بالایی قرار دارد. با قدرت ۴۰۰ اسب بخار، این خودرو قادر است تا زمان ۴.۵ ثانیه را برای رسیدن به سرعت ۹۶ کیلومتربرساعت از حالت سکون، صرف نماید. این رکورد به میزان ۱.۱ ثانیه بهتر از S90 T6 و ۱.۸ ثانیه سریعتر از نسخه T5 است. همچنین در مقایسه با محصولات مشابه تولید شده توسط سایر برندها نظیر ب ام و 530e با ۶.۱ ثانیه و کادیلاک CT6 با رکورد ۵.۱ ثانیه، T8 از نظر تست شتاب بهتر عمل نموده است.
مانند سایر محصولات پلاگین هیبرید، حالات مختلف رانندگی شما را قادر به ترکیب متفاوت منابع نیرو میسازد. در حالت خالص(pure) و به مدد نیروی الکتریسیته، این خودرو قادر به طی مسافت ۳۴ کیلومتر با سرعتی که حداکثر به ۱۲۵.۵ کیلومتربرساعت میرسد، است. در حالت هیبرید، این خودروست که تصمیم میگیرد از چه ترکیبی استفاده نماید. در حالت پاور نیز پیشرانه با تمام وجود بر سر آسفالت جاده فریاد میزند.
گزینههای دیگری نیز از طریق صفحه نمایشگر لمسی قابل دستیابی است که از جمله میتوان به حالت شارژ برای تغذیه مجدد باتری به وسیله پیشرانه اشاره نمود. همچنین یک حالت نگهدارنده شارژ نیز وجود دارد که مانع از تخلیه شارژ باتری و ذخیره آن برای مواقع ضروری میشود. همچنین مصرف سوخت ترکیبی آن معادل ۹.7L/100km اعلام شده است؛ این در حالیست که با سرعت ۱۲۰ کیلومتربرساعت، رقمی معادل متوسط ۸.۸ لیتر بر صد کیلومتر برای تست در بزرگراه به دست آمد. در حالت pure نیز به دلیل عدم اجبار پیشرانه به استفاده صرف از الکتریسیته، قادر به ارایه آمار دقیقی از توان مصرفی الکتریکی خودرو در این حالت نیستیم.
دنیای واقعی
ورای هرگونه آمار و ارقام، S90 در دنیای واقعی خوب عمل میکند و تجربه رانندگی بهتری نسبت به برادر خوش قامتش XC90 T8 ارایه میدهد. همکاری میان بخش الکتریکی و پیشرانه دیزلی بدون مشکل صورت میگیرد و ایزوله سازی کابین از پیشرانه، به خوبی انجام شده است، البته با این وجود، باز هم کمی صدای پیشرانه وارد اتاق میشود. عملکرد سیستم بازتولید انرژی ترمزها نیز قابل تقدیر است. همچنین اگر بخواهید از اهرم زیبای کریستالی تعویض دنده برای این کار استفاده کنید، کمی گیج خواهید شد. برای دنده معکوس باید دوبار به سمت جلو فشرده شود اما برای حرکت به جلو، دوبار به عقب. در برخی موارد خاص، کار به سه مرتبه نیز خواهد رسید.
برقی سازی تنها موهبتی نیست که در سال ۲۰۱۸ به ولوو S90 ارزانی داشته شده است. افزایش ۴.۵ اینچی فاصله میان دو محور، یکی از این تغییرات است که باعث شده تا این خودرو در بخش سدان های سایز متوسط لوکس، کمی بزرگتر جلوه نماید.به عنوان مثال در حدود ۱۶ سانتیمتر از ب ام و سری ۵ طویلتر شده است. این افزایش طول همچنین با افزایش کیفیت سواری همراه شده، تا حدی که دیگر خبری از تلاطم های موجود در اتاق مدل قبلی نیست.
آرامش و اصلاحات موجود در S90 جدید از قبیل عایق کاری بهتر اتاق و جذب مطلوبتر ضربات وارده از سوی مسیرهای ناهموار، موجب شده تا این خودرو بیش از پیش شایسته لقب لوکس باشد.البته عملکرد سیستم تعلیق به گونهایست که نوعی حس مشغولیت دایمی را نیزبه سرنشینان القا میکند. با توجه به اضافه وزن ۳۰۱ کیلوگرمی حاصل از این افزایش طول، میتوان گفت که S90 T8 یک سدان اسپرت نیست. با استفاده از لاستیکهای پیرلی p zero، شتاب جانبی وارد بر این خودروی ۲۱۳۲ کیلوگرمی، معادل ۰.۹۱ جی است.
در مقایسه با سایر خودروهای هیبریدی مجهز به سامانه بازیابی انرژی ترمزها، قدرت بازدارندگی سیستم ترمز این خودرو مناسب بوده و قادر است تا S90 را از حرکت با سرعت ۱۱۲ کیلومتربرساعت، در فاصله ۵۰.۶ متری باز دارد.
آماده برای پذیرایی از پادشاه
یکی از مزایای افزایش طول در این نسخه از S90، افزایش فضای پای سرنشینان عقب است. همچنین با الحاق بسته تشریفاتی به ارزش ۳۴۵۰ دلار به این خودرو، میتوان از مزایایی همچون: تهویه و سیستم گرمایشی برای صندلیهای عقب به همراه استراحتگاه دست بزرگتر در میانه صندلیهای ردیف عقب، بهرهمند شد. تزیینات چوبی تشریفاتی، چرم نرم قهوهای رنگ و داشبورد خوش تراش، موجب پرداخت مبلغ ۸۲,۱۴۰ دلار برای نمونه مورد بررسی میشود.
همچنین در صورت تمایل، خریداران قادرند تا از امکاناتی نظیر: هدآپ دیسپلی به ارزش ۹۰۰ دلار، سیستم صوتی Bowers & Wilkins به قیمت ۳۲۰۰ دلار، کمکفنرهای بادی برای عقب در ازای ۱۲۰۰ دلار و بسته رفاهی ۲۲۵۰ دلاری شامل دوربین ۳۶۰ درجه، درب صندوق عقب برقی و سیستم کمکی پارک، بهرهمند گردند.
mohammad_FM 480
۲۹ آبان ۱۳۹۶عاشقشم ?
مخصوصا نمای عقبش طراحی داخلیش هم واقعا بهتر شده و رخ واقعا لوکس تری پیدا کرده
ولوو واقعا عالیه …
vahid 956
۳۰ آبان ۱۳۹۶اره ولی از نمای جلو منو یاد لینکلن میندازه!
سالهای قبل اسم ولوو برابر بود با استیشن های بی روح و کسل کننده ای که مخصوص خانواده های پرجمعیت ساخته شدن ولی طی سالهای اخیر با پیشرفت چشمگیر در همه زمینه ها از جمله طراحی و مهندسی تونستن رقیبه جدی ای برای دیگر برند های برتر باشند مزدشونم دارن با رشد فروش سوددهی سالیانه میگیرن. من که طرفدارشونم
امیر.عارف
۲۹ آبان ۱۳۹۶واقعا ماشینهای قابل احترامی تولید میکنند
مجتبی
۲۹ آبان ۱۳۹۶اشتباهی منفی دادم..
خخ
واقعا قابل احترام………………………………
ایرانی
۲۹ آبان ۱۳۹۶امیدواریم قانون جدید واردات اجازه ورود به اینجور ماشینها را بده تا از نزدیک ببینیمشون…
ایرانی
۲۹ آبان ۱۳۹۶از داتیس خودرو چه خبر؟
الهی
۲۹ آبان ۱۳۹۶امکانات. کیفیت .فرم و اندازش یه چیزی بین سری 7 و سری5 هست
محمد
۲۹ آبان ۱۳۹۶ولی ظاهرا این تصویر نشون میده تو این مدل از تهویه عقب بهره نمیبره و طرحش با یه پلاستیک ساده خراب شده!!
کلا طرح قسمت عقب یه خودروی لوکس با سیستم تهویه روی کنسول خیلی جذاب تر میشه. مثلا الان با این مدل ساده تر استفاده فقط از یه تیکه پلاستیک باعث شده این قسمت با بقیه اجزای لوکس ماشین از نظر کیفی یکسان به نظر نرسه!
فرامرز
۳۰ آبان ۱۳۹۶دریچه های تهویه عقب رو ستون ب هستن. اون پلاستیک زیاد بی کیفیت نمیخوره ولی بهتر بود مثل محصولات جدید ب ام و حتی مخفی ترین پنل ها رو هم از پلاستیک با کیفیت انتخاب کنن.
محمد
۲ آذر ۱۳۹۶میدونم رو ستون هم تهویه داره … ولی رو کنسول هم بوده که توی مدلی که توی عکس نشون میده فاقد دریچه تهویه هست… با وجود تهویه اضافه روی کنسول زیباتر میشن ماشینای لوکس… که البته اینم جزو آپشنهای این مدل هست.. ظاهرا…
حمیدرضا
۲۹ آبان ۱۳۹۶خیلی خوبه ولی فمر کنم تو مصرف سوختش اشتباهی شده چون در مدل t6 مصرفش از این کمتره
عکسای دیزاین اخر بینظیره منو یاد سری پنج و ای کلاس میندازه حتی یه پله بالاتر
Kamran
۲۹ آبان ۱۳۹۶S90 عشق اول اخر منه لامصب
–
به تموم رقباش ترجیحش میدم
ایمان
۲۹ آبان ۱۳۹۶حرفی برای گفتن باقی نمیگذاره
لقب پادشاه واقعاً برازندشه
net
۲۹ آبان ۱۳۹۶اگر چراغ عقبشcشکل نبود قشنگتر میشد و رنگ طراحی داخلی اگر به جای قهوه ای مشکی بود خیلی زیباتر میشد
ایلیا
۲۹ آبان ۱۳۹۶پنج خودرو فول سایز لوکس
Sکلاس
سری7
A8
Ls
S90
بنظر من فعل خودرو دیگه ای رو نمیشه به این لیست اضافه کرد.
با احترام به ct6 وxj که از خودروهای مورد علاقه ی خودم هستن
Amin
۳۰ آبان ۱۳۹۶S90 رقیب سری ۵،لکسوس gs و e کلاس حساب میشه نه اینایی که شما گفتی
Nismo
۱۷ مهر ۱۴۰۳توی بین همه اینا LS و CT6 رو انتخاب میکنم
آمریکا و ژاپن
net
۲۹ آبان ۱۳۹۶ایودی a8 لوکسترین و زیباترین سدان جهان هست
Jast bentley continental
۲۹ آبان ۱۳۹۶احتمالا توی نمایشگاه خودرو امسال تهران این ماشین بیاد
اگه بیاد که فوقالعاده میشه
میگن احتمالا داتیس خودرو xc90 و s90 و xc60 جدید رو می یاره.
net
۳۰ آبان ۱۳۹۶واقعا جا داره از سایت پدال تشکر کنیم که عکسها را با بالاترین کیفیت در سایت قرار میده تا ما بتوانیم همه جزئیات ماشینها رو نگاه کنیم
Ehsan
۳۰ آبان ۱۳۹۶هیولای سویدی، واقعا زیباست
فرامرز
۳۰ آبان ۱۳۹۶صنعت چوب سوئد خیلی قوی هست و کیفیت و ظاهر تریم های چوبی ولوو از رقبا خیلی بهتره. من طرح چوب رو بیشتر از بقیه میپسندم ولی اگه چوب نبود طرح فلزی (مثل سری ۵) و آخر هم طرح فیبرکربن که حتی در بهترین حالت هم بعد یه مدت به دل آدم میزنه.
پویا
۲۴ دی ۱۳۹۶دیووووووووووووووووووووووووووانه کنندس
حیف و صد حیف…
سورن
۲۲ فروردین ۱۴۰۰S90حسی زیبا و فراتر از توصیف و اشتیاق بهم میده، بنده بهش لقب پادشاه جاده ها میدم❤️