چشم انداز

تکمیل آزمایش‌های سرعت بلادهاوند با رسیدن به 1000 کیلومتر بر ساعت

دقیقاً یک سال پیش، پروژهٔ خودروی رکوردشکن بلادهاوند LSR تا مرز نابودی پیش رفت زیرا پس از چندین سال توسعه، به دلیل عدم تأمین بودجه و سرمایهٔ لازم، این پروژه مُنحل شد اما چندی بعد، اعلام شد که یک کارآفرین یورکشایری دارایی‌های این پروژه را خریداری کرده و قصد ادامهٔ آن‌را دارد. بدین ترتیب بلادهاوند LSR احیا و از سر گرفته شد. سپس به‌منظور انجام آزمایش‌های سرعت‌بالا، خودرو به کویری در آفریقای جنوبی بُرده شد و از آن زمان تاکنون پیشرفت تیم بلادهاوند LSR کاملاً قابل احساس است زیرا هر بار در آزمایش‌های جدید رکورد سرعت خود را بهبود داده‌اند.

این ماشین که به پیشرانهٔ جت مجهز شده، درواقع یک موشک چرخ‌دار است که به‌صورت تئوری می‌تواند به سرعت ۱۰۰۰ مایل بر ساعت یا ۱۶۰۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. رسیدن به چنین سرعتی روی زمین خارق‌العاده خواهد بود آن‌هم نه‌فقط به این دلیل که به‌طور دیوانه‌واری خطرناک است. حتی تعداد محدودی از هواپیماهای جنگنده می‌توانند در ارتفاع پایین به چنین سرعتی دست پیدا کنند زیرا در ارتفاع نزدیک به سطح زمین، هوا بسیار متراکم‌تر از ارتفاع ۱۲ هزار متر از سطح زمین است. به همین دلیل، رسیدن به ۱۶۰۰ کیلومتر بر ساعت درحالی‌که باید با هوای سنگین مقابله کرد و چرخ‌ها نیز روی زمین در حال چرخش هستند، تلاش بسیار دشوار و سختی است.

به همین دلیل، بلادهاوند LSR هنوز موفق نشده به سرعت ۱۶۰۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند اما این تیم برنامه‌های آزمایشی بسیار خاصی برای مطالعه و ارزیابی عملکرد بلادهاوند با افزایش سرعت دارد که بخش سرعت‌بالای این آزمایش‌ها اخیراً با رسیدن به سرعت فوق‌العادهٔ ۱۰۰۰ کیلومتر بر ساعت در کویر نمک «هاکسین‌پَن» در آفریقای جنوبی به نتیجهٔ نهایی رسیده است. همچنین این موشک زمینی که از موتور جنگندهٔ یوروفایتر تایفون استفاده می‌کند برای رسیدن به این سرعت هرگز به زمان زیادی نیاز نداشته است به‌گونه‌ای که ظرف تنها ۵۰ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰۰ کیلومتر بر ساعت دست یافته است.

اما درواقع قرار نبوده است بلادهاوند به این سرعت برسد زیرا به گفتهٔ رانندهٔ این پروژه یعنی «اندی گرین»، هدف از این آزمایش صرفاً شکستن سد ۶۰۰ مایل بر ساعت یا ۹۶۵ کیلومتر بر ساعت بوده است اما چون پیشرانهٔ توربوفن رولزرویس EJ200 در سرعت‌های بالا پاسخ متفاوتی به اطلاعات ورودی از پدال گاز می‌دهد، وقتی گرین پای خود را از روی گاز برداشته است، تقریباً نیم ثانیه تا واکنش موتور تأخیر وجود داشته و بنابراین طی این مدت همچنان موتور قدرت کامل را ارائه می‌کرده است. این تأخیر نه‌تنها خودرو را به سرعت ۱۰۱۰ کیلومتر بر ساعت رسانده بلکه موجب شده بلادهاوند یک کیلومتر اضافی در مسیر حرکت کند.

هرچند بلادهاوند در این آزمایش‌های سرعت‌بالا موفق بوده است اما هنوز چندین ماه با تلاش برای شکستن رکورد سرعت دنیا فاصله دارد. البته در این آزمایش‌ها تیم تمام داده‌ها را بررسی کرده و مقدمات لازم برای شکستن رکورد سرعت کنونی دنیا یعنی ۱۲۲۸ کیلومتر بر ساعت و سپس رسیدن به ۱۶۰۰ کیلومتر بر ساعت را فراهم کرده‌اند. فعلاً بازهٔ زمانی مشخصی برای تلاش این تیم برای شکستن رکورد جهانی سرعت وجود ندارد اما انتظار می‌رود این اتفاق طی ۱۲ تا ۱۸ ماه آینده روی دهد.

[دانلود ویدئو]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۷ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۵ دیدگاه‌ها

  1. FLANKER

    ۱۰ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (87 ديدگاه)

    چرا دیگه تو سایت پدال راجب بازی های کامپیوتری و مسابقات طراحی خودرو حرفی زده نمیشه

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. مزدا

      ۱۱ آذر ۱۳۹۸
      سوابق: (2034 ديدگاه)

      نمیصرفه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. آریا ماشین

    ۱۰ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (661 ديدگاه)

    آقای FLANKER
    صحبت میشه ، احتمالا شما ندیدید
    پدال همیشه اخبار کانسپت های ویژن گرن توریسمو رو پوشش میدن و آخریاش هم همین مزدا و لامبو و جگوار بودن

    موافقم 2
    مخالفم 0
  3. UNAS

    ۱۱ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (1846 ديدگاه)

    چرا این مدل و امثال این را در بزرگراههای بدون محدودیت آلمان ( البته بصورت حفاظت شده ) یا پست های مخصوص تست نمیکنن ؟!
    روی خاک آخه
    چطور مشکلی براش بوجود نمیاد ؟

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. حسین

      ۲۱ آذر ۱۳۹۸
      سوابق: (131 ديدگاه)

      بخاطر ایکنه قدرت به چرخا منتقل نمیشه بلکه قدرت پس آ(پیش رونده) متور جت باعث حرکتش میشه مشکل هندلینگ تغریبا حل میشه و اینکه چرا تو خاک بخاطر اینکه خاک انعطاف پزیری بالایی داره و هم اینکه با سرعت هزار کیلومتر تو 1 ثانیه چندین کیلومتر را طی کردی و هیچ آسفالی ما نداریم که کشش این کار را داشته باشه و اینکه تو سرعت هزار کیلومتر نمیشه پیچ را پیچید اونم پیچ اتوبان را
      خخخخ

      موافقم 1
      مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا