این روزها کل دنیا بشدت تحت تأثیر شیوع ویروس کرونا است و این بیماری عجیب و مهلک بسیاری از رویدادها را مختل کرده است. این همهگیری روی رقابت انتخاب خودروهای سال موتورترند که هرسال بهطور منظم برگزار میشود هم تأثیر گذاشته و به همین دلیل این رقابت امسال به شیوهٔ متفاوتی برگزار شده است. در این روزها که تحرک اجتماعی محدود شده و ترس از ابتلا به کرونا همهٔ جهان را فراگرفته، حفظ سلامتی آزمایشگران، سردبیران، عکاسان و فیلمبرداران بسیار جدی خواهد بود اما این نشریهٔ مشهور وظیفهٔ خود را هم جدی میداند تا کاملترین اطلاعات را در مورد خودروهای سال در اختیار خوانندگان قرار دهد؛ بنابراین با محدود شدن گزینههای آزمایش، موتورترند برای رقابت امسال خلاقیت به خرج داده است.
در طول برگزاری رقابتهای امسال، ماسک زدن برای همه اجباری بوده، موارد ضدعفونیکننده در همهجا وجود دارد و کابین خودروها مرتباً با الکل ضدعفونی میشود. علاوه بر این، افراد با حفظ فاصله در چادرها میخوابند، غذا در جعبههای مجزا سرو میشود و دو بار در روز دمای بدن همه توسط یک متخصص کووید بررسی میشود. اگر علائمی در کسی مشاهده شود نیز کل رقابت به مدت دو هفته متوقف خواهد شد. به همین دلیل، برخلاف سالهای گذشته که نتیجهٔ رقابتهای خودرو، شاسیبلند و پیکاپ سال بهطور همزمان اعلام میشد، امسال هرماه نتیجهٔ یک رقابت اعلام میشود که اولین آنها رقابت شاسیبلند سال ۲۰۲۱ است.
آغاز رقابت
هرچه خودروسازان از سدانها دور میشوند، به تنوع و کلاسهای مختلف شاسیبلندها افزوده میشود؛ بنابراین امسال جدیدترین مدلها در اندازهها، اشکال و قیمتهای مختلف در رقابت شاسیبلند سال ۲۰۲۱ موتورترند مورد آزمایش قرار گرفتهاند. در رقابت امسال حدود ۳۰ شاسیبلند مختلف در مکانهایی از مسیرهای کوهستانی ناهموار و مسیرهای کویری شنی گرفته تا بزرگراههای سرعتبالا مورد ارزیابی قرار گرفتهاند.
شرکتکنندگان رقابت شاسیبلند سال ۲۰۲۱ موتورترند
آئودی A6 آلرود
آئودی SQ7
بامو X6
بیوک انکور GX
کادیلاک اسکالید
شورلت تریلبلیزر
شورلت تاهو/سابربن
جنسیس GV80
جیامسی یوکان
هیوندای ونی
کیا سلتوس
لندروور دیفندر
مزدا CX-30
مرسدس بنز E450 آلترین
مرسدس بنز GLA
مرسدس بنز GLB
مرسدس بنز GLC
نیسان روگ
تسلا مدل Y
تویوتا هایلندر
تویوتا ونزا
فولکسواگن اطلس کراس اسپرت
برای انتخاب شاسیبلند برتر از بین این شرکتکنندگان، تیم تست موتورترند هر شاسیبلند را طی یک فرایند دقیق ۱۰ روزه بهطور کامل مورد ارزیابی قرار دادند. البته باید توجه داشت که این یک رقابت مقایسهای نیست و هر خودرو بر اساس شایستگیهای خود با توجه به شش معیار اصلی ارزیابی میشود. این معیارها عبارتاند از:
پیشرفت در طراحی: به طراحی داخلی و خارجی و همینطور انتخاب هوشمندانه و استفاده از متریال توجه ویژهای میشود و از اینکه به شرکتی گفته شود خودروی آن زشت است ابایی وجود ندارد.
مهندسی و تکنولوژی: تکنولوژیهایی که به نفع خریداران است بررسی میشود. این میتواند از تکنولوژیهای پیشرانه و گیربکس گرفته تا سیستم تعلیق جدید را شامل شود. در داخل نیز توانایی خودروها در جای دادن سرنشینان و بارها و همینطور کارایی سیستم اطلاعاتی-سرگرمی ارزیابی میشود.
مصرف سوخت: در این رقابتی که خودروها از همه لحاظ بسیار باهم تفاوت دارند، مصرف سوخت با توجه به وزن و کلاس هر خودرو سنجیده میشود. برای خودروهای الکتریکی هم مصرف انرژی بهصورت معادل در نظر گرفته میشود.
ایمنی: ویژگیهای ایمنی که از سرنشینان در برابر آسیب در تصادفات محافظت میکنند، موردبررسی قرار میگیرند و توانایی خودرو برای کمک به راننده در جلوگیری از تصادف آزمایش میشود.
ارزش: بررسی میشود که هر خودرو در برابر برچسب قیمتی خود چه ویژگیهایی را ارائه میکند و چقدر ارزش خرید دارد. همچنین پیشبینی میشود که هر خودرو پس از پنج سال مالکیت چقدر از ارزش خود را حفظ میکند.
عملکرد: بررسی میشود که در هر خودرو طراحان و مهندسان وظیفهٔ خود را چقدر خوب انجام دادهاند. مثلاً یک خودروی لوکس باید بسیار راحت باشد، یک اسیووی آفرودی باید از هر مانعی عبور کند و یک خودروی اسپرت باید در پیچها دقیق و عالی عمل کند.
پسازاینکه همهٔ شرکتکنندگان رقابت شاسیبلند سال ۲۰۲۱ موتورترند بهطور کامل و دقیق موردبررسی و ارزیابی قرار گرفتند و با هرکدام از معیارهای فوق سنجیده شدند، از بین آنها شش خودرو بهعنوان فینالیست انتخاب شدند.
فینالیستهای رقابت شاسیبلند سال ۲۰۲۱ موتورترند
کادیلاک اسکالید
جنسیس GV80
لندروور دیفندر
کیا سلتوس
نیسان روگ
تویوتا ونزا
هرکدام از این شش شاسیبلند شایستگی پیروزی در این رقابت سخت و کسب عنوان ارزشمند شاسیبلند سال ۲۰۲۱ را دارند اما برخلاف سایر نشریات که لیستهایی طولانی از بهترین خودروهای سال را ارائه میکنند، در رقابتهای موتورترند فقط یک ماشین پیروز میشود. این خودرویی است که موتورترند آنرا در دستهٔ خود بهترین میداند؛ بنابراین فینالیستها باید بار دیگر باهم به رقابت بپردازند تا سرانجام یک خودرو بتواند یکی از برترین جوایز صنعت خودروسازی را از آن خود کند.
لندروور دیفندر، شاسیبلند سال ۲۰۲۱ موتورترند
این روزها شاسیبلندها از خودروهای همهجارو به استیشنهای قدبلند و جایگزینی برای مینیونها تبدیل شدهاند. بیشتر خودروهایی که امروزه آنها را بهعنوان SUV میشناسیم در اصل CUV هستند یعنی کراساوورهای مبتنی بر پلتفرم خودروهای سواری که صرفاً چند سانتیمتر به ارتفاع آنها اضافه شده آنهم نه برای افزایش توانایی حرکت در مسیرهای ناهموار بلکه به این دلیل که مردم دوست دارند در ارتفاع بالایی بنشینند؛ اما در مورد لندروور دیفندر هرگز اینطور نیست. نسل جدید این خودرو شاسی فولادی نسخهٔ قبلی را با یک ساختار آلومینیومی یکپارچه جایگزین کرده است و محورهای صلب جای خود را به سیستم تعلیق مستقل دادهاند. البته این شاید برای علاقهمندان به آفرود خوشایند نباشد اما دیفندر جدید در مسیرهای خشن یک همراه و راهنمای ثابتقدم است.
البته اینکه شاسیبلندی صرفاً یک اسیووی واقعی و خشن باشد، آنرا به جایزهٔ کالیپر طلایی نمیرساند زیرا در این رقابتها همهچیز از شتاب، هندلینگ و مصرف سوخت گرفته تا فضای سرنشینان عقب و سیستم اطلاعاتی-سرگرمی بهطور دقیق ارزیابی میشود؛ بنابراین دیفندر قطعاً در همهٔ این موارد و همینطور شش معیار اصلی عملکرد خوبی داشته که توانست عنوان شاسیبلند سال ۲۰۲۱ موتورترند را کسب کند. دیفندر جدید جزء آن دسته از خودروهایی است که پس از تنها یک کیلومتر رانندگی احساس خاص بودن به راننده میدهد. این شاسیبلند بریتانیایی واقعاً از همه لحاظ احساس خوبی دارد تا جایی که سردبیر اصلی موتورترند میگوید خوشحالم آنقدر زنده ماندهام که بازگشت دیفندر را دیدم.
دیفندر مثل G کلاس، لندکروزر و رانگلر یک نماد است و علاقهمندان به خودرو میخواهند نمادها نهفقط خوب بلکه عالی باشند. دیفندر جدید دقیقاً همان چیزی است که طرفداران این نام بزرگ میخواهند. این ماشین از طراحی داخلی و خارجی عالی، هماهنگی فوقالعادهٔ پیشرانه و گیربکس، کیفیت سواری استثنایی، ارزش شگفتانگیز و قابلیت رفتن به هر جای کرهٔ زمین برخوردار است. این یک ترکیب تحسینبرانگیز است؛ بنابراین بهتر است G کلاس مراقب باشد زیرا دیفندر نزدیکترین رقیبی است که طی سالهای گذشته داشته است. هرچند این ماشین هنوز هم بهوضوح یک دیفندر است و باافتخار میراث خود را به همراه دارد اما مثل رانگلر و G کلاس بَردهٔ گذشته نیست. دیفندر جدید اثبات میکند نیازی نیست همیشه و به هر قیمتی به گذشته و سنتها پایبند ماند.
مشخصات فنی
Land Rover Defender 110 2020 | |
پیشرانه | ۳ لیتری I6 توربو |
قدرت | ۴۰۰ اسب بخار |
گشتاور | ۵۵۰ نیوتن متر |
ردلاین | ۶,۸۰۰ rpm |
گیربکس | ۸ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ |
طول | ۴,۷۵۷ میلیمتر |
عرض | ۱,۹۹۶ میلیمتر |
ارتفاع | ۲,۰۳۹ میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | ۳,۰۲۲ میلیمتر |
وزن خالص | ۲۵۹۴ کیلوگرم |
توزیع وزن | ۴۹/۵۱ جلو/عقب |
ظرفیت بکسل | ۳.۷ تن |
ظرفیت سرنشین | ۷ نفر |
ظرفیت صندوق بار | ۳۲۳ تا ۱۹۵۵ لیتر |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۶.۵ ثانیه |
مسافت ۴۰۰ متر | ۱۴.۹ ثانیه |
ترمز از ۹۶ تا صفر | ۳۹.۳ متر |
شتاب جانبی | ۰.۶۷ جی |
ظرفیت باک | ۹۰ لیتر |
مصرف سوخت | ۱۲.۴ لیتر ترکیبی |
قیمت پایه | ۶۳,۶۰۰ دلار |
قیمت تستشده | ۸۲,۵۷۵ دلار |
مازیار
۱۲ آبان ۱۳۹۹آب حوض می کشیم
SUV رنده می کنیم?
سامورایی
۱۲ آبان ۱۳۹۹از نظر من اسکالید حقش بود اول بشه
Hadi
۱۲ آبان ۱۳۹۹اره منم شوکه شدم که دیفندر رو امسال انتخاب کردن…
هر چند دیفندر جدید به یک آفرودر عالی و کامل تبدیل شده
ولی بیشتر احتمال میدادم روگ ، ونزا یا اسکالید رو انتخاب میکردن ولی انتخاب دیفندر یکم عجیب بود…
مثل سال پیش که تلوراید رو انتخاب کردن…
ولی درکل مبارکت باشه لندروور…
M.A.S
۱۲ آبان ۱۳۹۹ببخشید زیر کامنت اول ریپلای میکنم یه سوال دارم
امسال درگ بزرگ موتور ترند برگزار میشه؟
و اگه میشه کیا قراره توش باشن؟
Hadi
۱۲ آبان ۱۳۹۹بهترین اسپورت های سال…
(♥️ BENJAMINA (ENGLAND LOVER
۱۳ آبان ۱۳۹۹پاسخ به M.A.S
توی استوری هایی که موتورترند توی اینستاگرام پخش کرد،یه دستگاه کروت سی۸،شلبی جیتی۵۰۰،هوراکان evo coupe،فراری اف۸ و پورشه ۹۱۱ توربو اس جدید دیده میشد.احتمالش هست که بازم ماشین دیگه ای هم باشه اما احتمالا اصل کاریا اینا بودن.
M.A.S
۱۳ آبان ۱۳۹۹ممنون
Reza
۱۲ آبان ۱۳۹۹واسه ما ایرانیا مقرون به صرفه ترین بین این جمع، تسلا مدل Y
Kf
۱۲ آبان ۱۳۹۹واسه قیمتش آره خوبه اما میشه توضیح بدین که چجوری میخواد شارژش کنیم با حدود 150 سال عقب بودن
محمد
۱۲ آبان ۱۳۹۹اسکالید هم واقعا خوب بود به نظر من
JDM
۱۲ آبان ۱۳۹۹بی طرف ترین مجله همین موتور ترنده
دستخوش به این رقابت
دستخوش به دیفندر
Malt hill
۱۲ آبان ۱۳۹۹اسکالاید و جنسیس جذاب تر از لندرور هستن
R@min
۱۲ آبان ۱۳۹۹به نظرم اسکالید و ونزا شایسته تر بودن. وقتی کلی کلیپ تو اینترنت هست که از مشکلات دیفندر جدید میگه انتخابش خیلی عجیبه. به نظرم بیشتر سلیقه ای انتخاب کردن تا منطقی و جنسیس و سلتوس حقشون نبود فینالیست بشن. حس می کنم یه زیر سیبیلیه ریزم از طرف بعضی برندا داده شده. در کل انتخابشون خیلی بحث برانگیزه حتی تو انتخاب فینالیستا
دانیال_Surrey،England
۱۲ آبان ۱۳۹۹این جایزه ی قابلیت اطمینان نیست برادر.
..
تو رقابت آفرود هم رانگلر رو در برابر جی کلاس برنده اعلام کردن که عملکرد رانگلر در بسیاری جهات قابل بحثه از جمله در برف و ایمنی و تکنولوژی و…
..
فیلمای دیفندر هم تقریبا میشه گفت من اکثرش تو اینترنت دیدم.
شما درست میگید مشکلات الکتریکی بعضا دیده شده.
مثل از کار افتادن دوربین و سیستم اطلاعات سرگرمی و …
که اینا اکثرا با آپدیت از راه دور قابل حله و باید حل بشه.
اتفاقا رسانه هایی مثل The Fast Lane Car و..خوبه که پوشش میدن و به نظرم برای اکثره کمپانی ها هم بهتره.
چون از ترس فروش مجبورن بهتر بشن.
..
به هر حال نمیشه اون زمان که خودروسازهای مورد علاقمون جایزه میگیرن یه مجله یا….میشه بهترین، زمانی هم که نمیگیرن،بگیم پول دادن و….
R@min
۱۲ آبان ۱۳۹۹من طرفدارانه نظر ندادم کاملا منطقی بود. دیفندر مجموعه ای از مشکلاته با قیمت گزاف و این مشکلات الکتریکیش یه نمونه از مشکلاته این ماشینه. اگه بتونی منو قانع کنی چرا دیفندر جدید که ادعای آفرودر بودن داره از شاسی یکپارچه استفاده کرده منم حرفمو پس می گیرم. وقتی انقدر راحت میشه از یه ماشین ایراد گرفت به نظر خودت منطقیه بهش گفت بهترین ؟؟
مازیار
۱۲ آبان ۱۳۹۹چرا حرفت رو پس بگیری برادرجان؟
هم تمجید و هم انتقاد از محصولی لازم و منطقی هست
یوسف
۱۳ آبان ۱۳۹۹اگه دیفندر از شاسی یکپارچه استفاده کرده به این دلیله که هم 3 برار محکم تره هم در آفرود پایداری بهتری داره..
در ضمن این فراموش نکنید که محصولات لندرور همیشه در کلاس خودشون پرچمدار و پیشرو هستن. یعنی اینکه لندرور طراحی میکنه و بقیه شبیه سازی و تقریبا کپی میکنن.
به خاطر همین همه اکثر شاسی بلندا شبیه رنجرور و لندرور هستن.
خود جی کلاس هم کپی بیشرمانه از شاسی و اطاق دیفندر و تکنولوژی رنجروره….
مطمئن باش تا چند سال دیگه شاسی مستقل از خط تولید میره کنار و شاسی یکپارچه جاشو میگیره
اون میگن اولین آفرود با شاسی یکپارچه لندرور بوده…. مثل خیلی چیزا که لندرور و رنجرور اولین بودن
بله اینچنین هست برادر???
FXX k
۱۲ آبان ۱۳۹۹معلوم بود خب
Amin-mc20
۱۲ آبان ۱۳۹۹من اظهار نظر و انتقادی به موتور ترند نمیکنم بالاخره تست شدن همه ماشینا و بهترین رو انتخاب کرده ولی بین شرکت کننده ها بی ام و x6 رو از همه بیشتر دوست دارم
" Swedish Arrogant Tiger "
۱۲ آبان ۱۳۹۹” باافتخار میراث خود را به همراه دارد اما مثل رانگلر و G کلاس بَردهٔ گذشته نیست ”
بله خیلی میراث دار بوده مثلا از تعلیق مستقل استفاده میکنه، همینطور از شاسی یکپارچه مثل کراس اوور ها، اینکه چقدر هم تو طراحی شبیه دیفندر هست بماند!
میثم
۱۲ آبان ۱۳۹۹جای فورد برانکو خالی بود
بنظرم تمام ویژگیهای دیفندر رو داره
ولی با قیمت کمتر و ارزش بیشتر
/AMG_73/JUST_AMG/SLS/CLS/G///_\\\||///
۱۲ آبان ۱۳۹۹اگه دست من بود
بهترین کراس اور سال = GLB
بهترین SUV coupé سال = X6
بهترین فول سایز سال = Yukon
بهترین شاسی بلند سال = GV80
(نظر شخصی)
Ramin
۱۲ آبان ۱۳۹۹مسخره ها…..
تسلا مدل x کو ؟
بهترین شاسی بلند الکتریکی دنیا رو ول کردن رفتن مدل Y رو اوردن
تسلا مدل x اوله این موتور ترند هم حالش بده ها……
تسلا مدل x نفر اول بقیه ماشین ها جایگاه بعدی میگیرن .
الان بگید تو خوبی. این نظر منه وغیر قابل تغییر است
/AMG_73/JUST_AMG/SLS/CLS/G///_||///
۱۲ آبان ۱۳۹۹راست میگه چانگان cs95 و cs85 کو؟؟
هر دوتا هم اتوپایلوت سطح 2 دارن
تازه کلی آپشن هم دارن و پول برند هم نمیگیرن.
((??????????))
Amin-mc20
۱۲ آبان ۱۳۹۹نه بهترین چانگانه نه تسلا اشتباه نکن?????
میثم
۱۲ آبان ۱۳۹۹😂😂😂😂😂😂😂
ولی طراحیهای چانگان جدیدا خیلی پیشرفت داشته
M.A.S
۱۲ آبان ۱۳۹۹تو کلا همیشه اینجوری هستی یا وقتی تو پدال کامنت میزاری اینجوری کامنت میزاری
دوست عزیز شاسی بلند سال یعنی شاسی بلندی که از فاصله پارسال تا امسال وارد بازار فروش شده و یا مثلا پارسال معرفی شده امسال اوردنش
چی میگی اخه تسلا مدل x تسلا مدل s تسلا مدل…
اخه یعنی چی خب مدل y که بود
no4
۱۲ آبان ۱۳۹۹حق جنسیس بود اول شه :(
حسن
۱۲ آبان ۱۳۹۹گل گفتی واقعا دمتگرم
حسین دهمرد
۱۲ آبان ۱۳۹۹من تازه دیدم موتورش شیش سیلندر خطیه. لندی قبلا همچین موتوری داشته یا مخصوص همین مدله؟
ارشیاsvj
۱۲ آبان ۱۳۹۹عجیب بود که دیفندر انتخاب شد.
به من بود اوروس رو انتخاب میکردم!!!!!!
خدا رو شکر که من جزو اعضا موتور ترند نیستم!!!???
حسن
۱۲ آبان ۱۳۹۹حق جنسیس بوداول بشه
یوسف
۱۲ آبان ۱۳۹۹جالب اینه که از 28 رای ممکن 27 نفر به دیفندر رای دادن??
اشکان
۱۳ آبان ۱۳۹۹به نظرم اون27 نفر باید بیان سایت پدال ما بریم اونجا آخه ما خیلی خفنیم
Mf1
۱۳ آبان ۱۳۹۹حداقل ازلحاظ طراحی وزیبایی خودرو دیفندر و جی کلاس سر آمد همه هستن