آستونمارتین فعالیت خود را در سال ۱۹۱۳ آغاز کرد و در اواخر دههٔ ۴۰ میلادی بیشتر به خاطر ساخت گرند توررهای گرانقیمت مشهور شد. سپس وقتی جیمز باند در سال ۱۹۶۴ در فیلم پنجهطلایی با یک DB5 روی پردهٔ سینماها دیده شد، آستونمارتین در کنار رولزرویس و بنتلی به یک نماد فرهنگی بریتانیا مبدل گشت. از آن زمان، آستونمارتین با ساخت خودروهای اسپرت و گرند تورر، جایگاه خود را در صنعت خودروسازی حفظ کرده است؛ اما در این دوران که شاسیبلندها بر بازار خودروی جهان حکمرانی میکنند و حتی رولزرویس و بنتلی هم به این عرصه وارد شدهاند، آستونمارتین هم مجبور شده پای در این مسیر بگذارد. هرچند این شرکت کمی دیر به بخش شاسیبلندها وارد شده اما سرانجام اولین خودروی بلندقامت آستون یعنی DBX سرانجام رسماً معرفی شد و حالا زمان آن رسیده که ببینیم در برابر رقبای اصلی خود چگونه عمل میکند.
آستونمارتین DBX
پیشرانه | ۴.۰ لیتری V8 توئین توربو |
قدرت | ۵۵۰ اسب بخار |
گشتاور | ۷۰۰ نیوتن متر |
قیمت | ۱۸۹,۹۰۰ دلار |
پیش از اینکه سراغ رقبای آستونمارتین DBX برویم بهتر است نگاهی به خود آن داشته باشیم. این خودرو پس از مدتها توسعه و آزمایش سرانجام چندی پیش در نمایشگاه لسآنجلس رونمایی شد. زیر کاپوت DBX همان پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربوی ساخت مرسدس بنز قرار دارد که پیشازاین شاهد استفاده از آن در دیگر محصولات آستونمارتین یعنی ونتیج و DB11 بودیم. این موتور اما در اینجا ۵۵۰ اسب بخار قدرت و ۷۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. اولین شاسیبلند آستونمارتین با قیمت پایهٔ ۱۹۰ هزار دلار در بازار ایالاتمتحده عرضه خواهد شد.
رولزرویس کولینان
پیشرانه | ۶.۷ لیتری V12 توئین توربو |
قدرت | ۵۷۰ اسب بخار |
گشتاور | ۸۵۰ نیوتن متر |
قیمت | ۳۲۵,۰۰۰ دلار |
رولزرویس یکی از خودروسازانی بود که کمترین انتظار ساخت اسیووی را از آن داشتیم اما سرانجام این شرکت هم با کولینان وارد دنیای بلندقامتان شد. هرچند ممکن است طراحی ظاهری کولینان موردعلاقهٔ همه نباشد و آستونمارتین DBX بسیار دلنشینتر به نظر برسد اما رولزرویس سطح تجمل فوقالعادهای را ارائه میکند. البته برای داشتن کولینان باید ۳۲۵ هزار دلار پرداخت کرد که ۱۲۵ هزار دلار از DBX گرانتر است ولی بااینحال هرچند شاسیبلند آستونمارتین از کابینی عالی برخوردار است اما کولینان یک شاهکار است.
مازراتی لوانته تروفئو
پیشرانه | ۳.۸ لیتری V8 توئین توربو |
قدرت | ۵۹۰ اسب بخار |
گشتاور | ۷۳۰ نیوتن متر |
قیمت | ۱۷۱,۴۷۵ دلار |
مازراتی لوانته تروفئو چه از لحاظ قدرت که از یک موتور ۳.۸ لیتری V8 توئین توربو بیرون میآید چه از لحاظ سطح بالای ظرافت و مهارت در ساخت کابین و همینطور طراحی شیک بیرونی، کاملاً با DBX قابلمقایسه است. البته لوانته تروفئو با برخورداری از ۵۹۰ اسب بخار قدرت کمی از آستونمارتین ۵۵۰ اسب بخاری قویتر است اما بزرگترین برتری شاسیبلند بریتانیایی بر رقیب ایتالیایی خود حفظ ارزش بهتر آن است.
مایباخ GLS600
پیشرانه | ۴.۰ لیتری V8 توئین توربو |
قدرت | ۵۵۰ اسب بخار |
گشتاور | ۷۳۰ نیوتن متر |
قیمت | حدود ۲۰۰,۰۰۰ دلار |
مایباخ GLS63 نیز همزمان با آستونمارتین DBX در نمایشگاه لسآنجلس رونمایی شده است. این خودرو نسخهای لوکستر اشرافی از مرسدس بنز GLS است که برای رقابت با رقبای گرانقیمتی مثل همین DBX طراحی شده است. زیر کاپوت مایباخ GLS600 همان پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربویی قرار گرفته که در سینهٔ DBX هم میتپد. این موتور در اینجا قدرت یکسانی با رقیب بریتانیایی دارد اما گشتاور آن کمی بیشتر است. هنوز قیمت رسمی GLS600 اعلام نشده است اما انتظار میرود قیمتی در حدود ۲۰۰ هزار دلار داشته باشد که این یعنی مستقیماً در برابر آستونمارتین DBX قرار میگیرد.
پورشه کاین توربو
پیشرانه | ۴.۰ لیتری V8 توئین توربو |
قدرت | ۵۵۰ اسب بخار |
گشتاور | ۷۷۰ نیوتن متر |
قیمت | ۱۲۶,۵۰۰ دلار |
پورشه کاین راه را برای دیگر برندهای لوکس برای ساخت شاسیبلند هموار کرد زیرا نشان داد که یک شاسیبلند لوکس گرانقیمت در بازار فروش خوبی خواهد داشت. کاین پورشه را از مشکلات بزرگ مالی و بلعیده شدن توسط مرسدس نجات داد. کاین توربو خودرویی اسپرت و لذتبخش برای رانندگی است که در داخل کاملاً لوکس است. این خودرو به یک پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربو با ۵۵۰ اسب بخار قدرت و ۷۷۰ نیوتن متر گشتاور مجهز است و بنابراین از لحاظ قدرت کاملاً با DBX برابری میکند اما آستونمارتین به نظر زیباتر میرسد و بیشتر در یادها میماند ولی باید در نظر داشت که قیمت کاین توربو از تنها ۱۲۶,۵۰۰ دلار آغاز میشود.
بنتلی بنتایگا
پیشرانه | ۴.۰ لیتری V8 توئین توربو |
قدرت | ۵۵۰ اسب بخار |
گشتاور | ۷۷۰ نیوتن متر |
قیمت | ۱۶۵,۰۰۰ دلار |
لوکس، باوقار، قدرتمند، بریتانیایی. بنتلی بنتایگا مدت زیادی منتظر نماند تا آستونمارتین DBX وارد میدان شود. این دو شاسیبلند بریتانیایی از لحاظ پیشرانه بسیار به هم نزدیک هستند اما بنتلی با قیمت پایهٔ ۱۶۵ هزار دلار، خودروی ارزانتری است ولی با رفتن به تیپهای بالاتر که به نسخهٔ مولینر ختم میشود، قیمت آن حتی به ۳۰۰ هزار دلار هم میرسد. همچنین برای بنتایگا پیشرانههای دیگری مثل W12 و V8 هیبریدی هم قابل انتخاب است. بنتلی همچنین از شکوه و ابهت بیشتری نسبت به آستونمارتین برخوردار است و اندازهٔ بزرگتری دارد اما همین ویژگی موجب شده از رقیب هموطن خود سنگینتر باشد.
رنجروور اسویاتوبیوگرافی
پیشرانه | ۵.۰ لیتری V8 سوپرشارژ |
قدرت | ۵۶۵ اسب بخار |
گشتاور | ۷۰۰ نیوتن متر |
قیمت | ۱۷۸,۰۰۰ دلار |
تا پیش از معرفی شاسیبلندهای بنتلی و رولزرویس، رنجروور اسویاتوبیوگرافی در صدر کلاس شاسیبلندهای مجلل و اشرافی قرار داشت. بااینحال رنجروور هنوز هم برای کسانی که خواهان بهترین تواناییهای آفرود و درعینحال تجمل و راحتی در جادهها هستند، بهترین گزینه است. البته DBX خودروی اسپرتتری است اما از لحاظ قدرت رنجروور دست بالاتر را دارد زیرا پیشرانهٔ ۵ لیتری V8 سوپرشارژ آن ۵۶۵ اسب بخار قدرت تولید میکند. این خودرو همچنین قیمت پایینتری هم دارد بهگونهای که قیمت پایهٔ آن از ۱۷۸ هزار دلار شروع میشود.
لامبورگینی اوروس
پیشرانه | ۴.۰ لیتری V8 توئین توربو |
قدرت | ۶۵۰ اسب بخار |
گشتاور | ۸۵۰ نیوتن متر |
قیمت | ۲۰۰,۰۰۰ دلار |
لامبورگینی قبل از آنکه کسی فکرش را بکند، با معرفی اوروس همه را غافلگیر کرد. این خودرو ترکیبی بینظیر از استایل جذاب و قدرت است که البته با قیمت ۲۰۰ هزار دلار کمی از DBX گرانتر است اما خریداران با پرداخت این مبلغ بجای شاسیبلندی لوکس و اشرافی، یک شاسیبلند پرفورمنس با عملکرد فوقالعاده را در اختیار خواهند داشت. البته احتمالاً افراد بسیار کمی سر دوراهی خرید اوروس یا DBX میمانند زیرا این شاسیبلندها دنیای متفاوتی از یکدیگر دارند.
منبع: CarBuzz
the notorious critic
۱۲ آذر ۱۳۹۸همه عالین ولی اوروس یه چیز دیگس.?
حسام
۱۲ آذر ۱۳۹۸آقا شرمنده خواستم لایک بدم، اشتباهی دیس دادم??♂️
the notorious critic
۱۳ آذر ۱۳۹۸قربانت
ایمان
۱۲ آذر ۱۳۹۸و در آینده ای نزدیک …. فراری پورسانگ
عجب شاسی بلندهایی از چه برندهای بزرگی !!!!
پورسانگ _ اوروس رقابتشون دیدن داره ??
net
۱۲ آذر ۱۳۹۸تولیدکنندگان ماشینهای سوپر اسپرت مثل بوگاتی و مک لارن و فراری و پورشه و استون مارتین و لامبورگینی و رولز رویس و جگوار و مازراتی و مایباخ و بنتلی میخواهند کراس اور تولید کنند جالب نیست
ایلیا
۱۲ آذر ۱۳۹۸سبک کامنتت شبه سخنرانی های یه بنده خدایی بودی. نسبتی دارید؟
حسین
۱۲ آذر ۱۳۹۸به نظرم همون استون از همشون خاص تره البته به شرط اینکه موتور 12سیلندر خودشو بزاره نه اینکه بیاد از موتور مرسدس استفاده کنه چون در اینصورت جز یه پوسته استون چیزی برای ارائه نداره. در کل شاسی بلند فقط جی کلاس برابوس 800
MAHDI
۱۲ آذر ۱۳۹۸اشرافی ترین بلند قامت رولزرویس کولیان هستش که از نظر لوکس بودن و اشرافی گری و شخصی سازی حتی بنتلی بنتایگا هم نمیتونه باهاش رقابت کنه!!!
اما من خودم SUV های پرفومنس رو دوست دارم که سره پیچ ها مثل چسب به زمین بچسبه که بیش از 90 درصد این SUV ها آلمانی هستن!!!
ایلیا
۱۲ آذر ۱۳۹۸GLS جاش اینجا نیست
ساسان
۱۲ آذر ۱۳۹۸اگربنا باشه ک شاسی بلند لوکس انتخاب کنم قطعا “بنتلی خواهد بود…و اگر بنا باشه یک شاسی بلند پرفورمنس انتخاب کنم فک کنم اکثریت موافقا”فعلا کُت تنه لامبوست و رقیب جدی در این سگمنت براش نیومده…تا ببینیم فراری چه میکنه.
Just bentley continental
۱۲ آذر ۱۳۹۸همه عالین
ولی سلیقم بنتایگا اوروس اتوبیوگرافی.
سلطان g کلاسم جاش خالیه اینجا.
Abbas.Lambo
۱۲ آذر ۱۳۹۸بدونه ذره ای شک اوروسه همه کاره رو انتخاب میکنم،هم لوکس،هم بیابون گرد،هم یه سوپر اسپرت تو قامت یه شاسی بلنده،هم طراحی متفاوت تر از بقیه،هم لامبورگینیه(:
نویدی
۱۲ آذر ۱۳۹۸شاسی بلند،اول اوروس بعد بی ام و x5 و x6
Saeed
۱۲ آذر ۱۳۹۸انتخابای من
پورشه کاین
لامبورگینی اوروس
یا شورولت سابربن
doubt
۱۲ آذر ۱۳۹۸بجز لوانته همشون میشه گفت سرن به استون dbx
Ferrari Fxx K Evo
۱۲ آذر ۱۳۹۸عجیبه که سلطان شاسی بلندها نیست تو لیست !
–
انتخاب من سلطان G کلاس ?
ADAK
۱۲ آذر ۱۳۹۸نسبت به همه ی رقباش باخته
از همین الان
این خط اینم نشون…
پاشایی
۱۲ آذر ۱۳۹۸رنجرور بهتر از همه ایناست سابقه اش بیشتر از همه وبهترین ترکیب تجمل و کاربردی بودن میباشد از اول هم اینجوری تعریف شده
یوسف
۱۲ آذر ۱۳۹۸وقتی بدون تعصب به این همه شاسی بلند نگاه میکنی. اسیر زیبایی همشون میشی….
اما وقتی به رنجرور می رسی اصالت نمایان میشه و همه رنگ می بازن…
واقعا کلاس خریدنی نیست….
امیرحسین
۱۳ آذر ۱۳۹۸چرا آلفارومئو استلویو نیستش !؟??
ارشیا
۱۳ آذر ۱۳۹۸به نظرم اوروس رو نمی گذاشتین بهتر بود خیلی قوی تره وکلا تو یه جهان دیگه سیر می کنه