پس از انتخاب شاسیبلند سال ۲۰۲۱ موتورترند حالا نوبت به انتخاب خودروی سال ۲۰۲۱ رسیده است. با وجود اشتیاق فراوان بازار به شاسیبلندها، هرساله میلیونها نفر خودروهای سواری سنتی را خریداری میکنند و رقابت خودروی سال موتورترند برای این افراد برگزار میشود. با حضور ۱۸ خودروی مختلف در ۳۰ نسخهٔ گوناگون برای آزمایش و ارزیابی، مراسم انتخاب خودروی سال ۲۰۲۱ یکی از رقابتیترین سالها در طول تاریخ برگزاری این تورنمنت محسوب میشود. در بین شرکتکنندگان رقابت امسال از کانورتیبلهای قدرتمند و کوپههای لوکس گرفته تا مینیونهای کاربردی و سدانهای خانوادگی حضور دارند. برای مشاهدهٔ شرکتکنندگان و فینالیستهای معتبرترین جایزهٔ صنعت خودرو، ادامهٔ این مطلب را ملاحظه کنید.
شرکتکنندگان رقابت خودروی سال ۲۰۲۱ موتورترند
آکورا TLX
آئودی S4
بامو سری ۲ گرن کوپه
بامو سری ۴
بامو سری ۸ گرن کوپه
کادیلاک CT4
کرایسلر پاسیفیکا
جنسیس G80
جنسیس G90
هیوندای سوناتا
کیا K5
مرسدس بنز CLA
مرسدس بنز E کلاس
مینی الکتریک
نیسان سنترا
پولستار ۲
پورشه تایکان
تویوتا سیینا
برای انتخاب خودروی سال ۲۰۲۱ از بین این شرکتکنندگان، تیم آزمایش موتورترند هر خودرو را طی یک فرایند دقیق ۱۰ روزه بهطور کامل مورد ارزیابی قرار دادند. البته باید توجه داشت که این یک رقابت مقایسهای نیست و برای رعایت انصاف میان پورشهٔ ۲۰۰ هزار دلاری و نیسان ۲۵ هزار دلاری، هر خودرو بر اساس شایستگیهای خود با توجه به شش معیار اصلی ارزیابی میشود. این معیارها عبارتاند از:
پیشرفت در طراحی: به طراحی داخلی و خارجی و همینطور انتخاب هوشمندانه و استفاده از متریال توجه ویژهای میشود و از اینکه به شرکتی گفته شود خودروی آن زشت است ابایی وجود ندارد.
مهندسی و تکنولوژی: تکنولوژیهایی که به نفع خریداران است بررسی میشود. این میتواند از تکنولوژیهای پیشرانه و گیربکس گرفته تا سیستم تعلیق جدید را شامل شود. در داخل نیز توانایی خودروها در جای دادن سرنشینان و بارها و همینطور کارایی سیستم اطلاعاتی-سرگرمی ارزیابی میشود.
مصرف سوخت: در این رقابتی که خودروها از همه لحاظ بسیار باهم تفاوت دارند، مصرف سوخت با توجه به وزن و کلاس هر خودرو سنجیده میشود. برای خودروهای الکتریکی هم مصرف انرژی بهصورت معادل در نظر گرفته میشود.
ایمنی: ویژگیهای ایمنی که از سرنشینان در برابر آسیب در تصادفات محافظت میکنند، موردبررسی قرار میگیرند و توانایی خودرو برای کمک به راننده در جلوگیری از تصادف آزمایش میشود.
ارزش: بررسی میشود که هر خودرو در برابر برچسب قیمتی خود چه ویژگیهایی را ارائه میکند و چقدر ارزش خرید دارد. همچنین پیشبینی میشود که هر خودرو پس از پنج سال مالکیت چقدر از ارزش خود را حفظ میکند.
عملکرد: بررسی میشود که در هر خودرو طراحان و مهندسان وظیفهٔ خود را چقدر خوب انجام دادهاند. مثلاً یک خودروی لوکس باید بسیار راحت باشد، یک اسیووی آفرودی باید از هر مانعی عبور کند و یک خودروی اسپرت باید در پیچها دقیق و عالی عمل کند.
پسازاینکه همهٔ شرکتکنندگان رقابت خودروی سال ۲۰۲۱ موتورترند بهطور کامل و دقیق موردبررسی و ارزیابی قرار گرفتند و با هرکدام از معیارهای فوق سنجیده شدند، از بین آنها شش خودرو بهعنوان فینالیست انتخاب شدند.
فینالیستهای رقابت خودروی سال ۲۰۲۱ موتورترند
بامو سری ۸ گرن کوپه
هیوندای سوناتا
مرسدس بنز CLA
مرسدس بنز E کلاس
نیسان سنترا
پورشه تایکان
میبینیم که فینالیستهای رقابت خودروی سال ۲۰۲۱ موتورترند بسیار متنوع هستند و از سدان اقتصادی ارزانقیمت گرفته تا سدان الکتریکی لوکس گرانقیمت را شامل میشود زیرا همانطور که گفته شد، شرکتکنندگان با توجه به شش معیار مذکور سنجیده میشوند و مقایسهٔ مستقیم میان آنها صورت نمیگیرد؛ اما این پایان رقابت نیست و از بین این شش فینالیست که هرکدام از آنها خودروهای بسیار شایستهای هستند، باید یکی بهعنوان خودروی سال ۲۰۲۱ انتخاب شود.
مرسدس بنز E کلاس، خودروی سال ۲۰۲۱ موتورترند
مرسدس بنز E کلاس مدل ۲۰۲۱ در نوع سدان، کوپه، کابریولت و استیشن یک موفقیت خارقالعاده محسوب میشود و این خودروی سال ۲۰۲۱ موتور ترند است. در E کلاس همهچیز از تریم چوبی داشبورد گرفته تا صندلیهای چرمی مجهز به گرمکن و سردکن، نمایانگر یک سدان لوکس سنتی است اما از سوی دیگر، از پیشرانهٔ پاسخگو و درعینحال کارآمد گرفته تا انبوهی از تکنولوژیها و ویژگیهای پیشرفته نیز آنرا به خودروی کاملاً مدرنی تبدیل کرده است.
به گفتهٔ سردبیر ارشد موتورترند «جانی لیبرمن»، E کلاس نشان میدهد که چگونه یک شرکت میتواند از طریق بهروزرسانی میاندورهای، یک سدان خوب را بگیرد و آنرا به عالی تبدیل کند. البته مرسدس میتوانست چنین کاری نکند، یعنی میتوانست صرفاً به تغییراتی در طراحی بیرونی و بروز کردن موتورها بسنده کند اما مهندسان بیشتر کار کردند و نتیجهٔ تلاش آنها جایزهٔ خودروی سال شد. بله خودروی سال موتور ترند صرفاً یک بهروزرسانی میاندورهای برای خودرویی است که چند سال در بازار حضور داشته است و به همین دلیل برخی ممکن است تعجب کند که چرا و چگونه چنین خودرویی شایستهٔ کسب این جایزه بوده است خصوصاً وقتی در بین فینالیستها، خودروی نوآورانهای مثل پورشه تایکان، خودروی درخشانی مثل بامو سری ۸ گرن کوپه و خودروی ارزشمندی مثل نیسان سنترا حضور دارند؛ اما وقتی یک بهروزرسانی میاندورهای بسیار چشمگیر و عالی است، چرا پیروز نشود؟
چیزی که بسیار چشمگیر به نظر میرسد این است که E کلاس برتری خود را به همهٔ نسخهها (از سدان گرفته تا کانورتیبل) و همهٔ مدلها (از E350 پایه گرفته تا E63) گسترش داده است. دینامیک یک سدان به دلیل تفاوتهای ابعادی و موارد دیگر، از نمونههای کوپه متفاوت است. در همین حال، یک کانورتیبل یا استیشن هم به بازسازی و تقویت کامل ساختار با هندسهٔ کاملاً منحصربهفرد نیاز دارد؛ بنابراین آیا یک پلتفرم واحد میتواند همهٔ این نیازها را برآورده کند؟ E کلاس میگوید بله. شکل و وظیفه هرچه که باشد، E کلاس در آن برتری دارد. آنچه در این ماشین بسیار برجسته است، عالی بودن شاسی آن است که توانایی پشتیبانی از همهچیز، از E350 گرفته تا E63 و از سدان و کوپه گرفته تا استیشن و کانورتیبل را دارد. به گفتهٔ لیبرمن، مرسدس بنز E کلاس از لحاظ کیفیت سواری، پویایی و یا هر چیز دیگری که فکرش را بکنید خودروی برتر سال است.
مشخصات فنی
E450 Sedan | E63 S AMG Sedan | E53 AMG Coupe | |
پیشرانه | ۳ لیتری I6 توربو | ۴ لیتری V8 توئین توربو | ۳ لیتری I6 توربو |
قدرت | ۳۶۷ اسب بخار | ۶۱۲ اسب بخار | ۴۳۵ اسب بخار |
گشتاور | ۵۰۰ نیوتن متر | ۸۵۰ نیوتن متر | ۵۵۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۹ سرعته اتوماتیک | ۹ سرعته اتوماتیک | ۹ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ | چهارچرخ |
طول | ۴,۹۳۵ میلیمتر | ۴,۹۸۸ میلیمتر | ۴,۸۴۹ میلیمتر |
عرض | ۱,۸۷۲ میلیمتر | ۱,۹۰۷ میلیمتر | ۱,۸۵۹ میلیمتر |
ارتفاع | ۱,۴۶۸ میلیمتر | ۱,۴۳۷ میلیمتر | ۱,۴۳۰ میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | ۲,۹۳۸ میلیمتر | ۲,۹۳۸ میلیمتر | ۲,۸۷۲ میلیمتر |
وزن خالص | ۱۹۶۴ کیلوگرم | ۲۰۳۶ کیلوگرم | ۲۰۳۶ کیلوگرم |
توزیع وزن | ۵۵/۴۵ جلو-عقب | ۵۶/۴۴ جلو-عقب | ۵۵/۴۵ جلو-عقب |
ظرفیت سرنشین | ۵ نفر | ۵ نفر | ۴ نفر |
ظرفیت صندوق بار | ۳۷۰ لیتر | ۳۷۰ لیتر | ۲۸۵ لیتر |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۴.۶ ثانیه | ۳.۰ ثانیه | ۴.۰ ثانیه |
مسافت ۴۰۰ متر | ۱۳.۳ ثانیه | ۱۱.۲ ثانیه | ۱۲.۶ ثانیه |
ترمز از ۹۶ تا صفر | ۳۸.۷ متر | ۳۳.۲ متر | ۳۴.۴ متر |
شتاب جانبی | ۰.۸۳ جی | ۰.۹۷ جی | ۰.۹۱ جی |
ظرفیت باک | ۸۰ لیتر | ۸۰ لیتر | ۶۵ لیتر |
مصرف سوخت | ۹.۰ لیتر ترکیبی | ۱۳.۰ لیتر ترکیبی | ۹.۸ لیتر ترکیبی |
قیمت پایه | ۶۳,۰۵۰ دلار | ۱۰۸,۵۵۰ دلار | ۷۷,۳۰۰ دلار |
قیمت تستشده | ۷۹,۲۸۰ دلار | ۱۳۸,۰۴۰ دلار | ۱۰۰,۴۱۰ دلار |
سهند
۲ آذر ۱۳۹۹پس s کلاس چرا نبود؟ بی ام و سری ۵ و ۷ هم نبود
زیزیگولو
۲ آذر ۱۳۹۹انتخاب دُرستو بجایی بود
NAVID۰۰۹۸
۲ آذر ۱۳۹۹چون S کلاس چند روزه رونمایی شده و هنوز به بازار تزریق نشده .
Reza
۲ آذر ۱۳۹۹شایسته این مقام بود
MAGNUM
۲ آذر ۱۳۹۹البته انتخاب شدن E کلاس همچین چیز دور از دهنیم نبود E کلاس نیم قرنه که اسطوره س
Reza
۲ آذر ۱۳۹۹بیشتر احتمال میدادم تایکان یا یکی از جنسیس ها بشه اما بنز شد و بازم عالیه الکی نیست که بهش میگن پدر خودروسازی جهان
من فکر میکردم سری پنج از همه نظر در نسل جدید بهتر از E کلاسه اما ظاهرا بیشتر تو بحث سرعت برتری داره،اما بازم هر دو فوق العاده هستن
تبریک به بنز ?
MAGNUM
۲ آذر ۱۳۹۹البته انتخاب شدن E کلاس همچین چیز دور از ذهنیم نبود E کلاس نیم قرنه که اسطوره س
میلاد
۲ آذر ۱۳۹۹انقد بعضیا به این ماشین گیر میدادن که آدم می خواست خودشو بکشه.الآن دوستان به ارزش واقعی این ماشین پی میبرن.واقعا عالیه.داشبوردو جون من نگاه.
[—{^AMIN_MC20^}—]
۲ آذر ۱۳۹۹تو کل شرکت کننده ها CLA
تو برقی ها تایکان
ولی E کلاس نسل جدید هم خیلی دوست دارم طراحیش عالیه
Hadi
۲ آذر ۱۳۹۹یه ذره عجیب بود انتخاب E کلاس…
فکر میکردم تایکان یا سنترا خودروی برتر سال میشه…
ولی این E جدید هم خیلی خوب شده
تبریک به همهی طرفدارای بخصوص مرسدس ?
مازیار
۲ آذر ۱۳۹۹بهرحال یا بنز برنده میشد یا بی ام و
و هردو هم مستحق بودن
[—{^AMIN_MC20^}—]
۲ آذر ۱۳۹۹چند روزه خبری از فراری و لامبورگینی نیست حوصلم سر میره میام پدال
M.A.S
۲ آذر ۱۳۹۹خیلیم خوب
انتخاب درستی بود
ولی صندوق بارش چرا370 تا هستش فقط؟؟؟!!!!!
Sina
۲ آذر ۱۳۹۹بنز E کلاس برعکس بعضی ماشینا هر چی میگذره بهتر میشه
واقعا عالیه
ولی چرا سری ۵ رو نیوردن ، یکم ناعادلانه بود
بعدش سری۴ رو به جاش اوردن!!
ولی از بین این گزینه هایی که خودشون دادن CLA هم عالیه
R@min
۲ آذر ۱۳۹۹بعد انتخاب دیفندر به عنوان بهترین suv سال مطمئنم که لابی برندام توش دخیله. اینکه سری 4 هست و شاهکار سری 5 نیست کاملا مشخصه می خوان هرجوری هست سری 4 جا بندازن تو افکار عمومی. به نظرم نه سوناتا و نه سنترا حقشون نبود باشن تو لیست
مازیار
۲ آذر ۱۳۹۹دیفندر جدید تو این زمان کوتاهی که از معرفیش میگذره تونسته رضایت عرب و عجم رو جلب کنه بجز رامین عزیز که امیدوارم اینم حاصل بشه?
R@min
۲ آذر ۱۳۹۹دوستان شمال عجب هوایی داره جاتون خالی
مخصوصا بارونش می بینم جاتون خالی
AMG_73///AFFALTERBACH_JUST_C350///
۲ آذر ۱۳۹۹بچه ها ایشالا این کرونا زود تر بره
بتونین بیاین شمال عجب جاییه من خودم شمالیم همه مهمون من?
مازیار
۲ آذر ۱۳۹۹??????خیلی سخت نگیر عزیزم???
Kf
۲ آذر ۱۳۹۹فکر کنم طرفداران مرسدس هم تعجب کردن
اگر به من باشه که همشو دوس دارم اما یه سوال سری ۵ کجاست؟
《•Mohamad•》
۲ آذر ۱۳۹۹E کلاس جدید طراحی خیلی خوبی داره مخصوصا کابینش
[—{^AMIN_MC20^}—]
۲ آذر ۱۳۹۹کابینش محشره
ATa
۲ آذر ۱۳۹۹رسانه هایی از این دست(موتورترند ها) با ظهور شبکه های اجتماعی به حاشیه رانده شده … نقش و جایگاه شون از خبر رسانی دست اورده های صنایع به بنگاههای تبلیغی و باجگیری از برنده های مختلف تبدیل شده! هر چقدر پول بدی همون قدر چاپلوسی و تبلیغ شاهد خواهی بود. بیراه نیست که خبری از برندهای امریکایی نیست. // چون پول بنر و بیلبرد از جیب مشتری به این دست از بنگاهها نمی دن//
مازیار
۲ آذر ۱۳۹۹ماشینهای آمریکایی درسته که محبوبیت عمومی بالایی دارن اما واقعیت اینه که در بحث فنی اغلب در پس اروپایی ها قرار داشتن و درواقع مخاطبان خاص خودشون رو دارن
کافر مقدس
۲ آذر ۱۳۹۹موتور ترند همیشه ملاک ها و متغیرهاش معروف بوده که یک سدان خانوادگی ارزان قیمت رو میگذاره پیش سدان لوکس و درکنارش ون کرایسلر رو میاره
انتخاب خودرو سال توسط موتور ترند صورت نمیگیره و در انتخاب اصلی سگمنت ها بررسی و تفکیک میشن . چیزی به نام خودروسال نداریم در تموم آواردز ها با سگمنت تفکیک شدن
https://www.worldcarawards.com/web/2020_results.asp
https://www.worldcarawards.com/web/2020_results.asp
Reza
۲ آذر ۱۳۹۹پارسال پس چطور کیا تلوراید شد خودروی سال!!!!!
دی جی70
۲ آذر ۱۳۹۹بازم دنا پلاس نیست که
سامورایی از قله فوجی
۲ آذر ۱۳۹۹حقش بود واقعا
محمد
۲ آذر ۱۳۹۹رقابت واقعا سختی بود ، Eکلاس یکی از بهترین سدان های این چندسال اخیره
میثم
۲ آذر ۱۳۹۹یعنی مزدا3 حتی بعنوان نامزد هم لیاقت حضور تو این لیست رو نداشت ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
عجب???
پدر خودروسازی جهان
۳ آذر ۱۳۹۹در حضور تایکان ام هشت گرن کوپه و e کلاس به هیچ عنوان لیاقت حضور نداشت
پدر خودروسازی جهان
۲ آذر ۱۳۹۹E کلاس لایق ترین خودرو برای این انتخاب بود
البته از حق نگزریم تایکان هم عالی بود ولی E کلاس بهتر .
و بهترین مدلE کلاس هم ( AMG E63 s ) که واقعا هم خیلی زیباست
ارش
۲ آذر ۱۳۹۹تا مدل ۲۰۰۹ تمام مرسدس های کلاس E رو سوار شدم هارمونی و تعادل این ماشین در هماهنگی بخش فنی با زیبایی و کارایی بی نظیره حتی مدل های تولیدی ۱۹۶۸ تا ۱۹۷۶ .
AMG_73///AFFALTERBACH_JUST_C350///
۲ آذر ۱۳۹۹انتخاب درست و بجایی کرد موتور ترند
نه مث اون کانسومر ریپورترز و jd پاور حرف الکی بزنه
ولی بی ام و ۸ هم خوبه
تایکان هم که نیازی به تعریف نداره از بس عالیه
MAHDI
۲ آذر ۱۳۹۹آفرین به E کلاس ????
JDM
۲ آذر ۱۳۹۹لیاقت این عنوان و داره?
محمد
۲ آذر ۱۳۹۹خیلی طراحی جدید مرسدس اشغاله
MR.JJ
۲ آذر ۱۳۹۹هر وقت توانستی پولشو بدست بیاری نخر
Ramin
۲ آذر ۱۳۹۹مسخرشو در آوردن.
تسلا کو ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
همه تو گور دارن میلرزن وقتی s plaid رونمایی شد.
حالا وایساید x plaid بیاد…..
اون از اون سری شون که مدل Y رو آوردن اینم از……
این کرونا رو همه تاثیر گذاشته همه رد دادن.
samurai
۲ آذر ۱۳۹۹این کره جنوبیا یکم بیشتر سبیل سردبیرو چرب میکردن ماشین سال میشدن بازار خرابه کم چرب کردن به فینالستا فقط رسیدن :)
STAN
۴ آذر ۱۳۹۹حضور سوناتا واقعا جالب بود…البته خودم انتظار از داشتم از بازار کره جنسیس برسه به فینال اما خب نشد.
ولی نکته خوب این که ماشینی که حقش بود به پیروزی رسید.