پورشه ماکان جزو موفقترین محصولات این خودروساز است. این شاسیبلند لوکس در سال ۲۰۱۷ فروش حدود ۱۰۰ هزار دستگاهی داشته است. در آن سال از هر ۴ خودروی فروخته شده توسط پورشه یکی از نوع ماکان بوده و در واقع فروش این خودرو ۴ برابر فروش ۹۱۱ افسانهای بوده است.
به منظور حفظ این روند، ماکان فیس لیفت شده است. همچون همیشه برخی تغییرات در طراحی خودرو رخ داده که از جملهی آنها میتوان به میلهی نورانی LED اشاره کرد که در پهنای خودرو کشیده شده است. چراغهای جلوی جدید نیز با ورودیهای هوای اصلاح شده همراه شدهاند. داخل کابین هم صفحه لمسی ۱۱ اینچی خودنمایی میکند.
البته خبر مهم اینکه ماکان بهروز شده با پیشرانهی ۶ سیلندر دیزلی پرفروش خداحافظی کرده است. این خودرو هم دنبالهروی کاین و پانامرا بوده و پورشه هماکنون هیچ خودروی دیزلی را عرضه نمیکند.
به این ترتیب انتظار میرود مشتریان به خودروی پایهی جدید روی خوش نشان دهند. این نسخه از پیشرانهی ۴ سیلندر ۲ لیتری توربویی استفاده میکند که میتوان آن را در خودروهایی همچون فولکسواگن گلف GTI و آئودی TT دید. قلب آهنین این شاسیبلند در نسخهی پایه قدرت ۲۴۲ اسب بخاری و گشتاور ۳۷۰ نیوتون متری داشته و این نیرو از طریق گیربکس ۷ سرعته PDK به تمامی چرخها منتقل میشود.
گشتاور پیشرانه مهم است. با عدم تولید نسخهی دیزلی، مدل بنزینی باید جور عدم وجود چنین نسخهای را به دوش بکشد و خوشبختانه فواصل را کم کرده است. البته گشتاور خودرو خیلی بالا نیست اما قطعاً کمبودی هم دیده نمیشود.
پورشه پیشرانهی ۲ لیتری را اصلاح کرده تا بخش اعظم گشتاورش را در پایینترین دور ممکن ارائه دهد. همچون همیشه، سیستم چهار چرخ محرک فوقالعادهی پورشه در بحث انتقال نیرو به زمین عالی عمل میکند.
پیشرانهی ۲ لیتری بنزینی ماکان طوفان به پا نمیکند اما قادر است این شاسیبلند ۱۸۰۰ کیلویی را به سرعت مناسبی برساند. افرادی که خواهان قدرت بیشتر هستند باید ماکان S با پیشرانه ۶ سیلندر را انتخاب کنند که با قدرت ۳۴۹ اسبی خود شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۵.۳ ثانیهای دارد. فعلاً خبری از مدلهای قویتر و سریعتر GTS یا توربو نیست اما در آینده انتظار میرود معرفی شوند.
سواری ماکان قبل فیس لیفت نقطهضعف خاصی نداشته و در واقع این خودرو جزو بهترین شاسی بلندهای بازار از نظر سواری بوده است. البته پورشه حتی چابکی و توانایی بیشتری را به لطف بهبود سیستم تعلیق و استفاده از فنرهای سفتتر و سبکتر ارائه کرده است.
اگرچه تغییرات رخ داده باعث ایجاد چابکی بیشتری شده اما تأثیر منفی روی سواری ماکان نگذاشته است. این خودرو در جادههای خشن سفتتر از رنجروور ولار بوده اما هنوز هم پایدار است.
رانندگان مشتاق احتمالاً پکیج مدیریت سیستم تعلیق فعال پورشه را انتخاب خواهند کرد. با انتخاب حالت اسپورت پلاس برای دامپرها و حالت اسپورت برای پیشرانه، خودرو رخ عوض میکند. فرمان ماکان هنوز هم لذتبخش بوده و توازن وزنی مناسبی دارد و غربیلک فرمان اسپورت تر آن که از ۹۱۱ گرفته شده کاملاً تو دست و جذاب است.
از نظر بصری، ماکان فیس لیفت دارای چراغهای جلو و عقب جدید و رینگهای ۱۸ اینچی است. البته ماکان حاضر در تست از رینگهای ۲۱ اینچی با قیمت ۳۳۶۳ پوند استفاده میکند و البته رنگ بدنهی سبز مامبای آن هم یک آپشن دیگر است.
محفظه بار ۵۰۰ لیتری خودرو کاملاً پاسخگوی نیازهای خانوادگی بوده اما خب از نظر فضای کابین و بار ماکان همچنان جزو تنگترین خودروهاست.
فضای سر عقب خودرو نسبتاً مناسب بوده و فضای پا نیز در صورت تنظیم صحیح صندلیهای جلو خوب خواهد بود.
از نظر فضای داخلی جگوار اف پیس برتر بوده و رنجروور ولار نیز فضای بار بیشتری (۶۷۳ لیتر) دارد. البته هر دو خودرو با پیشرانههای دیزلی هم در دسترس هستند. البته اگر به این موارد اهمیت ندهید ماکان را همچنان یکی از بهترین شاسی بلندهای بازار خواهید دانست.
مشخصات پورشه ماکان
- قیمت: 46344 پوند
- پیشرانه: 4 سیلندر ۲ لیتری توربوی بنزینی
- قدرت/گشتاور: 242 اسب بخار/۳۷۰ نیوتون متر
- گیربکس: 7 سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک
- شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: 6.۷ ثانیه
- حداکثر سرعت: 224 کیلومتر در ساعت
- مصرف سوخت: 8.۱ لیتر در هر صد کیلومتر
منبع: autoexpress
net
۱۵ بهمن ۱۳۹۷پورشه فراری رولزرویز مازراتی جگوار بوگاتی لامبورگینی بنتلی ، اینها تولیدکنندگان مطرح ماشین سوپر اسپرت و ماشین اشرافی هستند چرا دارن میرن سمت تولید کراس اور؟این حرکتشون جالب نیست و از اصالتشون کم میشه
مهدی
۱۵ بهمن ۱۳۹۷فوق العاده است این ماشین.اونم بااین رنگ. فقط ایکاش ایکاش دسته دنده مدل کاین نسل قبل رو حداقل براش میذاشتن بجای مدل روکش چرمی
Amir
۱۵ بهمن ۱۳۹۷بهترین SUV کامپکت جهان با اختلاف?
مهدی
۱۵ بهمن ۱۳۹۷این ماشین رو باید از نزدیک دیدتا متوجه تفاوتش برای مثال بالکسوسnx شد.شاید توعکس لکسوسnx طراحی جذاب تری داشته باشه واسه یه عده.اما وقتی از نزدیک میبینی انگار پورشه از دنیای دیگه اومده.بیشترین شاخصه اش که خیلی جلب توجه میکنه سایز بزرگ رینگ ولاستیک های خیلی پهن هستش باطراحی پوف کرده وعضلانی خودرو
(اگه لکسوس nx رومثال زدم نه اینکه رقیب مستقیم ماکان باشه بلکه منظورم هم سایز بودن وفقط تفاوت نوع طراحی بین این خودرو باخودروهای دیگه است )
مزدا
۱۵ بهمن ۱۳۹۷چراغ های عقبش جذاب بود الان جذابتر هم شده.
ساعت روی داشبورد تو ماکان فول هس یا کلا تو همه سری هاش نذاشتن؟؟
vahid evo
۱۶ بهمن ۱۳۹۷من بشخصه طراحی قبل فیس لیفت رو بیتر دوس دارم اون چراغای عقبش تا صد سال دیگم قدیمی نمیشد
Khosrow
۱۵ بهمن ۱۳۹۷دوستان کسی میدونه سر اگزوزبا منبع — ا ام گ — به لوله اگزوز جوش داده شده یا میشه راحت سر اگزوز رو برداشت؟ مرسی ..
Amirferrari
۱۵ بهمن ۱۳۹۷همین نسخه قبل از فیس لیفت که تو ایران هستش رو آدم می بینه لذت میبره،این عکسا یک درصد زیبایی این ماشین رو هم نشون نمیدن،نمیدونم پورشه تو طراحی ماشیناش از چه فوت کوزه گری استفاده میکنه که طراحیش از رقبا ساده تره ولی وقتی از نزدیک میبینی میخکوبت میکنه و به همه رقبا ترجیح میدیش…الله اکبر از این همه زیبایی
Alireza
۱۶ بهمن ۱۳۹۷خیلیا نظر شما رو ندارن
Amirferrari
۱۶ بهمن ۱۳۹۷اون خیلیا برن پراید سوارشن
moein
۱۶ بهمن ۱۳۹۷تو به ماشینهای گرون قیمتت البته تو رویاهات ببخش
OMID
۱۶ بهمن ۱۳۹۷نه که هر کی میگه ماکان قشنگه
چهارتا لامبورگینی و فراری و بوگاتی تو پارکینگشه
مزدا
۱۵ بهمن ۱۳۹۷با این قیمت و برند و کیفیت باید هم فروش خوبی داشته باشه.
ولی انصافا تو ایران قیمتش خیلی بالاست
NAVID۰۰۹۸
۱۵ بهمن ۱۳۹۷دیگه تعریف و تمجید از آلمانیها کلیشه ای شده و حرفی باقی نمیمونه .
رنگ زردش را در خیابون عباس آباد دیدم و فقط کِیف کردم ، همینو بَس .
Mohammadreza
۱۵ بهمن ۱۳۹۷بنظرم پورشه بهترین طراحی داخلی رو داره
ولی بنظرم پورشه با استفاده از پیشرانه 4 سیلندر( مخصوصا پیشرانه ای که در مدل های پایینی مثل گلف استفاده میشه) وجه خودشو به عنوان یه اسپرت ساز خراب میکنه
1800 کیلو وزن و قدرت 240 اسب بنظرم شایسته خودرویی که پورشه تولیدش کرده نیست
هرچند که پورشه سود خالص خوبی از مدل های 4 سیلندر(منجمله پورشه 718 و باکستر) گیرش میاد و این سود خیلی به طراحی و توسعه خودروهای پرفورمنس توسط این شرکت کمک میکنه ولی بازم بنظرم 1800 کیلو وزن و 240 اسب قدرت شایسته پورشه نیست
Archi KHAN
۱۶ بهمن ۱۳۹۷ولله بی عیبه …
Ferrari Fxx K Evo
۱۶ بهمن ۱۳۹۷کاملا با حرف MohammadReza موافقم
–
پورشه ۴ سیلندر ۲۴۰ اسب بخاری ?
Ferrari Fxx K Evo
۱۶ بهمن ۱۳۹۷مرسدس بنز GLC رو به این ترجیح میدم
–
?GLC63S?