بازه قیمتی کمتر از ۵۰ میلیون تومان را میتوان پرمخاطبترین و شاید کمتنوع ترین قسمت بازار خودروی ایران دانست. در حال حاضر با این بودجه گزینههای دندانگیری پیشِ رو ندارید و تنها میتوانید بین انواع خودروهای تولید داخل یا نهچندان جالب چینی انتخاب کنید؛ البته بجز یکی دو مورد که اقلاً اسم و رسمشان به نسبت بقیه بهتر است!
بهتازگی شرکت خودروسازان بم، یکی از زیر مجموعههای گروه صنعتی کرمان موتور، با هدف تسخیر بازه قیمتی ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان جیلی GC6، سدان اندازه کوچک و اقتصادی چینی را به بازار کشور معرفی کرد و با شرایط نقدی و اقساطی در سبد فروش خود قرار داد. همین موضوع بهانهای شد تا نگاهی به چهار سدان رقیب حاضر در این محدوده قیمتیِ حساس یعنی برلیانس H330 دستی، ایکو دنا پلاس، خودِ جیلی GC6 و ایکو تندر ۹۰ پلاس بیندازیم و با یکدیگر مقایسهشان کنیم. با پدال همراه باشید.
GC6، اولین جیلی مونتاژی ایران!
شرکت خودروسازان بم پس از آغاز بکار دوباره با بیش از ۲۸ نمایندگی در سرتاسر کشور، جیلی GC6 را بهعنوان نخستین محصول دوره جدید فعالیت خود در خط تولید کرمان مونتاژ کرده و با قیمت ۴۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و شرایط نقدی و اقساطی به فروش میرساند. ثبتنام این خودرو از روز شنبه بیستم خردادماه ۹۶ آغاز گردیده و موعد تحویل آن مرداد تا مهر سال جاری تعیین شده است. GC6 زیر کاپوت یک پیشرانه ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی دارد که توان ۱۰۵ اسب بخاری و گشتاور ۱۴۶ نیوتنمتری خود را از گذرگاه جعبهدنده پنج سرعته دستی یا چهار سرعته خودکار به دو چرخ جلو میفرستد.
ازآنجاکه قصد بررسی انفرادی خودروها را نداریم، به همین مقدار معرفی تازهواردِ گروه بسنده کرده و باب مقایسه را باز میکنیم.
طراحی بیرونی
تندر۹۰ پلاس و دنا پلاس هردو نسخه فیس لیفت مدلهای سابق موجود در بازار محسوب میشوند. دنا پلاس چند سال پس از عرضه دنا و با هدف بهبود نمای ظاهری و داخلی و امکانات ایمنی و رفاهی متولد شد و راستش را بخواهید تا حدودی موفق عمل کرد. از تغییرات بصریِ صورت گرفته در این نسخه میتوان گرافیک جدید چراغهای جلو و عقب، طراحی دوباره نمای جانبی و آینههای جانبی و اضافه شدن چراغ روشنایی در روز (DRL) را نام برد که در مجموع زیبایی بیشتری به خودرو بخشیدهاند (در مقایسه با مدل قبلی). در جانب دیگر، آنچه امروز با نام تندر۹۰ پلاس وارد بازار کشورمان شده درواقع فیس لیفت ۲۰۰۸ نسل نخست داچیا لوگان (در برخی بازارها ازجمله روسیه با نام رنو لوگان) است که با چراغهای جلو و عقب، سپرها و جلو پنجره جدید خود، در مقام مقایسه کاملاً بر مدل معمولی تندر۹۰ برتری دارد.
قیاس طراحی ظاهری و زیبایی شناسی دنا پلاس، تندر۹۰ پلاس، GC6 و H330 بیش از هرچیز به سلیقه شخصی افراد برمیگردد و نمیتوان هیچیک را برنده یا بازنده مطلق اعلام نمود، اما میتوان از این زاویه به قضیه نگاه کرد که تناسب طراحی (با زیبایی طراحی اشتباه نگیرید) به معنی متناسب و همگِن بودن بخشهای مختلف بدنه، به ترتیب در H330 و تندر۹۰ پلاس نمود بیشتری دارد و چهره قابلهضمتری برایشان به ارمغان آورده است. دیگر نکتهای که وجود دارد این است که جیلی GC6 همین حالا هم قدیمیتر از بقیه به نظر میرسد و تصورِ اینکه در چند سال آینده چه وضعیتی خواهد داشت کمی آزاردهنده مینماید. از طرفی، شکل و شمایل دنا پلاس هم از ناپختگی و عدم تناسب رنج میبرد.
طراحی اتاق
با ورود به اتاق تندر۹۰ پلاس و GC6 فضایی ساده و بهدوراز شلوغی و پیچیدگی میزبانتان خواهد بود. این دو همچنین از کهنگی طراحی رنج میبرند و نیامده قدیمی به نظر میرسند. در مقابل، کابین H330 و دنا پلاس شلوغتر و اندکی مدرنتر کار شده و فضای جذابتری برای سرنشین دارد.
در این قسمت توجه به چند نکته انتخاب را برایتان تهسیل خواهد کرد: راحتی صندلیهای عقب دنا پلاس کاملاً نسبت به سه رقیب دیگر برتری دارد.
طراحی داخلی GC6 و تندر۹۰ پلاس کاملاً کهنه و قدیمی مینماید و در طولانی مدت خستهکننده خواهد بود. صندلیهای دو رقیب چینی با چرم مصنوعی و ایرانیها با پارچه پوشیده شده است. اگر وجود سانروف برایتان اهمیت دارد تنها میتوانید بین H330 و دنا پلاس انتخاب کنید. دنا پلاس تنها گزینهای است که برای تریم داخلی دو گزینه تک رنگ و دو رنگ دارد. دستهدنده تندر۹۰ پلاس مشابه رنو ساندرو بوده و واقعاً بددست و خسته کننده است. نشاندهندههای پشت فرمان در H330 و تندر۹۰ پلاس به رنگ غالب قرمز هستند و در درازمدت کمتر از دو رقیب دیگر سبب خستگی و آسیب چشمانتان خواهند شد.
مشخصات فنی
زیر کاپوت H330 بلوک چهار سیلندر خطی تنفس طبیعی ۱۶ سوپاپ (کد BM15L) با حجم دقیق ۱۴۹۸ سیسی و توان و گشتاور به ترتیب ۱۰۳ اسب بخار در ۵۸۰۰ دور بر دقیقه و ۱۳۸ نیوتنمتر در ۳۸۰۰ دور بر دقیقه تعبیه شده که خروجی خود را از گذرگاه جعبهدنده ۵ سرعته دستی به چرخهای جلو میفرستد. این مجموعه در یکصد کیلومتر ترکیبی ۶.۴ لیتر بنزین میسوزاند و با استاندارد آلایندگی یورو۵ مطابقت کامل دارد. جثه ۱۳۴۰ کیلوگرمی H330 روی تعلیق مکفِرسون (محور جلو) و نیمه مستقل میل پیچشی (محور عقب)، لاستیکهای ۶۵/۱۹۵ و رینگهای ۱۵ اینچی سوار شده و وظیفه هدایت و توقف آن بر عهده فرمان دنده شانهای برقی و ترمزهای دیسکی (تهویه شونده) جلو و کاسهای عقب است.
دنا پلاس در مقایسه با دنای معمولی تفاوتی نکرده و از همان پیشرانه چهار سیلندر خطی ۱۶۴۶ سیسی ۱۶ سوپاپ EF7 یورو۴ با خروجی ۱۱۳ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور بر دقیقه و ۱۵۵ نیوتنمتر در ۴۵۰۰ دور بر دقیقه و جعبهدنده ۵ سرعته دستی استفاده میکند. دُردانه ۱۲۵۸ کیلوگرمی ایرانخودرو با این تفاسیر در ۱۳.۵ ثانیه از حالت سکون به مرز یکصد کیلومتر بر ساعت میرسد و میتواند تا سقف ۱۸۹ کیلومتر بر ساعت پیش برود؛ آنهم با مصرف سوخت ترکیبی ۶.۲ لیتر که به نسبت رقبا قابلقبول مینماید. ترمزها نیز در هردو محور از نوع دیسکی هستند و در دل مجموعه رینگ و لاستیک ۱۹۵/60R15 جای گرفتهاند. دنا پلاس توربو یک نسخه به مراتب قدرتمندتر از این پیشرانه دارد که با دو نوع گیربکس دستی و اتوماتیک جفت می شود.
دیگر شرکت کننده وطنی یعنی تندر۹۰ پلاس از قلب چهار سیلندر خطی ۱۶ سوپاپ ۱۶۰۰ سیسی ۱۰۵ اسب بخاری (۵۷۵۰ دور بر دقیقه) و ۱۴۰ نیوتنمتری (۳۷۵۰ دور بر دقیقه) نیرو میگیرد. شتاب اولیه را در ۱۱.۷ ثانیه ثبت میکند و بیشینه سرعتش به ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت بالغ میگردد. مصرف سوخت ترکیبی تندر۹۰ پلاس برابر با ۸.۳ لیتر میباشد که در مقایسه با سه خودروی دیگر حدود ۲ لیتر بیشتر است! از دیگر موارد فنی هم میتوان به استاندارد آلایندگی یورو۴ و جعبهدنده چهار سرعته خودکار اشاره کرد که با تندر۹۰ معمولی تفاوتی نمیکنند.
درمورد جیلی GC6، به دلیل ضعف اطلاع رسانی از سوی تولیدکننده، برای کسب اطلاعات کامل نیاز به منابع دیگر خواهید داشت که البته ما طی این نوشتار شما را از این امر بینیاز میکنیم. زیر پوست GC6 یک بلوک ۱۴۹۸ سیسی ۴ سیلندر ۱۰۵ اسب بخاری (در ۵۸۰۰ دور بر دقیقه) و ۱۴۶ نیوتنمتری (در ۲۸۰۰ الی ۳۴۰۰ دور بر دقیقه) جای گرفته که پیامدش ثبت شتاب اولیه طی حدود ۱۳ ثانیه و دستیابی به سقف سرعت ۱۷۲ کیلومتر بر ساعت، البته از گذرگاه جعبهدنده چهار سرعته خودکار یا پنج سرعته دستی، میباشد. این مجموعه طبق ادعای خودِ جیلی در یکصد کیلومتر ترکیبی ۶.۱ لیتر بنزین میسوزاند که به نسبت وزن ۱۱۳۲ کیلوگرمی و کلاسِ خودرو رقم قابلقبولی است. شاسی و اتاق GC6 روی سامانه تعلیق مکفِرسون (محور جلو) و بازوهای Trailing (محور عقب سوار) شده و با لاستیکهای ۶۰/۱۸۵ و رینگهای ۱۵ اینچی روی آسفالت جلو و عقب میرود. صندوق بار ۴۶۸ لیتری، مخزن سوخت ۴۵ لیتری، ترمزهای دیسکی و فرمان هیدرولیک نیز دیگر خصایص فنی قابلذکر آن را تشکیل میدهند.
تجهیزات ایمنی و رفاهی
داشتههای تندر۹۰ پلاس در بحث ایمنی و رفاه سرنشینان به قرار مقابل است: ترمز جلو دیسکی (خنک شونده) و عقب کاسهای، ABS و EBD چهار کاناله، دو عدد کیسه هوا (راننده و سرنشین کناری)، ایموبیلایزر، قفل مرکزی، کمربند ایمنی سه نقطهای جلو و عقب، هشدار روشن ماندن چراغهای جلو، ریموت کنترل، گرمکن شیشه عقب، کامپیوتر سفری، تنظیم ارتفاع پشتِسری صندلیهای جلو و عقب، فرمان هیدرولیک، تهویه مطبوع دستی، سیستم صوتی با قابلیت پشتیبانی از AUX، CD و USB، رادیو، مهشکن جلو و عقب و در نهایت تنظیم ارتفاع دستی صندلی راننده.
بریلیانس H330 در نسخه دستی به موارد زیر مجهز است: دو عدد کیسه هوا (راننده و سرنشین جلو)، ABS و EBD، قفل مرکزی، میله فرمان جمعشونده (مستهلک کننده ضربات وارده)، ایموبیلایزر، هشدار روشن ماندن چراغهای جلو، هشدار نبستن کمربند ایمنی، باز شدن خودکار دربها هنگام تصادف، قفل خودکار دربها در سرعت ۲۰ کیلومتر بر ساعت، تهویه مطبوع دستی، سیستم صوتی مجهز به چهار بلندگو و پشتیبانی از USB و AUX، رادیو، صندلی عقب تاشو، امکان نصب صندلی کودک در ردیف عقب و نهایتاً تنظیم ارتفاع نور چراغهای جلو.
جیلی GC6 اینها را در چنته دارد: ایموبیلایزر، کمربند ایمنی سه نقطهای، ستون فرمان جمع شونده (مستهلک کننده ضربه)، قفل مرکزی با ریموت کنترل، قفل ایمنی کودک، ترمزهای دیسکی چهار چرخ، دو عدد کیسه هوا (راننده و سرنشین جلو)، ABS و EBD، تهویه مطبوع خودکار، سیستم صوتی-تصویری با نمایشگر ۷ اینچی در مرکز داشبورد و پشتیبانی از USB و AUX، رادیو، اتصالات بلوتوث، گرمکن شیشه عقب، چراغ روشنایی در روز (DRL)، مه شکن جلو، فرمان هیدرولیک.
دنا پلاس نیز موارد ذیل را ارائه میکند: ایموبیلایزر، ABS و EBD، ترمز جلو دیسکی (خنک شونده) و عقب کاسهای، چهار عدد کیسه هوا (راننده، سرنشین جلو، جانبی ردیف جلو)، فرمان هیدرولیک، سامانه هوشمند هشدار مرکزی ورود غیر مجاز، سامانه هشدار موانع عقب، سامانه عیبیابی هوشمند (مالتیپلِکس)، قفل مرکزی با ریموت، کمربند ایمنی سه نقطهای جلو، سامانه کنترل بخار بنزین، سامانه قطع خودکار سوخت، شیشههای ضد اشعه فرابنفش (سولار)، ستون فرمان جمع شونده، دوربین دید عقب، کروز کنترل، آینههای جانبی تمام برقی جدید مجهز به راهنما، چراغ جلوی LED و نئون، چراغ روشنایی در روز LED، مه شکن جلو و عقب، چراغ نقشه خوان، چراغ روشنایی قسمت پایین کابین، کانال تهویه مجزا برای سرنشینان عقب با تنظیم خودکار، دکمههای کنترل سیستم صوتی روی غربیلک فرمان، شیشه بالابر برقی جلو و عقب، تنظیم برقی صندلی راننده و سرنشین کناری در ۸ جهت، امکان نصب صندلی کودک در ردیف عقب، تنظیم ارتفاع و زاویه پشتسری صندلیهای جلو، سانروف، دماسنج بیرون، تودوزی مخمل، دسترسی به صندوق عقب از کابین، شیشه بالابر برقی جلو و عقب، رادیو، سیستم صوتی-تصویری با صفحهنمایش مرکزی لمسی و پشتیبانی از USB، AUX و تلفن همراه، رهیاب.
قیمت و شرایط فروش
پیش فروش دنا پلاس اولین بار روز سیزدهم و سپس بیستوهفتم اردیبهشتماه با پیش پرداخت ۲۴ میلیون تومانی، سود مشارکت و انصراف به ترتیب ۲۲ و ۱۹ درصد و موعد تحویل مرداد تا آذر ۹۶ انجام شد. به نظر میرسد پس از فروکش تب بازار و برقراری پایداری نسبی، شرایط فروش دنا پلاس به همین منوال باقی بماند و شاهد تغییر خاصی نباشیم. بنا بر اعلام رسمی ایرانخودرو، قیمت دنا پلاس در سال ۹۶ برابر با ۴۶ میلیون و ۳۱ هزار و ۹۰۰ تومان خواهد بود که در مقایسه با دنای معمولی اختلافی ۳.۳۵۱.۰۰۰ تومانی دارد.
دیگر محصول جدید(!) آبیهای جاده مخصوص یعنی تندر۹۰ پلاس در مدل خودکار ۴۸ میلیون و ۱۳۱ هزار تومان قیمت دارد. این خودرو هماکنون با دو پیش پرداخت ۲۳ و ۱۶ میلیون تومانی توسط کمپانی ثبتنام میگردد و به ترتیب شهریور و مهر ۹۶ تحویل خریداران خواهد شد. قیمت در بازار آزاد اما کمی متفاوت است. اگر سری به نمایشگاههای سطح شهر بزنید خواهید دید که تندر۹۰ پلاس با اختلاف حدود ۳.۵ میلیون تومانی نسبت به کارخانه، با بهای حدوداً ۵۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان معامله میشود.
جیلی GC6 اخیراً با قیمت قطعی ۴۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان در سبد فروش خودروسازان بم قرار گرفت و با دو روش نقدی و اقساطی قابل ابتیاع است. در شرایط نقدی امکان ثبتنام با پیش پرداخت ۶ الی ۲۰ میلیون تومانی و موعد تحویل مرداد تا مهر ۹۶ وجود دارد و خریداران علاوه بر هدیه ۴۰۰ الی ۸۰۰ هزار تومانی، از سود مشارکت ۲۴ درصد و سود انصراف ۲۰ درصد بهرهمند خواهند شد. از ویژگیهای شرایط اقساطی نیز میتوان به تسهیلات ۱۵ میلیون تومانی (بازپرداخت طی سه فقره چک ۵ میلیون تومانی)، سود انصراف ۲۰ درصد و موعد تحویل شهریور و مهر ۹۶ اشاره کرد.
بریلیانس H330 دستی دیگر گزینه چینی، در سال ۹۶ با بهای مصوب ۴۴ میلیون و ۵۰۶ هزار تومان و دو نوع پیش فروش تک ودیعهای و اعتباری توسط پارس خودرو به فروش میرسد. پیش پرداخت هردو طرح از ۱۵ الی ۲۵ میلیون تومان متغیر بوده و موعد تحویل خودروها بسته به شرایط دقیق انتخابی از مرداد تا آبان ۹۶ تعیین شده است. همچنین در روش پیش فروش اعتباری تسهیلات ۱۵ الی ۲۰ میلیون تومانی با شرایط بازپرداخت متنوع ارائه میگردد. سود مشارکت و انصراف نیز در هردو روش به ترتیب ۱۵ الی ۲۰ و ۱۸ درصد میباشد.
همانطور که میبینید گزینههای موجود در محدوده قیمتی ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان مشخصات فنی تقریباً یکسانی دارند و تفاوتشان بیشتر در طراحی و تجهیزات ایمنی و رفاهی است. از نظر تئوری اینکه برنده نهایی کدام خودرو باشد امری نسبی و سلیقهای است اما روی کاغذ، دنا پلاس بیشترین امکانات رفاهی و امنیتی را ارائه میکند، بریلیانس H330 در بحث تناسب طراحی حرف اول را میزند و تندر۹۰ پلاس رگ و ریشه و اصالت بسیار بهتری دارد. تا اولویتهای خریدار چه باشد!
پوریا
۳ شهریور ۱۳۹۶فکر میکنم و فقط نظر خودمو میگم….ساندرو از این چهار تا ماشین خیلی بهتره.ساندرو یک سال و نیم پیش خریدم با سه هزار کار چهل و هشت و نیم اتومات.درسته شتابش خیلی خوب نیست ولی از کارکردش راضیم.مشهد ک نمایندگی میرم میبینم هزار و یک عیب برلیانس رو
پوریا
۱۶ شهریور ۱۳۹۶مقایسه از اعتبار ساقطه کلا. چون این دنا پلاس به خاطر انحصار و قانون گزاری بد، داره با قیمت تویوتا یاریس در کشورهای همسایه فروخته میشه ولی حتی جعبه دنده اتوماتیک نداره و پرداخت آن تمام نقد هست. مسئولان بیان طرف مردم و کارگران بخش خودروسازی رو به سمت خدمات و اشتغال در بخش سازندگان جهانی هدایت کنند. اگر تعرفه ها صفر شود، تمام خودروسازان جهانی در ایران حضور پیدا خواهند کرد و برای تولید و یا ارایه خدمات پس از فروش در ایران استخدام خواهند کرد. ولی ایران خودرو بعد از 4 سال از حضور دولت روحانی و قول های زیاد، یک پژو جدید آورد به جای قیمت جهانی آن که 50 میلیون هست داره با قیمت 110 میلیون میفروشه.
AMG
۲۶ مرداد ۱۳۹۹دنا بهتره چون پشتیبانی قطعاتش ایران خودرو هست
razi
۱۹ اسفند ۱۳۹۹جالبه کی فکرشو میکرد دنا پلاس 50 میلیونی اون زمان الان 300 میلیون شده!!!
علی
۲۰ مهر ۱۴۰۰نسخه توربو اتومات 450 تا 500
الله و اکبر و الله و اکبر
مسعود
۲۱ بهمن ۱۴۰۰باور میکنی شده 500 میلیون!
Danial
۵ شهریور ۱۳۹۶ترمز های عقب دنا ال ایکس هم دیسکی هستش رو چه حسابی اینجا گفتین که دنا+ ترمز های عقب کاسه ای داره؟?
به نظر من مقایسه این خودرو ها گار اشتباهیه دنا نباید با این خودرو های سطح پایین مقایسه بشه
طراحی ال۹۰ از دنا بهتره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟??
مازیار
۵ شهریور ۱۳۹۶دقیقا???ما دنا نداریم اما خیلی زیباتره از ال نود طراحی ال نود انگار یه بچه دبستانی نشسته چهار تا خط به هم وصل کرده اصلا قابل مقایسه نیست ماشین چینی هام که آشغالن ما ۸۴ تا حالا یه پرشیا داریم فقط بنزین روغن و لاستیک دیگه هیچ اصلا اذیت نکرده و در تعمیرگاه نرفتیم چهارصدو حدود نود هزار تا کار کرده …ماشین چینی ها آشغالن پسداییم همین ۳۳۰ اتومات خریده یه ماه نیست تو دست اندازا سر ستوناش تو اتاق جیر جیر میکنن واقعا آشغالن و غیر قابل مقازسه ماشین های داخلی صفر دست خود آدم باشه هم قیمتشون خوبه هم اذیت نمیکنن ماکه دوازده ساله راضیه راضی هستیم
DaeiAbbas
۸ شهریور ۱۳۹۶490 هزار کیلومتر تعمیرگاه هم نرفته !؟؟
مگه داریم مگه میشه!!
یعنی کوجک ترین روغن ریزی نداره ، دیسک و صفحه هنوز کار میکنن؟؟ رینگ و پیستون چی یعنی کوچکترین روغن سوزی نداره ماشین ؟؟ زیربندی جلوبندی چطور
پلوس ها چطورن هنوز ردیفن!؟
به احتمال 99% درصدی این ماشین فقط رو تردمیل کیلومتر انداخته خخخ
اون 1% هم مال اینه که اینجا ایرانه و راننده و ماشین هم مونتاژ هموطنای خودمون.!.
خدایا شکرت عاقبت همه ی ما رو بخیر کن.
سعید
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷بهتر بود می فرمودید پرشیای شما دارای چه موتوری هست؟
XUM یا XU7 یا TU5
این موتور ها متعلق به 32 تا 40 سال پیش هستند!
دو تای اول، به صورت ترکیبی صدی 10 می سوزونند
موتور EF7 موتور خوبیه ولی موتور های جدید برلیانس پرفورمنس بیشتری دارند
امید
۱۸ آذر ۱۳۹۸دنا با خودروهای سطح پایین مقایسه میشه؟؟ الان مثلاذخود دنا چه گندی هست که ال 90 یا برلیانس نیست؟؟؟؟؟
حامد
۱۰ شهریور ۱۳۹۶دنا مشکلش اینه که طراحی جلو ماشین خوبه اما عقب نه و اپشناش خوبه و البته که توربو روش نصب کنند ولی به نظر من با نصب توربو کامل میشه ولی فقط باید با طراحی عقبش کنار بیای و بین چینیها هم به نظر من بی وای دی ا ف ۳ با توجه به قیمت و اپشناش وطراحیش از بقیه بهتره و موتورش ضعیفه و بنده خودم بین خریدن دنا و اف 3تردید دارم.
...
۱۹ آبان ۱۳۹۶F3 بخر شک نکن،کیفیت و نرمی دو برابر ال نود را داره،(تو بررسی میگفن)(گروه اسب بخار)و البته زیباست
علی
۱۷ شهریور ۱۳۹۶همین ماشین های چینی از بهترین ماشین های ایران هم بهترن و کیفیت بهتری دارن مخصوصا جیلی
محسن
۱۷ شهریور ۱۳۹۶دنا رو من که می پسندم نسبت به بقیه فقط حیف که عایق یندیش خیلی خیلی بده صدا بدجور میاد داخل.
وگرنه اون یکی ماشینای نام برده حتی ال90 در حد و اندازه دنا نیستن . گول ظاهر رو نخورید مهم پلت فرمه که پلت فرم پژو حرف نداره .
مجتبی
۱۹ شهریور ۱۳۹۶من h30 که ایرانخودرو زده رو خریدم
به نسبت قیمتش که 45 تومنه خوبه، امکاناتش عالیه(دنده اتوماته،4 کسیه هوا، سانروف، مانیتور، دوربین عقب، تهویه اتومات و…)، موتورش TU5، داخلش خیلی زیباس، از بیرون بد نیس و زیبایی خودش رو داره، مزیت اصلیش اینه که ایرانخودرو ساپورتش میکنه و یه جورایی ایرانیه و موظفن خدماتش رو بدهند تو همه ایران!
رضا
۲۷ مهر ۱۳۹۶با سلام خدمت دوستان عزیز….من یک ماهه دنا پلاس خریدم فقط میتونم بگم فوق العادست زیبا پر قدرت خیلی نرم و راحت قبلش هم پرشیا داشتم
امیر
۱۰ آبان ۱۳۹۶دنا پلاس از نظر اپشن ها خیلی بهتره و همین طور از نظر قدرت ماشین اونا که به 110 اسب بخار نرسیدن حتی
سعید خان
۵ آذر ۱۳۹۶مقایسه خوبی بود در مجموع فکر کنم دنا پلاس از بقیه بهتره
سعید
۲۳ آذر ۱۳۹۶به نظر من بین این ۴ خودرو که اینجا بررسی شده دنا حرف اولو میزنه هم از نظر ساخت و تجهیزاتش هم زیبایی نسبی، بعدش به نسبت قیمت و آپشن و ظاهر و کیفیت خودرو ۳تای بعدی هستن
من شنیدم برلیانس بعد مدتی خیلی سر وصدای زیادی ازش در میاد حقیقتا خودم نداشتم و یکی دوبارم بیشتر سوار نشدم، ولی انصافا ظاهر قشنگی داره، تندرم که معلومه چیه خیلی ساده ولی نسبتا خوب امتحان پس داده، جیلی امرگند ماشین خیلی خوبیه اگر این مدل جیلی هم به خوبیه اون باشه قطعا از تندر و برلیانس بهتره چون قیمتش کمتره ولی همه آپشنارو داره
sasan7_kh
۲۵ آذر ۱۳۹۶ال 90 بهتره و اصیل هست درسته طراحی خوبی نداره اما شما یدونه تندر رو تو تعمیرگاه نمی بینید بلاخره برند اروپایی هست و ریشه داره
محمد جواد
۲۱ دی ۱۳۹۶سلام به نظر من دنا بهتره چون ایران خودرو خوب ساپورتش میکنه تو ایران جواب میده و محصولات چینی چون تازه وارد بازار شدن افت شدید قیمتشون و نایاب بودن بعضی قطعاتشون و بازار ضعیفی دارن
امیر حسین
۹ بهمن ۱۳۹۶افت قیمتو که همه دارن ربطی ب ایرانی چینی نداره
شما ی نگاه به ۲۰۷ صفر و کارکرده بنداز متوجه میشی این تفکر غلط که چینی افت داره جا افتاده
من خودم بین دوستانم کسیو ندیدم که چینی بخره و ناراضی باشه ایرانیام اکثرن نسبت به پولی که دادن راضی نبودن
کساییم ک میگن چینی بده اگه همین چینی ها تو بازار نمیومده بودن تو بازار ایرانیا باید تو خواب سانروف و مانیتور میدیدن
نیلوفر
۱۲ بهمن ۱۳۹۶آقا یکی که ماشین بازه بیادو راهنمایی کنه دنا خوبه یا نه به نسبت ماشینای هم رنج قیمت خودش؟؟؟؟
سپیده
۳۰ بهمن ۱۳۹۶با نام و یاد خدا
انصافا بعد از مدتها تحقیق و پیگیری متعدد من جیلی خریدم. دو سفر ۱۰۰۰کیلومتری تابحال داشتم. تو این چندماه آخ نگفته ماشین. خیلی شیک و کم مصرف. باور کردنی نیست که این ماشین حدود ۶لیتر مصرف داشته باشه. انصافا یکی از مزیتهای خوبش همین کم مصرف بودنشه. با قیمت ۵۰تومن ی ماشین ایده اله. فقط سانروف و کروز کم داشت که اینارو رو این ماشین پیاده میکردن که دیگه ۵۰تومن فروش نداشتن.
یادم میاد ماشینم رو با bmv اشتباه گرفته بودن!!
مزیتهای خوبی داره ماشین که میتونم مانیتور مالتی مدیا ۷ اینچ و فرمان عالی و سیستم هشدار دهنده عقب و چراغ جلو و آینه های تمام برقی بهمراه چراغ هشدار و روکش چرم و صندوق عقب بزرگ و جادار و صندلی عقب تاشونده تهویه مطبوع بسیار خوبش رو مثال بزانم. انصافا شرایط پرداختش هم عالیه. تنوع پرداختش کم نظیره. خدماتش خیلی خوب بوده.
سپیده
۳۰ بهمن ۱۳۹۶البته مزیتهای دیگه ای هم این خودرو داره که د توضیحات بالا وجود داره از جمله ارتفاع و جابجایی صندلی و ایمولایزر و….
ببخشید که زیاده گویی کردم.
سپیده
۳۰ بهمن ۱۳۹۶جیلی جی سی ۶ بخرید. فوق العاده راحت و آرامبخشه?
seti
۱۹ تیر ۱۳۹۷آره عالیه
امیر
۲۲ بهمن ۱۳۹۶دوست عزیز همه میگن سمند ودنا هیچ فرقی باهم ندارند وشما دارید طرفداری دنا برلیانس چینی بدرد نخو ر را میکنید
ماشین باز
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷سلام در کل هر خودرو معایب و برتری هایی به هم دارن ونمیشه گفت کدوم مناسب تره دنا خودرو باکیفیتی نیست اما طراحی وداشبورد خوبی داره امکانات خودرو کامل هست وایمنیش بهتر از سمند بوده اما موتور وگیربکس خودرو با هم هماهنگ نیست ef7 موتور حساس و استهلاک بالایی داره وبعد از کارکرد بالا کیفیت سابق
رو نداره همچنین فضای پا داخل کابین ضعیف هست وصدای موتور تو دور بالا تو اتاق هست برلیانس وجیلی هم برای شهر مناسب هست واز نظر کشش پیشرانه کم تر به درد جاده ها میخورن اما مصرف سوخت پایین تری دارن همچنین امکانات خوبی دارن از نظر کیفیت هم برلیانس ماشین کم استهلاکی بوده جیلی هم فعلا مشخص نیست اما ماشین پر استهلاکی نیست و ماشین اقتصادی هست اما تندر پلاس از نظر امکانات در سطح پایین تری نسبت به رقبای خودش قرارداره اما با توجه به ثابت شدن کیفیت واستهلاک این خودرو از نظر فنی وکیفی اطمینان بیشتری نسبت به سه خودرو داره همچنین ایمنی خودرو در وضعیت خوبی قرار داره فضای کابیین و صندوق بزرگ تری داره اما طراحی خودرو با توجه به فیس لیفتی که انجام شد بهتر شد اما بازم پایین تر از سه خودرو میباشد با تشکر
امیرحسین
۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷سلام.
نظر شخصیم اینه که هر کدوم ازین ماشینا که مقایسه شدن یه خوبی داره که بستگی به سلیقه تون باید انتخابشون کنید.
فعلا تو این رنج قیمت این ماشینارو میشه خرید پس زیاد خودتون رو درگیر بی کیفیتی و ازین داستانا نکنید.
ال90 ماشینیه که خراب نمیشه و خرجی نداره ینی واس ما 6 ساله که نداشته.در حد روغن تسمه تایم و لوازم مصرفی.ولی قیافه نداره و آپشن هم نداره.
ماشینای چینی به خاطر افت قیمت شدیدی که دارن خیلی ضرر میده مگر اینکه ماشینو بخای واسه همیشه نگه داری که از فروشش نگران نباشی.دنا هم تولید داخله و نظری دربارش نمیدم چون سوار نشدم و نمیدونم خوبه یا بد.
ولی اگر ماشینی میخواید که خراب نشه کیفیتش خوب باشه و بدنه نسبتا محکمی هم داشته باشه ال90 بهترین گزینه برای شماست.(در این رنج قیمت).
seti
۱۹ تیر ۱۳۹۷ما جیلی داریم. واقعا نسبت بهش بی انصافی شده. میتونم بگم که فضای پاش خییلی از تندر نود و دنا بیشتره. کولرش واقعا عالیه بدون اینکه از قدرت ماشین کم کنه. خیلی نرمه و صندوق عقبش واقعا بزرگه. صدای بیرون هم خیلی کم هست .طراحی عقبش رو دوست دارم ولی جلو رو نه!
علی
۲۴ تیر ۱۳۹۷آخه کجای دنیا ماشین چینی و ماشین من در اوردی مثل دنا که سمند بزک شده با گیربکس 405 و بدون تست تصادف هستش رو با رنو یی که 2017 بزرگترین خودروساز دنیا شده مقایسه میکنند . گیربکس ال90 به همه ی اونا می ارزه
وحید
۱۰ آبان ۱۳۹۸دنا که کلا همون سمنده حالا چهار تا زلم زیمبو بهش اضافه کردن و در کل سمند دو زاری ایه که از تست تاچ هم حتا یک ستاره ایمنی هم نگرفت و دیگه میدونید خودروسازی عقب افتاده ایران رو اصلا با کشوری مثل چین نمیشه مقایسه کرد.چون ایران در تولید آفتابه هم نمیتونه بدون ایراد عمل کنه در حالیکه چین الان داره هواپیما هم کم کم تولید میکنه.پس تعصب رو کنار بگذارید و قبول کنید ماشین چینی خیلیم با کیفیته و این تجربه داشتن پنج سال ام وی ام بنده س که انصافا ازش خیلی راضی بودم و برعکس صحبتهای رایج اتفاقا از کیفیت خیلی بالاش نسبت به ماشینهای قبلیم بیشتر از هرچی راضی بودم.البته اگر قبول هم نکنید گذر زمان کم کم به شما اثبات خواهد کرد که خودرو چینی لگن و آشغال نیست.
JavaDehqaN
۱۳ فروردین ۱۳۹۹من به عادت همیشگی زمانی رو میزارم و تو وبسایت های مورد علاقه خودم که از بین ایرانی ها فقط ۳ تا وبسایت هست و به اخبار گذشته ، نظراتی که در تاریخ ارائه خبر داده شده و … سر میزنم و دوباره میخونم و فکر میکنم کجا بودیم و به کجاها رسیدیم . توهین نیست خدای نکرده به نظرات کاربران کلا منظور به احوال و اوضاع کشور و مردم هستش که سال ۹۶ دنا چند بود و سال ۹۹ چند .
امیدوارم یه روزی دوباره برگردم به این صفحه و پیش خودم بگم که واای ما چقدر اون زمان بدبخت بودیم و برای چی پول میدادیم.
منیری
۲۰ فروردین ۱۳۹۹جیلی اکسلنت فوق العاده هست هم کیفیتش هم امکاناتش هم سواریش هم ظاهرش من خریدم خیلی عالیه یه چرخش می ارزه به کل ماشینهای ایرانی
sina
۲۷ مهر ۱۳۹۹سلام ی نکته ای اشتب گفتین دناپلاس دو نسخه داره با دو ایسیو مختاف یکی شتاب 12 ثانیه ییکی دیگه هم 13.5 که نود دصد پلاس ها ایسیو بوش و شتاب 12 ثانیه دارند